Indukční stroje 1 konstrukce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektrické stroje Stejnosměrné motory
Advertisements

Asynchronní stroje Ing. Vladislav Bezouška
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Indukční stroje 5 jednofázový motor.
Tato prezentace byla vytvořena
Stejnosměrné motory v medicínských aplikacích
Asynchronní a synchronní stroje
Indukční stroje 1 konstrukce.
Asynchronní a synchronní stroje
Elektromotor a třífázový proud
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
spouštění a regulace otáček
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Indukční stroje 3 jednofázový motor.
Indukční stroje konstrukce a princip.
Elektrické motory a pohony
Lineární krokový motor Lineární synchronní a asynchronní motor
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Rozběh a regulace otáček asynchronního motoru
Elektrické přístroje STYKAČE a RELÉ
Lineární krokový motor Lineární synchronní motor
Synchronní stroje I. Konstrukce a princip.
Provedení stejnosměrných strojů, zapojení budícího vinutí
Indukční stroje 1 konstrukce.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Popis a provedení synchronních strojů
Elektrické stroje.
Provedení statoru a rotoru asynchronního motoru
Automatizační technika
Stejnosměrné motory se samonosným vinutím
Jištění a spínání motorů
Krokový motor.
Magnetický obvod a vinutí transformátoru
Synchronní stroje I. Konstrukce a princip.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Automatizační technika
Elektromotor Smetanová Michaela.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
TIA – MOST POHONY VELKÝCH VÝKONŮ Petr Pfeiler Petr Pfeiler.
Transformátory Jsou nedílnou součástí rozvodu elektrické energie, domácích elektrických spotřebičů… ZŠChodov, Komenského 273.
Stejnosměrné stroje I. Konstrukce a princip Konstrukce a princip.
Asynchronní trojfázový motor
Servopohony. Servopohon Co je to servopohon ? *jsou to motory, u kterých lze nastavit přesnou polohu osy, a to pomocí zpětné vazby nebo koncového spínače.
Technická dokumentace Mechanik elektronik 1. ročník OB21-OP-EL-TD-VAŠ-M Katalogové údaje a značení transformátorů a cívek.
Využití elektrických točivých strojů v podmínkách hlubinného dolu.
Elektromotorky A Vypracoval: Ing. Bc. Miloslav Otýpka Kód prezentace: OPVK-TBdV-IH-AUTOROB-AE-3-ELP-OTY-004 Technologie budoucnosti do výuky CZ.1.07/1.1.38/
Ing. Milan Krasl, Ph.D. Ing. Milan Krasl, Ph.D. Stejnosměrné stroje Stejnosměrné stroje.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru MIEZ, předmětu ELEKTRICKÉ STROJE A PŘÍSTROJE, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Dynamo – konstrukce Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
ELEKTROTECHNIKA Strojírenství – 2. ročník OB21-OP-EL-ELT-VAŠ-M Stejnosměrné stroje – dynamo.
Elektrické stroje a přístroje Elektrikář 3. ročník OB21-OP-EL-ESP-VAŠ-U Popis a princip generátoru na stejnosměrný proud.
MĚŘICÍ PŘÍSTROJE MECHANICKÉ ELEKTRICKÉ MĚŘENÍ. HLAVNÍ ČÁSTI MMP 1. MĚŘICÍ ÚSTROJÍ - elektromechanická část – převádí měřenou veličinu na mechanický pohyb.
Elektrické stroje a přístroje Elektrikář 3. ročník OB21-OP-EL-ESP-VAŠ-U Spouštění a řízení otáček asynchronních motorů.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Základy elektrotechniky Kompenzace
Elektrické točivé stroje
Elektrické stroje a přístroje
Základy elektrotechniky Trojfázová soustava
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Stejnosměrné stroje I. Konstrukce a princip Konstrukce a princip.
ELEKTROTECHNIKA Strojírenství – 2. ročník OB21-OP-EL-ELT-VAŠ-M-2-009
Elektrické točivé stroje
Elektrické točivé stroje
Elektrické točivé stroje
Provedení motorového vývodu
Základy elektrotechniky Kompenzace
VENKOVNÍCH TRANSFORMÁTORŮ
Provedení motorového vývodu
TRANSFORMÁTOR.
Transkript prezentace:

