Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, K čemu jsou nám dobré? Autor: Mgr. Ivana Havranová Název materiálu: VY_52_INOVACE_30/II.SADA Anotace: Prezentace je určena pro žáky 4. ročníku, slouží k výkladu učiva K čemu jsou nám dobré? Období: leden - květen 2012
ROSTLINY kořeny - jako potravina (mrkev, ředkvička…) - některé obsahují léčivé látky (pampeliška, čekanka, kostival…) hlízy - jako potravina (brambory) stonky - textilní průmysl (len, konopí) listy - jako koření (majoránka, tymián) - součást jídelníčku (zelí, kapusta, salát) květy - jako potravina (květák, brokolice) - léčivé (lípa, heřmánek, podběl) - pro krásu, potěšení
plody - jako potravina (ovocné stromy, keře, zelenina) semena - jako potravina - luskoviny, obilniny - výroba oleje (řepka olejka, len setý, sója, slunečnice) - zdraví prospěšná (dýně, slunečnice) celé rostliny - krmivo pro hospodářská zvířata - pícniny (jetel, vojtěška)
ŽIVOČICHOVÉ zdroj potravy zdroj surovin pomocníci při práci přátelé, koníček
CHOV ZVÍŘAT pro maso, mléko, tuk, vejce pro kůži - oděvy, obuv pro srst - ovčí vlnu - látky, oblečení pro peří - pokrývky, oděvy pro rohovinu - knoflíky, nože koňské žíně - smyčce kožešiny - kožichy
pomocníci při práci - koně - těžba dřeva - pes - asistenční, pastevecký, při záchranných akcích - draví ptáci (chrání letiště) zdroj poučení a zábavy
Použité zdroje: Kolektiv autorů, Přírodověda pro 4. ročník základní školy, Praha: SPN, 2010. ISBN 978-80-7235-466-5