Žahavci – žahaví dravci

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽAHAVCI kmen.
Advertisements

Podříše: Mnohobuněční živočichové
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ŽAHAVCI VY_inovace_32_PR6_18
Život se strunou hřbetní..
Živočichové rybníka Žahavci.
POLYPOVCI.
ZOOLOGIE VÝVOJ NOHOBUNĚČNÝCH ŽIVOČICHŮ
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Adriana Janáčová Zš Ilji Hurníka 6.A 2009/2010
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Žahavci - Cnidaria HCl, BIGY, 2009.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Obr. 1 Obr. 2 Opakování Žahavci.
Kmen: PRVOCI.
ŽAHAVCI Žijí ve sladké i slané vodě Většina žije trvale přisedle
Mnohobuněční živočichové.
Kmen: Žahavci vodní mnohobuněční živočichové sladké i slané vody
Základní škola Kladruby
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Žahavci.
Kmen: Žahavci /Cnidaria/ /Moře a oceány: Larousse,nakl. SLOVART/
Nezmar (Hydra) Nezmar je rod jednoduchých sladkovodních živočichů, vyznačující se radiální symetrií. Nezmaři jsou draví živočichové kmene žahavců, třídy.
Žahavci Mgr. Iva Havlíková ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_309.
Živočišné houby.
Přírodopis – 6. třída Autor: Mgr. Hana Makovičková
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
Kmen: Žahavci /Cnidaria/
ZOOLOGIE VÝVOJ NOHOBUNĚČNÝCH ŽIVOČICHŮ
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Žahavci Šablona:III/2.
Žahavci Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př4
Žahavci.
Korýši Mgr. Helena Roubalová
zpracování ve dvojicích
kmen. Žahavci vodní mnohobuněční živočichové
Žahavci, ploštěnci, měkkýši
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Diblastica – dvoulistí
ŽAHAVCI MNOHOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Žahavci mořští – žahaví dravci
Mnohobuněčné organismy
Žahavci mořští – žahaví dravci
POSLEDNÍ KMEN BEZOBRATLÝCH ŽIVOČICHŮ
ŘÍŠE: živočichové (bezobratlí)
Gymnázium Jiřího Wolkera v Prostějově
Přírodopis – 6. třída Autor: Mgr. Hana Makovičková
Stavba těla  tělo tvořeno řadou speciálních buněk, netvoří ani tkáně ani orgány  pohárek s mnoha drobnými otvory = póry (ostie) ve stěnách, které nasávají.
VY_32_INOVACE_32_Žahavci - 2.část Šablona Identifikátor školy:
ŘÍŠE ŽIVOČICHOVÉ. výživa: ……………………….. …………….. – …………… – ……………. – …………………………….. – ………………………. rozdělení: obratlovci: ……………………., ……………………………., ……………………….….,
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Žahavci - Cnidaria Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/2 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_03_Žahavci.
Obecná charakteristika, polypovci. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_11_TEMA.
ŽAHAVCI - ŽAHAVÍ DRAVCI (po výkladu si zapiš do sešitu)
VY_32_INOVACE_31_Žahavci – 1.část Šablona Identifikátor školy:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Žahavci 24. listopadu 2013 VY_52_INOVACE_210204
Kmen: Žahavci /Cnidaria/ /Moře a oceány: Larousse,nakl. SLOVART/
Podříše: Mnohobuněční živočichové
Kmen: Žahavci /Cnidaria/
Kmen : HOUBOVCI Nejprimitivnější živočichové.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Přírodopis: ŽAHAVCI.
Žahavci.
zpracovaný v rámci projektu
6.ROČNÍK Žahavci VY_32_INOVACE_ Název školy
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
NEZMAR OBECNÝ Žahavci VY_32_INOVACE_08_23.
Odpověz na otázky v pracovním listu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Transkript prezentace:

Žahavci – žahaví dravci

ŽAHAVCI Tělo tvořeno mnoha buňkami MNOHOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ Nemají vnitřní kostru BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ Životní prostředí: voda, převážně moře Společný znak: žahavé buňky – ŽAHAVCI Velikost: od několika mm až po několik metrů Souměrnost: paprsčitá Potrava: převážně plankton, ryby

STAVBA TĚLA - tělo tvoří dvě vrstvy buněk a) vnitřní vrstva – trávicí buňky b) vnější vrstva – krycí buňky, svalové buňky (pohyb ramen) a žahavé buňky (žahavá tekutina – obrana, útok) části těla: nožní terč – připevňuje nezmara k podkladu trávicí dutina (láčka) – slouží k trávení kořisti ramena – lapají po kořisti, nesou žahavé buňky souměrnost těla : paprsčitá způsob života: přisedlý

DÝCHÁNÍ a TRÁVENÍ žahavci dýchají celým povrchem těla kořist omráčí rameny se žahavými buňkami → ústním otvorem pohltí → v trávící dutině (láčce) stráví → nestravitelné zbytky vyloučí zpět ústním otvorem potrava: drobní živočichové, žahavci jsou predátoři (lovci)

REAKCE NA PODNĚTY A ROZMNOŽOVÁNÍ reakce na podněty a pohyb zajišťuje nervová soustava základem nervové soustavy je nervová buňka typ nervové soustavy: rozptýlená smysly: světločivné a hmatové buňky nezmaři se mohou rozmnožovat pohlavně i nepohlavně nepohlavní – pučení (z jedince vyrůstá z pupene nový) pohlavní – nezmar vytváří pohlavní buňky samčí pohlavní buňky – spermie samičí pohlavní buňky – vajíčka splynutím pohlavních buněk (oplození) → nový jedinec

POHLAVNÍ ROZMNOŽOVÁNÍ - nezmaři vytváří spermie i vajíčka na jednom jedinci – nemají rozlišené pohlaví - takový živočich se nazývá hermafrodit Poznámka: při ztrátě ramena nezmarovi opět rameno doroste – tento jev se nazývá regenerace

ZÁSTUPCI ŽAHAVCŮ mezi zástupce žahavců patří: Polypovci Medúzy Koráli Sasanky

1) POLYPOVCI v jejich životě převládá přisedlé stádium ve sladké vodě – nezmaři v mořské vodě – měchýřovka portugalská (silný jed, může zabít)

2) MEDÚZY tělo má tvar zvonu s mnoha rameny ústní otvor na spodu zvonu mezi vrstvami buněk rosolovitá hmota talířovka ušatá – středozemí, může bolestivě popálit medúzka sladkovodní – vzácně také u nás čtyřhranka – smrtelně jedovatá, břehy Austrálie

3) KORÁLI přisedlé mořské organismy kolem svých těl vytváří vápenaté schránky → vznikají korálové útesy ( Velký bariérový útes) a korálové ostrovy atoly žijí pouze v čistých a teplých mořích (ohrožené !!!) korál červený – vyrábějí se šperky rohovitka – vějířovité schránky větevník mozkový – připomíná lidský mozek

4) SASANKY -přisedlé mořské organismy mnoho žahavých ramen některé žijí v symbióze s klauny očkatými nebo raky poustevníčky sasanka hnědá – středozemní moře sasanka koňská – evropské břehy

Vysvětlete symbiózu sasanky a raka poustevníka. Rak poustevník umožňuje sasance pohyb a získávání zbytků potravy, sasanka chrání raka žahavými rameny. 2. Doplňte tabulku rozdílů pomocí slov ANO/NE: ROZDÍL KORÁL SASANKA MEDÚZA SCHRÁNKA POHYB ANO NE