Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prokaryotní organismy
Advertisements

RISKUJ – PROKARYOTA Biologie 1.ZA,SC,OS Mgr. Petra Siřínková
Přírodopis – 6. třída  Nejstarší organismy na Zemi  Jednobuněčné, viditelné pouze mikroskopem  Tvar buněk bakterií: › Kulovitý = koky › Tyčinkovitý.
Bakterie 2 VY_32_INOVACE_A1- 02 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
PŘÍRODOPIS Bakterie – 6. ročník..
Prvoci Přírodopis VY_32_INOVACE_166, 9. sada, Př3 ANOTACE
BAKTERIE Jsou to jednobuněčné organismy (tělo je tvořeno jednou buňkou), jsou všudypřítomní: vyskytují se na poušti, ve vzduchu, v moři, za polárním.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA BAKTERIE
ORGANISMY JEDNOBUNĚČNÉ
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Jednobuněčné prokaryotní organismy
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jednobuněčné organismy s nepravým jádrem
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.18 Název pro školu:
Jednobuněčné organismy 1
Biologie 1.E
Biologie 1.E
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.05 Anotace: Prezentace vysvětlí základní rozdíly mezi jednobuněčnými a mnohobuněčnými organismy, procvičuje a opakuje učivo. Vzdělávací.
Bakteriální onemocnění člověka
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
Bakteriální nemoci člověka
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.18.
Bakterie.
Bakterie a sinice Přírodopis VY_32_INOVACE_164, 9. sada, Př3 ANOTACE
BAKTERIE.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Bakterie - nejstarší obyvatelé Země
  Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
JEDNOBUNĚČNÉ ROSTLINY SINICE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Autorem učebního materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
BAKTERIE.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
HOUBY Jsou EUKARYOTICKÉ organismy (mají obdobnou stavbu buňky jako rostliny a živočichové) Tělo má jednoduchou stavbu – STÉLKU – tvořenou propletenými.
SINICE fotosyntetizující bakterie
ŽÍJÍ MEZI NÁMI BAKTERIE
Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy Jesenická 11, Plzeň Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_P6-001 Předmět PŘÍRODOPIS.
Prokaryotní organismy Bakterie III. Grampozitivní bakterie grampozitivní buněčná stěna celkem 13 skupin obvykle chemoheterotrofní aerobní, anaerobní,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_334_Vlivy prostředí na zdraví člověka Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
MIKROBIOLOGIE Virologie Bakteriologie Bakteriologie Parazitologi e Parazitologi eMykologie.
Rostlinná plasmatická blána mitochondrie cytoplasma ribozomy jádro vakuola chloroplasty buněčná stěna buňka.
Bakterie VY_52_INOVACE_PR VYPRACOVALA: Mgr. Jana Víchová DATUM: září 2011 URČENO PRO: 6. ročník VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda - Přírodopis.
Obecná charakteristika. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_02_TEMA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_02.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
BAKTERIE = jednobuněčné organizmy - typy bakterií: - kulovité – koky
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
BAKTERIE – nejstarší obyvatelé Země(po výkladu si zapiš do sešitu)
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Bakterie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Bakterie Nikola Klaclová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.24_Zivoni_prostredi_viry_bakterie.
2.1 Viry, bakterie Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku nebo neštovice?
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
BAKTERIE.
Základní škola, Hradec Králové
Základní škola, Hradec Králové
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0565 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_328_Prokaryotické organismy Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace Autor Ing. Lenka Dohnalová Průřezové téma Člověk a životní prostředí Tématický celek Ročník 1. Datum tvorby 3. 9. 2012 Datum a místo ověření 12.11. 2012, biologie 1.C Druh učebního materiálu Prezentace Anotace Materiál je určen pro výklad nové látky o prokaryotických organismech a k jejímu opakování. Učební materiál je zpracován v programu PowerPoint, který umožňuje přehlednější a snadnější způsob vysvětlení učiva. Klíčová slova prokaryotické organismy, bakterie, saprofytické bakterie, hlízkové bakterie, nitrogenní bakterie, patogenní bakterie, sinice, vodní květ Metodický pokyn Učební materiál lze použít pro výklad nového učiva v hodině, k opakování učiva i k samostudiu. Při výkladu látky je možné využít postupného zobrazování informací k jednotlivým tématům. Vhodné je výklad doplnit o prezentace žáků, které sami přednesou. Na konci učebního materiálu jsou umístěné otázky k procvičení probraného učiva. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Prokaryotické organismy

