KONZUMNÍ SPOLEČNOST GLOBALIZACE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Globalizace Mezinárodní organizace
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Zahraniční obchod.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
KONZUMNÍ SPOLEČNOST GLOBALIZACE
Světová ekonomika (SE) Proč se tak radikálně změnil svět od poslední třetiny 19.století? Zásadní změny ve světě -dramatický růst efektivity zemědělství.
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Mezinárodní situace na přelomu 19. a 20. století
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Jsme v EU, buďme v obraze. Výhody a nevýhody členství v EU Jarolím Antal.
MIGRACE A ROZVOJ Jiří NOVOSÁK. MIGRACE A ROZVOJ Rozvoj jako jedno z vůdčích paradigmat současného světa. Jak rozvoje dosáhnout? Rozvoj jako jedno z vůdčích.
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
Vývoj politické mapy světa
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Socioekonomická geografie
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Globalizace Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta Karviná.
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Světové hospodářství.
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY DNEŠKA Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
Globalizace Konflikty 20. století
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
 EU je jedinečné hospodářské a politické partnerství 27 demokratických evropských zemí  jejím cílem je mír, prosperita a svoboda pro 498 milionů občanů.
Úvod do mezinárodních vztahů 2011
Stupeň rozvoje států světa
GLOBALIZACE Formování globálního systému Nadnárodní společnosti
Globalizace z různých úhlů dopadu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Marketingové prostředí
2.Marketingové prostředí
EVROPA Martin VRZALA.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Hledání rovnováhy mezi podnikatelským subjektem a zákazníkem Seminář ČMS Říjen 2012.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Organizace a řízení nadnárodních společností
Marketingové prostředí obce
SUBURBANIZACE.
Teorie optimální velikosti města
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph.D. Evropská ekonomická integrace.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Globalizace Milena Tichá Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Tichá. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Světové hospodářství.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Globální problémy lidstva. GLOBALIZACE - Co myslíš, že znamená tento pojem? Je abstraktní pojem, který naznačuje „srůstání světa“. Jde o nerovný proces,
EVROPSKÁ UNIE OFICIÁLNÍ VZNIK EU 1993 Současná politická společnost má neustálou potřebu se sdružovat. Sdružení jako hlavní myšlenku má i Evropská.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Soudobý svět Milena Tichá Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Tichá. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_2101_GLOBÁLNÍ E. Téma: Pojem F. G._ GLOBÁLNÍ EKONOMIKA Číslo.
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_26_01_Z9_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála TÉMA: Globalizace Základní škola Libina, příspěvková.
Soudobý svět Ekonomický pohled
Regionální politika EU v období
Zboží atd. můžeme vyvážet (export), přivážet (import).
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Globalizace.
Česká republika – součást společenstva hospodářsky vyspělých států
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Postavení CR v hospodářství
GLOBALIZACE.
Evropské hospodářství
Globalizace z různých úhlů dopadu
GLOBALIZACE.
Technologie a řízení letecké dopravy: 1
Rasy, národy a náboženství
GLOBALIZACE.
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Transkript prezentace:

KONZUMNÍ SPOLEČNOST GLOBALIZACE Mgr. Michal Oblouk

VÝVOJ SPOLEČNOSTI TRADIČNÍ SPOLEČNOST – lidé si nekladli velké cíle, zaměřovali se na problémy skutečně důležité, usilovali o pouhé přežití, cítili, že jejich život má řád, život se předával z pokolení na pokolení MODERNÍ SPOLEČNOST – založená na průmyslové výrobě a námezdní práci, urychlení a změna života, rozvoj techniky a průmyslové výroby, růst průmyslových měst, člověk chce získat co nejvíce prožitků, potěšení a zábavy KONZUMNÍ SPOLEČNOST

KONZUMNÍ SPOLEČNOST založená na ustavičném spotřebovávání (konzumu) nového zboží více času a aktivity lidé věnují zábavě lidé jsou přesvědčeni, že je konzum učiní šťastnými konzumuje se kulturní zboží a lidské vztahy společnost obrovského plýtvání lidé se chovají podobně – je to vyvoláno masově šířenou reklamou – masová kultura, zábavní průmysl

