JUDr. Ludvík Ševčík, ml. Brno, Kobližná 19

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Advertisements

Dohled nad zadáváním veřejných zakázek v České republice
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY NOVELA ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH Navrhované změny stav k Mgr. Mgr. Vlastimil Fidler.
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK.
Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Liberec, 19. května 2008.
Individuální projekt Pardubického kraje na sociální služby.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR 170. Žofínské fórum.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Veřejné zakázky Zákon o veřejných zakázkách č. 137/2006 Sb.
1 NOVÝ ZÁKON O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách účinnost: prováděcí vyhlášky: 239/2004 Sb. - zadávací dok. stavby 240/2004.
Mgr. Romana Derková Ostrava,
Právo na informace Tereza Danielisová,
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
ZÁKON O ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK
ROP NUTS II SEVEROVÝCHOD
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Martin Čech Pavel Herman Transpozice evropské zadávací směrnice.
Závěry expertní skupiny MMR k některým ustanovením ZVZ
Nový zákon o zadávání veřejných zakázek – změny v oblasti elektronizace veřejných zakázek a uveřejňování informací Praha,
Veřejné zakázky města nově od 2016 MĚSTO V PROMĚNÁCH ČASU A MYŠLENÍ LIDÍ 5. konference Platformy městských architektů a Společnosti Petra Parléře, o.p.s.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Perspektivy VZ: zadávací směrnice.
Novela zákona o veřejných zakázkách Porada s ekonomy neškolských příspěvkových organizací Jihomoravského kraje Mgr. Michal Lipovský.
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
Výběr dodavatele, veřejné zakázky. Legislativa, informace Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Důležité.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Autoři: Ing. Martin Polák Výhody e-tržišť z pohledu dodavatele.
SETKÁNÍ ZÁSTUPCŮ STATUTÁRNÍHO MĚSTA PŘEROVA SE ZÁSTUPCI PODNIKATELSKÉ VEŘEJNOSTI „NOVELA ZÁKONA č. 137/2006 Sb. o veřejných zakázkách “ Odbor: Vnitřní.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Mgr. Jan Sixta Veřejné zakázky od 1.dubna 2012 zásadní změna k lepšímu?
„Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje“ CZ.1.07/1.1.00/ Nejčastější chyby při zadávání veřejných zakázek z OPVK
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazné postupy pro.
Seminář pro žadatele k 3. výzvě IROP „Regulační plány“ a k 9. výzvě IROP „Územní studie“ Zadávání a kontrola veřejných zakázek , Brno.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK Seminář pro příjemce 10. ledna 2012.
PROBLÉMOVÁ MÍSTA PŘI ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK 15. prosince 2011.
Seminář pro žadatele k 34. a 35. výzvě IROP „Sociální bydlení (pro SVL)" Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Problematika zadávání vodohospodářských projektů v ČR Mgr. Hana Šachová.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Seminář pro žadatele k 25. výzvě IROP „KNIHOVNY"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
ZÁKON O ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK č.134/2016 Sb.
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Dynamický nákupní systém pro praxi
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání veřejných zakázek
Registr smluv v kontextu zákona o zadávání veřejných zakázek
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Novela zákona o veřejných zakázkách
Veřejné zakázky vybrané kapitoly
Seminář pro žadatele k 21. výzvě IROP „MUZEA"
Seminář pro žadatele k 29. výzvě IROP „Rozvoj sociálních služeb"
Pochybení při zadávání veřejných zakázek
Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele k 72. výzvě IROP „Cyklodoprava II"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Veřejné zakázky Robert Páleník
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
JUDr. Ludvík Ševčík, ml. Brno, Kobližná 19
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Transkript prezentace:

JUDr. Ludvík Ševčík, ml. www.sakbrno.cz Brno, Kobližná 19 Spolek veřejně prospěšných služeb Sekce ekonomicko – správní Zadávání veřejných zakázek JUDr. Ludvík Ševčík, ml. www.sakbrno.cz Brno, Kobližná 19

