Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva Budování expertních kapacit – transfer technologií Praha, 15. února 2016 Mgr. Filip Týc
Metodický výklad výzvy
Obsah Klíčové aktivity Specifika výzvy Cílové skupiny Monitorovací indikátory
Specifický cíl: Cílem výzvy je podpořit centra transferu technologií, aby se stala relevantním partnerem výzkumných pracovníků i pracovníků z průmyslu a uznávanou součástí systému výzkumu a vývoje rozvojem lidských zdrojů v odborných znalostech v centrech transferu technologií pomocí dále uvedených podporovaných aktivit.
Podporované aktivity Povinné aktivity: a) Vzdělávání pracovníků týmu transferu technologií (TT) v oblastech spojených s transferem technologií a komercializací, a to včetně rozvoje pomocí praktických zkušeností a dovedností; V případě týmu v již fungujícím CTT budou u jednotlivých pracovníků podpořeny pouze relevantní kurzy/školení, které dosud nebyly jednotlivým pracovníkem navštěvovány. b) Procesní nastavení transferu technologií v instituci, v případě již fungujícího CTT další rozvoj a zefektivňování procesního nastavení; c) Řízení projektu – popis obsahu této aktivity, je uveden v Pravidlech pro žadatele a příjemce – obecná část více viz kapitola 5.2.4.;
a) Vzdělávání pracovníků týmu transferu technologií (TT) v oblastech spojených s transferem technologií a komercializací, a to včetně rozvoje pomocí praktických zkušeností a dovedností Povinná příloha k žádosti o podporu Plán vzdělávání pro jednotlivé pozice. Stejné školení lze absolvovat maximálně třemi různými pracovníky, kteří postupně za sebou zastávali stejnou pozici. Pracovník může absolvovat pouze kurz/školení, který dosud neabsolvoval, tj. jehož obsah není shodný s již absolvovaným kurzem/školením.
b) Procesní nastavení transferu technologií v instituci, v případě již fungujícího CTT další rozvoj a zefektivňování procesního nastavení Daný produkt (směrnice apod.) musí být institucí schválen a implementován, aby mohl být započítán v indikátorech (2 15 02) (a byl způsobilý).
c) Řízení projektu – popis obsahu této aktivity, je uveden v Pravidlech pro žadatele a příjemce – obecná část více viz kapitola 5.2.4. Žadatel je povinen tuto aktivitu v žádosti o podporu uvést jako samostatnou klíčovou aktivitu s názvem Řízení projektu. Obsahem popisu klíčové aktivity musí být: popis složení realizačního týmu složeného z administrativního a odborného týmu; popis případných podpůrných systémů (například SharePoint) sloužících k efektivnímu řízení projektu; - další informace k řízení projektu (například porady realizačního týmu aj.).
Volitelné aktivity: d) Vytvoření a rozvoj propagačních aktivit CTT směrem k výzkumným pracovníkům v organizaci pro výzkum a šíření znalostí (případně studentům v organizaci pro výzkum a šíření znalostí), včetně zapojení výzkumných a dalších pracovníků instituce do procesů a činností CTT; e) Rozvoj technologického skautingu včetně institucionalizace a systematizace této činnosti v instituci; f) Podpora, případně vytvoření v případě neexistence, panelu z aplikační sféry na úrovni instituce (např. rada pro komercializaci); g) Konzultantské poradenství (studie, průzkumy trhu) za účelem budoucího zhodnocení duševního vlastnictví a know-how instituce pro účely projektu;
Volitelné aktivity: h) Vytvoření a implementace konceptů alternativních zdrojů financování transferu technologií; alternativním zdrojem je chápán zdroj jiný než veřejný dotační zdroj financování; i) Vytvoření v případě neexistence či rozvoj informačního systému pro TT; j) Partnerství CTT s mezinárodně uznávanými CTT v daném oboru, včetně spolupráce s výzkumnými organizacemi – společné workshopy, předávání zkušeností, či spolupráce na společných projektech transferu technologií, včetně twinningu; k) Budovaní a rozvíjení partnerství CTT s relevantními partnery z aplikační sféry pomocí aktivní účasti na veletrzích, výstavách, účasti na roadshow či jiných business-to-business a business-to-client/customer aktivitách, včetně marketingových kampaní; l) Vytvoření a rozvoj propagačních aktivit CTT směrem k aplikační sféře.
Vyloučené aktivity: m) Proof-of-concept aktivity; n) Pre-seed aktivity; o) Vytvoření a rozvoj propagačních aktivit směrem k veřejnosti; p) Poradenství pro komercializaci konkrétního výsledku výzkumu a vývoje – právní a finanční služby (ochrana duševního vlastnictví, přihláška patentu nebo průmyslového/užitného vzoru, práce s potenciálními investory, příprava smluv…) nezbytné pro zajištění komercializace; q) Rekonstrukce a stavební úpravy.
Cílové skupiny Pracovníci výzkumných organizací a vysokých škol, Pracovníci zabývající se výzkumem v soukromém sektoru, - Pracovníci veřejné správy v oblasti řízení a implementace VaVaI včetně pracovníků podílejících se na implementaci RIS3 (aktivita f)
Monitorovací indikátory
Počet nových výzkumných pracovníků v podporovaných subjektech ID: 6 00 00 MJ: Osoby Počet osob vykazovaný v indikátorech 2 08 03 a 2 08 00 snížený o opakovanou podporu – tj. každá konkrétní osoba podpořená v rámci projektu se vykazuje pouze jednou. Dokládá se kartou účastníka.
Počet podpořených výzkumných a akademických pracovníků ID: 2 08 00 MJ: Osoby Počet podpořených výzkumných pracovníků, kteří zvýšili, prohloubili či rozšířili své znalosti v rámci transferu technologií a/či ochrany práv duševního vlastnictví.
Počet podpořených administrativních a technických pracovníků ve VaV ID: 2 08 03 MJ: Osoby V rámci této výzvy se jedná především o pracovníky centra transferu technologií. V případě aktivity a) ve výzvě budou započítány pouze ty osoby, které absolvovaly kurz/školení úspěšně. Úspěšné absolvování je vždy definováno jednotlivým poskytovatelem kurzu/školení, včetně informace, zda je případně nutné pro úspěšné absolvování složit závěrečný test. Náklady na kurz/školení jsou způsobilé pouze v případě, že byl kurz/školení absolvován úspěšně.
Počet nových produktů modernizujících systémy strategického řízení ve výzkumných organizacích ID: 2 15 02 MJ: Produkty Povinná příloha žádosti o podporu - Přehled klíčových výstupů k naplnění indikátoru projektu ESF. Do tohoto indikátoru se budou započítávat produkty vytvořené v rámci volitelných aktivit výzvy a povinné aktivity b) výzvy. V případě produktů k aktivitám b), e), h) je pro započítání nutné, aby daný produkt byl institucí schválen a implementován, aby mohl být započítán (a byl způsobilý).
Počet organizací, jejichž pracovníci zvýšili svou kvalifikaci ve VaV, jeho řízení a oblastech souvisejících ID: 2 08 10 MJ: Organizace Do tohoto indikátoru se započítají příjemci a jejich partneři v této výzvě. Indikátor se vztahuje především k aktivitě a) a d).
Počet podpořených spoluprací ID: 5 43 10 MJ: Spolupráce Do tohoto indikátoru se budou započítávat spolupráce navázané v rámci volitelných aktivit výzvy j) a k).