Meteorologie Řízení letového provozu České republiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Meteorologické informace
Advertisements

Výstražná letecká meteorologická služba
FIC Praha Ing. Michal Dvořák vedoucí odd. FIC Václav Janout
Meteorologie: kousek astronomie
Odbor letecké meteorologie (OLM) ČHMÚ
LIS pro všeobecné letectví 2014
LIS pro všeobecné letectví 2013
Meteorologie: Bouřky a doprovodné jevy
Základy meteorologie.
METEOROLOGIE Název a adresa školy
CYKLONA EMMA A JEJÍ PROJEVY V HOŘICÍCH Bc. Radek TOMÁŠEK.
Prezentační manažer Kapitola 11.0 (Tisk)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
VYPRACOVALA: MGR. HANA TOFLOVÁ DNE: ICT2/1/3/13 WORD - tabulky.
Nebezpečné jevy v letectví
VY_32_INOVACE_55_MS_Word_IV. Autor : Trýzna Stanislav Školní rok : 2011/2012 Určeno pro : šestý ročník Předmět: informatika Téma : základní orientace.
Meteorologie: nebezpečné jevy 3
ENERGIÍ NABITÁ ATMOSFÉRA
Seminář ŘLP ČR pro GA METEOROLOGIE – Tlak vzduchu, dohlednost, námraza, turbulence, proudění přes překážky a v hladinách. Informace o dvou novinkách.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Tlak vzduchu, tlakové útvary
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Mgr. Ivana Pechová Mimimum fotografa Mgr. Ivana Pechová
POČASÍ.
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
FYZIKA ZEMSKÉ ATMOSFÉRY 3
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Použití VW na CPP Pavel Borovička.
FYZIKA ZEMSKÉ ATMOSFÉRY 2
Počasí.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Zasílání požadavků na navigační výstrahy a omezení vzdušného prostoru prostřednictvím AisView Marek Dočkal ŘLP ČR s.p.
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
Úprava šířky sloupce Šířku sloupce lze upravit několika způsoby: Pomocí menu Postavím se do sloupce Formát / sloupec / šířka / napíši velikost Pomocí kontextového.
Vlastnosti stránky a tisk
Změny struktur vzdušného prostoru Účinnost od
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
POČASÍ A PODNEBÍ Mgr. Petr Králík.
VY_32_INOVACE_ 11 Tornáda Tornáda.
Grafy v Excelu.
Tornáda.
UKÁZKY APLIKACÍ VW RPP Č.BUDĚJOVICE.
Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK 3. Tabulkové procesory Učební obor: Kadeřník, Kuchař-číšník Ročník: 2.
Excel 2010 Buňka. Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního.
Anopress: nová grafika, nové možnosti Mgr. Daniela Uhrová září 2010.
Milan Šálek Využití radarů v horských oblastech Využití radarů při chladném počasí Nebezpečné povětrnostní jevy (zejm. konv. bouře) a jejich.
Atmosféra autor: Mgr. Jana Mikešová
Jak si vyhodnotit výstup
Využití radarů při chladném počasí Nebezpečné povětrnostní jevy (zejm. konv. bouře) a jejich detekce Milan Šálek
Plachtařský seminář GAC 2016 Ondřej Dupal. 1) Jihoafrická republika „zimní sezona“ 2) Nejzajímavější/nejhodnotnější lety v ČR ) Srovnání podmínek.
VY_32_INOVACE_ MOVIE MAKER Příručka pro tvorbu prezentací z obrázků a fotografií.
Klasifikace klimatu podle Köppena. Konvenční klasifikace, RRR, T; 5 klimatických pásů: – A - vlhké tropické klima, – B - suché horké klima, – C - klima.
Anotace Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru M/01 PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu Informační a komunikační technologie, inovuje.
Přechod na 8,33 kHz Informace, diskuse
Název společnosti Produkty a služby
Letecká informační služba pro GA 2017
KIV/ZD cvičení 5 Tomáš Potužák.
Základní škola Lednice Břeclavská 510
JAK SE RODÍ POČASÍ.
Školení IS - 7 Rozvrh, Záložky.
ATMOSFÉRA PLYNNÝ OBAL ZEMĚ.
APLIKACE OctopusPro - práce s inzerátem
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
školení PILOTŮ 2019 Jaroslav Vašík
Rozšíření prostoru odpovědnosti FIC Praha od
Prezentace AIM/LIS Lukáš Čuřík
TVORBA POSTERU V MICROSOFT POWERPOINT
Tvorba webových stránek na google – Sites (2.)
Transkript prezentace:

Meteorologie Řízení letového provozu České republiky Seminář ŘLP pro GA RNDr. Jacek KERUM kerum@ufa.cas.cz Praha 11.2.2017

