Slovní úlohy o pohybu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovní úlohy o pohybu.
Advertisements

Slovní úlohy o pohybu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Slovní úlohy O pohybu 2.
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
C) Slovní úlohy o pohybu
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rovnice a nerovnice Slovní úlohy VY_32_INOVACE_RONE_15.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 7. Kinematika – rozlišování pohybů a jejich skládání v prakt. úlohách.
Rozklad mnohočlenů na součin Rozkladové vzorce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického.
POHYB TĚLES PROTI SOBĚ – STEJNÁ DOBA Slovní úloha o pohybu I.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_11C_15_Slovní úlohy o pohybu-příklady.
Pohybové úlohy 3 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Mnohočleny Sčítání, odčítání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
Slovní úlohy o pohybu Lineární rovnice Matematika 8.ročník ZŠ
Průměrná rychlost Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Rovnice ve slovních úlohách II.
Funkce Konstantní a Lineární
SLOVNÍ ÚLOHY ŘEŠENÉ ROVNICEMI.
Pohyb těles Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
VY_32_INOVACE_Pel_II_18 Soustavy rovnic – slovní úlohy6
SLOVNÍ ÚLOHY O POHYBU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_90_M8
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Pohyb těles-fyzika hrou
Rovnoměrný pohyb Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
PRŮMĚRNÁ RYCHLOST SLOVNÍ ÚLOHY
PYRAMIDA Kinematika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_13_M8_Hanak TÉMA: Lineární rovnice
Základní škola a mateřská škola v Novém Strašecí
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Fyzika – měření objemu a převody jednotek objemu
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
PRŮMĚRNÁ RYCHLOST SLOVNÍ ÚLOHY
Kvadratické nerovnice
2. ROVNOMĚRÝ A NEROVNOMĚRNÝ POHYB
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Pravidla pro počítání s mocninami
Slovní úlohy o pohybu Pohyby stejným směrem..
PROVĚRKY Převody jednotek délky - 2.část
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Pohybové úlohy 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
M-Ji-CU058-Slovni_ulohy_o_pohybu
Délka kružnice, obvod kruhu
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Slovní úlohy o společné práci
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Vyberte správně definiční obor funkce podle obrázku
Lineární funkce v praxi
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Soustava rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Slovní úlohy o pohybu.
Základní větné členy 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu
Konstrukce trojúhelníku podle věty sus
Slovní úlohy o pohybu 1 typ úloh – stejný směr
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
Konstrukce pravoúhlého trojúhelníku pomocí Thaletovy kružnice,
Slovní úlohy o pohybu.
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Kvadratická rovnice Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice
Převody jednotek obsahu - 2.část
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Konstrukce trojúhelníku podle věty sus
Transkript prezentace:

Slovní úlohy o pohybu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Slovní úlohy o pohybu Na začátek zopakujme z fyziky vzorec pro výpočet průměrné rychlosti: v je průměrná rychlost v km/h (m/s) s je ujetá dráha v km (m) t je čas potřebný k ujetí dráhy s v hodinách (sekundách) Pro úlohy o pohybu si z tohoto vzorce vyjádříme dráhu, popř. čas:

V čem se tyto dva příklady o pohybu liší? Slovní úlohy o pohybu Ve slovních úlohách o pohybu lze rozlišit dva základní typy příkladů: 1. příklad: Kdy a kde se potkají dva vlaky, které vyjely současně proti sobě ze stanic A a B vzdálených 60 km, jestliže vlak ze stanice A jel rychlostí 70 km/h a vlak ze stanice B rychlostí 50 km/h? 2. příklad: Petr vyšel za babičkou průměrnou rychlostí 5 km/h, za ½ hodiny za ním vyjel po stejné dráze Honza na kole průměrnou rychlostí 20 km/h. Za kolik minut Honza dohoní Petra a kolik km při tom ujede? V čem se tyto dva příklady o pohybu liší? V 1. příkladu se jedná o pohyb dvou vlaků proti sobě. V 2. příkladu dohání rychlejší Honza pomalejšího Petra.

