Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Společenský a ekonomický význam zdraví a nemoci
Advertisements

Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
Zdravotní stav populace v ČR a EU
Úvod do problematiky ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
MUDr. Eva Rychlíková Zdravotní ústav se sídlem v Kolíně Prostředí kolem nás.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Indikátory ve zdravotnictví Základní zdravotní indikátory ve WHO Evropském regionu 2005 MUDr. Vladimír Príkazský, CSc.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Zdravotní stav populace ČR
Koncepce péče o staré občany
Klinická propedeutika
Hodnocení zdravotních rizik škodlivin v ostravském ovzduší
Znečišťování ovzduší Karel Severa.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Složky krajiny a životní prostředí
PESTICIDY A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb. Práva a povinnosti osob a výkon státní správy v ochraně veřejného zdraví POJMY Veřejným zdravím je zdravotní.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Adaptivní preference pro délku nohou u potenciálního partnera
Petra Jarábová Markéta Kanisová
Ing.Miroslava Rýparová
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Duševní zdraví a psychohygiena
Znečištění ovzduší Ročárková, Pachmanová.
Žilová, Stoklasová, Pavlíková 3.O
Znečistěný vzduch, půda a voda
Krajina a životní prostředí
ZDRAVÍZDRAVÍ Stav plné tělesné, duševní a sociální pohody, nikoliv pouze nepřítomnost nemoci nebo vady.
Psychologické aspekty zdraví
Chudoba jako sociální problém
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Fyzioterapie – životní prostředí a životní styl – praktika Milena Černá Ústav obecné hygieny.
MUDr. Věra Kernová Státní zdravotní ústav Praha
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
PITNÁ, UŽITKOVÁ, ODPADNÍ
Ekonomika životního prostředí – základní pojmy
Klasifikace nemocí – ICD, ICF
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Škola podporující zdraví Komunitní program WHO pro MŠ, ZŠ a SŠ v ČR od r Národní koordinační centrála v SZÚ Poslanecká sněmovna, Konírna
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_334_Vlivy prostředí na zdraví člověka Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Životní prostředí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu Pracovní list slouží k zopakování a doplnění učiva. Vyhledávání informací motivuje žáky k zájmu o.
Definice, základní pojmy
Globální akční plán WHO pro zdraví pracovníků na období Pavel Urban Státní zdravotní ústav WHO spolupracující centrum pro pracovní lékařství.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
Konkrétní případy nutričně- epidemiologického hodnocení biologických škodlivin. Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
KONCEPCE ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOSTI Základní dokumenty Bezpečnostní strategie NATO Mezinárodní strategie pro snižování rizika katastrof OSN.
PEČUJEME O ZDRAVÍ VY_32_INOVACE_II-C-14. Výživa - rostlinná, živočišná (živiny, vitamíny, jídelníček) Obranyschopnost - nemoc, úraz, imunita Pohyb a aktivita.
PREVENCE ŠKODLIVÝCH ÚČINKŮ KONZUMACE ALKOHOLU Bohumil Fišer Simon Jirát.
TOXICKÉ LÁTKY VE VÝŽIVĚ
Stav zdraví obyvatelstva a jeho sociální, ekonomické aspekty prevence
Výživa v OVZ Zákon č. 96/2004 Sb., § 9, odst. 3: Za výkon povolání zdravotního laboranta se považuje laboratorní činnost v rámci diagnostické péče a vyšetřování.
Epidemiologicky rizikové potraviny
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_05_20_nekvalitní voda.
VLOZ0241c: Ochrana a podpora zdraví I – cvičení Životní prostředí v ČR
Stipendia města Ostrava
ZÁKLADY BIOLOGIE Zdraví, nemoc.
Zdraví a jeho determinanty
Epidemiologicky rizikové potraviny
Hodnocení zdravotních rizik
Principy ochrany a podpory zdraví. Determinanty zdraví
Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU
Transkript prezentace:

Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU VLOZ0241p – Ochrana veřejného zdraví, přednáška Životní prostředí a zdraví Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5/ A21-316 18452@mail.muni.cz

Proč se má lékař zabývat otázkami životního prostředí? „Zdraví je stav úplné tělesné, duševní a sociální pohody a nejen nepřítomnost nemoci nebo vady“ (WHO, 1948) „Zdraví nevzniká v nemocnicích, ale všude tam, kde lidé žijí a pracují, odpočívají a stárnou.... Úlohou lékařů je nejen léčit nemoci, ale i připomínat hodnotu zdraví, posilovat je, rozvíjet a chránit“ (Zdraví 2020) Rozhodující pro vytváření a upevňování zdraví je primární prevence, disciplína charakterizována převážně komunitním zaměřením.

Vymezení životního prostředí Vnější prvky a podmínky, které obklopují člověka a vytvářejí podmínky pro život a vývoj jedince nebo populace (MeSH) Člověk a prostředí vytváří dynamický systém. podmínka i příležitost pro ochranu a tvorbu životního prostředí v pozitivním i negativním smyslu. Medical Subject Headings (MeSH) definice: The external elements and conditions which surround, influence, and affect the life and development of an organism or population.

Vymezení životního prostředí - složky Přírodní Ovzduší, voda, půda Vnitřní prostředí (indoor) Fauna a flóra Antropogenní a sociální Infrastruktura má účel a vytváří funkční celek, z pohledu antropocentrického. Sídla, města, obytné zóny, rekreační oblasti, nákupní centra…

Vymezení životního prostředí - faktory Biologické Mikroorganismy: viry, bakterie, plísně… Makroorganismy: synantropní živočichové Chemické Kontaminující látky, přídatné látky Původ v rozvoji technologií, spotřebního průmyslu, potravinářství, farmacie… Fyzikální Záření neionizující a ionizující, hluk… Synantropní živočichové – zdroj nákaz!

