Instruktor lyžování III.třídy (50) jen pro vnitřní potřebu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
LYŽOVÁNÍ BEZPEČNÝ POHYB NA LYŽÍCH
Advertisements

Fyziologie tělesné zátěže-oběhový systém
Pohybová soustava Soustava svalová
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Pří_093_Člověk a jeho zdraví_Kostra Autor: Mgr. Marie Boučková
Biologie člověka Kostra.
SVALOVÁ SOUSTAVA.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Svalstvo = souhrn všech svalů v těle
BIOLOGIE ČLOVĚKA SVALOVÁ KOSTERNÍ SOUSTAVA
POHYBOVÝ SYSTÉM SCHÉMATA, OBRÁZKY.
= základem jsou svaly = máme jich v těle asi 600
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Svalstvo Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci svalstva člověka.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Svalstvo člověka autor: David Hainall.
Svalová (pohybová) soustava
Číslo v digitálním archivu školy
Svalová soustava 8. ročník.
ANATOMIE ČLOVĚKA SVALOVÁ SOUSTAVA.
KOSTRA LIDSKÉHO TĚLA tvoří oporu těla upínají se na ni kosterní svaly udává tvar těla postava člověka (díky kostře) je tedy vzpřímená a páteř je.
Kostra = opěrná soustava (Výklad učiva) Počet hodin: 1 5. ročník
LEDNÍ HOKEJ Výkon v bruslení závisí na síle: extenzorů kyčle
Zápis SVALY umožňují pohyb celého těla upínají se na kostru
Soustava pohybová - svalstvo
Soustava pohybová – SVALOVÁ
Škola Střední průmyslová škola Zlín
KOSTRA KONČETIN = spojena s osovou kostrou pletenci:
Kostra - skládá se přibližně z 233 kostí.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_04_PŘ8_BO.
EU peníze středním školám
Metodická komise OSÚ ZL Cvičitel lyžování © 2010.
Instruktor lyžování © 2008 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR.
Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování © 2010.
Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování © 2010.
Instruktor lyžování praktikant © 2008 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR.
Test. cílová skupina: střední školy anotace : ověření znalostí z oblasti svalových skupin a svalů lidského těla klíčová slova : dvojhlavý sval pažní,
Popis svalů lidského těla
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Svalová soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Znáš se? Hráč nebo skupina si vyberou oblast a odpoví na otázku. Za správnou odpověď si body připočítají, pokud odpoví špatně, mají šanci další. Vyhrává.
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8. ročník VY_32_INOVACE_05 – Kostra končetin.
Člověk Korunování krále v Edinburgu ve Skotsku. Homo sapiens - člověk moudrý pohybuje se vzpřímeně dorozumívá se řečí charakteristická je rozumová inteligence.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
 umožňují pohyb celého těla  upínají se na kostru  Svaly ovládané lidskou vůlí:  - svaly velké - umožňují skákání, běhání, práci  - svaly menší -
Lidské tělo - kostra.
Instruktor IV.třídy (Praktikant) jen pro vnitřní potřebu
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
jen pro vnitřní potřebu
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
Svalová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_01_KOSTRA TÉMA: KOSTRA
ZÁKLADNÍ FUNKCE SVALOVÉ SOUSTAVY
Obr. 1 Svalová soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: LIDSKÉ TĚLO
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Opěrná soustava pokračování.
SVALSTVO LIDSKÉHO TĚLA
Název: VY_52_INOVACE_PRV_01 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
VY_52_INOVACE_08_01_opěrná a pohybová soustava
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Popis svalových skupin
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Svalová tkáň = soubor buněk stejného tvaru i funkce
Transkript prezentace:

Instruktor lyžování III.třídy (50) jen pro vnitřní potřebu © 2008 upraveno 2016 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR 1

