za kvalitním vzděláváním S akčními plány za kvalitním vzděláváním II. společné setkání KAP a MAP SK a HMP Černošice 15.3.2017
Pro změnu je nutné zapojení všech … Paretovo pravidlo platí ve školství (ale i jinde), je však potřeba je pomáhat všem školám, nejen těm aktivním
… a nebát se pojmenovat původce všech rizik je potřeba najít společného jmenovatele našeho bloudění za kvalitním školstvím NEDOSTATEČNĚ KOMUNIKUJEME NEMÁME NASTAVENÁ JASNÁ PRAVIDLA
Společní jmenovatelé rizik ve školách Shrnutí cílů KAP Společní jmenovatelé rizik ve školách podpora ředitelů leadership a řízení změn tvorba vizí sdílení znalostí podpora pedagogů systém benefitů kariérní řád realizace změn spolupráce se subjekty účast na projektech nedostatek odborníků stáže, sdílení znalostí technická vybavenost modernizace (obnova) udržitelnost zajištění spotřebního materiálu
Stanovení základních prvků pro realizaci KAP ukázaná platí – sdílet dobré příklady již aktivních škol aktivování většiny škol – rozšiřovat tým pro spolupráci zajištění vybavenosti – vytvořit zázemí pro příležitosti vytváření nových partnerství – umožnit s kým se rozvíjet iniciovat nové aktivity – mít kde uplatnit svůj talent se záměrem, že projekty budeme připravovat a realizovat: společně systémově s hlavním cílem a to, aby ke školám všichni pociťovali = DŮVĚRU – HRDOST – BEZPEČÍ – SPOLUPRÁCI
Projektové záměry KAP ke zkvalitnění vzdělávání
Praha schválila 12.2016 Krajský akční plán podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě podpora polytechnického vzdělávání odborné vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů rozvoj kariérového poradenství rozvoj škol jako center dalšího profesního rozvoje inkluze nepovinná témata podpora matematické a čtenářské gramotnosti rozvoj IT dovedností u žáků, studentů a pedagogických pracovníků zvýšení kvality výuky cizích jazyků zlepšení sociálního klimatu ve školách
Mapa otevřených škol = školský portál pro společné setkávání a vzdělávání I. etapa –Mapa otevřených pražských škol nástroj na rychlé, intuitivní a účelné procházení nabídky bohatých aktivit škol na území Prahy propojení škol a učitelů mezi sebou, s rodiči, zaměstnavateli, soukromými subjekty a orgány státní správy II. etapa – Paralelní edukační centrum doplnění běžné školní výuky a zvýšení její atraktivity za pomoci specifických doprovodných úkolů, cvičení, her a simulací seznamování s novými technologiemi a modely sociální adaptace na ně podpora aktivního individuálního vzdělávání všech věkových skupin vyhodnocování a řízení osobnostních a kariérních preferencí
Workshopy propojující pedagogy = rozvoj kompetencí pedagogů běžných škol workshopy zaměřené na: syndrom vyhoření, psychohygienu a zvládání stresu podpora a prohlubování práce se žáky v rámci inkluze přípravu a vedení inovativních metod výuky zavádění nových technologií a pomůcek do výuky připravované workshopy: 05/2017 Tvoříme si sami učebnice 06/2017 Lázně BeIn Karlín - zaměřené na podnikavost
Digitalizace pražského vzdělávání = systémové a plošné zavedení IT technologií do škol = testování a sdílení nových technologií pro výuku projekt Center IT výuky (CIV) by měl školství přinést: vznik 15 center – sdílejících škol 4 odborné učebny pro školu (pro podporu přírodních věd, matematiky, čtenářské gramotnosti, cizích jazyků, podnikavosti, profilace školy) potřebný výukový software vyškolení vzdělávacího lektora a proškolení pedagogů síťování pedagogů (SŠ i ZŠ) skrz společné předmětové workshopy a otevřené vzorové hodiny
Polytechnická hnízda pro Prahu = vybudování sítě dílen na SŠ pro ZŠ zajištění vzdělávání od základů mechaniky až po robotiku vytvoření mapy dílen s pokrytím HMP zajištění dostupnosti a plošné informovanosti o nabídce sjednocení nabídky základního rozsahu dílen pro ZŠ vybavenost, časová dotace, metodika a pracovní listy vzdělávání nejen žáků ale i doprovázejícího učitele vytvoření certifikovaného vzdělávacího kurzu pro DVPP Partnerem projektu bude Hospodářská komora hl.m. Prahy a cechy řemeslníků
Centrum GEN = vize propojeného virtuálního a hmotného prostoru, který bude mít podobu dosud chybějícího celopražského vzdělávacího IQ-GEN-parku, posilujícího a integrujícího vzdělávání a pracovní dispozice setkávání všech aktérů v rámci vzdělávacího procesu přirozené mísení formálního a neformálního vzdělávání seznamování návštěvníků se světem vědy a práce formou her vyhodnocování osobnostních a pracovních dispozic návštěvníků v dlouhodobém horizontu sledování aktuálních profesních trendů a jejich využívání v pracovním poradenství prezentaci úspěšných národních trendů ve službách, obchodu a průmyslu ČR Centrum gen může pomáhat KAP u 49 specifikovaných potřeb z 91
Děkuji za pozornost Filip Kuchař filip.kuchar@praha.eu +420 739 044 375