Bouřka a doprovodné jevy

squall line, též nesprávně „předběhlá studená fronta“. Čára instability squall line, též nesprávně „předběhlá studená fronta“. Vytváří se v teplém sektoru před studenou frontou v silně přehřátém vzduchu jako pás zesílené tvorby mohutné konvektivní oblačnosti. Nelze ji ztotožnit s atmosférickou frontou, ale může se před ní vyskytovat v termické brázdě ve vzdálenosti až několika set km. Silnější forma čáry instability s výskytem silných konvektivních bouří se označuje jako squall line. Jak je to s elektrickými výboji? Vyskytují se jen v Cb s bouřkou? - blesky se vyskytují 3x více ve směru G C než C G - při silném dešti se blesky vyskytují i 50km a více od jádra - pokud se blesk vyskytne ve slohovité oblačnosti, může být i dále než 100km od jádra

Bouřka a elektrický výboj

GUST FRONT

Čelo GUST FRONTy hůlava. Valí se „těsně“ nad zemí, v desítkách m, do 100m. Je doprovázena prudkým nárazovitým větrem. Letět proti tomuto jevu je hazard.

Microburst

Turbulence

Změny v leteckém předpisu L-3 „Meteorologie“ změny a úpravy ve zprávách nemění jejich smysl, jde jen o drobné úpravy, jako např. ve zprávách GAMET a AIRMET místo zkratky WIND -> WSPD, doplněn je směr větru, upřesnění časových úseků atp. nově je stanoven digitální formát pro informace AIRMET v XML (zrušen je formát BUFR) vteřiny jsou již jen úhlovou mírou, časová míra se vyjadřuje pomocí sekund Byla upřesněna kritéria pro vydávání výstrah tak, aby byla v souladu s AIP ČR. Upřesněn je i text a informace o LMS v AIP ČR. Změny najdete v GEN 3.5-1. Najdete zde jak telefonní, tak mailové kontakty, zveřejněna jsou i spojení na vojenskou meteorologickou službu na letištích LKKB a LKPD, déle je upřesněn provoz a spojení na stanice v LKKU, LKVO Služba VOLMET se poskytuje jako doposud na dvou frekvencích. Na frekvenci 128,600 MHz se vysílají METARy a upozornění na platný SIGMET pro FIR LKAA. Zde jde tato letiště: Berlin (EDDB), Bratislava (LZIB), Budapest (LHBP), Frankfurt (EDDF), München (EDDM), Praha (LKPR), Warszawa (EPWA) a Wien (LOWW). Na frekvenci 125,525 MHz se kromě METARů a upozornění na SGMETy pro FIR LKAA vysílá i oblastní QNH. Jde o letiště LKTB, LKKV, LKMT, LKPD, LKPR a LKKU (zde pouze v pracovní době od 04:00 do 14:00 UTC). Na obou frekvencích si informace poslechnete v angličtině, můžete je získat rovněž na telefonu +420 220378100.

Co nového najdeme na Internetu? WINDYTV: https://www.windytv.com/ Původní web Švýcarské služby METEO BLUE převzal pod svá křídla Ivo Lukačevič a je to patrné i podle názvu i v adrese. Modifikoval vzhled a převedl ho i do ANDROIDu. Není problém se v informacích intuitivně vyznat. Výhodou je možnost zvětšit mapu až do terénních podrobností. Nově je možné zobrazit předpověď pro zvolený bod na spodní straně monitoru a možnost výběru prvků na svislé liště vpravo. Na posledním řádku si můžeme vybrat a zobrazit vertikální řez, který nadále zpracovává služba METEO BLUE. Ten je velmi dobrý – ale stejně jako u všech předpovědí platí i zde, že předpověď je předpovědí do 24 hodin. Dále to je již vyhlídka a čím dále se chcete podívat, tím je spolehlivosti předpovědi menší. WENTUSKY: https://www.ventusky.com/ Nový web dvou českých autorů z Plzně. Vítr je stejně jako u WINDYTY na pozadí nepřetržitě. Podkladem je rovněž americký model. Ale proti WINDYTY se mi zdá lepší v zobrazení, navíc většinu prvků předpovídá po hodině. Záporem proti WINDYTY je omezený zoom, ale pro plánování letů to bohatě stačí. Model se dá stejně jako WINDYTY použít pro jakoukoli část světa. Volba prvků a jejich zobrazení při zemi a ve výšce je vlevo, stupnice hodnot vybraných prvků je vpravo, vlevo dole od této stupnice si můžete vybrat model, kterému nejvíce věříte (výsledky se liší stejně jako u WINDYTY), vpravo nahoře jsou možnosti vlastního nastavení, sdílení a něco o programu. Obrovskou výhodou je, že pokud si zvolíte jakýkoliv prvek, při pohybu kurzoru po mapě se vám okamžitě zobrazují hodnoty zvoleného prvku. AVIATION WEATHER: http://avwx.info/ Tak zde je změna adresy a upravený vzhled hlavní stránky. Nabídky jsou rovněž poněkud upraveny, o něco rozšířeny a přeskupeny, ale jinak tu stále najdete vše, co potřebujete – ať jste piloty malých letadel nebo dopravní piloti.

W I N D Y T V

V E N T U S K Y

Aviation Weather

Tak to je pro dnešek vše Přeji bezpečné návraty a mnoho zdaru v sezoně 2017 RNDr. Jacek KERUM kerum@chello.cz