Dělící metody používané k oddělování složek směsí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ
Advertisements

Metody oddělování složek směsi
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK ZE SMĚSÍ
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Třídění směsí Homogenní (stejnorodé, roztoky) Heterogenní (různorodé)
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Metody dělení složek směsí
Směs není: moč krev vzduch dešťová voda destilovaná voda.
Dělicí (separační) a čisticí metody
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Oddělování složek směsí 1
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Dvousložkové různorodé směsi Mgr. Helena Roubalová
Metody oddělování složek směsí
Laboratorní práce A – FILTRACE B – CHROMATOGRAFIE
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Separační metody.
Směsi Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK ZE SMĚSÍ.
Metody oddělování složek směsí
Směsi a jejich dělení Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0102.
Oddělování složek směsí.
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ Chemie 8. ročník
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
METODY ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ
Oddělování složek směsí 2
2.1 Vím, co jsou směsi, jak vznikají, jaké jsou druhy.
Oddělujeme složky směsí
Oddělování složek směsí
Filtrace VY_32_INOVACE_CH1 – 02 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Zdravotnický asistent, první ročník Směsi Disperzní soustavy Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník / Směsi,
Krystalizace VY_32_INOVACE_CH1 – 04 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 07.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
R.Z. Někdy je třeba jednotlivé složky směsí od sebe oddělit Pak závisí na druhu směsi a na tom, co chceme získat.
METODY ODDĚLOVÁNÍ SMĚSÍ
Chemické riskuj! Opakování – chemických prvků, laboratorního skla, směsí a oddělování složek ze směsí © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Základní škola Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Složení roztoků – 8. ročník Mgr.Jitka Říhová.
Usazování a krystalizace VY_32_INOVACE_1A_05 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Směsi – test, 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
Dělící metody používané k oddělování složek směsí Chemie – 8.ročník Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
RŮZNORODÉ SMĚSI. OPAKOVÁNÍ Jak se liší stejnorodá a různorodá směs? Jak se nazývají kapalné stejnorodé směsi? Jak ovlivňuje rozpustnost pevných látek.
Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE F.
DĚLENÍ SMĚSÍ... aneb jak rozdělit směs na jednotlivé složky …
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_11_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Téma : Metody dělení směsí Můžeme ze směsi oddělit složky??? Odtučnit mléko?
Oddělování složek směsí -provádí se různými metodami.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_04-15 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Riskujeme v chemii Směsi a jejich oddělování Soutěžíme před testíkem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
15 filtrace - laboratorní práce
Směsi = smíšeniny dvou nebo více CHL CHL, které směs obsahuje = složky
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
VY_32_INOVACE_467 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Autor: Stejskalová Hana
Oddělování složek směsí.
SMĚSI HRA.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/chemie
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_07
Uváděj písmenem typ směsi
Transkript prezentace:

Dělící metody používané k oddělování složek směsí Chemie – 8.ročník Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová

Usazování (sedimentace) Oddělování pevné látky od kapaliny s využitím gravitační síly (částice s větší hustotou se usadí na dně nádoby) Oddělování dvou složek kapaliny, které se vzájemně nemísí (kapalina s větší hustotou se usadí na dně dělící nálevky) Příklady : usazení lógru na dně hrnku s kávou sedimentace krve rýžování zlata

Rýžování zlata Narýžované zlato Dělící nálevka Dělící nálevka s oddělenými kapalinami

Odstřeďování Oddělování pevné látky od kapaliny na základě odstředivé síly. Oddělování kapalné látky od plynu na základě odstředivé síly. oddělení rozdrcené křídy od vody ždímání prádla mléko zbavené tuku odstředěním cyklónové vysavače Příklady :

Cyklónový vysavač (Dyson) Pračka se sušičkou Odstředivka na mléko Úkol: uveď další příklady využití této dělící metody… a) ………………… b) ………………… c) …………………

Filtrace Oddělování pevné látky od kapaliny či plynu s využitím filtru. Nejčastěji používané filtry : papírový, látkový, pískový Příklady : úprava vody ve vodárnách příprava kávy v kávovaru papírové sáčky ve vysavači ochranná dýchací rouška pro práci v prašném prostředí

Filtrační aparatura

Krystalizace Oddělení pevné látky (schopné krystalizovat) z roztoku odpařením rozpouštědla vyloučení krystalků modré skalice z jejího vodného roztoku vyloučení krystalků chloridu sodného z nasyceného roztoku kuchyňské soli vytvoření krápníků v krasových jeskyních Příklady:

Krystaly síranu měďnatého (modrá skalice) Krápníky Punkevní jeskyně (Moravský kras)

Použité obrázky: Google/ped.muni.cz (filtrační aparatura) Google/bgml.chytrak.cz (destilační aparatura) http://www.dyson.cz/shop/index.php?a=cylinder (vysavač Dyson) http://www.zbozi.cz/vyrobek/hotpoint-ariston-armxxf149/ (automatická pračka) http://conovehonakopci.cz/?p=3345 (odstředivka na mléko) http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://katalog.bdl-cee.com/editor/image/eshop_products/9203486_l.jpg&imgrefurl=http://katalog.bdl-cee.com/nalevka-delici-sklenena-kuzelovita-s-ptfe-kohoutem-duran-500-ml (dělící nálevka) http://pixabay.com/cs/d%C4%9Bl%C3%ADc%C3%AD-n%C3%A1levky-v%C3%BDpis-t%C4%9B%C5%BEba-chemie-164/ (dělící nálevka s kapalinou) http://www.goldgold.com/panninginstructions.htm (rýžování zlata) http://www.goldgold.com/panninginstructions.htm (narýžované zlato) Autorem učebního materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Pospíšilová.