Požadavky na průběžné vzdělávání zaměstnanců zdravotnických zařízení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Způsobilost k výkonu povolání
Advertisements

Novela zákona č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních seminář 11. a 12. června 2008 – Palác Charitas, Praha podepsána.
Inovační kurz kardiopulmonální resuscitace VFN v Praze
„Malá novela“ zákona č. 95/2004 Sb
„Malá novela“ zákona č. 96/2004 Sb
Mentor klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence
Celoživotní vzdělávání ve zdravotně-sociální oblasti
Specializační vzdělávání na lékařských fakultách Pavel Dlouhý.
Specializační vzdělávací program
Darja Hrabánková Navrátilová
Lektorka Mgr. Blanka Kadeřávková
„Velká“ novela zákona č. 96/2004 Sb. Odbor vzdělávání a vědy 10. 4
Mgr. Vendula Pírková odbor vědy a vzdělávání 27. května 2010
Projekty prohlubování vzdělávání lékařů a nelékařů Konference „Podpora vzdělávání zdravotnických pracovníků z fondů Evropské unie“ Hotel ILF
Přiznávání odborné způsobilosti k výkonu povolání adiktologa
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství Právní předpisy upravující činnosti zdravotnických a pedagogických pracovníků.
Prohlubování vzdělávání nelékařů Seminář Ostrava Brno
Vzdělávání dětských sester
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Financování celoživotního vzdělávání zdravotnických pracovníků
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Česká asociace adiktologů
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
B i o D a t G r o u p BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝSTVÍ V KONTEXTU NOVÉ LEGISLATIVY Jaromír Cmíral a), Lenka Lhotská b) a) Společnost biomedicínského inženýrství.
Vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků ve FN Ostrava
Zákonné podmínky pro výkon povolání nelékařů
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ Slavkov Komenského, ZŠ Drnovice, ZŠ Pustiměř, ZŠ Šaratice,
1. Co upravuje?  Předpoklady pro výkon PP  Pracovní dobu PP  Další vzdělávání  Kariérní systém Na koho se vztahuje?  PP škol a ŠZ zapsaných v rejstříku.
Příprava na výkon povolání
Legislativa.
Fakulta zdravotnických studií
Daniel Jirkovský Ústav ošetřovatelství UK 2. LF a FN Motol
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Pracovní setkání Vzdělávání zdravotnických pracovníků prostřednictvím finančních prostředků z ESF.
Vzdělávání sociálních pracovníků
Novinky ve specializačním vzdělávání
Novinky v legislativě
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Modernizace výuky praktických dovedností studentů FZV a LF UP v Olomouci doc. PhDr. Jana Marečková, Ph.D. a kol. Tento projekt je spolufinancován Evropským.
● Kulatý stůl ke vzdělávání nelékařských zdravotnických povolání Střední a vyšší odborné vzdělávání nelékařských povolání MZ ČR 8. prosince 2014.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
Pracovníci ve zdravotnictví, zdravotnické vzdělávání MUDr.Petr Kašpar Ústav veřejného zdravotnictví a preventivního lékařství, 2.LF UK Praha.
Vzdělávání ve zdravotnictví: migrace nelékařských zdravotnických pracovníků Mgr. Jana Mikulková ředitelka NCO NZO V Brně.
Personální vyhláška Mgr. Lubomír Francl Místopředseda OSZSP ČR.
Vzdělávání zdravotníků. Transformace specializačního vzdělávání – 2 fáze  Fáze – změna zákonů (lékaři a nelékaři) – realizováno v roce 2008  Fáze.
Další vzdělávání v sociálních službách Potřeba nebo netřeba?
Vzdělávání sester Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK Mgr. Pavla Kordulová.
Zhodnocení II. zahraniční stáže Mgr. Petra Trtíková vedoucí zdravotního úseku.
1 Novela zákona o pedagogických pracovnících. 2 Hlavní cíle změn Zvýšit prostupnost kvalifikací pro jednotlivé druhy a stupně škol Zrušení některých zbytečných.
Porada hlavních sester Mgr. Vendula Pírková Odbor vědy a vzdělávání
Podmínky získávání a uznávání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání Základní legislativa: Zákon č. 96/2004 Sb. Vyhláška č. 394/2004 Sb. o podmínkách.
Stabilizace sektoru vyššího odborného vzdělávání MŠMT Odbor vyššího odborného a dalšího vzdělávání.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulta Katedra ošetřovatelství březen 2009.
Seminář „Jak dál v přípravě zákona pro nelékařská zdravotnická povolání“ Výstupy z pracovní skupiny pro nelékařská zdravotnická povolání – směřování, cíl.
Harmonizace studia na VOŠ aVŠ Výzva na jednotný vzdělávací systém Valérie Tóthová.
Odborná způsobilost pečující osoby v dětské skupině
NABÍDKA PROGRAMŮ A KURZŮ CCV PF UJEP
Mezinárodní den sester květen 2009
Fakulta zdravotnických studií
Zákon č. 96/2004 Sb. změny po X. novelizace v podobě
PORADA MANAGEMENTU NELÉKAŘSKÝCH ZDRAVOTNICKÝCH POVOLÁNÍ (Porada hlavních sester) MZ ČR Praha.
Vzdělávání zdravotnických pracovníků
Fakulta zdravotnických studií
Právní aspekty výkonu Fyzioterapie
NOVELA ZÁKONA č. 95/2004 Sb. Konference NCO NZO 12. září 2008
Studijní program Ošetřovatelství
Centrum celoživotního vzdělávání Pedagogické fakulty Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem 2017/2018.
Zákon o nelékařských zdravotnických povoláních od
Institucionální plán TUL pro rok 2017 Cíl 4: Relevance
Lékařská fakulta MU v Brně Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů základní legislativa pa.
Transkript prezentace:

