Elektromagnetické spektrum

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Advertisements

Využití elektromagnetického záření v praxi
Elektormagnetické vlnění
Přehled elektromagnetického záření
Přehled elektromagnetického záření
VY_32_INOVACE_B3 – 01 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Působení elektromagnetického záření na biologickou tkáň
Fotoaparáty 3. ročník Zbožíznalství Fotoaparát - zařízení sloužící k pořizování a a zaznamenání fotografií - v principu 1. světlotěsně uzavřená komora.
Elektromagnetické záření. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Světlo je elektromagnetické vlnění různých vlnových délek. Lidské oko vnímá pouze část tohoto spektra. Toto záření nazýváme viditelné. Sousední části.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
INSTRUMENTÁLNÍ METODY. Instrumentální metody využití přístrojů.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 17. Světlo Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních škol –
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_11_F9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Elektromagnetické zařízení Základní škola Libina,
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
Kosík,Nebl,Novák,Stiskálek,Trhlík.  Rádiové vlny jsou části elektromagnetického záření s vlnovými délkami od 1 milimetru až po tisíce kilometrů  Mají.
X-RAY ANALÝZA STAVEBN Í CH POJIVOVÝCH MATERI Á LŮ (RTG-difrakční analýza) Ing. Dominik GAZDIČ, Ph.D. Vysoké učení technické v Brně Fakulta stavební Ústav.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_18 Název materiáluSpektrum.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Fyzika.
E LEKTROMAGNETICKÉ SPEKTRUM Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE Kód EVM: K_INOVACE_1.FY.12.
SPEKTROSKOPIE. OPTICKÁ SPEKTROSKOPIE OPTICKÉ METODY Spektroskopické Spektrum E= f(vlnová délka) E= f(frekvence, vlnočet) Nespektroskopické Index lomu.
- vysokofrekvenčí rádiové vlny o vlnové délce 1mm až 10 cm, což odpovídá frekvenci od 300 MHz do 300 GHz - jsou součástí elektromagnetického spektra -
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EK02 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Disperze světla Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník4. ročník čtyřletého.
Elektromagnetické záření. Elektromagnetická vlna E – elektrické pole B – magnetické pole Rychlost světla c= m/s Neviditelné vlny, které se.
 Objevil ho Sir William Herschel  V roce 1800 Jak ?  Optickým hranolem rozložil sluneční světlo na jednotlivé barvy. Do rozloženého barevného spektra.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 16. Elektromagnetické kmitání a vlnění Název sady: Fyzika pro 3.
ZATM Ě NÍ M Ě SÍCE.  Zatm ě ní M ě síce je astronomický jev, kdy m ě sí č ní kotou č je zastín ě n planetou Zemí. Nastává p ř i úpl ň ku, pokud se Slunce,
Jaderná fyzika - radioaktivita
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Geometrická optika Mirek Kubera.
PaedDr. Jozef Beňuška
Rentgenové záření Rentgenové záření je forma elektromagnetického záření o vlnových délkách 10 nanometrů až 1 pikometr. Využívá se při lékařských vyšetřeních.
Téma: Světlo Vypracoval: Bohumil Baroch
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Netradiční zdroje elektrické energie
Vznik a šíření elektromagnetické vlny
Úvod do studia optiky Mirek Kubera.
Ohyb světla na optické mřížce
VESMÍR.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Klady a zápory slunce a slunečního záření
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název: VY_32_INOVACE_F_9A_20H
UMĚLÉ OSVĚTLENÍ V INTERIÉRU.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Elektromagnetické spektrum
Radiologická fyzika Rentgenové a γ záření podzim 2008, osmá přednáška.
Radioaktivita.
Atmosféra Země.
Země ve vesmíru.
VÝBOJ V PLYNU ZA SNÍŽENÉHO TLAKU
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Radioaktivita.
Mgr. Petra Toboříková, Ph.D. VOŠZ a SZŠ Hradec Králové
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_20.
Paprsková optika hanah.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Neživá příroda - vzduch
Fyzika 4.A 17.hodina 06:11:34.
SPEKTROSKOPIE Eva a Terka.
Interference ze soustavu štěrbin Ohyb na štěrbině Optická mřížka
3 Elektromagnetické pole
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Člověk a technika – PRINCIPY PŘÍSTROJŮ
Transkript prezentace:

Elektromagnetické spektrum Mirek Kubera

Co to je? jde o znázornění různých elektromagnetických vlnění podle vlnové délky nebo frekvence

Co to je? světlo – tvoří pouze nepatrnou část elmg. spektra přiblížení: je-li viditelné část znázorněna oktávou na piánu, pak celá klávesnice nástroje je až ke Slunci jiné oblasti jsou také nesmírně zajímavé! VIS microwave

Ultrafialové záření vlnové délky: 10 nm – 390 nm dělíme (podle biologických účinků) na: UV A … do 320 nm není zhoubné, většina co dopadne na Zemi UV B … od 320 do 280 nm neprojde ozonovou vrstvou, rozkládá bílkoviny, ovlivňuje fotosyntézu, … UV C … pod 280 nm zhoubné pro živé organizmy

Ultrafialové záření - využití sterilizace nástrojů čištění vody tvrzení laků, pryskyřic, kompozitních materiálů kontrola cenností (fluorescence) neviditelný inkoust zářivka

Paprsky X – rentgenové záření 10 nm – 1 pm vznik? katodové záření dopadá na kov a vyvolává silné RTG záření brzdné záření elektrony zbrzděny při průletu látkou spojité spektrum charakteristické záření dopadající elektrony excitují elektrony z vnitřních slupek – excitace atomu čárové spektrum

Paprsky X – rentgenové záření radiografie technika (defektoskopie, rentgenová kontrola) lékařství léčba zhoubných nádorů astronomie

Paprsky gama vzniká rozpadem atomových jader nejvíce energetické záření využití: sterilizace radioterapie radiografie

Infračervené záření

Infračervené záření 0,1 mm – 760 nm vytvářeno pohybem molekul, tedy teplotně závislé tepelné záření využití: kamery a brýle pro noční vidění dálkové ovladače vytápění (IR zářiče) termografické měření

Mikrovlnné záření mikrovlnná trouba wi-fi radar měření rychlosti světla wi-fi radar

Radiové vlny 1 dm – 1 km zdrojem elektromagnetický dipól rozhlasové vlny (dlouhé, střední, krátké, velmi krátké)

Další zajímavé odkazy https://www.cez.cz/edee/content/microsites/rtg/k32.htm http://fyzweb.cz/clanky/index.php?id=212