Barva jako základní výrazový prostředek umění
Základní informace o barvě co je barva, fyzikální vlastnosti barev a vidění
Míchání barev Aditivní míchání tří základních barev (světel): červené, zelené a modré Subtraktivní míchání tří základních barev: žluté, azurové, purpurové
Komplementární barvy (v kruhu umístěny proti sobě)
Základní pojmy barvy v malbě Lokální b. Spektrální b. Lomená b. Tón Valér Kontrasty barev: Světlostní Sytostní Teplých a studených b. Komplementární Modulace barev
BARVA A MALÍŘSKÝ TVAR Smyslový tvar Racionální tvar Expresivní tvar Estetizující /dekorativní/ tvar Odtud odvozeny 4 základní funkce barvy v malířství: popisná konstruktivní expresivní dekorativní a symbolická
Julius Mařák, Na kraji lesa Gustave Courbet, Dobrý den, pane Courbet Jean-François Millet, Sběračky klásků Smyslový tvar Julius Mařák, Na kraji lesa Claude Monet – Lekníny. Hynek Martinec
George Seurat – Neděle v La Grande Jatte. Racionální tvar Paul Cézanne George Seurat – Neděle v La Grande Jatte. Piet Mondrian
Expresivní tvar Rubens Munch Jackson Pollock William Turner Vincent van Gogh
Estetizující tvar Gustav Klimt, secese Paul Gauguin Francois Boucher, rokoko Alfons Mucha
Altamira
Egyptské nástěnné malby a malby na papyru
Ištařina brána (Babylon)
Mínojská Kréta (Knossos)
Řecké vázové malířství
Pompeje
Raně křesťanské a románské malířství Mausoleum Gally Placidie Římské katakomby Raně křesťanské a románské malířství Rotunda sv.Kateřiny ve Znojmě San Apolinaire Nuovo, Klanění Panně Marii
Knižní produkce, iluminované rukopisy a evangeliáře Evangeliář Oty III., kolem r.1000 Kniha z Kellsu, 8.stol. Strahovský evangeliář, vznikl ve Francii v Tour, pravděpodobně v roce 860
Přebohaté hodinky vévody z Berry Madona z Veveří (1345), Mistr Vyšebrodského oltáře Madona vyšebrodská (1420) Mistr třeboňského oltáře: Zmrtvýchvstání, kolem 1380 gotický smysl pro realitu změkčen šerosvitnou modelací, jež prozrazuje vzrůstající smysl pro prostorové kvality. Přebohaté hodinky vévody z Berry Giotto di Bondone GOTICKÉ MALÍŘSTVÍ Gotické malířství se rozvíjelo v deskových obrazech, knižní výzdobě, v nástěnných malbách a vitrajích. Raně gotický schematismus se obrátil k zobrazení vnější skutečnosti, řešil otázky prostoru, krajiny a vnitřních vztahů postav, objevily se první podobizny
Příklad středověké symboliky barev: Červená= symbol života, lásky, utrpení Krista, mučednické smrti Bílá= nevinnost, čistota, panenství, nosí ji mladé dívky a světice Zelená= naděje, nesmrtelnost, vítězství – triumf života nad smrtí Modrá= barva nebes, věčnosti, Panna Marie (královna nebes) chodila v modré, stálost a věrnost, trpělivost Žlutá= odvozena od šafránu, velice drahá – užívali ji jen vyšší vrstvy, ale postupně se stala barvou lidí na okraji společnosti (prodejné ženy, Židé), symbol podvodu a zrady Černá= smrt, hlad, smutek, neštěstí, peklo, postupně se vstává moderní v reakci na přemrštěnou barevnost
Barva v období renesance Fra Angelico Zvěstování (1434) Andrea Mantegna – Oplakávání Krista Leonardo da Vinci Sv.Anna samotřetí El Greco Zmrtvýchvstání Barva v období renesance Albrecht Dürer
Jan van Eyck
Barokní malba
Nicolas Poussin
romantismus a realismus Francisco Goya Klasicismus, romantismus a realismus
Claude Monet - cyklus Stohů Impresionismus
Cézannovy modulace
Vincent van Gogh – Slunečnice
Paul Signac
HARMONICKÝ FAUVISMUS Henri Matisse
PATETICKÝ FAUVISMUS Maurice Vlaminck
Expresionismus Ludwig Kirchner
KUBISMUS
ORFISMUS (Kupka a Delaunay)
Vasilij Kandinsky Kompozice VI (1913)
Abstraktní expresionismus Georges Mathieu
Jean Dubuffet Jean Fautrier Informel
Mikuláš Medek
Geometrická abstrakce /De Stijl, Op-art/
Body-art