1. KŘÍŽOVKA Pohyb může být posuvný a ….. Veličina s jednotkou m³ 1 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 1. KŘÍŽOVKA Pohyb může být posuvný a ….. Veličina s jednotkou m³ Vlastnost kapalin Fyzikální veličina se značkou p Druh kulových zrcadel 1 2 3 4 5 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová
2. Co o tématu znám LOM SVĚTLA Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 2. Co o tématu znám LOM SVĚTLA Lom světla nastává na rozhraní dvou různých prostředí, kterými světlo prochází. Jestliže prochází světlo do prostředí, kde se šíří menší rychlostí, dochází k lomu paprsku světla ke kolmici. (vzduch – sklo, vzduch – voda) Jestliže prochází světlo do prostředí, kde se říší větší rychlostí, dochází k lomu paprsku světla od kolmice. (sklo - vzduch, voda – vzduch)
3. Jaké si řekneme nové termíny Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 3. Jaké si řekneme nové termíny OPTICKÉ ČOČKY Lomu světla využíváme u optických čoček, které jsou vyrobeny se skla nebo průhledného plastu. Obvykle jsou zaobleny z obou stran, ale není to pravidlo. Druhy čoček: Spojky Rozptylky Čočky se dělí podle toho, jestli se paprsky za čočkou sbíhají nebo rozbíhají.
4. Co si řekneme nového SPOJKY Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 4. Co si řekneme nového SPOJKY Mění rovnoběžný svazek paprsků ve sbíhavý. Paprsky se za spojkou protínají. Jsou ve středu tlustší než na krajích. Využití: lupa, mikroskop, dalekohled ROZPTYLKY Mění rovnoběžný svazek paprsků na rozbíhavý Paprsky se rozptylují, jakoby vycházeli z jednoho místa před rozptylkou Jsou ve středu tenčí než na kraji Využití: kukátko ve dveřích
5. Procvičení a příklady POKUS Zadání Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 5. Procvičení a příklady POKUS Zadání Jaké obrazy nám vytvoří spojka a rozptylka? Postup Použijte svíčku a pokuste se zachytit její ostrý obraz na papír za čočkou. Svíčku posouvejte do různých vzdáleností a pozorujte jak se obraz mění.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 6. Něco navíc LIDSKÉ OKO Lidské oko je orgán obsahující oční čočku. Pomocí níž můžeme pozorovat předměty blízké i vzdálené. Světlo vstupuje do oka průhlednou vrstvou (rohovkou), poté dopadá na kruhový otvor v duhovce (zorničku). Zorničkou dále prochází do oční čočky (spojky). Vzdálenost předmětů koriguje čočka změnou zakřivení. Pokud čočka nepracuje tak jak má, používáme spojky ke korekci dalekozrakosti a rozptylky ke korekci krátkozrakosti.
7. CLIL OPTICAL LENS Optical lens are divided into: Convex lens Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 7. CLIL OPTICAL LENS Optical lens are divided into: Convex lens Concave lens Convex lens are stronger in the middle. Concave lens are thinner in the middle.
8. Zpětná vazba - test Odpověz na dané otázky Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 8. Zpětná vazba - test Odpověz na dané otázky Zakresli všechny druhy, jak může vypadat spojka a rozptylka. Který paprsek procházející spojkou nebo rozptylkou nemění směr? Proč? Proč většina paprsků procházející čočkou mění svůj směr? A jak ho mění? Při jakých nemocech používáme spojky a rozptylky?
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 9. Použité zdroje http://office.microsoft.com/cs-cz/images/?CTT=6&ver=14&app=powerpnt.exe