Veřejné zakázky a nejčastější pochybení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejné zakázky - pochybení v souvislosti s VZ.
Advertisements

NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Zákon o veřejných zakázkách: problémové okruhy
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY NOVELA ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH Navrhované změny stav k Mgr. Mgr. Vlastimil Fidler.
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI Z OPERAČNÍHO PRGRAMU ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI Z OPERAČNÍHO PROGRAMU ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Jana Lánská Státní fond životního prostředí ČR Odbor organizace a legislativy.
Individuální projekt Pardubického kraje na sociální služby.
1 PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI Z OPERAČNÍHO PRGRAMU ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Jana Lánská Státní fond životního prostředí ČR Odbor organizace a legislativy.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI Z OPERAČNÍHO PRGRAMU ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Martin Čech Státní fond životního prostředí ČR Odbor organizace a legislativy.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Veřejné zakázky. Právní základ 3 Právní základ - Smlouva o založení Evropského společenství - Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - Zákon č.
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení Tomáš Mikulecký Oddělení veřejných zakázek Státní fond životního prostředí ČR.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP Josef Jemelka Oddělení veřejných zakázek OPŽP Státní fond životního prostředí ČR.
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
Výběr dodavatele, veřejné zakázky. Legislativa, informace Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Důležité.
Seminář pro žadatele k 14. výzvě IROP „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání“ a 15. výzvě „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání pro sociálně vyloučené.
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení Magdaléna Navrátilová Oddělení veřejných zakázek Státní fond životního prostředí ČR.
„Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje“ CZ.1.07/1.1.00/ Nejčastější chyby při zadávání veřejných zakázek z OPVK
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazné postupy pro.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení Tomáš Mikulecký Oddělení veřejných zakázek Státní fond životního prostředí ČR.
Seminář pro žadatele k 3. výzvě IROP „Regulační plány“ a k 9. výzvě IROP „Územní studie“ Zadávání a kontrola veřejných zakázek , Brno.
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení Magdaléna Navrátilová Oddělení veřejných zakázek Státní fond životního prostředí ČR.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
PROBLÉMOVÁ MÍSTA PŘI ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK 15. prosince 2011.
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
Seminář pro žadatele k 34. a 35. výzvě IROP „Sociální bydlení (pro SVL)" Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP Mgr. Vlasta Buřinská Oddělení veřejných zakázek OPŽP Státní fond životního prostředí ČR.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Seminář pro žadatele k 25. výzvě IROP „KNIHOVNY"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele IROP
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Oblast intervence 3.2 Integrovaného operačního programu
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI Z OPERAČNÍHO PROGRAMU ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Seminář pro žadatele k 21. výzvě IROP „MUZEA"
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení
Veřejné zakázky a nejčastější pochybení
Seminář pro žadatele k 29. výzvě IROP „Rozvoj sociálních služeb"
Pochybení při zadávání veřejných zakázek
Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele k 72. výzvě IROP „Cyklodoprava II"
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Přednáška č. 10 Hodnocení veřejných zakázek - druhá část
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Transkript prezentace:

Veřejné zakázky a nejčastější pochybení Tomáš Mikulecký Oddělení veřejných zakázek Státní fond životního prostředí ČR

Základní předpisy pro zadávání výběrových řízení I Předpisy EU: nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 o obecných ustanoveních týkajících se Evropského fondu pro regionální rozvoj, nařízení Komise (ES) 1828/2006, (prováděcí) Nařízení Rady č. 1605/2002 o souhrnném rozpočtu ES Směrnice 2004/17/ES o koordinaci postupů při zadávání zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb směrnice 2004/18/ES o koordinaci postupů na stavební práce, dodávky a služby

Základní předpisy pro zadávání výběrových řízení II Předpisy ČR: Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Nařízení vlády č. 77/2008 Sb., o stanovení finančních limitů pro účely zákona o veřejných zakázkách (ve znění NV č. 447/2011 Sb.) Předpisy OPŽP: Směrnice MŽP č. 12/2012 Závazné pokyny pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP

Specifické podmínky OPŽP I. Základní hodnotící kritérium – ekonomická výhodnost nabídky, zde určují dílčí hodnotící kritéria - min. váha hodnotícího kritéria cena – 60% dodávky, služby, 80% st. práce příjemce podpory musí jednoznačně odůvodnit volby jednotlivých dílčích hodnotících kritérií včetně vah, resp. doložit jaký je ekonomický přínos těchto kritérií pro zadavatele Stanovit min. a max. přípustnou hodnotu číselně vyjádřitelného hodnotícího kritéria

Specifické podmínky OPŽP II. max. podíl subdodávek u stavebních prací – 30% z objemu staveních nákladů akce; u zakázek zaměřených na zateplení obálek budov – 15 % nevztahuje se § 18 odst. 1) písm. e) zákona, nelze využít inhouse výjimku, tzn. nelze zadat zakázku bez realizace zadávacího řízení osobě, ve které má zadavatel výlučná majetková práva povinnost zadavatele zrušit zadávací řízení, obdrží-li ve lhůtě méně než tři nabídky

Nejčastější pochybení před začátkem zadávacího řízení Nedostatečné vymezení předmětu zakázky a zadávacích podmínek Nesprávné stanovení druhu veřejné zakázky a předpokládané hodnoty veřejné zakázky Nesprávné dělení zakázek Stanovení nevhodných kvalifikačních předpokladů Netransparentní stanovení kritérií pro omezení počtu kvalifikovaných zájemců Stanovení a specifikace nevhodných hodnotících kritérií Nezákonná značková specifikace

AD 1. Nedostatečné vymezení předmětu zakázky a zadávacích podmínek Nedostatečná projektová příprava – opomenutí části stavebních prací/dodávek/služeb, návrh nerealizovatelné postupy/technologie – viz. dále vícepráce Nedostatečně vymezené dodací a technické podmínky Zmatečné vymezení podmínek na zpracování nabídkové ceny (požadavek na zahrnutí dalších položek neuvedených v ZD, přičemž každý uchazeč má individuálně posoudit o jaké jde)

AD 2. Nesprávné stanovení druhu veřejné zakázky a její předpokládané hodnoty Nadlimitní veřejné zakázky na dodávky a služby jsou chybně označeny jako podlimitní zakázky na stavební práce (případně jako zakázky malého rozsahu) (v rámci PO 6, kde jsou „zahradnické“ služby označovány jako Krajinné úpravy – stavební práce)

Limity veřejných zakázek (nadlimitní/podlimitní) Od 1. 1. 2012 nově upravené výše limitů: Dodávky a služby 3.256.000,- Kč - § 2 odst. 2 písm. a) a b) 5.010.000,- Kč - § 2 odst. 2 písm. c) a d) 10.021.000,- Kč pro sektorové zadavatele Stavební práce 125.265.000,- Kč

Limity veřejných zakázek (podlimitní/ zakázky malého rozsahu) Dodávky a služby 1.000.000,- Kč bez DPH Stavební práce 3.000.000,- Kč bez DPH

Limity VZ dle závazných pokynů zakázky malého rozsahu: 1. kategorie do 200.000 Kč bez DPH (stav. 600.000 Kč) 2. kategorie do 1.000.000 Kč bez DPH (stav. 3.000.000 Kč) zakázky s vyšší hodnotou: 1. kategorie do 10.000.000 Kč bez DPH 2. kategorie nad 10.000.000 Kč bez DPH

AD 3. Nesprávné dělení zakázek nadlimitní zakázku na stavební práce na několik objektů nelze rozdělit na více podlimitních pokud mezi jednotlivými plněními prokazatelně existuje věcná, časová, místní i funkční souvislost, jedná se o jednu veřejnou zakázku

AD 4. Stanovení nevhodných kvalifikačních předpokladů Stanovení takových předpokladů, které neodpovídají předmětu a rozsahu zakázky Neuvedení „limitních“ hodnot těchto předpokladů

