Dobrý kurz první pomoci Mgr. Kristýna Schnablová ZDrSEM – první pomoc zážitkem, z.s.
Dobrý základ je, když si při přečtení slov „DOBRÝ KURZ PRVNÍ POMOCI“, představím… …TEN SVŮJ. A ještě o něco lepší je, nejsme-li jediní, kdo si to myslí .
Cíle kurzu Motivace k poskytování první pomoci Prevence situací, které ji vyžadují Rozpoznání situací, které ji vyžadují Dovednosti (a které) Motivace k dalšímu učení … Další učení – opakování kurzu? Mohu učit, když nemám... Prostředky k výuce (sanitku, uniformu, PP prezentace, patřičnou odbornost a spoustu vybavení k výuce první pomoci? Motivace k poskytování první pomoci Prevence situací, které ji vyžadují Dovednosti Motivace k dalšímu učení (k opakování kurzu)
Kvalita kurzu Množství a rozsah témat Délka (není to absolutní, ale obvykle při zachování ostatních parametrů delší=lepší) Poměr lektor/účastník (a jeho využití!) Figuranti Materiál (figurant > figurína) Poměr teorie/akce Opakování základních dovedností v průběhu kurzu Obsahová správnost Zpětné vazby (týmu, zadavatele, účastníků) Písemné, otevřené otázky lepší Délku (není to absolutní, ale obvykle při zachování ostatních parametrů delší=lepší) Delší kurz, vyšší cena??? Poměr lektor/účastník (a jeho využití!) Běžné kurzy včetně firemních (poměr 4:1 nebo lepší, v jednotlivých aktivitách téměř vždy i 1:1) Materiálové vybavení (figurant > figurína) Poměr „teorie/akce“ 10 % z toho, co čtu, 20 % z toho, co slyším, 30 % z toho, co vidím, 50 % z toho, co slyším a vidím, 70 % z toho, co řeknou, a 90 % z toho, co dělají základní dovedností v průběhu celého kurzu? (opakování a procvičování) Naše loňské kurzy (přes 3 000, 145 kurzů od krátkých po dlouhé)
Množství a rozsah témat Čas a místo: Karlovo náměstí, dnes Kdo: Vy a jeden z účastníků Vašeho kurzu Situace: Je vám zle, špatně se vám dýchá, ztrácíte vědomí… Co byste rádi, aby udělal? Pár věcí, ale pokud možno rychle a dobře. Pomiňme situace mimo civilizaci a představme si sebe samé v nouzi a našeho účastníka jako zachránce. Skutečně oceníte, že bude umět fixovat zlomeninu a ovázat hlavu či vyjmenovat šokové stavy? Všechno ho asi naučit nestihnete, tak si vyberte .
Množství a rozsah témat Dlouhé kurzy – více věcí, ale stále přemýšlet nad smyslem toho, co učíte. Přístup k bezvědomému na dlouhých kurzech nemůže být pouze druhý den. Je třeba opakovat!
Délka kurzu plus… Poptávka na výuku první pomoci v autoškole Délka kurzu: 1h Počet účastníků: nevědí, snad kolem 10 Místo konání: u nás (Praha?) Obsah kurzu: legislativa, KPR, vnitřní krvácení, volání tísňových linek, úraz hlavy, bezvědomí, dopravní nehoda, šokové stavy, krvácení, probodnutí cizím tělesem, poranění páteře… 200Kč/hod (tj. jeden lektor) A kdyby ostatní skákali z okna, také byste skočili?
Délka kurzu plus… Poptávka na realizovatelný kurz Délka kurzu: 1h Počet účastníků: počet lektorů x 4 (např. 5 lektorů a 20 účastníků) Obsah kurzu: demonstrace přístupu k bezvědomému vedená metodou TANR, nácvik přístupu k bezvědomému, nácvik KPR, shrnutí s ukázkou Hlavní cíl – motivace k poskytování první pomoci Využití poměru lektor/účastník
Figuranti
Materiál
Poměr teorie/akce Teorie Nácvik Simulace Pro ilustraci, jak to vypadá v průběhu kurzu, zde mám ukázku scénáře našeho jednodenního kurzu. Modře jsou teoretické bloky, oranžově nácvik a červeně simulace. Simulace není jako třešinka na dortu na závěr kurzu ale zařazujeme, stejně jako nácviky, v celém průběhu kurzu. Teorie Nácvik Simulace
Opakování dovedností Teorie Nácvik Simulace
Obsahová správnost
Obsahová správnost
Obsahová správnost
Obsahová správnost
Obsahová správnost
Udržení kvality Guidelines Zpětné vazby (obsah i forma kurzu) Další vzdělávání (kontakt s oborem) Praxe (i životní) Závěrečné zprávy z kurzů Letní prázdniny Kvalita kurzu není statická veličina ZV (kolegové, zadavatel, účastníci) Relax – musí nás to bavit, vyhoření ničemu nepomáhá