Indukční stroje 1 konstrukce

Úvod Indukční stroj je nejpoužívanější a nejrozšířenější elektrický točivý stroj a jeho význam neustále roste (postupná náhrada stejnosměrných strojů). Rozdělení podle toku energie: - indukční motor - indukční generátor - indukční brzda Rozdělení podle počtu fází: - jednofázové - trojfázové Rozdělení podle konstrukce rotoru: - rotor nakrátko - kroužkový motor - speciální rotor Rozdělení podle pohybu motoru: - rotační pohyb - lineární pohyb

Konstrukce

Konstrukce

Objednací číslo motorů SIEMENS - standartní

Objednací číslo motorů SIEMENS - nové 1. - 3. pozice - základní rozlišení řady (1LE - standartní provedení) 4. pozice - označení dílčí řady ( 1 - hliníkové provedení) 5. - 7. pozice - konstrukce (001 zvýšená účinnost IE2, 002 standartní účinnost IE1) 8. - 9. pozice - osová výška (1D - výška osy hřídele 160 mm) 10. pozice - počet pólů (A - dvoupólový, B - čtyřpólový) 11. pozice - délka paketu 12.-13. pozice - velikost napětí (22 - 230V/400V) 14. pozice - tvar motoru (přírubový, patkový, …) 15. pozice - tepelná ochrana vinutí (termistory) 16. pozice - speciální konstrukční úprava Příklady typových řad: 1LA2 - staré provedení, již se nevyrábí 1LA5 - standartní provedení, hliníková kostra, zvýšená účinnost 1LA9 - hliníková kostra, vysoká účinnost 1LG6 - litinová kostra, vysoká účinnost

Základní konstrukční údaje 1. Tvar motoru - IM xx (např. IM B3) IM mezinárodní označení pro tvar motoru 1. písmeno B (horizontální) nebo V (vertikální) pozice hřídele 2. číslo bližší konstrukční specifikace tvaru motoru Základní rozdělení: * patkový stroj (upevňovací šrouby jsou kolmo na osu motoru) * přírubový stroj (upevňovací šrouby jsou rovnoběžně s osou motoru) (IM B3 - patkový, IM B5 - přírubový) Další konstrukční možnosti tvaru motoru: * poloha hřídele (horizontální, vertikální, obecná) * u patkového stroje způsob upevnění motoru (vodorovně, kolmo, …)

Příklady konstrukce

Základní konstrukční údaje 2. Chlazení motoru - IC xyxyx (např. IC 411) IC mezinárodní označení pro chlazení motoru x - číslo bližší konstrukční specifikace chlazení motoru y - písmeno druh primárního (sekundárního chladiva (pro vzduch A, se písmeno neuvádí) 1. písmeno - uspořádání chladícího okruhu 0 - volný průchod 4 - povrchové chlazení 2. písmeno - proudění primárního chladiva 0 - bez ventilátoru 1 - vlastní chlazení 6 - nezávislý ventilátor 3. písmeno - proudění sekundárního chladiva 0 - bez ventilátoru 8 - vlastní pohyb

Základní konstrukční údaje 3. Krytí motoru - IP xx (např. IP 55) stejné označení jako u přístrojů Základní rozdělení: * otevřené motory (starší, dnes minimální využití) * uzavřené motory (nejčastější použití)

