Meteorologie Řízení letového provozu České republiky Seminář ŘLP pro GA RNDr. Jacek KERUM kerum@ufa.cas.cz Praha 11.2.2017
Bouřka a doprovodné jevy
squall line, též nesprávně „předběhlá studená fronta“. Čára instability squall line, též nesprávně „předběhlá studená fronta“. Vytváří se v teplém sektoru před studenou frontou v silně přehřátém vzduchu jako pás zesílené tvorby mohutné konvektivní oblačnosti. Nelze ji ztotožnit s atmosférickou frontou, ale může se před ní vyskytovat v termické brázdě ve vzdálenosti až několika set km. Silnější forma čáry instability s výskytem silných konvektivních bouří se označuje jako squall line. Jak je to s elektrickými výboji? Vyskytují se jen v Cb s bouřkou? - blesky se vyskytují 3x více ve směru G C než C G - při silném dešti se blesky vyskytují i 50km a více od jádra - pokud se blesk vyskytne ve slohovité oblačnosti, může být i dále než 100km od jádra
Bouřka a elektrický výboj
GUST FRONT
Čelo GUST FRONTy hůlava. Valí se „těsně“ nad zemí, v desítkách m, do 100m. Je doprovázena prudkým nárazovitým větrem. Letět proti tomuto jevu je hazard.
Microburst
Turbulence
Změny v leteckém předpisu L-3 „Meteorologie“ změny a úpravy ve zprávách nemění jejich smysl, jde jen o drobné úpravy, jako např. ve zprávách GAMET a AIRMET místo zkratky WIND -> WSPD, doplněn je směr větru, upřesnění časových úseků atp. nově je stanoven digitální formát pro informace AIRMET v XML (zrušen je formát BUFR) vteřiny jsou již jen úhlovou mírou, časová míra se vyjadřuje pomocí sekund Byla upřesněna kritéria pro vydávání výstrah tak, aby byla v souladu s AIP ČR. Upřesněn je i text a informace o LMS v AIP ČR. Změny najdete v GEN 3.5-1. Najdete zde jak telefonní, tak mailové kontakty, zveřejněna jsou i spojení na vojenskou meteorologickou službu na letištích LKKB a LKPD, déle je upřesněn provoz a spojení na stanice v LKKU, LKVO Služba VOLMET se poskytuje jako doposud na dvou frekvencích. Na frekvenci 128,600 MHz se vysílají METARy a upozornění na platný SIGMET pro FIR LKAA. Zde jde tato letiště: Berlin (EDDB), Bratislava (LZIB), Budapest (LHBP), Frankfurt (EDDF), München (EDDM), Praha (LKPR), Warszawa (EPWA) a Wien (LOWW). Na frekvenci 125,525 MHz se kromě METARů a upozornění na SGMETy pro FIR LKAA vysílá i oblastní QNH. Jde o letiště LKTB, LKKV, LKMT, LKPD, LKPR a LKKU (zde pouze v pracovní době od 04:00 do 14:00 UTC). Na obou frekvencích si informace poslechnete v angličtině, můžete je získat rovněž na telefonu +420 220378100.
Co nového najdeme na Internetu? WINDYTV: https://www.windytv.com/ Původní web Švýcarské služby METEO BLUE převzal pod svá křídla Ivo Lukačevič a je to patrné i podle názvu i v adrese. Modifikoval vzhled a převedl ho i do ANDROIDu. Není problém se v informacích intuitivně vyznat. Výhodou je možnost zvětšit mapu až do terénních podrobností. Nově je možné zobrazit předpověď pro zvolený bod na spodní straně monitoru a možnost výběru prvků na svislé liště vpravo. Na posledním řádku si můžeme vybrat a zobrazit vertikální řez, který nadále zpracovává služba METEO BLUE. Ten je velmi dobrý – ale stejně jako u všech předpovědí platí i zde, že předpověď je předpovědí do 24 hodin. Dále to je již vyhlídka a čím dále se chcete podívat, tím je spolehlivosti předpovědi menší. WENTUSKY: https://www.ventusky.com/ Nový web dvou českých autorů z Plzně. Vítr je stejně jako u WINDYTY na pozadí nepřetržitě. Podkladem je rovněž americký model. Ale proti WINDYTY se mi zdá lepší v zobrazení, navíc většinu prvků předpovídá po hodině. Záporem proti WINDYTY je omezený zoom, ale pro plánování letů to bohatě stačí. Model se dá stejně jako WINDYTY použít pro jakoukoli část světa. Volba prvků a jejich zobrazení při zemi a ve výšce je vlevo, stupnice hodnot vybraných prvků je vpravo, vlevo dole od této stupnice si můžete vybrat model, kterému nejvíce věříte (výsledky se liší stejně jako u WINDYTY), vpravo nahoře jsou možnosti vlastního nastavení, sdílení a něco o programu. Obrovskou výhodou je, že pokud si zvolíte jakýkoliv prvek, při pohybu kurzoru po mapě se vám okamžitě zobrazují hodnoty zvoleného prvku. AVIATION WEATHER: http://avwx.info/ Tak zde je změna adresy a upravený vzhled hlavní stránky. Nabídky jsou rovněž poněkud upraveny, o něco rozšířeny a přeskupeny, ale jinak tu stále najdete vše, co potřebujete – ať jste piloty malých letadel nebo dopravní piloti.
W I N D Y T V
V E N T U S K Y
Aviation Weather
Tak to je pro dnešek vše Přeji bezpečné návraty a mnoho zdaru v sezoně 2017 RNDr. Jacek KERUM kerum@chello.cz