Požadavky na průběžné vzdělávání zaměstnanců zdravotnických zařízení Trutnov 9.11.2016 Iva Řezníčková CZ.11.3.11/0.0/0.0/15_005/000051

Struktura zaměstnanců zdravotnických zařízení 6.10.2017 Struktura zaměstnanců zdravotnických zařízení lékaři nelékařský zdravotnický personál nezdravotnický personál CZ.11.3.11/0.0/0.0/15_005/000051

„NELÉKAŘI“ (NLZP) široká škála profesí 6.10.2017 „NELÉKAŘI“ (NLZP) široká škála profesí - všeobecné sestry (nejvyšší počet) - zdravotní laboranti, fyzioterapeuti, radiologičtí asistenti, ergoterapeuti, porodní asistentky atp... - jiní odborní pracovníci (především v laboratořích) - nižší pomocný personál (ošetřovatelky, sanitáři) CZ.11.3.11/0.0/0.0/15_005/000051

KDO JE VŠEOBECNÁ SESTRA? 6.10.2017 KDO JE VŠEOBECNÁ SESTRA? Podle zákona 96/2004 Sb. o nelékařských zdravotnických povoláních je to absolventka: a) nejméně tříletého akreditovaného zdravotnického bakalářského studijního oboru pro přípravu všeobecných sester, b) nejméně tříletého studia v oboru diplomovaná všeobecná sestra na vyšších zdravotnických školách, c) vysokoškolského studia ve studijních programech a studijních oborech psychologie - péče o nemocné, pedagogika - ošetřovatelství, pedagogika - péče o nemocné, péče o nemocné nebo učitelství odborných předmětů pro střední zdravotnické školy, pokud bylo studium prvního ročníku zahájeno nejpozději v akademickém roce 2003/2004, d) tříletého studia v oboru diplomovaná dětská sestra nebo diplomovaná sestra pro psychiatrii na vyšších zdravotnických školách, pokud bylo studium prvního ročníku zahájeno nejpozději ve školním roce 2003/2004, e) studijního oboru všeobecná sestra na střední zdravotnické škole, pokud bylo studium prvního ročníku zahájeno nejpozději ve školním roce 2003/2004, f) studijního oboru zdravotní sestra, dětská sestra, sestra pro psychiatrii, sestra pro intenzivní péči, ženská sestra nebo porodní asistentka na střední zdravotnické škole, pokud bylo studium prvního ročníku zahájeno nejpozději ve školním roce 1996/1997, nebo g) tříletého studia v oboru diplomovaná porodní asistentka na vyšších zdravotnických školách, pokud bylo studium prvního ročníku zahájeno nejpozději ve školním roce 2003/2004. CZ.11.3.11/0.0/0.0/15_005/000051

Čím se absolventi mezi sebou liší ? 6.10.2017 Čím se absolventi mezi sebou liší ? prakticky ničím (s výjimkou průběhu získání „registrace“) jejich odborná způsobilost je shodná kompetence jsou shodné = platové zařazení je shodné požadavky na průběžné celoživotní vzdělávání /i jeho případné možnosti/ jsou shodné VELMI ČASTÝ MÝTUS, že tomu tak není !!! CZ.11.3.11/0.0/0.0/15_005/000051