Fyziologie O B S A H 5 hod. Anatomie Hygiena Traumatologie Pohybová soustava, kostra a klouby, svalstvo těla a končetin, stavba svalů, ostatní soustavy lidského těla Fyziologie Základní pojmy - zátěž, únava, zotavení, hodnocení zátěže, činnost transportních soustav - srdce a krevní oběh, plíce a dýchací cesty, metabolizmus a energetické zdroje, svalová činnost - stah, práce, účinek Hygiena Životní styl - pohyb, výživa, životospráva, energetická hodnota práce a sportu, nutriční stav, BMI, pitný režim strava a doplňky sportovce, desatero zdravé výživy, vliv prostředí - hluk, záření, teplota a vlhkost Traumatologie První pomoc, resuscitace při zástavě oběhu, zlomeniny, šok a pravidlo 5 T, krvácení, omrzliny Pohyb v horách Bezpečný pohyb lyžařů, ochranné přilby, pravidla chování FIS pro sjezdové lyžování: Bílý kodex

sedentarius Homo sapiens Anatomie Současný „moderní“ člověk ??? zkrácení nefunkčních svalových skupin

Pohybová soustava Kostra - klouby kosti lebeční lebka atlas a čepovec obratle krk (šíje) hrudní, lopatka žebra ramenní hrudník pažní loketní páteř loketní vřetenní kyčelní pánev kyčelní horní končetina a ruka kosti ruky (zápěstní, záprstní, a prsty) zápěstí a prsty stehenní kolenní dolní končetina a noha holenní lýtková kosti nohy (zánártní, nártní a prsty) kotník

Svalstvo těla a dolních končetin svaly hlavové zdvihač hlavy trapézový deltový deltový zádový široký prsní břišní šikmý (zevní) břišní přímý a šikmý (vnitřní a zevní) hýžďový velký stehenní čtyřhlavý ohybače kolena krejčovský přitahovači stehna lýtkový trojhlavý holenní natahovače prstů a palce Achillova šlacha

Svalstvo horní končetiny deltový pažní dvouhlavý pažní trojhlavý ohybače zápěstí a prstů natahovače prstů natahovače a odtahovače palce

Stavba svalů Povázka Nerv Snopce Svalový úpon Nervosvalové ploténky Vlákna Svalová hlava Céva

Ostatní soustavy lidského těla Soustava nervová Dýchací Základní údaje v rozsahu učebnice Biologie člověka pro střední školy (samostudium) Oběhová Trávící Vylučovací Vnitřní sekrece Pohlavní

stres Fyziologie Klid = „rovnováha“ funkcí v organizmu (homeostáza) Základní pojmy Klid = „rovnováha“ funkcí v organizmu (homeostáza) Zátěž (stres) = narušení rovnováhy funkcí stres klid Únava = okamžitý účinek zátěže a vyčerpání organizmu ústup únavy čas Zotavení (regenerace) = návrat do rovnováhy funkcí

Hodnocení a měření zátěže Tréninkový plán a deník Sporttestr Vyšetření aktivity ANS Měření tepu

Činnost transportních soustav Srdce a krevní oběh srdeční stah (vyprázdnění) = SYSTOLA DIASTOLA = naplnění (síní a komor) Hodnoty klidové: 60 – 80 tep/min (trénovaný 40-55) Objem 70ml (trénovaný 120ml) Maximální (odhad): 220 mínus věk osoby Tréninkové (výpočet): TF max. mínus TF klid a %

Model přenosu kyslíku do svalů Plíce a dýchací cesty Hodnoty klidové: 10 - 15 vdechů/min Ventilace 5 - 8 litru/min * Kapacita: 3 - 4 l Maximální: 50 - 60 vdechů/min Ventilace až 200 l * Kapacita až 7 l Tréninkové: sprint = kyslíkový deficit vytrvalost = setrvalý stav (příjem = výdej) Model přenosu kyslíku do svalů Wasserman (1999)

