Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21"— Transkript prezentace:

1 Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ. 1. 07/1. 4. 00/21
   Projekt: Moderní výuka   Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/   Číslo DUM: VY_32 _INOVACE_    Jméno autora: Mgr. Romana Krulišová   Datum, období, kdy byl vytvořen: 3. srpna 2012   Název práce: Giovanni Battista Boccaccio   Předmět, pro který je VM určen: Český jazyk – literární výchova   Ročník, pro který je VM určen: 9. ročník   Časová dotace: 45 min   Vzdělávací oblast, tematický okruh, téma: Literární výchova, portréty autorů, Giovanni Battista Boccaccio   Metodický list, anotace - výstižný popis způsobu použití VM ve výuce: Prostřednictvím prezentace si žáci zopakují a upevní znalosti a informace, které získali o autorovi v průběhu literární výchovy na 2. stupni ZŠ   Pomůcky:  datový projektor, plátno, počítač, psací potřeby        METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost

2 VY_32_INOVACE _ GIOVANNI BATTISTA BOCCACCIO

3 GIOVANNI BATTISTA BOCCACCIO
(* 16. července 1313 v Toskánsku ( zřejmě v Certaldu) – 21. prosince 1375 v Certaldu)

4 KDO TO BYL? italský spisovatel básník lyrické poezie novelista
autor románů

5 ŽIVOT matku nikdy nepoznal, ale otec věnoval jeho výchově
a vzdělání značnou pozornost studoval práva na neapolské univerzitě, otec mu umožnil přístup na neapolský královský dvůr, a tím i styk s řadou vzdělanců díky své schopnosti vyprávět vtipné příhody ze života a zajímavě fabulovat měl Giovanni Boccaccio ve společnosti velký úspěch. Milostné vztahy ho inspirovaly i k napsání erotického románu.

6 v Neapoli prožil nešťastnou lásku k hraběnce
Marii d´Aquino, která se pravděpodobně pod jménem Fiammetta objevila i v jeho díle po návratu do Florencie byl pověřován diplomatickými cestami později, když byl zbaven městských úřadů, procházel Giovanni Boccaccio náboženskou krizí, přijal nižší svěcení a odjel do Certalda ke konci života psal převážně v latině a věnoval se studiu jazyků

7 DÍLO životopisec“ „O příbězích slavných mužů“
„Fiesolské nymfy“ „Milostná vidina“ „Román Fianetta“ „Život Dantův neboli také Dantův životopisec“ „O příbězích slavných mužů“

8 „DEKAMERON“ Vrcholné dílo soubor 100 novel název pochází z řeckého
déka = deset a hémerá = den jednotlivé novely jsou rozděleny do 10 dnů, tzn. každý den je vypravováno právě deset novel vznik okolo roku 1348, kdy ve Florencii vypukla morová epidemie některé novely byly zfilmovány v době svého vzniku církev Dekameron zcela zakázala (na povrch se dostávaly pouze některé novely) zajímavostí je, že se díla autor před smrtí zřekl u nás je asi nejznámějším překladatelem Dekameronu Hynek z Poděbrad (syn krále Jiřího z Poděbrad), který některé novely přeložil

9 je plný erotiky a satiry. Není
Roku 1348 vypukne ve Florencii morová epidemie a skupina 10 urozených lidí (7 dam a 3 mladíků) se vydává na útěk na venkov nedaleko Florencie, aby se zachránili před morem. Stanoví si pravidla a každý den si vypravují příběhy. Vždy 10 denně na různá témata. „Dekameron“ je plný erotiky a satiry. Není divu, že v době svého vzniku byl zakázaný.

10 „TÉMATA JEDNOTLIVÝCH DNŮ“
Den první - vládkyní Pampinea (libovolné téma) Den druhý - vládkyní Filomena (o lidech, které potkaly různé nehody, ale vše dobře dopadlo) Třetí den - Neifile (o lidech, kteří něco získali či nabyli něčeho, oč přišli) Den čtvrtý - Filostrato (o lásce s nešťastným koncem) Den pátý - Fiametta (o milencích, kteří se po nesnázích dočkali lásky) Den šestý - Elisa (o lidech, na které byl zaměřen nějaký vtip, ale oni jej odrazili pohotovou odpovědí) Den sedmý - Dioneo (příběhy o ženách, které obalamutily své muže) Den osmý - Lauretta (o šprýmech, které si mezi sebou lidé denně tropí) Den devátý - Emilia (vypráví se, co se každému líbí) Den desátý - Pamfilo (o šlechetných lidech)

11 „V lásce vyhrává ten, kdo miluje méně.“ „Je lépe litovat, že jsme něco
BOCCACCIOVY CITÁTY „Lépe je pykat za to, co jsme si užili, než litovat to, co jsme propásli.“ „V lásce vyhrává ten, kdo miluje méně.“ „Je lépe litovat, že jsme něco zažili, než litovat, že jsme nezažili nic.“

12 ZDROJE viz v průběhu prezentace

13 KONEC


Stáhnout ppt "Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21"

Podobné prezentace


Reklamy Google