Informace o veřejných zakázkách Informace základní http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky.html - stanoviska, rozhodnutí, info o přezkumu atd. http://www.portal-vz.cz http://www.mmr.cz - předpisy, rejstříky, návody, elektronizace zadávání atd. – přehledné Praktická řešení Diskuze

Zákon č. 134/2016 Sb. NOVINKY I Opět nový zákon - pozor na častou chybu – nejde o novelu – neplatí nic ze starých předpisů ani rozhodovací praxe (s výjimkou totožné právní úpravy) V únoru 2014 schválila Rada Evropské unie tři nové zadávací směrnice. České republice, jakož i ostatním členským státům, vyplynula z této skutečnosti povinnost do dvou let transponovat nová pravidla do vnitrostátního právního řádu. Tento zákon vypadá úplně jinak než stávající zákon. Zakládá se na jiných principech, respektuje evropské směrnice. Není to verze po 21 novelách zákona o veřejných zakázkách č. 137, který byl zrušen.

NOVINKY II Klíčové novinky: Cena již není rozhodující (§ 114, nevylučování jen s jedním uchazečem - § 122/2) Cena a životní cyklus (§ 117, 118) Stanovení pevné ceny (§ 116/4) Široký prostor pro zadavatele (umí-li a chce využít a odůvodnit) - § 39/1, věta druhá, § 86/2 Snazší prokazování kvalifikace (§ 39/4) Podpora malých a středních podniků (§ 18, § 35, § 78/2) Předběžné tržní konzultace (konečně legální praxe § 33, § 211/1 – dokumentování + 36/4 - informovanost) Širší použití jednacího řízení s uveřejněním (§ 52) Platby přímo subdodavatelům (§ 106) Prokazování tzv. skutečného majitele – např. § 48/7 Obnovení účasti - § 76

Základní zásady a dobrý hospodář (§ 6, § 36, § 44) Transparentnost a přiměřenost (§ 6/1) – aplikuje se vždy a ve všech řízeních (a v případě nejasnosti) K dodavatelům rovné zacházení a zákaz diskriminace (§ 6/2) Nezvýhodnění v zadávacích podmínkách (§ 36) Vyloučení střetu zájmů (§ 44) Zákaz obcházení (pletichy) – trestní konsekvence (§ 256, 257 trestního zákoníku) – odposlechy a další praxe OČTŘ § 6/3 plus § 5 in fine Nová zásada – PŘIMĚŘENOST (§6) Péče řádného hospodáře – aplikuje se na obou stranách (speciálně např. § 127/2/c)

Ochrana proti nesprávnému postupu zadavatele (§ 241 a násl.) Námitky Dozor ÚOHS - návrhové řízení - ex offo - ne zakázky malého rozsahu (§ 241/1 a contrario) – pozor ale na § 248/2 ve vazbě na 4/4 § 264/2 – omezená neplatnost smlouvy

Námitky (§ 241) Určují rozsah jakéhokoliv přezkumu - § 251/4 věta druhá (podstatou i rozsahem) – s výjimkou již uzavřené smlouvy - § 250 odst. 2 Doklad o podání námitek součástí návrhu na ÚOHS - § 251/1 in fine Aktivní legitimace - § 241/3 (účastník ca. dodavatel) Lhůta 15 dní (kalendářních) – hmotněprávní lhůta (rozhoduje doručení, ne odeslání) – komu se doručuje (zmocněnec) Lze se vzdát práva k podání námitek (§ 243) – písemně a až po vzniku práva podat Náležitosti - § 244 – rozsah určuje možnost přezkumu před ÚOHS Vyřízení - § 245 – do 15 dnů odeslat (srov. odst. 5 – rozhodnout)

Podnět k zahájení řízení ex offo (§ 259) Formalizace podnětu (nikoliv návrhu na zahájení řízení) Nevratný poplatek – 10.000,- Kč Poslanecká iniciativa Odst. 4 – podnět se nevyřizuje, ale „může“ § 258 odst. 2 – další význam námitek