Metabolizmus a energetické zdroje % svalový ATP + ATP-CP systém svalový ATP + ATP-CP systém + Anaerobní glykolýza svalový ATP + ATP-CP systém + Anaerobní glykolýza + O2 systém Upraveno podle BOUCHARD et al. (1990)

Svalová činnost Velké svalové skupiny mají dvě základní funkce (jedny převážně udržují postoj a různé pozice, druhé provádějí pohyby): posturální + fázické svaly „kotevní lana + hýbače“ Jedny svaly zajišťují především vytrvalostní úkony, druhé naopak umožňují rychlé pohyby): červená + bílá svalová vlákna „pomalá + rychlá“ vlákna Svaly se doplňují (např. při zdvihu činky se biceps napne a zkrátí - triceps uvolní a prodlouží - okolní svaly pomáhají): agonisté + antagonisté + sinergisté „hýbatelé + brzdy + pomocníci“ Upraveno podle JAVŮREK (1986), MÁČEK a VÁVRA (1988)

Velikost svalové práce řídíme dvěma způsoby: frekvencí Sval v klidu „Statická síla“ „Dynamická síla“ Velikost svalové práce řídíme dvěma způsoby: frekvencí vzruchů nebo počtem zapojených nervosvalových plotének GÖPFERT (1983)

+ - Účinek zátěže na svaly nárůst svalové hmoty (ATH) větší výkon ( > CP, ATP, O2 ) lepší krevní přítok (zmnožení vlásečnic ve svalu) menší množství tuku vegetativní rovnováha (krevní tlak, sympatikus:vágus) svalové dysbalance (zkrácení posturálních a ochabnutí fázických svalů) MÁČEK (1987)

Hygiena Pohyb + Výživa + Životospráva 3x3 pro zdravý životní styl ?

Habituální METS sportovní činnosti METS = jednotka energetického výdeje ( násobek zvýšení klidového- bazálního metabolismu: spánek) Upraveno podle: NOVOTNÝ (1992)

Hodnoty na ose Y = násobky energetické potřeby pohybu od bazálního metabolismu

Nutriční stav organizmu Váha (kg) Výška (m2) BMI = Klasifikace BMI (kg/m2) Riziko Podvýživa < 20 Normalní váha 18,5-24,9 Průměrné Nadváha > 25 Pre-obezita 25 – 29,9 Zvýšené Obezita I 30 – 34,9 Střední Obezita II 35 – 39,9 Vysoké Obezita III > 40.0  Velmi vysoké ICO / EASD Slide #4 Energetická bilance: VYROVNANÁ * NEDOSTATEČNÁ (příjem : výdej energie) (podvýživa - obezita) Světová zdravotnická organizace (1998) Xenical Slide Kit August 1998 Section 1 3 3

Somato-typy Upraveno podle BLÁHA (1985)

příjem tekutin při zátěži: Pitný režim, strava a doplňky sportovce příjem tekutin při zátěži: alespoň pitná voda, lépe hypotonické nápoje (málo cukrů a minerálů) v množství podle teploty a vlhkosti příjem tekutin v zotavení: izotonický nápoj (sacharidy, vitamíny, minerály) rehydratace je několika hodinový proces! strava po zátěži: „antioxidanty“ (vitamíny C, E, ß - karoten, ...) sacharidy (müsly, banán, …) * běžné potraviny, aminokyseliny, proteiny, (po 1,5 až 2hod.) výživa sportovce je pestrá a vyvážená !

DESATERO ZDRAVÉ VÝŽIVY Jezte pestře! Jezte potraviny bohaté na sacharidy! Jezte hodně ovoce a zeleniny! Udržujte zdravou tělesnou hmotnost! Jezte menší porce – omezte množství! Jezte pravidelně! Pijte mnoho tekutin! Pohybujte se! Změňte životní styl! Neexistují dobré ani špatné potraviny! Doporučení European Federation of the Associations of Dietians

HLUK ZÁŘENÍ TEPLOTA a VLHKOST Vlivy prostředí - 30 dB – normální hluk (pohyb, déšť, hovor) 30 -95 dB – relativní hluk (uzavřený prostor) 95-135 dB – absolutní hluk (poškození sluchu - bolest) ZÁŘENÍ - elekromagnetické - ionizující - UV záření (ve vysokých horách nebezpečné hodnoty) - infračervené TEPLOTA a VLHKOST - tropická ( >30 o C) - běžná pro sport (cca 20 o C) - silný mráz (> - 20 o C) Vlhkost: vysoká ztěžuje výkon (za mrazu je nízká)

Traumatologie

nebo IZS (tel. 112)

Horská služba

Důležité hlavně masírovat !!! Cíl: obnova základních životních funkcí Kombinace masáže srdce – 30x rychle stlačit – s umělým dýcháním – 2 vdechy Důležité hlavně masírovat !!!

Upraveno podle přednášky traumatologie CHALOUPKA (2005) Kurzy odborné způsobilosti IDV - FIM - UHK

Krvácení Omrzliny - Tepenné – krev stříká – tlakový obvaz (případně zaškrtit mezi ránou a srdcem) Žilní – krev vytéká – tlakový obvaz bílá kůže, necitlivost sterilně zakrýt, zabránit dalšímu působení chladu, postupně přecházet na pokojovou teplotu Omrzliny

Bezpečný pohyb lyžařů v zimní přírodě Ohleduplnost a zodpovědnost Pohyb v horách Bezpečný pohyb lyžařů v zimní přírodě Ohleduplnost a zodpovědnost Ochranné přilby a další vybavení Dodržování pravidel – „Bílý kodex“ PSOTOVÁ, D., PŘÍBRAMSKÝ, M. aj. Sjíždění a zatáčení na lyžích. Česká škola lyžování. Praha: UK Karolinum, 2005.

BÍLÝ KODEX Pravidla chování FIS pro sjezdové lyžování 1. Ohled na jiné lyžaře – Každý lyžař se musí chovat tak, aby nikoho neohrozil. 2. Ovládání rychlosti a způsobu jízdy – Každý lyžař musí jezdit bezpečně, musí přizpůsobit svoji rychlost a styl jízdy svým dovednostem, terénu, sněhovým podmín- kám, počasí a počtu dalších lyžařů na sjezdovce. 3. Volba stopy jízdy – Lyžař, přijíždějící zezadu, musí volit svoji stopu tak, aby neohrozil lyžaře jedoucí před ním. 4. Předjíždění – Předjíždět je možné seshora, zdola, zleva, zprava, ale vždy jen v bezpečné vzdálenosti, která před- jížděnému lyžaři ponechá dostatečný prostor pro jeho pohyb.

5. Zahájení a pokračování v jízdě - Každý lyžař, který chce zahájit jízdu, nebo se po zastavení znovu rozjet, se musí pohledem do všech stran ujistit, že se tak stane bez ohrožení sebe či jiné osoby. 6. Zastavení– Žádný lyžař by se neměl zbytečně zdržovat na zúžených nebo nepřehledných místech sjezdovky. V případě pádu by měl takové místo co nejrychleji uvolnit. 7. Výstupy a sestupy– Osoby, pohybující se pěšky po sjezd- ovce, se smí pohybovat pouze na okrajích sjezdové dráhy. 8. Respektování značek- Každý lyžař musí respektovat značení a signalizaci. 9. Chování při nehodách- Každý lyžař je povinen poskytnout první pomoc a přivolat Horskou službu v případě nehody. 10. Povinnost prokázat se- Každý lyžař, který se stal svědkem nebo účastníkem nehody musí prokázat svoji totožnost a poskytnout základní údaje o své osobě.

K o n e c Autorský kolektiv: KOMEŠTÍK B., FINKOVÁ D., KRNÁČ P. a NOVÁK M.