Závěrečná zpráva ze sociologického výzkumu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítač při sběru informací. CATI Computer Assisted Telephone Interviewing - (telefonické dotazování za pomoci počítače)  CATI studio  Speciálně vyškolení.
Advertisements

Zlínský a Olomoucký kraj
Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které.
Výstavba větrné elektrárny v lokalitě Varnsdorf-Špičák RCA Research.
Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Moderní způsob zjišťování postojů veřejnosti k veřejné hromadné dopravě osob Ing. Zdeněk Strádal.
NÁZORY OBYVATEL MĚSTA ZNOJMA NA REGULOVANÉ NÁJEMNÉ A PRODEJ MĚSTSKÝCH BYTŮ Říjen NÁZORY OBYVATEL MĚSTA ZNOJMA NA REGULOVANÉ NÁJEMNÉ A PRODEJ MĚSTSKÝCH.
SC & C – Marketing & Social Research 1 Marketingový a sociologický výzkum Držitel certifikátu ISO 9001: člen ESOMAR Praha 19. srpna 2011.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n.
Strana 1 Krajské volby 2012 zpráva z předvolebního výzkumu veřejného mínění pro KARLOVARSKÝ KRAJ období sběru dat: – SC & C a STEM/MARK.
Památky 11/ Obsah Obsahstrana 2 Metodologiestrana 3 Cíle projektustrana 5 Památky – vyhodnocení 11/2011strana 7.
Vybrané výsledky výzkumu postojů akademických pracovníků veřejných vysokých škol Miroslav Pidra The Academic Career: Adapting to Change. úterý 23. září.
IBRS s.r.o., Prague 10, Dubečská 8, strana 1 Desk research – fertility rate Eurostat / 2006 Fertilita - průměrný počet živě narozených dětí, které.
Nobody’s Unpredictable Ipsos Tambor pro Město Opava Názory na budovu Slezanka v centru Opavy Kvantitativní výzkumu Leden 2009.
VÝZKUM POSLECHOVOSTI ROZHLASOVÝCH STANIC (Výsledky II/ III/2006)
Tazatelská síť.
Bleskový výzkum Kauza : David Rath Červen 2012.
Táta na plný úvazek výzkum Zlínský a Olomoucký kraj.
1 Aktuální vývoj nabídky na trhu práce Smilovice, František Cvengroš.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Využívání služeb e-governmentu jednotlivci ISSS 2007, Hradec Králové Andrej.
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Průzkum sebehodnocení zdravotního stavu a disability Popis metody průzkumu Datum: 13. června 2006 Číslo projektu: Připravil: Petr Hrala.
Znalost pojištění ve veřejném mínění Bc. Petr Horák Brno, červen 2012 Vedoucí: Ing. Zuzana Hrdličková, Ph.D. Obhajoba bakalářské práce Oponent: Ing. Ondřej.
Průzkum trhu.
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
RUD – rozpočtové určení daní přílohy zákona č. 243/2000 Sb,
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS)
KRAJSKÉ VOLEBNÍ PREFERENCE
VÝNOSY Z POPLATKU ZA SKLÁDKOVÁNÍ KOMUNÁLNÍCH ODPADŮ 24. DUBNA 2013 BRNO SDRUŽENÍ PROVOZOVATELŮ TECHNOLOGIÍ PRO EKOLOGICKÉ VYUŽÍVÁNÍ ODPADŮ „ODPADY 2013.
ZELENÝ KRUH Závěrečná zpráva z kvantitativního výzkumu Jitka Zítková, Jitka Haiderová Soukupová | duben/květen 2016.
Tisková konference o pravidelném dárcovství v České republice.
Informovanost o fondech EU Únor Background a cíle projektu MMR spustilo novou kampaň na čerpání prostředků z fondů EU v období Hlavním.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 POČÍTAČE A INTERNET V ČESKÉ SPOLEČNOSTI DOMÁCNOSTI A JEDNOTLIVCI Využívání informačních.
Svátek sv. Valentýna TÉMA PRŮZKUMU: Svátek sv.Valentýna 2016 – bleskový průzkum REALIZÁTOR: SANEP s.r.o. VÝBĚR RESPONDENTŮ: kvótní výběr TYP.
Genderové dimenze korupce. online FGD populace n=9, 5 mužů a 4 ženy face-to face FGD zástupci státní správy n=8, 3 muži a 5 žen říjen 2015 Koho a jak.
Hodnotové hranice mezi voliči politických stran v ČR Prezentace z výzkumu podpořeného grantem č Grantové agentury Univerzity.
ŠIKANA (únor) 2016). 2 METODOLOGIE VÝSLEDKY PRŮZKUMU PANEL BOOK KONTAKTY OBSAH.
Mladí lidé a dobrovolnictví v oblasti péče o přírodu a kulturní dědictví České republiky prezentace výsledků výzkumu Tomáš Blaha Marek Zemský.
STEM Které souvislosti vstupu do EU veřejnost nejvíce zajímají? Nejnovější data STEM tisková zpráva ze dne
KRAJSKÉ VOLBY BŘEZEN OBSAH METODOLOGIE VÝSLEDKY PRŮZKUMU PANEL BOOK KONTAKTY KRAJSKÉ VOLBY.
Hasiči a veřejnost Tisková konference 24. července 2008.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Analýza sociálně vyloučených lokalit v ČR Tisková konference.
MUDr. Stanislav Wasserbauer
UŽIVATELÉ SOCIÁLNÍCH SÍTÍ V ČR
Hospodaření obcí v roce 2016
Bleskový výzkum SC&C pro Českou televizi
PŘÍLOHA Č. 4 – PROFIL OSOB ŽIJÍCÍCH V DOTÁZANÝCH RODINÁCH
Analýza postavení migrantek a migrantů na území hl. m
Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS)
Spokojenost občanů Kladna s místním společenstvím a bezpečností
VOLBY DO EVROPSKÉHO PARLAMENTU 2014 OČIMA ČESKÉ VEŘEJNOSTI
Segmentace trhu. Segmentace trhu Trh je tvořen velkým počtem zákazníků, kteří se liší svými potřebami, možnostmi…. Segmentace je rozdělení trhu na.
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Příjmová situace a zaměstnanost starších osob v evropském kontextu
Výzkum veřejného mínění
PODÍL ŽÁKŮ, KTEŘÍ ÚSPĚŠNĚ SLOŽILI MATURITNÍ ZKOUŠKU Z CELKOVÉHO POČTU KONAJÍCÍCH MATURITNÍ ZKOUŠKU (ČISTÁ MÍRA ÚSPĚŠNOSTI) Nebudeme-li uvažovat ty přihlášené.
Sociologický výzkum II.
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Krajská zpráva – královehradecKÝ kraj
průběžná zpráva z 2. etapy sběru dat
Sekce veřejných knihoven SKIP
Prezentace výzkumu Zbiroh 2018
Co říká česká veřejnost?
leden 2010 ZNAČKY Z PORTFOLIA VINAŘSKÉHO FONDU POHLEDEM OBYVATEL ČR
Zdravotnictví očima pacientů
Transkript prezentace:

Závěrečná zpráva ze sociologického výzkumu NÁZORY ČESKÉ POPULACE NA MAJETKOVÉ ZAPOJENÍ OBCÍ A OBČANŮ DO PROJEKTŮ VĚTRNÝCH ELEKTRÁREN

DESIGN VÝZKUMU Reprezentativní kvantitativní výzkum na vzorku populace ČR ve věku 18 a více let Výběrový soubor (vzorek dotázaných) Velikost výběrového souboru: N = 1040 respondentů Cílová skupina: populace ČR ve věku 18 a více let Způsob výběru vzorku: kvótní výběr na základě dat ČSÚ 2011 a pozdějších aktualizací Termín sběru dat: 13. – 21. prosince 2016 Nástroj sběru dat – dotazník Délka vyplnění: příslušná část zhruba 3 minuty Metodika sběru a zpracování dat CAPI (Computer Assisted Personal Interviewing) školených tazatelů agentury FOCUS s respondenty v domácnostech Zpracování proběhlo v programu SPSS / PC Interval spolehlivost: max. ± 3 % na 95 % hladině významnosti Kontrola sběru dat Sběr dat je kontrolován v souladu s pravidly kodexu ESOMAR Kontrola je prováděna v těchto oblastech: správnost výběru požadované osoby podle kvóty úplnost a správnost vyplnění dotazníku korespondenční / telefonická kontrola 20 % dotázaného souboru