Dohled ÚOHS (§ 248) Elektronizace – 251/1, 252/3 Koncentrace - § 251/4 a 5 Kauce – § 251/1, § 255 Lhůta a doručování – 251/2 a 3 Tlak na zadavatele - § 245/5 nevyřízení námitek (odeslání ca. rozhodnutí) – automatická aplikace § 263/6 „uloží“ - § 263/4 – pasivita zadavatele – nutný trest („Úřad uloží nápravné opatření“)

Co je veřejná zakázka? (§ 2) Úplatná smlouva – platit ovšem nemusí zadavatel, ale třetí osoba Dělení zakázek (dle druhu plnění) na dodávky, služby a práce - §2 a §14 (řešení konfliktů § 15) § 32 – smíšená zakázka I soukromý subjekt může být zadavatelem – podíl veřejných prostředků - § 4 odst. 2 – 50 % nebo minimálně 200 mil. Kč Mylně zahájená „veřejná zakázka“ - §§ 4/4, 4/5, 24, 127/2/g Předpokládaná hodnota - § 16 = úplata bez DPH

Možnost spolupráce zadavatelů (§§ 2, 11,12) § 2 věta druhá – spolupráce není zakázka 1) IN HOUSE (vertikální) - § 11 vůbec nejde o veřejnou zakázku (vztah matka – dcera, ale i naopak, popř. sestra - sestra) – 80 % jen někdy 2) Horizontální - § 12 Když nejde o veřejnou zakázku, tak neuveřejňujeme (§ 219), což se ovšem nedotýká povinnosti uveřejnění v registru smluv

Typy veřejných zakázek (režim nutno držet - § 24) A) podle hodnoty: nadlimitní ca. podlimitní (§ 25 a násl.) - limity se liší podle předmětu zakázky a povahy zadavatele - podlimitní od 2 (6) mil. do limitů dle Nařízení vlády (mění se - dříve č. 77/2008 Sb. (3,3 mil. pro služby a dodávky a 131 mil. Kč pro práce) - zakázky malého rozsahu – do 2 resp. 6 mil. Kč (práce) B) Podle (převažujícího) předmětu - druhy dodávky, práce, služby C) Zjednodušený režim (§ 24, 129) x zjednodušené podlimitní řízení (53)

Typy řízení (§ 3) a) zjednodušené podlimitní řízení (i bez pozvání lze podat nabídku - § 214 – profil zadavatele) – alespoň 5 při rozeslání - § 53/1 b) otevřené řízení, c) užší řízení – jen pro zvané - § 58/4, d) jednací řízení s uveřejněním - § 60, - pro podlimit i bez podmínek (§ 52/b/1) e) jednací řízení bez uveřejnění - § 63, f) řízení se soutěžním dialogem, g) řízení o inovačním partnerství (pro dosud nedostupná řešení), h) koncesní řízení, nebo i) řízení pro zadání veřejné zakázky ve zjednodušeném režimu (§ 129)

Podrobněji z novinek I (PTK - § 33 atd.) Předběžné tržní konzultace – již jsou výslovně legální § 33 „Zadavatel je oprávněn vést tržní konzultace s odborníky či dodavateli s cílem připravit zadávací podmínky a informovat dodavatele o svých záměrech a požadavcích, pokud to nenarušuje hospodářskou soutěž…“ §48/5/c – možnost vyloučení (“může vyloučit“) § 211/1 – dokumentování komunikace § 36/4 – „Pokud některou část zadávací dokumentace vypracovala osoba odlišná od zadavatele, s výjimkou advokáta nebo daňového poradce, označí zadavatel tuto část spolu s identifikací osoby, která ji vypracovala. Pokud zadávací dokumentace obsahuje informace, které jsou výsledkem předběžné tržní konzultace, zadavatel označí v zadávací dokumentaci tyto informace, identifikuje osoby, které se na předběžné tržní konzultaci podílely, a uvede všechny podstatné informace, které byly obsahem předběžné tržní konzultace.“ - lze realizovat?

