INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Čínská filozofie Konfucianismus, Taoismus, nauka o Jin a Jang
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Buddhismus Prezentace v rámci předmětu Uživatelské programy František Bína.
STAROVĚKÁ INDIE.
Světová náboženství.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
BUDDHISMUS.
Východní náboženství Petr Machala.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Základy společenských.
PředmětOBČANSKÝ A SPOLEČENSKOVĚDNÍ ZÁKLAD Ročník a obor 3. ROČNÍK ZDRAVOTNICKÝ ASISTENT, 4. ROČNÍK K OPAKOVÁNÍ Kód sady OSVZ/ZA/03+04/01 Kód DUM OSVZ/ZA/03+04/01/09-20.
INDIE.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
RISK Náboženství.
Riskuj ANOTACE: Žák si formou hry zopakuje rasy, národy, jazyky a náboženství AUTOR: Mgr. Rita Sobková JAZYK: ČEŠTINA OČEKÁVANÝ VÝSTUP: upevnění základních.
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
Buddha pravděpodobně 564 (563) – 484 (483) BC
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Filosofie úvod do problému....
ICT VL Asie 5.R. Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Člověk a jeho svět Tematický okruh: Místo, kde žijeme Anotace: Prezentace.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
Starověká Indie Petr Machala.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Starověká Indie Klára Kratochvilová 6.A. Hinduismus Hinduismus je zřejmě nejstarší existující náboženství na světě. Jeho počátky spadají do doby před.
Č íslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Ozna č ení materiálu VY_32_INOVACE_mix2_zsv03 Soubor zsv03_indická filosofie_III.pptx Název školy Gymnázium Kladno.
 Vznikl v Indii – přibližně v 5. stol. Př. n. l., jedná se tedy o nejstarší, dosud existující náboženství.  třetí nejrozšířenější náboženství na světě,
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Buddhismus Albert Procházka, Samuel Mann, Tadeáš Petrů, Slávek Rydval.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_inf3_web01 Označení materiálu web01_uvod.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_18 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 18 – Buddhismus NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Buddhismus Buddhismus odvozuje své pojmenování od jména prince SIDDHARTY GAUTAMY(asi 563 – 483 př.n.l.), který po svém duchovním probuzení přijal jméno.
Světová náboženství. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
Průmyslová revoluce 6 Obchod a bankovnictví. Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_dej1_dkc 8 Označení materiáludkc08_prum_rev_obchod_bankovnictvi.
VY_32_INOVACE_214_Indie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
PATRISTIKA I. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
Průmyslová revoluce průběh
Grafika – opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Algoritmizace – základní pojmy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
Náboženství Buddhismus.
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
INDICKÁ FILOSOFIE IV. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ČÍNSKÁ FILOSOFIE I Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2-35_Starověká Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Průmyslová revoluce Kladno.
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
Buhismus David Lučný :D (budha).
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
První židovská válka v letech 66-70
Kultura a vzdělanost ve starověké Indii
Průmyslová revoluce 10 Technická revoluce.
INDIE.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
Novoplatonismus.
Hromadný odchod povstalců
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0950 Označení materiálu VY_32_INOVACE_mix2_zsv02 Soubor  zsv02_indická filosofie_II.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor Mgr. Jiří Beran, Mgr. Marie Kohoutová Anotace Prezentace seznamuje s výkladem společných filosofických znaků indického myšlení. Předmět Základy společenských věd Tematická oblast Indická filosofie Téma Systém kruhu utrpení Očekávané výstupy Seznámit s se základními pojmy indického pojetí života. Klíčová slova Karman, mókša, nirvána, brahma, átman, samsára, dharma Druh učebního materiálu prezentace Cílová skupina vyšší stupeň osmiletého gymnázia, čtyřleté gymnázium Ověřeno 25.11.2013, SSV Zdroje uvedeny na konci dokumentu.

Indická filosofie II. společné filosofické znaky

Samsára Koncept znovuzrozování ve východních náboženstvích Koloběh nových životů – strastiplný -> únik z něho je možný poznáním pravé skutečnosti -> stav vysvobození – mókša nebo nirvána

Dharma (způsob bytí) Individuální vnitřní zákon, který musí být následován, jestliže individuální život má být v souladu s přírodními zákony a univerzální podstatou bytí. Dharma jako nauka - zákon nebo cesta. Jedná se: 1. o cestu k univerzální pravdě, 2. o univerzální pravdu samotnou a 3. způsob života, vedoucí k minimální akumulaci karmy. Dharma jako jevy - dharma je odvozeno ze slovního kořene dhar (nést) a označuje v buddhismu jevy nesoucí skutečnost. Nauka o dharmách je pokusem odvodit poslední principy všeho existujícího.

Karman Zákon příčiny a následku činů Zákon karmy je neoddělitelnou součástí indické filosofie. Karman = filosofický koncept, podle kterého je lidský život pouze článkem v řetězci životů a štěstí. V životě závisí na skutcích vykonaných v předešlém bytí (reinkarnace) a současném (kauzalita). Každý čin, slovo a myšlenka – pozitivní či negativní – zanechává otisky v mysli. Protože způsob prožívání světa je určován obsahem naší mysli, negativní otisky nevyhnutelně vedou k budoucímu utrpení a pozitivní otisky vedou ke štěstí a spokojenosti.

Mókša = ukončení samsáry (koloběhu života) V hinduismu, podobné buddhistické nirváně Dosažení mókši různými způsoby: Obětnický čin (obětovat majetek, děti) Správné chování Spojení brahma s átman Váránasí na břehu řeky Gangy – svaté město pro hinduisty – skonání na tomto místě je zárukou dosažení mókši

Nirvána Buddha používá toto slovo ve smyslu ustání nesprávných skutečností: Zničení žádosti, nenávisti a zaslepení se nazývá vyhasnutí (nirvána). Vyhasnutí je pro vysvobozenou bytost cestou do nestvořeného. Jsou tři vlastnosti nestvořeného: Není v něm vznikání. Není zanikání. Nejsou v něm proměny existujícího. Nirvány (vyvanutí) je možné dosáhnout cílevědomou praxí, kterou Buddha formuloval jako ušlechtilou osmidílnou stezku. 

Brahma, átman Brahma – jakási esence, podstata vesmíru i obětního rituálu, prazáklad světa, jádro vesmíru; to, na čem vše stojí, kde vše začíná i končí Átman – vlastní já, lidské myšlení, jádro duše Átman a brahma jsou spolu svázané Cíl žití - splynutí átman s brahma

Zdroje Vlastní poznámky, výpisky