DESIGN VÝZKUMU NUTS II Interval spolehlivosti pro populaci ČR Kvóta pro výběr vzorku, která zajišťuje reprezentativnost výběrového vzorku ve vztahu k cílové populaci, je konstruována na úrovni krajů (NUTS III). Při standardním reprezentativním vzorku cca 1000 respondentů však výstupy za některé kraje mohou být méně přesné v důsledku malého vzorku respondentů v daném regionu, což se týká zejména menších krajů, jako jsou Karlovarský či Liberecký. Proto ve zprávě pracujeme s většími celky na úrovni NUTS II, čímž tento problém eliminujeme. Interval spolehlivosti pro populaci ČR N 3 % / 97 % 5 % / 85 % 10/% / 90 % 15 % / 85 % 20 % / 80 % 25 % / 75 % 30 % / 70 % 40 % / 60 % 50 % / 50 % 100 3,4 4,4 6,0 7,1 8,0 8,7 9,2 9,8 10,0 200 2,4 3,1 4,2 5,0 5,7 6,1 6,5 6,9 300 2,0 2,5 3,5 4,1 4,6 5,3 5,8 400 1,7 2,2 3,0 3,6 4,0 4,3 4,9 500 1,5 1,9 2,7 3,2 3,9 4,5 700 1,2 1,6 2,6 2,9 3,3 3,7 1000 1,1 1,4 2,3

VÝSLEDKY VÝZKUMU S finančním zapojením své obce do projektu větrné elektrárny za podmínky, že by tak obec získala dodatečný příjem, souhlasí 44 % respondentů (11 % rozhodně souhlasí, 33 % spíše souhlasí). Nesouhlas vyslovuje 36 %, pětina neví nebo nechce odpovědět. Vyšší míru souhlasu vyslovují vzdělanější a kvalifikovanější respondenti – souhlas stoupá přímo úměrně s výší dosaženého vzdělání a je vyšší u respondentů s nejvyšším socioekonomickým statusem A a mezi dotázanými pracujícími na pozicích vysoce kvalifikovaných odborníků a top manažerů nebo středních řídících pracovníků a majitelů menších firem. Souhlas je rovněž typičtější pro mladší dotázané – s výjimkou nejmladší věkové kategorie do 24 let, kde převažuje podíl nerozhodných, klesá míra souhlasu s rostoucím věkem dotázaných. Vlastní finanční investice do projektu větrné elektrárny poblíž místa bydliště, přinášející roční výnos nebo levnější elektřinu, je atraktivní pro třetinu dotázaných. 43 % o takovou investici zájem nemá a necelá čtvrtina nemá vyhraněný názor (24 %). Lze ovšem předpokládat, že tyto podíly by se změnily v případě, kdy by byli respondenti obeznámeni s detaily takové investice a následného výnosu. Vyšší míru souhlasu i zde vyslovují vzdělanější a kvalifikovanější respondenti. I v tomto případě souhlas stoupá přímo úměrně s výší dosaženého vzdělání, je vyšší u respondentů s nejvyšším socioekonomickým statusem A a ve skupině vysoce kvalifikovaných odborníků a top manažerů. Na rozdíl od názoru na finanční participaci obcí se zde objevuje souvislost mezi vyšší atraktivitou investice a rostoucím čistým měsíčním příjmem domácnosti respondenta. Atraktivita vlastní investice do projektu blízké větrné elektrárny je vyšší pro mladší dotázané – opět s výjimkou nejmladší věkové kategorie 18 – 24 let. Výstavba větrných elektráren bez finančního zapojení obcí nebo občanů z okolí není u veřejnosti příliš populární – souhlasí s ní čtvrtina respondentů, nadpoloviční většina je proti. Názor na výstavbu není výrazně diferencován podle sociodemografických charakteristik.

VÝSLEDKY VÝZKUMU Podpora výstavby větrných elektráren se liší v jednotlivých krajích. Malou podporu vidíme zejména v Libereckém kraji, naopak za regiony naladěné vůči těmto energetickým zdrojům relativně pozitivně lze označit Královéhradecký a Zlínský kraj. Pokud se na souhlas s výstavbou větrných elektráren podíváme s přihlédnutím k velikosti místa bydliště dotázaných, zjistíme, že názory na budování nových zdrojů bez finančního zapojení obcí a občanů se příliš neliší – mírně vyšší je podpora v menších městech s 10 – 20 tisíci obyvateli. Výstavba s participací okolních obcí a jejich občanů je lépe přijímána ve středně velkých městech s 20 – 50 tisíci obyvateli.