Podrobněji z novinek II (zrušení zadávacího řízení - § 127 ) - Zruší x může zrušit (odvolá x může odvolat) - odstavec 2: a) podstatná změna okolností b) důvody hodné zvláštního zřetele c) neobdržení dotace d) mylné zahájení e) jediný účastník - ÚOHS rušení nebránil – zastavení řízení

Mimořádně nízká nabídková cena (§ 113) Proč existuje? Nutnost vysvětlení – logické (§ 48/4) V současné době zákon pouze stanovuje povinnost porovnat nabídkovou cenu a plnění Nový zákon umožňuje, aby zadavatelé předem v zadávací dokumentaci stanovili vzorec pro výpočet neboli stanovili přímo samotnou cenu, pod kterou budou nabídkové ceny považovat za mimořádně nízké.

Vyloučení neosvědčeného uchazeče Úplná novinka Zadavatelům je nově umožněno vyloučit dodavatele, který se u zadavatele neosvědčil (§ 48/5 d) Znamená to možnost vyloučení uchazeče pokud u plnění veřejné zakázky v minulosti došlo k uplatnění sankcí nebo náhrady škody. Dále zákon umožní vyloučit dodavatele, který má za sebou závažné profesní pochybení.

Kvalifikační předpoklady i pro subdodavatele (§ 83/2) Zadavatel bude mít dále možnost požadovat prokázání splnění kvalifikačních předpokladů i po poddodavateli, tzn. subdodavateli (§ 83/2 – nový závazek plnit + solidarita – odst. 3) Novinkou také bude povinnost dodavatele předložit identifikační údaje subdodavatelů, čímž bude zadavatel informován o osobách přítomných na staveništích či o tom, které společnosti poskytují jaké služby. (§ 105)  zavedení přímých plateb subdodavatelům - pokud ale o to požádají a pokud to zadávací dokumentace umožní (§ 106) eCertis – § 87 plus www.portal-vz.cz

Doplňování informací (§ 46) Nově bude moci zadavatel požadovat doplnění jakékoliv chybějící části nabídky s výjimkou informací, které mají vliv na hodnocení. Zadavatel tak nebude muset vylučovat za banální formální pochybení Týká se i jistoty? Zároveň nově návrh umožňuje, aby dodavatel upravil položkový rozpočet u veřejných zakázek na stavby, pokud například zapomněl položku ocenit.

Dělení zakázek (§§ 35, 18/2) Opak dosavadního přístupu. V zákoně se zavádí princip, podle něhož má být primárním cílem zadavatele rozdělit veřejnou zakázku na části, zejména v případě rozsáhlých investičních akcí. Pouze pokud existují objektivní důvody, zůstává předmět veřejné zakázky nerozdělen. Zadavatel je však povinen takovéto rozhodnutí odůvodnit. „funkční celek“ z hlediska časového a věcného vylučuje možnost dělení podle roku, podle dotací atd. (plán dopravy, stavba zastávek, koupě autobusů). Cílem je soutěž mezi subjekty, které mohou soutěžit (reálně). Vliv odpovědnosti za vady …

Vyhrazené změny závazku (§§ 100, 222) Výhoda pro připraveného zadavatele. Neopomenout § 16/3. A) změna závazku B) změna dodavatele (typicky zánik či nefunkčnost vybraného dodavatele, popř. odstoupení) – „druhý pořadí vstoupí za jím nabízených podmínek“ – poskytnutí součinnosti (ad. rámcová smlouva Brno – sever) C) výhrada JŘBU (opční právo)

Výjimky (§ 29 a násl.) Malý rozsah – jen odkaz na § 6 Bezpečnost ČR Utajení Nemovitost Rozhodčí, smírní a podobné služby Právní služby – jen sporná agenda atd.

Děkuji za pozornost JUDr. Ludvík Ševčík, ml. Brno, Kobližná 19 Kobližná 47/19, 602 00 Brno ludvik.sevcik@sakbrno.cz +420 777 74 78 75