Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Advertisements

DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Téma: ŘECKO 7, Makedonie Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Alexandr Veliký Škola: ZŠ Náklo Autor: Mgr. Barbora Volmanová Datum: 5/2012 Anotace:
Řecká mytologie Filosofie jako protiklad mýtického výkladu světa Základní rysy řecké mytologie Nejdůležitější bohové řeckého panteonu.
Konstantin a Metoděj Vypracovala: Petra Mertová 4. B.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování starověkého Řecka Název sady: Staroorientální.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Pojem přeměna obchodní společnosti
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_16 Název Ota Pavel Téma hodiny Autoři druhé.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
3. Příběhy ze světa bohů a lidí
Mýty a pověsti Tematická oblast
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
VY_32_INOVACE_Lul_II_09 Malá pevnost- Vnitřní pracovní komanda
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
El Monasterio construido encima de un volcán
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/03
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
EU_32_sada1_08_SV_Advent_Cup
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
František Hrubín NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Poměr v základním tvaru.
POHÁDKY PRO DĚTI Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Mgr. Nováková Jana
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Skupiny DĚ, TĚ, NĚ, BĚ, PĚ, VĚ, MĚ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.10_recke_myty Název: Řecké.
Anotace: Klíčová slova:
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_20_STAROVĚK - ŘECKO
Nový vývoj Řecka.
SOCHAŘSTVÍ 2. KLASICKÉ OBDOBÍ 4. st. př. n. l.
Vláda prvních Habsburků
Kultura ve starověkém Řecku
TÉMA: RUCHOVCI – SVATOPLUK ČECH AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Poměr v základním tvaru.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 19
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Řecké báje (3) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ŘECKÁ MYTOLOGIE.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Transkript prezentace:

Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu CZ. 1.07 Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací období 3. Předmět Český jazyk Téma hodiny Antická literatura - Řecko Označení OP VK (III/2) – Čj/7 - 8 Vyučující Mgr. Michal Oblouk

ANTICKÁ LITERATURA ŘECKO – DOBA ARCHAICKÁ

velká provázanost s filozofií ANTICKÁ LITERATURA literatura starověkého Řecka a Říma základ evropské kultury a zdroj inspirace 14. stol. př. n. l. – 4. stol. n. l. výhodná poloha středomořské oblasti příznivé podmínky pro rozvoj hospodářství, vědy a kultury řecké písemné památky od 8. století př. n. l. až do roku 529, kdy Justinián I. uzavřel poslední filozofickou školu v Athénách památky jsou psány několika dialekty – starořečtina typické prvky řecké literatury: specializace - jednotliví spisovatelé produkovali díla pouze jednoho žánru literatura je pojímána jako druh recitace, zpěvu a později i divadla, čili nebyla zaměřena pouze na určitou (gramotnou) část populace, ale prakticky na všechny lidi velká provázanost s filozofií

ŘEČTÍ BOHOVÉ

ŘEČTÍ BOHOVÉ Zeus ( Jupiter) Héra (Juno) Poseidón (Neptun) Hádés (Pluto) Athéna (Minerva) Afrodité (Venuše) Apollón (Apollo) Artemis (Diana) Hermés (Merkur) Arés (Mars) Héfaistos (Vulkán) Dionýsos (Bacchus)

ŘECKÁ LITERATURA 8. stol. př. n. l. – 1. stol. př. n. l. a) doba archaická 8. – 6. stol. př. n. l. rozmach městských států velká kolonizace – rozšíření řecké kultury vzestup Sparty a Athén b) doba klasická (attická) 5. – 4. stol. př. n. l. řecko-perské války dominance Athén peloponéská válka boj o hegemonii: soupeření Sparty a Théb nástup Makedonie – počátek úpadku řeckých poleis c) doba helénistická 4. stol. př. n. l. – 30. př. n. l. výboje Alexandra Velikého převaha Makedonie konec řecké svobody

H O M É R nejznámější a nejstarší starořecký epický básník o jeho životě víme velmi málo, nikdo neví, jak vlastně vypadal (sochy jsou pouze vymyšlené) žil asi v 8. stol. př. n. l., dodnes ale není jasné, zda skutečně žil neznáme ani místo narození zda je autorem eposů, o tom se vedou neustálé spory základním jazykem jeho eposů je iónština archaické doby dílo: ÍLIAS ODYSSEIA

I L I A S hrdinský válečný epos psána časoměrným daktylským hexametrem obsahuje 24 zpěvů a přes 15 000 veršů líčí padesát jedna dní z desátého roku obléhání Tróje základním námětem je hněv Achillea, který se kvůli sporům s Agamemnónem neúčastní bojů, Trójané proniknou do řeckého tábora, proto na sebe Patroklos oblékne jeho zlatou zbroj a vydává se za Achillea a pokusí se zahnat trójské vojáky zpět za hradby, nechá se však příliš unést bojem, dostane se daleko od vlastní armády a je zabit Hektorem, Patroklova smrt roznítí Achillea a s hněvem se vrací zpět do boje, utká se s Hektorem a zabije ho, poté vláčí vozem jeho mrtvolu kolem hradeb 9 dní, pak Zeus nařídí Achilleovi (prostřednictvím jeho matky Thetidy), aby mrtvolu vydal trójskému králi a Hektorovu otci Priamovi, epos končí Hektorovým pohřbem Helena, Paris, Menelaos, Agamemnon, Achilleus, Hektor

O D Y S S E A mírový epos skládá se z 24 zpěvů a 12 111 veršů epická báseň psaná časoměrným daktylským hexametrem Odysseus, ithacký král, si na cestě domů z Trojské války rozhněvá boha moří Poseidona a ten se rozhodne znemožnit mu návrat, Odysseus zažívá na své cestě různá dobrodružství a útrapy – bojuje se zuřivou saní Skyllou, jen o vlásek se dostane ze spárů vodního víru, který vytváří mořská obluda Charybda, přelstí kouzelnici Kirké a dokonce i navštíví podsvětí, nakonec díky pomoci své patronky bohyně Athény po 10 letech bloudění šťastně dorazí domů, ale svůj dům nachází v obležení nápadníků jeho ženy Pénelopy, která mu i přes dlouhé odloučení zůstala věrná, Odysseus se jí dá poznat při zvláštní zkoušce, kterou si královna vymyslí, aby odradila dotěrné muže, pouze on jediný totiž dokáže napnout svůj starý luk, spolu se svým synem Télemachem, jenž ho již dlouho hledal (na své cestě navštívil i krále Meneláa, manžela krásné Heleny), nápadníky pozabíjí a ujímá se vlády Pénelopé, Télemachos, Kalypsó, Polyfémos, Kirké, Sirény, Skylla

HÉSIODOS O PŮVODU BOHŮ básník žijící asi v 8. - 7. století př. n. l. o jeho životě víme velice málo z několika nahodilých zmínek v jeho básních jako básník napodoboval Homéra, líčí však život drobných rolníků ve starověku se těšil velké oblibě, zvítězil v básnické soutěži na počest zemřelého krále dílo: O PŮVODU BOHŮ nejstarší podání řecké mytologie, které líčí po sobě jdoucí epochy a generace bohů má přes 1000 veršů (hexametrů) a je hlavním pramenem pro studium staré řecké mytologie na samém počátku byl chaos (bezedná propast), z něhož se zrodili Úranos a Gaia (nebe a země), ti měli dvanáct dětí, Titánů, z nichž nejmladší Kronos prý své děti jedl, z manželství Krona a Rhey se pak narodili olympští bohové s Diem v čele

AISÓPOS – EZOP O SILNÉM LVU O PYŠNÉM ORLU O CHYTRÉ LIŠCE zakladatel řecké bajky působil v Řecku asi v 6. století př. n. l. pocházel údajně z Malé Asie, žil v Athénách a na ostrově Samos o jeho životě toho není příliš známo, narodil se pravděpodobně jako otrok, po propuštění z otroctví hodně cestoval prý byl po celý život velmi nemocen, mrzák podle pověsti byl křivě obžalován ze svatokrádeže a odsouzen k smrti (údajně byl shozen ze skály do propasti) psal bajky = alegorická vyprávění ve verších nebo v próze, zvířata představují typické charaktery lidí, na závěr mravní ponaučení napsal jich 400 - nejznámější bajky: O SILNÉM LVU O PYŠNÉM ORLU O CHYTRÉ LIŠCE

