Mapování činnosti ambulantních středisek výchovné péče

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLSKÁ ETOPEDICKÁ ZAŘÍZENÍ
Advertisements

PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA OPAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
IX. Krajská konference k primární prevenci rizikového chování Prima třída PRIMA Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov Mgr. Zdeněk Hrnčiřík.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Mapování potřeb regionů ve vztahu k činnosti středisek výchovné péče a zařízení ústavní a ochranné výchovy POHLEDEM PRACOVNÍKŮ ORGÁNŮ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANY.
Projekt: Cesta rozvoje středních škol v JmK CZ.1.07/1.3.10/ název operačního programu: OP VK číslo prioritní osy: 7.1 název prioritní osy: Počáteční.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011) Ing. Marie Kostruhová.
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Prioritní osa 4 Oblast podpory 4.1 –systémový rámec počátečního vzdělávání Individuální národní projekt Rozvoj školních poradenských služeb, včetně kariérového.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Individuálně, ale společně a jinak
konference k projektu Kraje Vysočina 2017 – Bezpečné klima na školách
pro výkon ústavní a ochranné výchovy
Dětský domov a Základní škola Liptál
Centrum na podporu integrace cizinců
Ing. Kateřina Lichtenberková
Školy jako centra celoživotního učení KAP MSK
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Úřad práce České republiky
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Plánování ve školní tělesné výchově
Centrum ÁČKO, p.o. Valašské Meziříčí
Institucionální cesta podpory
Vteřina poté Participace z pohledu bývalých klientů ústavních zařízení
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Podpůrná opatření prvního stupně
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Úmluva o právech dítěte Listina základních práv a svobod Další zákony
Techniky práce s mentálně postiženými
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
Dětský klub Malý drak.
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Sociální práce a veřejné opatrovnictví
GOAL Guidance and Orientation for Adult Learners
Školní poradenské pracoviště
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Středisko výchovné péče - ALFA
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Analýza komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností v systému běžných základních škol Mgr. Veronika Girglová.
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Centra kolegiální podpory
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Strategické řízení a plánování
Úvodní přednáška pro 1. ročník
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Mapování činnosti ambulantních středisek výchovné péče Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Adresa: Weilova 1271/6, 102 00 Praha 10 IČO: 00022179 Telefon: 274 022 111 www.nuv.cz Mapování činnosti ambulantních středisek výchovné péče Nevoralová Monika Národní ústav pro vzdělávání je přímo řízenou organizací Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Cílem Oddělení pro ústavní a ochrannou výchovu a prevenci rizikového chování je přinášet informace o stavu ústavní výchovy, preventivně výchovné péče a prevenci rizikového chování v ČR, vytvářet příležitosti pro metodickou podporu odborníků a hledat cesty pro řešení aktuálních otázek a výzev. Úvod Metodologie Největší část klientely v zařízeních tvoří děti ve starším školním věku, naopak nejméně (nebo vůbec) zaměstnanci pracují s mladými dospělými a s předškolními dětmi. Ve všech zařízeních pracují zaměstnanci všech pozic nejčastěji individuálně s dětmi, s rodiči a rodinou. Dále pak s pedagogy, skupinami dětí, rodičů a pedagogů a třídními kolektivy. Pouze sociální pracovníci nepracují se skupinou pedagogů. Některá ze zařízení nepracují s třídními kolektivy vůbec. Nejčastější témata, se kterými se pracovníci setkávají při práci s dětmi: problematický vztah ke škole (strach, odpor apod.) problematický vztah s vrstevníky záškoláctví Psychologové dále zmiňovali úzkostné stavy dětí a těžkou rodinnou situací (např. úmrtí, závažná nemoc, ztráta člena rodiny) a speciální pedagogové problémy v učení, delikventní chování (krádeže, vandalismus, sprejerství apod.) a agresivní chování dětí (násilí, šikana apod.). Nejčastější témata, se kterými se pracovníci setkávají při práci s rodiči: nevhodný výchovný styl vztahové konflikty s partnerem/dalšími členy rodiny (rozvodová situace apod.) těžká sociální situací (chudoba, problémy s bydlením apod.) agresivní chování rodiče Speciální pedagogové a psychologové rovněž zmínili těžkou