Prokaryoty jednobuněčné organismy tvořené prokaryotickou buňkou netvoří funkčně a tvarově diferencované tkáně bakterie, sinice

Bakterie

Charakteristika kosmopolitní, prokaryotické organismy reducenti, symbionti, patogeny výživa heterotrofní i autotrofní

Tvar buňky bakterie kulovitý (koky) tyčinkovitý (bacily) jiné tvary kok, diplokok, streptokok, stafylokok, sarcyna, … tyčinkovitý (bacily) tyčinka, diplobacil, palisády, streptobacil, … jiné tvary vibrio, spirila, spirocheta, …

Rozmnožování bakterií a) nepohlavně → dělením b) pohlavně → konjugace → sporulace V příznivých podmínkách se dělení může uskutečnit každých 20 minut , str. 20

Význam bakterií rozklad organických látek (tlení, hnití) symbióza s organismy původci bakterióz (parazité) biotechnologie využití bakterií v průmyslu a výzkumu Biotechnoogie – ve výrobě a výzkumu

I. Bakterie žijící v půdě a ve vodě a) saprofytické bakterie rozkládají organické látky na anorganické = mineralizace umožňují koloběh látek – C, N, S zúrodňují půdu podílejí se na samočištění vod

b) hlízkové bakterie žijí v symbióze s bobovitými rostlinami (hrách, fazol, bob, vikev, …) na kořenech vytvářejí nádorky vážou vzdušný dusík do organických sloučenin

c) nitrogenní bakterie žijí volně v půdě fixují vzdušný dusík, dusičnany i dusitany na tvorbu organických látek

II. Bakterie symbiotické bakterie v trávicí soustavě přežvýkavců rozkládají celulózu bakterie v trávicí soustavě člověka

III. Bakterie využívané v průmyslu bakterie mléčného kvašení bakterie octového kvašení bakterie v lékařství

IV. Bakterie patogenní = bakteriózy způsobují vážná a přenosná onemocnění u člověka a zvířat ochrana proti onemocnění je očkováním (vakcinací) léčení nemocí je antibiotiky nebo sulfonamidy

nemoci způsobené bakteriemi: zápal plic salmonela cholera syfilis tetanus černý kašel antrax záškrt mor lepra kapavka tyfus aj.

Sinice

Charakteristika fotoautotrofní, prokaryotické organismy výskyt vody sladké, slané i horké prameny půda, skály, pouště, kůra stromů žijí i v symbióze s jinými organismy mechy, houbami některé tvoří tzv. „vodní květ“ první organismy na holých skálách Připravují podmínky pro uchycení jiné organismy; na Zemi se vyskytují již přes 3 miliardy let; podílely se na sycení praatmosféry kyslíkem Součást planktonu

Rozmnožování dělením buňky rozpadem vláken akinety jednobuněčné sinice vláknité sinice vznik hormogonií akinety klidové spóry

Význam sinic produkce kyslíku součást planktonu fixace vzdušného dusíku indikátory znečištění vod výroba léků

Skupiny sinic jednobuněčné sinice jednoduché vláknité sinice vláknité sinice s heterocysty a nepravým větvení vláknité sinice s heterocysty, s pravým větvením

Vodní květ jsou to pomnožené sinice v rybnících a jezerech z důvodu vyššího obsahu sloučenin fosforu a dusíku, teplota vody (25-35°C), světelné podmínky, organické látky, … ničení se aplikací chemických látek (hydroxid vápenatý, chlornan sodný, síran měďnatý,…) Výskyt na hladině

Opakování Vyjmenujte, jaké máme tvary buněk. Vyjmenujte, jaký je význam bakterií pro přírodu. Vyjmenujte, k čemu se používají bakterie v průmyslu. Vysvětlete, co je to „vodní květ“.

5. K uvedeným pojmům přiřaďte správné tvrzení pohlavní rozmnožování bakterií streptobacil producenti kyslíku klidové spory sinic stafylokok bakterie žijící v půdě patogenní bakterie kulovité bakterie tyčinkovité bakterie konjugace hlízkové bakterie bakteriózy akinety sinice