GLOBALIZACE spontánní, neřízený proces stále intenzivnějšího propojení zemí světa v jediný ekonomický systém 4 hlavní aspekty - mezinárodní obchod, pohyb investic a kapitálu, migrace osob, šíření znalostí nerovný proces - některé části světa se relativně přibližují, jiné relativně oddalují (vzdálenosti jsou určeny rychlostí přenosu informací) - díky těmto rozdílům mohou mít podobné procesy v různých částech světa velmi rozdílné důsledky proces globalizace s sebou přináší i různé problémy – např. přílišná odlišnost některých kultur, která vede k nestabilitě v některých zemích (v zemích západní Evropy dochází občas k nepokojům mezi většinou a přistěhovalci) - tento problém může mít i opačný charakter, např. arabské země, kam proniká západní globalizovaná kultura, a mění tak konzervativní islámskou společnost

GLOBALIZACE PŘÍČINY volný pohyb kapitálu – investoři mohou své peníze jednodušeji přemisťovat po světě zmírnění omezení mezinárodního obchodu – odstraňování překážek technologický rozvoj v dopravě a komunikaci – pomocí telefonů a internetu se rychle šíří informace DŮSLEDKY vznik nadnárodních společností – vyrábí a prodávají své výrobky ve více zemích světa dochází k prohlubování vztahů mezi státy projevuje se vzájemná závislost ekonomik – státy se stávají více závislé na importu i exportu z jiných zemí

expanze Evropanů od 16. století - námořní objevy, moderní věda GLOBALIZACE VE VLNÁCH období šíření velkých světových náboženství a vznik transkontinentálních civilizací expanze Evropanů od 16. století - námořní objevy, moderní věda změny spjaté s válkami evropských velmocí v Evropě i na jiných kontinentech v prostoru koloniálních teritorií vrchol evropského imperialismu v 19. století, zdokonalení dopravy, růst mezinárodního obchodu a migrace lidí, vznik světového trhu komodit a kapitálu po II. světové válce vznikla potřeba nových nadnárodních přístupů k řešení objevujících se globálních problémů (deformace v podmínkách studené války v rozdělené Evropě) vznikají nové fenomény (rostoucí migrace, pohyblivost kapitálu, zesilování multikulturnosti sociálního života ve společnostech, regionech a městech, nová média informačních technologií)

INDEX GLOBÁLNÍ SOUTĚŽIVOSTI (GCI)

GLOBALIZACE V OBCHODU A V EKONOMICE propojování výroby a trhů různých zemí prostřednictvím obchodu se zbožím, pohybu kapitálu a řízením nadnárodních společností základní impuls - revoluce v dopravě, která proběhla v polovině 20. století průkopník = USA (v 60. letech expanze na evropské trhy) v 70. letech nastal prudký rozvoj japonské ekonomiky a zboží zde vyráběné se rozšířilo do všech zemí rozvoj vyspělých zemí způsobuje zvýšení životní úrovně a zmírnění chudoby v rozvojových zemích kapitál i moc se koncentruje do několika gigantických nadnárodních společností – pozitivní pro spotřebitele, ale deformuje tržní mechanismy odpůrci upozorňují na to, že sociální rozdíly se naopak prohlubují a že chudobě ve třetím světě musí vyspělé země bránit aktivní podporou místního drobného podnikání

NADNÁRODNÍ SPOLEČNOSTI podniky, který řídí svůj obchod ve více zemích výhody – velká zaměstnanost, vysoké výnosy, ekonomický a politický vliv, hrají významnou roli v mezinárodních vztazích a globalizaci nevýhody – lobbying, využívání (nebo zneužívání) tzv. daňových rájů, využívání (nebo zneužívání) levné pracovní síly a dětské práce, hrozba vystoupení z trhu a s tím spojená ztráta mnoha pracovních míst v regionu, nadměrné patentování coby forma zamezení růstu konkurence Wal-Mart Stores - síť super/hypermarketů, 2 056 000 zaměstnanců, 6000 dodavatelů Exxon Mobil - těžební společnost Royal Dutch Shell - těžební společnost British Petroleum - těžební společnost Toyota Motors - výrobce automobilů Chevron - těžební/energetická společnost ING Group - finanční služby Total - těžební společnost General Motors - výrobce automobilů Apple, Samsung, Sony Volkswagen McDonald’s, KFC