Slovní úlohy o pohybu Ve slovních úlohách o pohybu lze rozlišit dva základní typy příkladů: I) Na střetnutí (objekty se pohybují proti sobě) II) Na dohánění (rychlejší objekt dohání pomalejší objekt)

základní rovnice úloh na střetnutí Slovní úlohy o pohybu I) Úlohy na střetnutí (objekty se pohybují proti sobě) místo setkání celková vzdálenost v1 je rychlost objektu, který vyjel z místa A v2 je rychlost objektu, který vyjel z místa B t je doba pohybu obou objektů z míst A nebo B do setkání s1 je vzdálenost, kterou urazí objekt z místa A do setkání s1 = v1t s2 je vzdálenost, kterou urazí objekt z místa B do setkání s2 = v2t Celková vzdálenost s = s1 + s2 základní rovnice úloh na střetnutí

Slovní úlohy o pohybu - úlohy na střetnutí Př. 1: Kdy a kde se potkají dva vlaky, které vyjely současně proti sobě ze stanic A a B vzdálených 60 km, jestliže vlak ze stanice A jede rychlostí 75 km/h a vlak ze stanice B rychlostí 45 km/h? Provedeme náčrt úlohy: místo setkání v1 = 75 km/h je rychlost vlaku, který vyjel ze stanice A v2 = 45 km/h je rychlost vlaku, který vyjel ze stanice B s1 je dráha, kterou urazí vlak ze stanice A do setkání s1 = v1t kde v1 = 75 km/h, t je neznámá doba jízdy obou vlaků ze stanic A nebo B do setkání s2 je dráha, kterou urazí vlak ze stanice B do setkání s2 = v2t kde v2 = 45 km/h, t je neznámá doba jízdy obou vlaků ze stanic A nebo B do setkání

Slovní úlohy o pohybu - úlohy na střetnutí Př. 1: Kdy a kde se potkají dva vlaky, které vyjely současně proti sobě ze stanic A a B vzdálených 60 km, jestliže vlak ze stanice A jede rychlostí 75 km/h a vlak ze stanice B rychlostí 45 km/h? místo setkání s1 = v1t po dosazení s1 = 75t s2 = v2t po dosazení s2 = 45t kde t je neznámá doba jízdy obou vlaků ze stanic A nebo B do setkání Dráhy s1 a s2 dosadíme do základní rovnice: s1 + s2 = s a dostaneme lineární rovnici s jednou neznámou t, kterou vyřešíme 75t + 45t = 60 120t = 60 t = ½ h

Slovní úlohy o pohybu - úlohy na střetnutí Př. 1: Kdy a kde se potkají dva vlaky, které vyjely současně proti sobě ze stanic A a B vzdálených 60 km, jestliže vlak ze stanice A jede rychlostí 75 km/h a vlak ze stanice B rychlostí 45 km/h? místo setkání Řešením rovnice jsme zjistili dobu jízdy vlaků do setkání t = 1/2 h Zkouška správnosti: Dráha vlaku ze stanice A do setkání: 75.1/2 = 37,5 km Dráha vlaku ze stanice B do setkání: 45.1/2 = 22,5 km Celková vzdálenost: 37,5 km + 22,5 km = 60 km Odpověď: Vlaky se potkají za 1/2 hodiny ve vzdálenosti 37,5 km od stanice A. Poznámka: Řešení úlohy lze provést i pomocí tabulky.

Slovní úlohy o pohybu - úlohy na střetnutí Řešení pomocí tabulky místo setkání Připravíme si tabulku se čtyřmi sloupci, kde první sloupec je záhlaví a další tři budou ve stejném pořadí, jako jsou veličiny ve vzorci pro výpočet dráhy s = v.t Tabulka bude mít tři řádky, kde první řádek je záhlaví, druhý pro vlak ze stanice A a třetí pro vlak ze stanice B. Do tabulky doplníme: s [km] = v.t v [km/h] t [h] Vlak z A Vlak z B - známé rychlosti v1 a v2 s1 = 75.t 75 t1 = t - neznámý čas t1 = t2 = t s2 = 45.t 45 t2 = t - vypočítáme dráhy s1 a s2 Dráhy s1 a s2 dosadíme do základní rovnice s1 + s2 = s a dostaneme rovnici jako v předchozím postupu, kterou vyřešíme 75t + 45t = 60