nově 2. číslice 0 - 9, 9 - tryskající horká voda

Základní konstrukční údaje 4. Další možné technické vybavení motorů (přídavné zařízení) * ochranná stříška (vertikální poloha motoru, strana ventilátoru nahoře) * tepelná ochrana motoru – bimetalové spínače, termistory typu PTC nebo NTC, čidla ve spojení s měniči kmitočtu. Počet čidel je dáno požadavky pohonu. * impulsní snímač otáček motoru * elektromagnetická brzda motoru * cizí chlazení (jako přídavný modul) Některé moduly mohou být v jednom zařízení (snímač otáček a brzda) 5. Hodnocení účinností (nahrazuje EFF1, 2, 3) Pro standardní motory (U = 400V, f = 50Hz, P = (1,1 - 90)kW) platí rozdělení do 4 klasifikačních tříd (platí od roku 2000). IE1 - standardní účinnost - nové již ne IE2 - zvýšená účinnost - v současné době standard IE3 - vysoká účinnost - speciální řada (od 1. 1. 2015 pro P  7,5 kW bez frekvenčního měniče povinné) IE4 - velmi vysoká účinnost - zatím nejsou

Účinnost - zdroj EATON Zvýšení účinnost lze dosáhnout a důsledky: - zvýšení průřezu vodičů, úprava magnetického obvodu (zvýšení hmotnosti a ceny) - měděné klecové vinutí na rotoru (zvýšení ceny) - větší záběrové proudy - Iz = (9-12)*In (nové požadavky na motorové spouštěče a jištění)

Konstrukce IE3 - zdroj EATON

Úprava magnetického obvodu (staré značení)

Měděné klecové vinutí na rotoru Význam: - snížení ztrát v železe (změna technologie výroby dynamových plechů s ohledem na tepelné vlastnosti mědi) - snížení ztrát ve vinutí rotoru - menší rozběhový moment, zhruba o 5% - větší točivý moment - jednodušší konstrukce a výroba (lepší vlastnosti mědi v porovnání s hliníkem)

Štítek motoru ve třídě účinnosti IE3

Štítek motoru 1. typ stroje 2. typové číslo 4. tvar stroje (IM B 3) 5. krytí (IP 55) 6. jmenovité napětí a způsob zapojení statorového vinutí 7. jmenovitý kmitočet 8. jmenovitý proud 9. jmenovitý výkon 10. jmenovitý účiník 11. jmenovitá účinnost 12. jmenovité otáčky 13. pracovní napěťový rozsah 14. normy a předpisy třída účinnosti 15. hmotnost 16. teplotní třída 17. velikost stroje 19 – 22 specifické údaje pro speciální provedení

Základní údaje z katalogu - IE2 Kostra statorového svazku: L - dlouhá, S - krátká, M - střední Základní typové označení - 1LE1001 … Další možné upřesnění podle požadavků zákazníka - … █

Konstrukce 1. svorkovnice 2. vinutí statoru 3. ventilátor 4. ložiska 5. hřídel 6. kostra 9. štítek

Konstrukce 1. Kostra motoru * litina nebo hliník (malé motory) * není součástí magnetického obvodu * žebra umožňují lepší odvod tepla 2. Ložiska * valivá (kuličková) ložiska * provedení ložiska je dáno provozem motoru (axiální a radiální namáhání) * životnost ložiska je podle druhu provozu 20 000 – 40 000 hodin * požadavky na domazávání jsou dány výrobcem 3. Ventilátor * plastový, způsob chlazení je dán výrobcem

Magnetický obvod statoru a rotoru * používají se plechy válcované za studena (dynamové plechy) s obsahem křemíku 3% a tloušťky 0,5 mm. * plechy jsou izolované lakem * do plechu jsou vylisovány drážky pro vinutí a pro stažení a upevnění svazku * jednotlivé plechy jsou staženy do statorového svazku * statorový svazek je připevněn na kostru, rotorový svazek je nalisován na rotor * mezi magnetickým obvodem statoru a rotoru je vzduchová mezera. Měla by být co nejmenší a její velikost je dána technologickými možnostmi (do 1 mm).

