Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
Druhý – učebního oboru „Karosář“
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
START.
NÁZVOSLOVÍ UHLOVODÍKŮ TYPY REAKCÍ V ORGANICKÉ CHEMII
Organická chemie.
Alkany, cykloalkany Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 22
Je průmyslové odvětví, které se zabývá všemi možnými zdroji energie.
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
Frakce získané destilací ropy
surová nafta, zemní olej
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Alkany Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
PÍSEMNÉ OPAKOVÁNÍ ? pondělí pondělí ALKANY.
VY_32_INOVACE_1CH.9.10 Autor: Mgr. Petra Skalická Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Chemie, 9. třída ZŠ Únor 2012 Základní škola Kutná Hora,
Zdroje uhlovodíků Ropa
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ropě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zhodnotí užívání fosilních.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Kvalita benzínu a nafty – oktanové a cetanové číslo
Proč je ropa tak důležitá?
Uhlovodíky - shrnutí Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
CZ.1.07/1.1.10/
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Benzín Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
ROPA.
Zdroje uhlovodíků Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Alkany.
Fosilní paliva – Ropa.
Otázky na opakování Aromatické uhlovodíky VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
Spalovací Motory Benzínové
VY_32_INOVACE_8_1_7 Ing. Jan Voříšek  Myslíte, že je možné vzít ropu přímo z vrtu při těžbě a použít ji jako palivo do auta?  Teoreticky to možné je,
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_02_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_05_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Organická chemie Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
VY_32_INOVACE_C9-009 PALIVA 4 - ROPA Název školy ZŠ Elementária s.r.o
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.16_PALIVA Název: Paliva.
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Název školy: Základní škola Městec Králové
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Ropa Sestavily : Veronika Dvořáková Martina Převrátilová
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ Název: VY_32_INOVACE_10_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2313 Téma: PALIVA – výroba benzínu Anotace: Prezentace, která slouží k výkladu, zopakování a procvičení paliv, výroby benzínu , jeho využití jako paliva a vliv spalin na zdraví a životní prostředí. Datum: 6.2.2012

RAFINACE ROPY benzín (C6–C12) s Tvaru 40–200 °C základem zpracování ropy je její destilace, při níž jsou odděleny jednotlivé skupiny (frakce) uhlovodíků podle jejich bodů varu. nejlehčí (C1 – C4): methan, ethan, propan, butan petroléter (C5-C7) s Tvaru 30–70 °C. Používají se jako rozpouštědla, např. při chemickém čištění oděvů. benzín (C6–C12) s Tvaru 40–200 °C petrolej (C10–C15) s Tvaru 150–300 °C, ze kterého se vyrábí letecké palivo pro trysková letadla plynový olej (C10–C20) s Tvaru 200–300 °C, ze kterého se získává nafta a lehký topný olej. zbytek (tzv. mazut) se podrobuje vakuové destilaci za sníženého tlaku, čímž se oddělují těžké topné oleje od asfaltu.

Benzín Palivo spalovacích motorů = kapalná směs, má charakteristický zápach, páry jsou zdraví škodlivé a výbušné! Výroba – frakce z destilace ropy - krakováním petroleje – tepelný rozklad uhlovodíků s delším řetězcem na uhlovodíky s kratším řetězcem

čtyřdobý spalovací motor Sání Komprese Expanze Výfuk

Kvalita benzínu hodnotí se oktanovým číslem Vyšší okt. č. – vyšší odolnost proti samozapalování (klepání motoru) Oktanové číslo se zvyšuje: a) Reformováním – změna řetězců uhlovodíků z málo rozvětvených na rozvětvěné b) Přidáváním antidetonačních činidel dříve tetramethyl olova Pb(C2H5) dnes buthylmethyl eteru

Druhy benzínů ČR: Od roku 2001 je závazné následující označení: Speciál 91 Natural 91 Natural 95 Natural 98 plus 98 Benzín s přísadou olova (olovnatý benzín) se v ČR přestal prodávat 1. ledna 2001

Spaliny benzínu Oxid uhličitý CO2 → skleníkový efekt Vodní pára Oxid uhelnatý CO → prudce jedovatý Oxidy dusíku → jedovaté U olovnatých benzínů → jedovaté sloučeniny olova U bezolovnatých → karciogenní sloučeniny

Procvičování Jaké druhy benzínu se dnes používají ? Jak se snižuje obsah škodlivých látek ve výfukových plynech? Jak poskytneš první pomoc při otravě výfukovými plyny?

Zdroje Obrázek motoru: [cit. 2012-2-5] dostupný pod licencí Creative Commons na: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:4StrokeEngine_Ortho_3D_Small.gif