Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
32_04_34 Renesance - shrnutí Anotace Renesance - shrnutí
Advertisements

VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Filozofie RENESANČNÍ FILOZOFIE (15. – 16. stol.)
Renesance a humanismus
Dekameron Giovanny Boccaccio.
Italská renesanční literatura I Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Renesance a humanismus
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Dante Alighieri – Božská komedie Autor: Mgr. Šárka Rambousková.
SVĚTOVÁ RENESANČNÍ LITERATURA
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
Dante Alighieri Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Victor Hugo ( ).
Obecné poučení o literatuře
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. května 2012
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:SLOVANSKÁ VZÁJEMNOST Autor:Mgr.
Italská renesanční literatura II Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Giovanni Boccaccio díla: Dekameron – cyklus 100 novel, eroticky zaměřené, 10 dní, 10 mladých lidí (3 muži a 7 žen). Fiesolské nymfy Milostné vidiny.
Evropská renesance a humanismus I. díl - Itálie
Renesance – Itálie, Francie, Španělsko
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Novověk: Italská renesance a humanismus Tematická oblast: Český jazyk a.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_98  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_292  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_106  Licence: CC BY-NC-SA 3.0  Jméno.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Jaroslav Vrchlický Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Literatura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Významní představitelé renesanční literatury
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
INSPIRAČNÍ ZDROJE KNIHY A ČASOPISY.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Helénistické období řecké literatury
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Literatura v období renesance
Transkript prezentace:

Datum: 10. 3. 2013 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_85 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora: Mgr. Jana Hávová Škola: Střední uměleckoprůmyslová škola Jihlava-Helenín Název práce: Italská renesance Předmět: český jazyk a literatura Ročník: 1. Časová dotace: 25 minut Vzdělávací cíl: Seznámení s renesanční literaturou v Itálii, s autory a jejich nejvýznamnějšími díly. Pomůcky: ICT technika, projektor Inovace: Zapojení audiovizuální techniky do výuky. Využití mezipředmětových vztahů – souvislost s předmětem Dějiny výtvarné kultury. Průběžná aktivizace studentů dílčími otázkami.

Italská renesance 14. století

Renesance v Itálii kdy a kde vznikla renesance? v Itálii ve 14. století představitelé: Dante Alighieri Francesco Petrarca Giovanni Boccaccio Niccoló Machiavelli

Dante Alighieri (1265–1321) básník, filozof, diplomat [dante aligieri] básník, filozof, diplomat přechod mezi středověkým a renesančním myšlením studium v Bologni a Paříži láska k Beatrici, její smrt vliv na tvorbu, inspirace pro Božskou komedii

Dante Alighieri – Božská komedie La divina commedia básnická skladba, alegorický duchovní epos básníkovo putování světem v záhrobí, cesta ke spáse tři části: Peklo – průvodce Vergilius Očistec – průvodce Vergilius Ráj – průvodkyně Beatrice 100 zpěvů jaké středověké a renesanční prvky bychom mohli v díle objevit?

Dante Alighieri: Božská komedie středověké prvky: cesta lidské duše ke spáse (spása duše = šťastný konec → označení „komedie“) uspořádání světa v záhrobí – peklo, očistec, ráj antické osobnosti v pekle – jsou pohané renesanční prvky: básník oslavuje antické osobnosti jako vědce a umělce básník je aktivní postavou – člověk jako individualita

Francesco Petrarca (1304–1374) [frančesko petrarka] básník – milostná poezie znalec antiky, „otec humanismu“ diplomat, přítel Karla IV. tvorba ovlivněna láskou k Lauře zakladatel moderní evropské lyriky milostné motivy, přírodní témata, neklid duše Zpěvník (Sonety Lauře)

Francesco Petrarca: Zpěvník Zpěvník (Sonety Lauře; Canzoniere) sbírka milostné poezie inspirace - láska k Lauře krása a ctnosti Laury, neopětovaná láska převážně forma sonetu co je to sonet (znělka)?

Giovanni Boccaccio (1313–1375) [džovany bokačo] prozaik, básník jeho dílo odráží touhu po plně prožitém životě Dekameron – soubor novel vznik během pěti let vliv na evropskou literaturu i film co je to novela? DÚ: jméno autora, který v 15. st. přeložil část díla do ČJ

Giovanni Boccaccio: Dekameron Decamerone soubor sta novel, které jsou zasazeny do rámcové novely: 3 muži + 7 žen utíkají z Florencie před morem, na venkově si vyprávějí příběhy (10 dní х 10 příběhů) ? Které známé dílo má podobnou stavbu? každý den jiné téma (šťastná i nešťastná láska; ženy, které přelstily své muže; …) příběhy milostné, vážné i laškovné obraz renesančního myšlení a chování, oslava radosti, života, lásky, …

Odpovědi na otázky sonet (znělka) – lyrický žánr ustálená forma: 4 sloky – dvě kvarteta, dvě terceta, tj. 4+4+3+3 verše) novela – epický žánr středního rozsahu děj má rychlý spád, bývá zakončen pointou; omezený počet postav překladatel Dekameronu do ČJ – Hynek z Poděbrad (syn Jiříka z Poděbrad) rámcovou stavbu mají Příběhy tisíce a jedné noci (starověká arabská literatura)

Literatura: Bláhová, Renata a kol. Literatura pro 1. ročník středních škol. Učebnice. Zkrácená verze. Didaktis: Brno, 2011. Horáková, Michaela – Kysučan, Lubor. Literatura I. Výklad, interpretace, literární teorie. Scientia: Praha, 1997. Hánová, Eva a kol. Odmaturuj z literatury. Didaktis: Brno, 2002.

Zdroje obrázků: Sandro Botticelli: Dante Alighieri – portrét, Public Domain, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Portrait_de_Dante.jpg?uselang=cs Francesco Petrarca, Public Domain, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Francesco_Petrarca.jpg?uselang=cs Giovanni Boccaccio, Public Domain, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Boccaccio01.jpg?uselang=cs