Barva jako základní výrazový prostředek umění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tímto termínem se označuje celá řada nefigurativní a negeometrické malby.
Advertisements

Poznáváme – evropské a světové prostředí  Pokuste se určit dobu vzniku – stačí století  Pokuste se určit název díla, stavby, artefaktu  Pokuste se.
Cyril a Metoděj.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu World of Art quiz Autor.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Miniatury (evangelista Marek a Jan) z Evangeliáře z Durrow, 2. pol. 7. stol., Trinity College, Dublin. Miniatura - výtvarné znázornění v iluminovaném rukopisu,
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Obrazy k inspiraci. Portrét neznámé ženy, snad manželky Francesca del Giocondo. Křehký úsměv portrétované podtrhuje technika malby, tzv. sfumato, která.
Rok v jeho proměnách a slavnostech Kalendář. Kalendář Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Nové umělecké směry 2. pol. 19. století Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Květen 2012 Předmět: Dějepis.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 14 TEMA: Dějiny sochařství 8 – Umění.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradišt ě, p ř ísp ě vková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_VV_06.
Abstrakce do roku základní podoby abstraktního umění: Konstruktivní → geometrická abstrakce Expresivní → abstraktní expresionismus /v USA: Tichomořská.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
Co je renesance? Co znamená slovo renesance? Kde se zrodilo? Do jakého období spadá? Slovo pochází z italštiny a znamená „znovuzrození“ „obnovení“ Kolébkou.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 8) Dělení podle funkce, námětu a žánru Název sady: Výtvarná příprava.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Edita Macků Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_04.
Impresionismus a postimpresionismus
Název školy: Základní škola Městec Králové
Románská malba druhy, ukázky.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_VV_07
Portrét podle Jan van Eycka
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Kultura středověku.
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Gotika Název školy: Základní škola Karla Klíče Autor: Alena Pavolková
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
STAROVĚK EGYPT A MEZOPOTÁMIE.
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_3-13_ PALEOLIT Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Poznáváme – evropské a světové prostředí
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Barva světla, šíření světla a stín
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
KUBISMUS Metelková Surov.
VZTAHY UMĚNÍ A SKUTEČNOSTI Z HLEDISKA TVORBY I RECEPCE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_06
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Malířské experimenty Leonarda da Vinci
Krásný Bůh, cca 1230, hlavní průčelí katedrály v Amiensu
Křivonosková Kateřina
Název prezentace (DUMu):
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_18
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Téma 3c: Nauka o barvách J. W. Goethe, Barevný kruh určený k symbolizaci lidského duchovního a duševního života, 1809.
Člověk a čas.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_09 Romantismus_Francie
Středověká kolonizace
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_GOTICKE_UMENI Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kodex v dějinách.
Francouzský materialismus I
EU_32_sada 2_04_PV_Sluneční soustava_Duch
Úvod do středověku.
Baroko Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Název školy: ZŠ a MŠ Unkovice, příspěvková organizace
Doba, ve které impresionisté tvořili, byla především obdobím průmyslové revoluce, nových vynálezů a objevů. Veřejnost se začala zajímat o nové technické.
Neživá příroda - vzduch
Středově souměrné útvary
Křivonosková Kateřina
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Transkript prezentace:

Barva jako základní výrazový prostředek umění

Základní informace o barvě co je barva, fyzikální vlastnosti barev a vidění

Míchání barev Aditivní míchání tří základních barev (světel): červené, zelené a modré Subtraktivní míchání tří základních barev: žluté, azurové, purpurové

Komplementární barvy (v kruhu umístěny proti sobě)

Základní pojmy barvy v malbě Lokální b. Spektrální b. Lomená b. Tón Valér Kontrasty barev: Světlostní Sytostní Teplých a studených b. Komplementární Modulace barev

BARVA A MALÍŘSKÝ TVAR Smyslový tvar Racionální tvar Expresivní tvar Estetizující /dekorativní/ tvar Odtud odvozeny 4 základní funkce barvy v malířství: popisná konstruktivní expresivní dekorativní a symbolická