Vztah životního prostředí a zdraví? HDI Evropy v posledním desetiletí stagnuje, nebo se dokonce snižuje. To souvisí s nižší ochranou životního prostředí a růstem problémů, které souvisejí se životním prostředím. Nemoci spjaté se životním prostředím se na celkové úmrtnosti podílejí asi z 20 % (int. 14 – 54 %) Riziko je až 5x větší pro osoby s nízkými příjmy. Index lidského rozvoje (HDI, Human Development Index): souhrnná míra klíčových dimenzí lidského rozvoje: dlouhý a zdravý život, znalosti, životní úroveň The Human Development Index (HDI) is a summary measure of average achievement in key dimensions of human development: a long and healthy life, being knowledgeable and have a decent standard of living. The HDI is the geometric mean of normalized indices for each of the three dimensions. HDI nabývá hodnot 0 až 1, země s nízkým indexem kolem 0,5 (Afrika), země s vysokým indexem 0,9 (USA, Evropa). Více na http://hdr.undp.org/en/content/human-development-index-hdi.

Nebezpečí vs. riziko Nebezpečí Charakterizuje vlastnosti škodliviny Mikroorganismus je patogenní Látka je toxická Záření je biocidní Riziko Určuje pravděpodobnost či šanci změny zdravotního stavu Je mat. funkcí nebezpečí Závisí na okolnostech expozice (pohlaví, životní styl, povolání) a imisních koncentracích Matematické vyjádření P = 0 … 1 P = 0 % … 100 % Může znamenat

Vlivy na zdraví Typy účinků podle mechanismu – obecně: Inertní Iritační, patogenní, toxické --> závislé na dávce, deterministické Mutagenní, karcinogenní, teratogenní --> nezávislé na dávce, stochastické Podmínkou účinku je expozice dostatečné dávce po dostatečně dlouhou dobu Emise uvolněná ze zdroje proniká do životního prostředí, podléhá prostorovému rozptylu a vyvolává interakce se životním prostředím. Působí na receptor, stává se imisí a může ovlivnit zdraví lidí.

Deterministické (A) a stochastické (B) účinky Anzai et al., 2011

Vlivy na zdraví – mechanismus účinku Krátkodobá expozice: iniciace primární zánětlivé odpovědi organismu. Dlouhodobá expozice: chronická zánětlivá reakce způsobuje aktivaci agresivních volných radikálů a vede k tzv. oxidativnímu stresu. Důsledky: nárůst nemocnosti, úmrtnosti, zkracování délky plnohodnotného života, větší incidence chorob, přibývají důkazy o vlivu na kardiovaskulární onemocnění, metabolická onemocnění, poruchy reprodukce...

Nehody a kastrofy Případy nejsou časté, ale jsou zdrojem poznatků. Londýn (UK), 1952: toxický účinek smogu, odhad až12.000 úmrtí, hlavně osob s chronickým onemocněním kardiovaskulárního a respiračního systému; též londýnský či redukční typ smogu Sveso (Itálie), 1976: exploze reaktoru s dioxiny, kontaminace potravních řetězců, lékařskou pomoc vyhledalo vice než 400 osob Bhopál (Indie), 1984: exploze reaktoru s methyisokyanátem, 4.000 akutních a nejméně 50.000 chronických otrav Černobyl (Ukrajina), 1986: exploze jaderného reaktoru, 41 smrtelných úrazů, nejasný počet chronických následků Případy nejsou časté, ale jsou zdrojem poznatků.

Problémy a výzvy Suspendované částice (Particulate Matter, PM): plošná expozice komplexní směsi látek nárůst jemných (2,5 µm) a ultrajemných frakcí (< 1µm), nejvíce vlivem dopravy; zřejmě nejvýznamnější environmentální faktor ovlivňující úmrtnost lidí! Perzistentní organické látky: bioakumulativní látky (tuková tkáň) přetrvávající v životním prostředí s pozdními účinky (reprodukční toxicita, karcinogenita).

PM2,5, srovnání se světem Vysvětlete, že: nedostupnost dat za některé země souvisí s odlišným způsobem monitoringu Větěí výskyt PM2,5 souvisí s větší technizací: naše životní prostředí se od minulosti kvalitativně změnilo!

Problémy a výzvy Odpady: narůstající problém ve společnosti s vyšší životní úrovní, rtuť (elektronika, elektrotechnika, svítidla, herbicidy...). Expoziční dávky jsou chronické, kumulativní účinek, neurotoxin, riziko v období nejrychlejšího růstu a vývoje CNS (ženy fertilního věku → plod) Jiné: hormony v pitné vodě, kontaminace potravin, mobilní sítě, lékařská expozice ionizujícímu záření, účinnost domácích přístrojů pro zlepšení indooru (záporně nabité ionty malých rozměrů jako úspěšný komerční trik?)...

Polemika: vždyť malé částice jsou stejně škodlivé Polemika: vždyť malé částice jsou stejně škodlivé! Review z roku 2013 nepotvrdilo příznivý efekt záporně nabitých částic.

Závěr Důsledně rozlišujme pojmy nebezpečí a riziko: může nás to ochránit před závažnými nedorozuměními. Až na výjimky, životní prostředí nebývá příčinou rozsáhlých katadtrof. Denně jsme však exponování koncentracím, které mohou vést k pozdním následkům, hlavně u rizikových skupin obyvatelstva. Chráním životní prostředí, vytvářím zdraví!