GLOBALIZACE V KULTUŘE má svůj specifický a zvláštní projev = synkretismus (akulturace - splývání jednotlivých kulturních prvků v jeden, průnik jednotlivých kultur) vznik sociálního fenoménu = mnohojazyčnost hlavní centra = velká města, např. Berlín, Londýn, New York - tavicí kotel součástí globalizace je i přistěhovalectví - v Evropě (Turci, Alžířané, Číňané), v Severní Americe (Mexičané a Portorikánci v USA), v zemích Arabského poloostrova (Indové, Pákistánci) projevuje se v nejvíce vyspělých oblastech světa - vysoká kupní síla a rozvinutá doprava významnou roli hrají média a informační technologie

schopnost globálního kapitálu (je rychlejší a obtížněji sledovatelná) GLOBALIZACE V KULTUŘE základní rysy: lidé, kteří vytvářejí svět, ve kterém žijeme (turisté, imigranti, zahraniční dělníci) globální konfigurace technologií (rychle překonává dříve nemyslitelné hranice) schopnost globálního kapitálu (je rychlejší a obtížněji sledovatelná) distribuce elektronických možností vytvářet a šířit informace a obrazy světa vytvářené médii ideologie států - základem jsou svoboda, blahobyt, práva, suverenita a demokracie

KONZUMERISMUS tendence nadměrně nakupovat a hromadit předměty a požitky za účelem zvyšování osobního štěstí hlavní vlna přišla po II. sv. válce, v 50. let 20. století, zejména v USA v 60. letech - odpor proti konzumnímu způsobu života druhá vlna - začátek 80. let, od poloviny 90. let - fenomén globalizace, který lidem vyznávajícím tento způsob života do jisté míry usnadnil jejich spotřební návyky v globálním měřítku výrobci zboží tento stav podporují – např. pořádají čím dál delší sezónní (vánoční, velikonoční, novoroční, prázdninové) slevy, pořádají soutěže s daným výrobkem pro podporu prodeje, masivně podporují leasingy, úvěry a půjčky na splátky či bezhotovostní platbou; největší nákupní centra začínají čím dál více o zákazníky pečovat, integrují všechny jejich potřeby do jednoho místa (kromě samotného supermarketu zde nabízejí i různé kavárničky, obchůdky a boutiky, masážní a kosmetické salóny, posilovny a fitness centra, ale i multikina), v některých případech lze vypozorovat i architektonický úmysl přeměnit obchodní centra (ve formě různých fontánek, korz, veřejné zeleně) na (zdání) veřejného prostranství

MULTIKULTURALISMUS myšlenkový a politický směr (kulturní ideologie) = v jednom demokratickém státě mohou společně žít nejen jednotlivci, ale i skupiny s různou kulturou zdůrazňuje prospěšnost kulturní rozmanitosti pro společnost a stát je živý v zemích, jejichž obyvatelé pocházejí z rozdílného kulturního prostředí cíl - politicky sjednotit všechny občany bez ohledu na jejich původ, rasu či přesvědčení slovo multikulturalismus se poprvé objevilo ve Švýcarsku v roce 1957 (národ je politicky jednotný, kulturně je velmi rozdílný) vlastní ideologie vznikla v 60. letech v Kanadě - politické sjednocení frankofonního a anglofonního obyvatelstva (od roku 1971státní ideologie) od 70. let 20. století se rozvoj rozmanitých kultur přenesl i do Evropy – migrace obyvatel bývalých kolonií do „mateřských zemí“ (Anglie, Francie, Nizozemsko) + organizovaná migrace dělníků do bohatých evropských zemí

ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Konzumerismus http://cs.wikipedia.org/wiki/Globalizace http://cs.wikipedia.org/wiki/Multikulturalismus http://cs.wikipedia.org/wiki/Nadn%C3%A1rodn%C3%AD_ korporace http://cs.wikipedia.org/wiki/Wal-Mart_Stores http://cs.wikipedia.org/wiki/Exxon_Mobil http://www.fsps.muni.cz/impact/zaklady-sociologie/tema- konzumni-spolecnosti/ http://www.euractiv.cz/ekonomika-a-euro/clanek/oecd- globalizace-nen-pinou-pomalho-rstu-zamstnanosti-ve-vysp