Magnetický obvod běžné průměry magnetického obvodu – magnetický obvod v celku průběh indukčního toku motory velkých výkonů – magnetický obvod ze segmentů

Vinutí 1. Vinutí statoru 2. Vinutí rotoru (motor s kotvou nakrátko) * jednotlivé cívky vinutí (měď) jsou rovnoměrně rozloženy po obvodu statorového svazku magnetického obvodu * cívky jsou uloženy izolovaně do drážek magnetického obvodu * po založení se konce cívek daných fází vzájemně propojí * způsob propojení a rozložení fází je dán požadovaným počtem pólů (otáčkami) motoru * po propojení a izolování jednotlivých fází je vinutí impregnováno 2. Vinutí rotoru (motor s kotvou nakrátko) * na rotoru je klecové vinutí * do drážek rotoru je pod tlakem odlitá hliníková nebo měděná klec * čela klecového vinutí mají výstupky pro lepší odvod tepla (platí pro hliníkovou klec)

Vinutí

Vinutí uspořádání cívek na obvodu statoru rozložení cívek v drážkách magnetického obvodu statoru

Svorkovnice (běžný motor) zapojení vinutí na svorkovnici V1 W1 U2 V2 W2 PE U1 Napěťový údaj na štítku běžného motoru (pro jednu frekvenci): a) 230/400 V b) 400/690 V Vyšší napětí platí vždy pro zapojení vinutí do hvězdy ! Běžné motory mají na svorkovnici uvedeny pro jednu frekvenci dvě napětí  motor lze při stejném výkonu (ale různých proudech) připojit na dvě různá síťová napětí. Hlavní význam je dnes ale v dalších možnostech použití pohonu.

Údaj na štítku 230/400 V, běžná síť U = 400 V W1 230 V V1 W1 PE U1 400 V Na jaké napětí musí být dimenzována cívka jedné fáze ? Na fázové napětí 230 V Jaké je nebezpečí při zapojení vinutí do trojúhelníku ? Při správném jištění zapůsobí jistič, jinak hrozí poškození vinutí ! L1 L2 L3 PE Vinutí motoru se zapojí do hvězdy nebo do trojúhelníku ? Vinutí motoru musí být zapojeno do hvězdy

Údaj na štítku 400/690 V, běžná síť U = 400 V W1 400 V V1 W1 PE U1 Na jaké napětí musí být dimenzována cívka jedné fáze ? Na sdružené napětí 400 V Jaké je nebezpečí při zapojení vinutí do hvězdy ? Motor pracuje s menším výkonem, při plné zátěži naroste proud. Při správném jištění zapůsobí jistič, jinak dojde k tepelnému poškození vinutí ! L1 L2 L3 PE Vinutí motoru se zapojí do hvězdy nebo do trojúhelníku ? Vinutí motoru musí být zapojeno do trojúhelníku

Svorkovnice (běžný motor) Hlavní význam dvou hodnot napětí na svorkovnici: a) 230/400 V - umožňuje připojit trojfázový motor do jednofázové soustavy přímo (při zapojení vinutí do trojúhelníku pracuje motor s 70% výkonem) nebo přes měnič frekvence (jednofázové napájení, trojfázový výstup) b) 400/690 V - umožňuje použít pro spouštění přepínač hvězda – trojúhelník, záběrový proud klesne na 1/3 In.

Počet pólů motoru S J S J * základním prvkem pro vinutí je cívka * každá fáze je tvořena několika cívkami, které jsou vzájemně propojeny do série * při průchodu proudu je cívka elektromagnet, mezi jehož póly se vytváří magnetické pole * vzájemná pozice (úhel) severního a jižního pólu se nazývá pólová rozteč (tp). * pólová rozteč určuje počet pólů motoru (2p) a tím i otáčky motoru tp udává se elektricky a geometricky. tp elektricky je vždy 1800 tp geometricky je 1800/p kde p – počet pólových dvojic tp geo = tp ele/p S J S J tp= 1800ele = 1800geo  p = 1 tp= 1800ele = 900geo  p = 2

Materiály Tomáš Mlčák Elektrotechnika Tomáš Voříšek Úspory energie Jarmila Maršíková Měděné vinutí