STAROŘECKÁ LYRIKA na přelomu 8. a 7. století př. n. l. se postupně začala prosazovat lyrika, která postupně zatlačila epiku na okraj zájmu lyrická tvorba se na rozdíl od epické vyjadřovala k aktuálním událostem byla zpívána nebo recitována, nejčastěji v doprovodu lyry monodická (sólový zpěv) nebo sborová dělí se: elegická – vážná, truchlivý charakter jambická - vyjadřuje se, zpravidla kriticky, ke společenským událostem, původně jónská poezie, vznikla z popěvků na náboženských slavnostech spojených s bohyní Déméter melická - pocitová, subjektivní, zpívaná, milostná lyrika, pravděpodobně vznikla na ostrově Lesbos

Archilochos - řecký básník počátku 7. století př. n. l Archilochos - řecký básník počátku 7. století př. n. l., tvořil zejména satirickou poezii, je považován za zakladatele řecké lyriky, především jambické poezie Alkaios (mezi 620 a 630 př. n. l. – 2. polovina 6. století př. n. l.) - řecký básník, představitel tzv. sólové lyriky, psal milostné, pijácké a válečné písně Sapfó (mezi 630 př. n. l. a 612 př. n. l. – po roce 600 př. n. l.) - starořecká básnířka z ostrova Lesbos, kulturního centra 7. století př. n. l., vedla zde dívčí internátní školu, představitelka tzv. sólové lyriky, z jejího díla se zachovaly pouze zlomky milostných a svatebních písní Anakreón - řecký básník poloviny 6. století př. n. l., skládal milostnou poezii Pindaros (cca 522–446 př. n. l.) - považován za nejvýznamnějšího starověkého řeckého představitele sborové lyriky, psal sborové písně oslavující příslušníky řecké aristokracie, vítěze olympiád i dalších sportovních soutěží

STAROŘECKÁ FILOZOFIE Thalés z Milétu Pýthagorás Xenofanés Parmenidés Empedoklés Hérakleitos z Efesu Démokritos

ZDROJE http://web.classics.ufl.edu/syllabus/myth08/myth.html http://www.paleothea.com/SortaSingles/Hera.html http://tucnacek4444.blog.cz/1006/2 http://tucnacek4444.blog.cz/1007/hades http://socrates58.blogspot.com/2010/01/dialogue-on-relationship-of-reason.html http://www.historicus.ru/119/ http://dardel.info/museum/Museum4.html http://www.artemisarms.com/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Hom%C3%A9r http://cs.wikipedia.org/wiki/Ezop https://cs.wikipedia.org/wiki/Starov%C4%9Bk%C3%A9_%C5%98ecko https://cs.wikipedia.org/wiki/Literatura_starov%C4%9Bk%C3%A9ho_%C5%98ecka https://cs.wikipedia.org/wiki/Ilias https://cs.wikipedia.org/wiki/Odysseia https://cs.wikipedia.org/wiki/H%C3%A9siodos https://cs.wikipedia.org/wiki/Archilochos https://cs.wikipedia.org/wiki/Alkaios_z_Mytil%C3%A9n%C3%A9 https://cs.wikipedia.org/wiki/Sapf%C3%B3 https://cs.wikipedia.org/wiki/Anakre%C3%B3n https://cs.wikipedia.org/wiki/Pindaros https://en.wikipedia.org/wiki/Thales https://cs.wikipedia.org/wiki/Thal%C3%A9s_z_Mil%C3%A9tu https://cs.wikipedia.org/wiki/Pythagoras https://cs.wikipedia.org/wiki/Xenofan%C3%A9s https://cs.wikipedia.org/wiki/Parmenid%C3%A9s https://cs.wikipedia.org/wiki/H%C3%A9rakleitos https://cs.wikipedia.org/wiki/Empedokl%C3%A9s https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9mokritos