Julius Mařák, Na kraji lesa Gustave Courbet, Dobrý den, pane Courbet Jean-François Millet, Sběračky klásků Smyslový tvar Julius Mařák, Na kraji lesa Claude Monet – Lekníny. Hynek Martinec

George Seurat – Neděle v La Grande Jatte. Racionální tvar Paul Cézanne George Seurat – Neděle v La Grande Jatte. Piet Mondrian

Expresivní tvar Rubens Munch Jackson Pollock William Turner Vincent van Gogh

Estetizující tvar Gustav Klimt, secese Paul Gauguin Francois Boucher, rokoko Alfons Mucha

Altamira

Egyptské nástěnné malby a malby na papyru

Ištařina brána (Babylon)

Mínojská Kréta (Knossos)

Řecké vázové malířství

Pompeje

Raně křesťanské a románské malířství Mausoleum Gally Placidie Římské katakomby Raně křesťanské a románské malířství Rotunda sv.Kateřiny ve Znojmě San Apolinaire Nuovo, Klanění Panně Marii

Knižní produkce, iluminované rukopisy a evangeliáře Evangeliář Oty III., kolem r.1000 Kniha z Kellsu, 8.stol. Strahovský evangeliář, vznikl ve Francii v Tour, pravděpodobně v roce 860

Přebohaté hodinky vévody z Berry Madona z Veveří (1345), Mistr Vyšebrodského oltáře Madona vyšebrodská (1420) Mistr třeboňského oltáře: Zmrtvýchvstání, kolem 1380 gotický smysl pro realitu změkčen šerosvitnou modelací, jež prozrazuje vzrůstající smysl pro prostorové kvality. Přebohaté hodinky vévody z Berry Giotto di Bondone GOTICKÉ MALÍŘSTVÍ Gotické malířství se rozvíjelo v deskových obrazech, knižní výzdobě, v nástěnných malbách a vitrajích. Raně gotický schematismus se obrátil k zobrazení vnější skutečnosti, řešil otázky prostoru, krajiny a vnitřních vztahů postav, objevily se první podobizny

Příklad středověké symboliky barev: Červená= symbol života, lásky, utrpení Krista, mučednické smrti Bílá= nevinnost, čistota, panenství, nosí ji mladé dívky a světice Zelená= naděje, nesmrtelnost, vítězství – triumf života nad smrtí Modrá= barva nebes, věčnosti, Panna Marie (královna nebes) chodila v modré, stálost a věrnost, trpělivost Žlutá= odvozena od šafránu, velice drahá – užívali ji jen vyšší vrstvy, ale postupně se stala barvou lidí na okraji společnosti (prodejné ženy, Židé), symbol podvodu a zrady Černá= smrt, hlad, smutek, neštěstí, peklo, postupně se vstává moderní v reakci na přemrštěnou barevnost

Barva v období renesance Fra Angelico Zvěstování (1434) Andrea Mantegna – Oplakávání Krista Leonardo da Vinci Sv.Anna samotřetí El Greco Zmrtvýchvstání Barva v období renesance Albrecht Dürer

Jan van Eyck

Barokní malba

Nicolas Poussin

romantismus a realismus Francisco Goya Klasicismus, romantismus a realismus

Claude Monet - cyklus Stohů Impresionismus

Cézannovy modulace

Vincent van Gogh – Slunečnice

Paul Signac

HARMONICKÝ FAUVISMUS Henri Matisse

PATETICKÝ FAUVISMUS Maurice Vlaminck

Expresionismus Ludwig Kirchner

KUBISMUS

ORFISMUS (Kupka a Delaunay)

Vasilij Kandinsky Kompozice VI (1913)

Abstraktní expresionismus Georges Mathieu

Jean Dubuffet Jean Fautrier Informel

Mikuláš Medek

Geometrická abstrakce /De Stijl, Op-art/

Body-art