Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Vektorová grafika Ditta Kukaňová Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy
Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školy Sokolovská 1638, 568 02 Svitavy IČO 62033026 Operační program OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.1.28/01.0050 Označení vzdělávacího materiálu 1.IT - K_INOVACE_1.IT.31 Tematická oblast Název vzdělávacího materiálu Vektorová grafika Druh učebního materiálu Výukový materiál Anotace Výuka tématu grafika, vektory, základy práce v programu Corel Draw Klíčová slova Grafika, vektor, Corel Draw, nástroje, panely Ročník 2. Typická věková skupina 16–18 let Speciální vzdělávací potřeby Žádné Autor Ditta Kukaňová Zhotoveno Květen 2013 Celková velikost 1,5 MB Anotace
Vektorová grafika
Vektorová grafika tvořená matematickými objekty lze měnit jejich velikost bez ztráty kvality při stejné velikosti souboru objekty lze kombinovat logickými operacemi, různě umisťovat a zarovnávat hodí se na tvorbu log, vizitek, upoutávek, ale i prezentační grafiky, plakátů, letáků a koláží
Základní pojem: Objekt základní vlastností vektorových objektů je obrys a výplň obrys: lze nastavit šířku v bodech, styl obrysu (tečkovaný, čárkovaný, dvojitý), barvu rámečku výplň: lze nastavit barvu, přechodovou výplň, obrázek (bitmapu), dlaždici (bitmapovou nebo postcriptovou objektu lze vložit stín
pracovní prostředí, nástroje, rozbalovací nabídky, tutoriály COREL DRAW pracovní prostředí, nástroje, rozbalovací nabídky, tutoriály
pracovní prostředí
Standardní panel nástrojů
Úpravy tvaru Poskytuje přístup k nástrojům Tvar, Roztírací štětec, Zdrsněný štětec a Volná transformace
Oříznout Poskytuje přístup k nástrojům Oříznout, Nůž, Guma a Odstranění virtuálních segmentů
Lupa Umožňuje přístup k nástrojům Lupa a Ruka
Křivka
Inteligentní nástroje
Obdélník a Elipsa
Objekt Umožňuje přístup k nástrojům Mnohoúhelník, Hvězda, Složitá hvězda, Milimetrový papír a Spirála
Ideální tvary
Interaktivní nástroje
Kapátko
Obrys a výplň
Panel vlastností Panel vlastností zobrazuje nejčastěji používané funkce, které se týkají aktivního nástroje nebo úkolu, který právě provádíte. Přestože panel vlastností vypadá jako panel nástrojů, jeho obsah se mění v závislosti na nástroji nebo úloze.
Obdélník Při vytváření, nebo editaci je zajímavá pouze funkce Zaoblení rohů: (najdete na panelu vlastností), která upraví hrany na čtvrtkružnice. Při jejím použití máte dvě možnosti: 1. Vytvoříte obdélník požadované velikosti a teprve potom hrany zaoblíte: 2. Hodnotu změníte před vytvořením obdélníku a obdélník vytvoříte trochu menší nebo větší (v jednom směru). Při deformaci obdélníku na požadovanou velikost se zároveň mění tvar zaoblení: tip: Hrany se dají interaktivně zaoblovat pomocí myši nástrojem Tvar tip: Pokud chcete obdélník editovat jako křivku, musíte ho na ni převést
Elipsa Z elipsy se dá udělat oblouk. Tuto změnu provedete buď v Panelu vlastností: ...nebo interaktivně pomocí myši nástrojem Tvar : Nejprve nástrojem Výběr vyberte elipsu. Potom nástrojem Tvar chyťte čtvereček na obrysu elipsy a táhněte ho požadovaným směrem. tip: Při editaci pomocí nástroje Tvar vytvoříte: - výseč pokud je myš uvnitř elipsy. - oblouk pokud je myš mimo elipsu. tip: Přidržením klávesy Ctrl při použití myši se úhel mění po 15° (Omezující úhel v Možnostech)
Text Nástroj Výběr: Umožňuje změnu fontu, velikosti, proporcí (kurzíva,...) vše v Panelu vlastností. Nástroj Tvar: Umožňuje měnit odstup jednotlivých písmen a řádků. Můžete pohybovat i jednotlivými písmeny. Nástroj Text: S tímto nástrojem můžete psát a označovat text. Můžete také měnit jeho zarovnání (na střed,...) tip: Dvojkliknutím na text nástrojem Výběr se kurzor automaticky přepne do nástroje Text