než začnete prohlížet prezentaci ...

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Opakování – dýchací soustava
Advertisements

Dýchací soustava.
Dýchací soustava.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Dýchací soustava Dýchání RESPIRACE
Dýchání Filip Bordovský.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_333 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Filip Tomeš Předmět Biologie.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_69_DÝCHACÍ SOUSTAVA Téma:ČÁSTI DÝCHACÍ SOUSTAVY,
dolní cesty dýchací průdušnice (trachea) průdušky (bronchy)
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Dýchací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci dýchací.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce:
Dýchací soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_7_Dýchací soustava Téma: Přírodověda.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Životodárný kyslík. Dýchání = respirace Hlavní funkce DS RESPIRACE Význam dýchání PŘÍSUN KYSLÍKU DO KRVE ODVÁDĚNÍ OXIDU UHLIČITÉHO Z.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_05_PŘ8_BO.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_27 II Oběhová soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Trávicí soustava II. (žaludek a dvanáctník) Název sady:Přírodopis.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodopis, dýchací soustava.
DÝCHACÍ SOUSTAVA. FUNKCE DÝCHACÍ SOUSTAVY  nasycování krve kyslíkem  odstraňování oxidu uhličitého  termoregulace  hospodaření s vodou.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ J08 TEMA: Oběhový systém, srdce ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_20_01_stavba trávicí soustavy.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_6C_20_AZ kvíz dýchací soustava.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
DÝCHACÍ SOUSTAVA U/41 ZŠ Hejnice - M. Hradil. Obr. 1.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
Funkce = výměna plynů (oxidu uhličitého a kyslíku)
Přírodopis – 8. ročník, Srdce
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČLOVĚK - OPAKOVÁNÍ.
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
Obr. 1 Dýchací soustava Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Houšková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka II.
Dýchací soustava a její choroby
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Soustava dýchací Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 03_Soustava dýchací
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_PŘÍRODOPIS
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Vzduch – abiotický faktor
Prezentace – výklad učiva
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
HMYZ STAVBA TĚLA.
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Dýchací soustava VY_32_INOVACE_06-04 Ročník: 5. Vzdělávací oblast:
Dýchacia sústava- stavba a funkcia
Dýchací soustava.
VY_32_INOVACE_08_28_Dýchací soustava
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Třída: PTÁCI.
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
Dýchací soustava Stavba soustavy Funkce a činnost Obranné reflexy Onemocnění Co škodí a prospívá.
Dýchací soustava
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Transkript prezentace:

než začnete prohlížet prezentaci ... PRO ZÁJEMCE O FOTOGRAFOVÁNÍ FOTOSOUTĚŽ – FOTOAKADEMIE 2017 http://www.fotoakademie.cz/clanky/1131/1 soutěž trvá do 4.4.2017 zaregistrovat se můžete sami – fotku je potřeba před nahráním na stránky zmenšit! Pokud budete chtít poradit, přijďte za mnou 

témata soutěže o atraktivní ceny: 1) Les 2) Zábava 3) Námraza 4) Street foto 5) Jako v pohádce Soutěž je rozdělena do kategorií SŠ a ZŠ a má 5 nezávislých kol. V každém tématu může žák/student soutěžit jen s jednou fotografií. Při smazání fotografie vložené déle než 12h již nelze novou do soutěžního tématu vložit, fotografii lze v každém tématu takto vložit nejvýše 3x. Každý týden soutěží fotografie vložené předchozí týden na Facebooku o nejvíce "lajků". Autor vítězné obdrží cenu, fotografickou knihu. Soutěž není anonymní. Fotografie budou hodnoceny bodováním odbornou porotou. Vítězem soutěže jednotlivců se stane autor fotografie, která získá v každém kole nejvyšší počet bodů.