Slovní úlohy o pohybu - úlohy na střetnutí Př. 2: Ze dvou míst A a B vzdálených od sebe 192 km vyjedou současně proti sobě osobní a nákladní vlak. Osobní vlak má průměrnou rychlost o 12 km/h větší než nákladní vlak. Jakými rychlostmi vlaky jedou, jestliže se potkají za 2 hodiny? Provedeme náčrt úlohy: místo setkání v2 = x je neznámá rychlost nákladního vlaku (ze stanice B) v1 = x + 12 je rychlost osobního vlaku (ze stanice A) s1 je dráha, kterou urazí osobní vlak do setkání s2 je dráha, kterou urazí nákladní vlak do setkání Vyplníme tabulku: s [km] = v.t v [km/h] t [h] Vlak z A Vlak z B známý čas t = 2 h - neznámé rychlosti - vypočítáme dráhy s1 a s2 Dráhy s1 a s2 dosadíme do rovnice s1 + s2 = s

Slovní úlohy o pohybu Jednotlivé části slovní úlohy na pohyb: Určit, o jaký typ úlohy jde – na střetnutí, nebo na dohánění Náčrt úlohy a zvolení neznámé Sestavení rovnice (lze pomocí tabulky) Vyřešení rovnice Zkouška správnosti pro slovní zadání – podmínky úlohy (nedělat jako u prostých rovnic L = a P = ) Slovní odpověď

Slovní úlohy o pohybu - úlohy na střetnutí Př. 3: Vzdálenost z Olomouce do Brna je 77 km. V 16.00 h. vyjelo z Olomouce do Brna osobní auto průměrnou rychlostí 100 km/h. O půl hodiny později vyjel z Brna do Olomouce motocyklista průměrnou rychlostí 80 km/h. V kolik hodin se setkají? Provedeme náčrt úlohy: místo setkání v 16.00 hod. v 16.30 hod. t1 = t je neznámá doba jízdy osobního auta z Olomouce t2 = t – 1/2 je doba jízdy motocyklu z Brna s [km] = v.t v [km/h] t [h] Z Olom. Z Brna Vyplníme tabulku: - známé rychlosti - neznámé časy - vypočítáme dráhy s1 a s2 Dráhy s1 a s2 dosadíme do rovnice s1 + s2 = s

Slovní úlohy o pohybu – příklady k procvičení. Kdy a kde se potkají dvě auta, která vyjela současně proti sobě z měst A a B vzdálených 90 km, jestliže auto ze města A jede rychlostí 75 km/h a auto z města B rychlostí 60 km/h? s1 + s2 = s 75t + 60t = 90 t = 2/3 h

Slovní úlohy o pohybu – příklady k procvičení. V 8 hodin vyšel Pepa z Hůrky do Lhotky rychlostí 3 km/h a v 9 hodin vyšel Tonda ze Lhotky do Hůrky rychlostí 5 km/h. Jak daleko od sebe jsou obě vesnice, jestliže se Pepa s Tondou potkali v 9.30 hodin? s1 + s2 = s 3∙1,5 + 5∙0,5 = x x = 7 km

Slovní úlohy o pohybu – příklady k procvičení. Ze stanic A a B, jejichž vzdálenost je 380 km, vyjely současně proti sobě dva vlaky. Průměrná rychlost vlaku jedoucího z A do B byla o 5 km větší než průměrná rychlost vlaku jedoucího z B do A. Za 2 hodiny po výjezdech obou vlaků byla jejich vzdálenost 30 km. Vypočítejte rychlosti vlaků. s1 + 30 + s2 = s (x + 5)∙2 + 30 + x∙2 = 380 x = 85 km/h

Na závěr ještě jednou Jednotlivé části slovní úlohy na pohyb: Určit, o jaký typ úlohy jde – na střetnutí, nebo na dohánění Náčrt úlohy a zvolení neznámé Sestavení rovnice (lze pomocí tabulky) Vyřešení rovnice Zkouška správnosti pro slovní zadání – podmínky úlohy (nedělat jako u prostých rovnic L = a P = ) Slovní odpověď