Predikce (regionálních) trhů práce Projekt „Kompas“ / „Barometr trhu práce“ 22.6.2017 Marek Gavenda senior expert krajské platformy projektu Kompas.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝSLEDKY DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ v Plzeňském kraji Plánování lidských zdrojů Svaz průmyslu a dopravy ČR, Západočeská univerzita v Plzni, Česko-německá obchodní.
Advertisements

Sektorové dohody. 2 Co to je Sektorová dohoda? Sektorové dohody = unikátní nástroj sektorových rad umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů.
Česká republika KRAJE Klikni na správný kraj.
Politika zaměstnanosti v Pardubickém kraji
Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Workshop W2d Praha, Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Výsledky analýzy kvalifikační a věkové struktury v Pardubickém kraji Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice) Ing. Petr Urbanec (Univerzita Pardubice)
Sektorové dohody Ano či Ne? Jednání Svazu dopravy
Systémový přístup k předvídání kvalifikačních potřeb Ing. Věra Czesaná, CSc. Národní observatoř zaměstnanosti.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Krajská pobočka Úřadu práce ČR ve Zlíně
Národní soustava povolání III Konference Národní soustava povolání - moderní nástroj světa práce Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách 20, Praha.
„Sjednocení úřadů práce podpoří spolupráci zaměstnavatelů s kariérovými poradci – realizace Dohody o spolupráci MPSV se Sdružením automobilového průmyslu.
Kvalifikovaných pracovních sil pro strojírenství Mynářová Lenka květen 2008 TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM FONDEM PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ A MINISTERSTVEM.
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Registrační číslo.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Webový portál Budoucnost profesí Ing. Marta Salavová Mgr. Hana Žáčková Národní observatoř zaměstnanosti.
NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ. Národní soustava povolání (NSP) je otevřená soustavně aktualizovaná databáze informací o potřebách trhu práce, vytvářená zaměstnavateli.
Regionální inovační infrastruktura v ČR JUDr. Vladimír Gašpar, předseda představenstva ČARA 4. prosinec 2007, Praha – Inovace 2007.
/v Pardubickém kraji/ Iva Svobodová, ITP PÚP v Pardubicích
Podpora projektům EU SF aneb kvalitní podpora pro kvalitní projekty Ing. Jan Knyttl
RUD – rozpočtové určení daní přílohy zákona č. 243/2000 Sb,
Okresní hospodářská komora v Chomutově Podnikatelské fórum Rok 2015 – renesance technického vzdělávání 14. –
Název krajePodíl kraje v %Podíl obce v % Praha14,39,0 Jihočeský2,85,6 Jihomoravský5,713,5 Karlovarský4,25,1 Královéhradecký10,37,6 Liberecký11,59,3.
( vzdělanostní struktura obyvatel )
Na průzkumu se podílely: Krajský úřad Jihomoravského kraje Úřad práce České republiky - krajská pobočka v Brně.
Observatoř trhu práce a konkurenceschopnosti Propagace řemeslných a technických oborů Centrum mezinárodního obchodu (CMO) při RHK Brno Integrace.
SAP - Společný akční plán „BRÁNA k technické kariéře“ Verze k
Pracovníci ve zdravotnictví a řídící pracovníci ve zdravotnictví - resortní analýza potřeb pracovníků jednotlivých profesí a oborů s výhledem do roku 2015.
NEZAMĚSTNANOST ABSOLVENTŮ A POTŘEBY ZAMĚSTNAVATELŮ NA PRACOVNÍM TRHU Mgr. Martin Úlovec.
Datum: Zpracovala: Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Program „Yes, I do“ Strategie pro jazykové vzdělávání v MSK do roku
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k Zpracovatel: Centrum pro regionální rozvoj Geografický ústav Přírodovědecká fakulta Masarykova.
ICT – TEORIE A PRAXE – ŠKOLY A FIRMY Miloš Maryška, Katedra informačních technologií, VŠE Praha
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Workshop s řediteli a zástupci škol 27. května
ŠVