Vypracoval / Roman Málek Operační systémy Vypracoval / Roman Málek
Operační systém je v informatice základní programové vybavení počítače (tj. software), které je zavedeno do paměti počítače při jeho startu a zůstává v činnosti až do jeho vypnutí. Skládá se z jádra a pomocných systémových nástrojů. Hlavním úkolem operačního systému je zajistit uživateli možnost ovládat počítač, vytvořit pro procesy stabilní aplikační rozhraní (API) a přidělovat jim systémové zdroje. Operační systém je velmi komplexní software, jehož vývoj je mnohem složitější a náročnější než vývoj obyčejných programů
funkce Řídí a spravuje přístup ke zdrojům výpočetního systému - rozdělování času procesoru, přidělování operační paměti, přístup k vnějším pamětem (disk, CD ROM, DVD), správa komunikace s periferiemi (klávesnice, myši, tiskárny, scannery atd.). Organizuje přístup k datům - zamezení neoprávněného přístupu. Řídí zpracování úloh – jejich přípravu, plánování a průběh tak, aby byla zajištěna maximální efektivita jejich zpracování. Podporuje komunikaci s uživatelem - provádění uživatelem zadaných příkazů a spouštění aplikací, informuje uživatele o vzniklých problémech či chybách. Způsob, jakým uživatel dává pokyny pro OS a v jaké formě dostává zprávy o výsledku provedené operace, je označován jako uživatelské rozhraní (User Interface). Existují v podstatě dvě formy uživatelského rozhraní - textové uživatelské rozhraní, např. MS-DOS, uživatel zadává pokyny prostřednictvím tzv. příkazového řádku, grafické uživatelské rozhraní (Graphical User Interface, GUI) – převážná většina současných operačních systémů, obvykle též možnost zapisovat příkazy v příkazovém řádku.
Rozdělení jednouživatelské/víceuživatelské jednoúlohové/víceúlohové nesíťové/síťové úrovně sdílení CPU velikosti HW počtu procesorů míry distribuovanosti funkcí
interface Rozhraní (anglicky původního anglicky interface, případně počeštěné interfejs) se označuje v informatice zařízení, program nebo formát, zajišťující správnou komunikaci a přenos dat mezi odlišnými zařízeními nebo programy. Podle toho, zda je rozhraní součástí počítačového hardwaru, nebo softwaru, mluvíme o hardwarovém nebo softwarovém rozhraní.
Hardwarovým rozhraním může být počítačová síť sběrnice styčný prvek nebo jednotný formát styku mezi vstupně výstupními zařízeními Softwarovým rozhraním může být rozhraní pro programování aplikací (API) komunikační protokol mezi programy programová konstrukce (interface) Uživatelské rozhraní grafické uživatelské rozhraní – nejrozšířenější rozhraní pro desktop textové uživatelské rozhraní – s menu, tlačítky, ovládání klávesnicí a myší příkazový řádek – příkazy se zadávají zápisem pomocí klávesnice braillský řádek – zařízení pro převod textu do slepeckého písma