rodinnou situaci (např. úmrtí, závažná nemoc, ztráta člena rodiny). Nejčastější témata, se kterými se pracovníci setkávají při práci s pedagogy: problematický vztah žáka ke škole (strach, odpor apod.) agresivní chování žáka (násilí, šikana apod.) Kromě toho psychologové uvedli úzkostné stavy žáka a speciální pedagogové problémy v učení (např. specifické poruchy učení). Sociální pracovník oproti psychologům a speciálním pedagogům pracuje s pedagogy minimálně. Střediska výchovné péče jsou součástí sítě školských zařízení preventivně výchovné péče a školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Jsou obvykle zřizována MŠMT jako samostatná oddělení diagnostických ústavů, či jiných škol a školských zařízení (např. dětských domovů se školou, výchovných ústavů). Zároveň je i několik středisek soukromých. Střediska existují ve formě ambulantní, stacionární a internátní. Jejich cílem je předcházet vzniku a rozvoji negativních projevů chování dětí nebo narušení jejich zdravého vývoje, zmírňovat, nebo odstraňovat příčiny nebo důsledky již rozvinutých poruch chování a negativních jevů v sociálním vývoji a přispívat ke zdravému osobnostnímu rozvoji dětí. Služby středisek jsou poskytovány dětem, žákům a studentům (ve věku od 3 let do ukončení přípravy na povolání, nejdéle do 26 let věku), jejich rodinám, školám a školským zařízením. Nenahrazují jiná školská výchovná a poradenská pracoviště, ale naopak jejich služby doplňují a zároveň s dalšími zařízeními preventivně výchovné, poradenské a terapeutické péče většiny resortů spolupracují.   V roce 2014 byly vytvořeny Standardy kvality péče aplikované na všechny typy zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Vzhledem k tomu, že služby ambulantních středisek výchovné péče (SVP) jsou natolik odlišné od ostatních zařízení, je zapotřebí vytvořit pro tuto službu Standardy, které budou specifikovat nároky na konkrétní typy činností ambulantních SVP. Od roku 2015 se tak připravují Standardy pro ambulantní SVP, které mají zároveň přispět ke sjednocování činnosti a zvyšování kvality péče SVP. Cílem šetření bylo zmapovat personální obsazení a kvalifikaci pracovníků ve vztahu k činnostem SVP, klientelu, se kterou zaměstnanci pracují, témata, kterým se při práci s klienty věnují, obsah a rozsah jednotlivých činností (poradenská, výchovně vzdělávací, metodická, diagnostická, terapeutická) a formy práce. K mapování činnosti ambulantních SVP bylo použito dotazníkové šetření. Dotazník byl koncipován tak, aby přinesl informace o zaměstnancích různých pozic (psycholog, speciální pedagog - etoped, sociální pracovník). V elektronické podobě byl distribuován do 58 zařízení v celé České republice. Adresátem byl vedoucí pracovník SVP. Z celkového počtu oslovených zařízení se šetření zúčastnilo celkem 24 zařízení z 12 krajů (tj. 41,4% z celkové počtu obeslaných zařízení). Je třeba zdůraznit, že výsledky lze vnímat pouze jako orientační. Závěry nelze generalizovat na celou síť ambulantních středisek. Praxe může probíhat odlišně v rámci jiných zařízení. Závěry šetření Personální obsazení a kvalifikace pracovníků V dotazovaných zařízeních pracují nejčastěji speciální pedagogové, etopedi, zároveň jich zde pracuje často více. Dále v zařízeních pracují psychologové, ve většině zařízení je pouze jeden. Nejméně zastoupeni jsou sociální pracovníci. Všichni psychologové a speciální pedagogové absolvovali nějaký terapeutický výcvik či kurz. Většina sociálních pracovníků má pouze krátkodobý kurz související s terapeutickou prací nebo žádný kurz. Klientela zařízení Cíl Tabulka: Klientela ambulantních středisek výchovné péče podle věku Kategorie Střední hodnota Předškolní děti 4 Mladší školní věk 2 Starší školní věk 1 (největší část klientely) Adolescenti 3 Mladí dospělí 5 (nejmenší část klientely) Pozn.: 1= největší část klientely; 5 = nejmenší část klientely, zvýrazněná je nejčetnější skupina

Mapování činnosti ambulantních středisek výchovné péče Nevoralová Monika Mapování činnosti ambulantních středisek výchovné péče Činnosti a formy práce Zaměření činnosti je v některých případech totožné (např. sociální kompetence a dovedností, komunikační dovedností, sebevědomí, sebeuvědomění, sebepoznání, autoregulace, pravidla, hranice, řešení konfliktů, školní neúspěch, osvojení vhodných metod učení, prevence poruch chování). Všechna zařízení realizují etopedickou a psychologickou diagnostiku, přičemž etopedická diagnostika je nejčastější, dále následuje psychologická. Posouzení stavu sociálním pracovníkem bývá méně obvyklé, v některých zařízeních se nerealizuje vůbec. Psychologové provádí nejvíce činnost diagnostickou, terapeutickou/intervenční a poradenskou. Speciální