DÝCHACÍ SOUSTAVA

výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi vdechujeme kyslík, vydechujeme oxid uhličitý DÝCHÁNÍ: a) vnější – výměna dýchacích plynů mezi plicními sklípky a krví b) vnitřní – výměna dýchacích plynů mezi krví a tkáněmi

STAVBA DÝCHACÍ SOUSTAVY HORNÍ CESTY DÝCHACÍ dutina nosní nosohltan DOLNÍ CESTY DÝCHACÍ hrtan průdušnice 2 průdušky průdušinky plíce plicní sklípky

HORNÍ CESTY DÝCHACÍ DUTINA NOSNÍ vystlána sliznicí, tvoří se tu hlen – zachycuje prach a bakterie zvlhčení a předehřátí vzduchu, zbavení nečistot a prachu NOSOHLTAN spojen se středním uchem EUSTACHOVOU TRUBICÍ vystlán sliznicí – v ní NOSNÍ MANDLE (zánět mandlí = angína)

DOLNÍ CESTY DÝCHACÍ HRTAN trubice tvořená pohyblivě spojenými chrupavkami - největší je CHRUPAVKA ŠTÍTNÁ (ohryzek) jsou tu HLASIVKOVÉ VAZY - vytváří HLASOVOU ŠTĚRBINU - chvěním hlasivkových vazů vzniká hlas hrtan oddělen od hltanu HRTANOVOU PŘÍKLOPKOU (aby se potrava nedostala do plic)

PRŮDUŠNICE trubice tvořená chrupavkami vstupuje do hrudníku větví se na 2 průdušky PRŮDUŠKY 2 chrupavčité trubice, zanořují se do pravé a levé plíce uvnitř vlhká sliznice a řasinky – posunují nečistoty a hlen k dutině ústní v plicích se větví na průdušinky PRŮDUŠINKY vstupují do plicních váčků a PLICNÍCH SKLÍPKŮ – okolo nich vlásečnice – přes stěny plicních sklípků probíhá výměna plynů

PLÍCE párový orgán v dutině hrudní pravá plíce 3 laloky, levá plíce 2 laloky na povrchu plic vazivová blána POPLICNICE dutina hrudní kryta vazivovou blánou – POHRUDNICE mezi oběma blánami je tekutina zajišťující klouzání blan při dýchacích pohybech, je tu podtlak – udržuje plíce rozepjaté (když sem pronikne vzduch = PNEUMOTORAX – plíce se smrští)

DÝCHÁNÍ pomocí dýchacích pohybů – vdech a výdech zajišťují je dýchací svaly – mezižeberní svaly, BRÁNICE – odděluje dutinu hrudní a břišní VDECH – aktivní děj, vzduch nasáván, plíce se rozpínají, bránice se pohybuje směrem dolů, stah dýchacích svalů VÝDECH – pasivní děj, vzduch vypuzován, plíce se smršťují, dýchací svaly ochabují, bránice jde směrem nahoru

klidné dýchání – během 1 vdechu a výdechu výměna asi 0,5 l vzduchu, - vdechneme a vydechneme asi 16x za minutu VITÁLNÍ KAPACITA PLIC objem vzduchu, který maximálně vydechneme po maximálním nádechu (cca 4 litry) ZBYTKOVÝ VZDUCH vzduch, který zbyde v plicích po maximálním výdechu (1,5 – 2 l) CELKOVÁ KAPACITA PLIC = vitální kapacita plic + zbytkový vzduch

dýchání řízeno dýchacím centrem v PRODLOUŽENÉ MÍŠE - jeho činnost ovlivněna chemicky (př. změna koncentrace kyslíku v krvi) nebo vědomě (zadržení dechu, emoce – smích, pláč)

NEMOCI DÝCHACÍ SOUSTAVY CHŘIPKA - způsobena viry, přenos kapénkovou infekcí (možnost očkování) - horečka, suchý kašel, bolesti hlavy ANGÍNA - způsobena bakteriemi, zánět krčních mandlí, léčba antibiotiky - horečka, bolest v krku, zduření krčních mandlí ZÁPAL PLIC - způsobena viry i bakteriemi, postihuje plicní sklípky – plní se zánětlivou tekutinou → vyřadí je z procesu dýchání - léčba antibiotiky TUBERKULÓZA - způsobena bakteriemi, přenos kapénkovou infekcí - rozpad plicní tkáně

RAKOVINA PLIC – nádorové onemocnění často spojené s kouřením ASTMA – záchvaty dušnosti způsobené zúžením průdušek a zvýšenou tvorbou hlenu - způsobují ho: alergeny (cizorodé látky – vyvolají zvýšenou imunitní reakci), infekce, fyzická nebo psychická zátěž