Kompetence sester v kontextu celoživotního vzdělávání 6.10.2017 Kompetence sester v kontextu celoživotního vzdělávání definuje je Vyhláška č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků obecné jsou dány kvalifikačním studiem kompetence pro výkon povolání bez odborného dohledu získává vš. sestra na základě Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu („registrace“) speciální lze získat specializačním studiem, některé také absolvováním akreditovaných kvalifikačních kurzů, certifikovaných kurzů atp. CZ.11.3.11/0.0/0.0/15_005/000051

6.10.2017 REGISTRACE osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu (není povinné) nástroj k průběžnému celoživotnímu vzdělávání (v praxi ale velmi problematický a neefektivní) často jen formalita, tzv. „honba za kredity“ zátěž pro zaměstnance i zaměstnavatele připravuje se zrušení této formy doložení vzdělávání CZ.11.3.11/0.0/0.0/15_005/000051

SPECIALIZAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ 6.10.2017 SPECIALIZAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ všechny formy definuje NV 31/2010 Sb., o oborech specializačního vzdělávání a označení odbornosti zdravotnických pracovníků se specializovanou způsobilostí specializace určitého zaměření (např. sestra pro intenzivní péči, oš. péče v chirurgii atp…) studuje se většinou s podporou zaměstnavatele po získání praxe a jasném vymezení oblasti zájmu. Zdravotnická zařízení musí doložit určitý počet pracovníků se specializovanou způsobilostí dlouhodobě toto studium patřilo pod Národní centrum ošetřovatelství a zdravotnických oborů v současnosti mají některé obory akreditovány také fakultní nemocnice, případně jiná zdravotnická zařízení studium trvá 18-24 měsíců (teorie i praxe) nově v posledních letech některé specializace v rámci magisterského studia (diskuse nad zachováním této formy – problémy v praxi) absolvent/ka získává specializovanou způsobilost v daném oboru a tím vyšší kompetence a platové zařazení. CZ.11.3.11/0.0/0.0/15_005/000051

Bakalářské studium není specializace 6.10.2017 Bakalářské studium není specializace velmi častý omyl jde o základní kvalifikaci všeobecné sestry v praxi mnohé sestry studují zbytečně není zákonnou podmínkou ani pro výkon vedoucí funkce jedinou výhodou je přístup k případnému magisterskému studiu /narozdíl od ostatních variant získání kvalifikace/ zaměstnavatelé často chybují jak v požadavcích, tak v platovém zařazení ani magisterské studium „Ošetřovatelství“ není specializací CZ.11.3.11/0.0/0.0/15_005/000051

Ostatní formy celoživotního vzdělávání 6.10.2017 Ostatní formy celoživotního vzdělávání „Celoživotním vzděláváním se rozumí průběžné obnovování, zvyšování, prohlubování a doplňování vědomostí, dovedností a způsobilosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků v příslušném oboru v souladu s rozvojem oboru a nejnovějšími vědeckými poznatky v zájmu zachování bezpečného a účinného výkonu příslušného povolání.“ a) akreditovaný kvalifikační kurz (teorie i praxe), b) certifikované kurzy, c) inovační kurzy v akreditovaných zařízeních, která jsou akreditována pro vzdělávací program, kterým se získává odborná, specializovaná nebo zvláštní odborná způsobilost pro konkrétní činnosti, v nichž si má zdravotnický pracovník obnovit znalosti a dovednosti; d) odborné stáže v akreditovaných zařízeních, která jsou akreditována pro vzdělávací program, kterým se získává odborná, specializovaná nebo zvláštní odborná způsobilost pro konkrétní činnosti, v nichž si má zdravotnický pracovník stáží prohloubit znalosti a dovednosti, e) účast na školicích akcích, konferencích, kongresech a sympoziích, pokud tak stanoví právní předpis upravující kreditní systém pro vydání osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez přímého vedení nebo odborného dohledu zdravotnických pracovníků, f) publikační, pedagogická a vědecko-výzkumná činnost, vypracování standardu nebo nového postupu, g) e-learningový kurz Za celoživotní vzdělávání se považuje také studium navazujících studijních programů. Navazujícím studijním programem se rozumí akreditovaný doktorský studijní program, akreditovaný magisterský nebo akreditovaný bakalářský studijní obor nebo studijní obor vyšší odborné školy, který je zdravotnického zaměření nebo svým zaměřením úzce souvisí s odborností příslušného zdravotnického pracovníka a je absolvován po předchozím získání odborné způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání. CZ.11.3.11/0.0/0.0/15_005/000051

6.10.2017 DĚKUJI ZA POZORNOST CZ.11.3.11/0.0/0.0/15_005/000051