pedagogové, etopedi nejčastěji terapeutickou/intervenční činnost a poradenskou, dále pak diagnostickou a výchovně vzdělávací. U sociálních pracovníků převládá poradenská činnost. Terapeutická / intervenční činnost Do terapeutické činnosti psychologové i speciální pedagogové zahrnují individuální a skupinovou práci, práci s rodinou, provázení klientů ve složitých situacích, terapeutické vedení klienta v náročných životních situacích, podporu změn, podporu vztahů v rodině, programy zaměřené na konkrétní problematiku ve třídě apod. Specifickou oblastí výchovně vzdělávací činnosti spadající zejména pod speciálního pedagoga je oblast specifických poruch učení. Graf č. 1: Činnosti, které zaměstnanci vykonávají nejčastěji Metodická činnost Psychologové navíc ještě rozvoj osobnosti a posilování pozitivních návyků. Naproti tomu speciální pedagogové podporu rodičů v posílení rodičovských kompetencí a reedukačně terapeutické činnosti. Forma a obsah metodické činnosti psychologů a speciálních pedagogů se nijak neliší. Navštěvují školy, realizují metodické konzultace s pedagogy, příp. výchovnými poradci, metodické vedení učitelů (např. formou přednášek, seminářů, workshopů, besed). Metodická činnost je zaměřena např. na školní nekázeň, zhoršení prospěchu, děti s ADHD, rizikové jevy ve třídních kolektivech, individuální vzdělávací plán. Někteří speciální pedagogové realizují navíc setkávání výchovných poradců a školních metodiků prevence. Z terapeutických metod a technik byla zmíněna např. krizová intervence, podpůrná terapie, písková terapie, relaxační techniky, modelové situace, praktické nácviky, arteterapie, projektivní metody, individuální kognitivní terapie, transformační systemická terapie podle Satirové. U speciálních pedagogů byly oproti psychologům zmíněny ještě nácvik sociálních dovedností, dramaterapie, práce s příběhem, nedirektivní terapie, zrcadlení, nácvik modelových situací, hraní rolí, dechová cvičení, techniky zvládání stresu a vzteku apod. Pozn.: Respondenti měli uvést 3 z daných kategorií činností, které odborníci na daných pozicích vykonávají nejčastěji, uvedené jsou četnosti odpovědí. Poradenská činnost Diagnostická činnost, vyhodnocení Poradenská činnost psychologů a speciálních pedagogů/etopedů se příliš neliší. Poradenství má podobu jednorázových konzultací až dlouhodobého poradenství určeného dětem, rodině a pedagogům v širokém spektru poradenské problematiky (např. motivace, rizikové chování, lhaní, agresivita, korekce chování, nerespektování rodičů apod.). Probíhá formou individuální či skupinovou. Diagnostická činnost psychologů a speciálních pedagogů, etopedů, se odvíjí od odborného zaměření. Psychologové řadili mezi oblasti psychologické diagnostiky např. osobnost, schopnosti, inteligenci, emoční stavy, vztahy ve třídě, v rodině. Speciální pedagogové se v rámci speciálně pedagogické diagnostiky věnují oblastem jako např. poruchy chování a sociálního vývoje, vztahy v rodině, vztahy ve třídě, klima třídního kolektivu, trávení volného času, zájmy dětí, hodnotová orientace. V plné verzi zprávy ze šetření je uveden výčet toho, co konkrétně v zařízeních zaměstnanci jednotlivých pozic v rámci daných činností vykonávají. Oblasti poradenství psychologů a speciálních pedagogů jsou v některých případech totožné. U speciálních pedagogů je častěji uváděno profesní/výchovné poradenství. Psychologové se navíc zaměřují na vývojové nedostatky a příčiny poruch chování a rozvoj osobnosti. Speciální pedagogové naproti tomu na sociálně pedagogické příčiny poruch chování, úpravu denního režimu dítěte a vedení dítěte k náplni volného času. Graf č. 2: Realizace diagnostické činnosti Výsledky šetření bude možné využít pro tvorbu Standardů ambulantních SVP a podpořit tak sjednocení a zkvalitnění poskytované péče. Pro detailnější popis činností a forem práce v ambulantních střediscích budeme nadále pokračovat v analýze činností formou polostrukturovaných rozhovorů se zaměstnanci středisek, která bude navazovat na závěry tohoto šetření. Sociální pracovník oproti psychologům a speciálním pedagogům nabízí sociálně právní poradenství klientům. Výchovně vzdělávací činnost Výchovně vzdělávací činnost psychologů a speciálních pedagogů, etopedů, probíhá formou individuálních konzultací s dítětem, rodinou, či školami. Dále formou skupinovou (např. přednášky, edukace rodičů, adaptační pobyty pro školy, růstové skupiny, výjezdové programy). Pozn.: Uvedené jsou četnosti odpovědí. Plnou verzi zprávy naleznete na: www.nuv.cz/t/uov Další kroky Kontakt na autorku: monika.nevoralova@nuv.cz Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Weilova 1271/6, 102 00 Praha 10 IČO: 00022179 Telefon: 274 022 111 www.nuv.cz