Finanční participace obcí na projektech větrných elektráren „Souhlasil/a byste se záměrem obce, ve které bydlíte, že se finančně zapojí do projektu větrné elektrárny postavené v blízkosti vaší obce, pokud by tím vaše obec získala dodatečný příjem na svůj provoz a rozvoj a posílila by tak energetickou nezávislost regionu?“ SOUHLAS – 44 % NESOUHLAS - 36 % v %, N=1040; repre ČR 18+

Finanční participace obcí na projektech větrných elektráren dle sociodemografických charakteristik 1040 506 534 119 202 189 168 171 191 163 363 369 145 61 102 221 255 262 64 35 40 148 134 194 140 103 321 1040 96 109 170 286 262 117 134 490 355 18 43 475 565 579 224 45 38 154 385 183 231 241 132 123 120 108 150 165 118 124 pohlaví socio-ekonomický status věk typ dom. vzdělání sociální sítě využívání internetu velikost obce ekonomická aktivita region NUTS II čistý měsíční příjem domácnosti v %, N = 1040, repre ČR 18+

Finanční participace občanů na projektech větrných elektráren „Pokud by se v blízkosti obce, kde bydlíte, připravovala výstavba větrné elektrárny, myslíte, že byste měl/a mít možnost se finančně zapojit do takového projektu? Tento Váš vklad by Vám přinášel určitý roční výnos nebo výhodu v podobně levnější elektřiny.“ SOUHLAS – 33 % NESOUHLAS - 43 % v %, N=1040; repre ČR 18+

Finanční participace občanů na projektech větrných elektráren dle sociodemografických charakteristik 1040 506 534 119 202 189 168 171 191 163 363 369 145 61 102 221 255 262 64 35 40 148 134 194 140 103 321 1040 96 109 170 286 262 117 134 490 355 18 43 475 565 579 224 45 38 154 385 183 231 241 132 123 120 108 150 165 118 124 pohlaví socio-ekonomický status věk typ dom. vzdělání sociální sítě využívání internetu velikost obce ekonomická aktivita region NUTS II čistý měsíční příjem domácnosti v %, N = 1040, repre ČR 18+

Názor na výstavbu větrné elektrárny bez participace obce a občanů „Souhlasil/a byste s tím, aby v blízkosti obce, kde bydlíte, vznikla větrná elektrárna, kterou by postavil investor bez zapojení obce a občanů?“ SOUHLAS – 25 % NESOUHLAS - 54 % v %, N=1040; repre ČR 18+

Názor na výstavbu větrné elektrárny bez participace obce a občanů - dle sociodemografických charakteristik 1040 506 534 119 202 189 168 171 191 163 363 369 145 61 102 221 255 262 64 35 40 148 134 194 140 103 321 1040 96 109 170 286 262 117 134 490 355 18 43 475 565 579 224 45 38 154 385 183 231 241 132 123 120 108 150 165 118 124 pohlaví socio-ekonomický status věk typ dom. vzdělání sociální sítě využívání internetu velikost obce ekonomická aktivita region NUTS II čistý měsíční příjem domácnosti v %, N = 1040, repre ČR 18+

Regionální diferenciace názorů na výstavbu větrných elektráren VÝSTAVBA S PARTICIPACÍ OBCE VÝSTAVBA S PARTICIPACÍ OBČANŮ VÝSTAVBA BEZ ZAPOJENÍ OBCE A OBČANŮ 132 123 65 55 31 77 47 48 49 116 59 124

Diferenciace názorů na výstavbu větrných elektráren podle velikosti obce (počtu obyvatel) VÝSTAVBA S PARTICIPACÍ OBCE VÝSTAVBA S PARTICIPACÍ OBČANŮ VÝSTAVBA BEZ ZAPOJENÍ OBCE A OBČANŮ 188 197 98 85 104 127 241

Sociodemografický profil souboru 506 534 119 202 189 168 171 191 163 363 369 145 61 102 221 255 262 64 35 40 148 134 194 140 103 321 96 109 170 286 262 117 134 490 355 18 43 475 565 579 224 45 38 154 385 183 231 241 132 123 120 108 150 165 118 124 pohlaví socio-ekonomický status věk typ dom. vzdělání sociální sítě využívání internetu velikost obce ekonomická aktivita region NUTS II čistý měsíční příjem domácnosti v %, N = 1040, repre ČR 18+