AD 5. Netransparentní stanovení kritérií pro omezení počtu kvalifikovaných zájemců (sektorový zadavatel) Míra naplnění úrovně prokázaných technických předpokladů (nad rámec minimálně požadované úrovně) X Počet ukončených zakázek za posledních 5 let, přičemž každá zakázka do 30 mil (včetně) Kč získá 1 bod a každá zakázka od 30 do 50 mil (včetně) Kč 1,5 bodu a každá zakázky nad 50 mil Kč získá 2 body vše bez DPH)

AD 6. Stanovení a specifikace nevhodných hodnotících kritérií Reference – zkušenosti, příp. dalších kvalifikačních předpokladů Plán organizace výstavby (bez další specifikace) Termín (bez další specifikace) Sankce (od 1. 4. 2012 zákonem výslovně zakázáno) Neuvedení mezních hodnot těchto kritérií, příp. uvedení mezních hodnot na základě násobku průměru z nabídnutých hodnot uchazeči

Stanovení a specifikace hodnotících kritérií Dílčí hodnotící kritéria: cena (60%) a termín (40%). Vítězí nabídka s cenou 19 milionů a termínem zhotovení 3 měsíce, jako druhá se umístila nabídka s cenou 14 milionů a termínem 5 měsíců a jako třetí nabídka s cenou 13,5 milionů a termínem 6 měsíců. Je toto ekonomicky výhodné?

Nejčastější pochybení v průběhu zadávacího řízení Netransparentní omezení počtu kvalifikovaných zájemců Vyřazení nabídek z důvodu nesplnění formálních požadavků (např. nesvázaná nabídka) Nedodržení zásady rovného zacházení (vyzvat k doplnění/nevyzvat vždy všechny uchazeče) Nedodržování zákonných lhůt nebo jejich nesprávné počítání Neodeslání oznámení o výběru nejvhodnější nabídky uchazečům Neodeslání rozhodnutí o vyloučení uchazečům Neodeslání oznámení o uzavření smlouvy Na výzvě k předložení nabídek chybí datum vyvěšení a sejmutí z úřední desky

Změny smluv na plnění VZ Je možné provádět pouze nepodstatné změny. Změna VZ během doby trvání je podstatná, pokud by: rozšířila předmět VZ o služby (dodávky, stavební práce), které původně nebyly předpokládány. za použití v původním zadávacím řízení umožnila účast jiných uchazečů než těch, kteří byli původně připuštěni, nebo mohla ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky. způsobem, který nebyl v podmínkách původní zakázky předpokládán, měnila ekonomickou rovnováhu smlouvy ve prospěch vybraného uchazeče.

Změny smluv na plnění VZ - příklady vícepráce musí být splněny podmínky pro použití jednacího řízení bez uveřejnění podle 23 odst. 7 ZVZ méněpráce musí zůstat zachováno pořadí uchazečů: nemůže být ze zakázky vyjmuta část, kterou měl vítězný uchazeč „naceněnu“ méně než uchazeč jiný a při hodnocení nabídek bez této části by zvítězil uchazeč jiný. např.: zakázka má 2 části vítěz obě nacení za 5 mil. Kč, druhý nacení část A za 4,9 mil. a část B za 5,2 mil. Následně nemůže dojít k situaci, že by byla realizována pouze část A. termínové změny především v případě, když termín byl jedním z hodnotících kritérií změny dodavatele (přípustné pouze v případě právního nástupce dodavatele) nesmí být měněna hospodářská rovnováha

doporučení: při výběru dodavatele na zpracování ZD požadovat reference požadovat na dodavateli ZD náhradu škody i při možném krácení či nepřidělení dotace z důvodu pochybení při zadávacím řízení upozornit na nutnost postupu podle směrnice MŽP pro předkládání žádostí v platném znění a podle závazných pokynů pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP (a podle zákona 137/2006 Sb.) do smluv na plnění zakázky s vítězným uchazečem začlenit rozvazovací podmínku (možnost zrušení) pro případ neobdržení dotace

Tomáš Mikulecký Státní fond životního prostředí ČR Olbrachtova 2006/9, 140 00 Praha 4 tel.: 267 994 194, fax: 272 936 676, e-mail: tomas.mikulecky@sfzp.cz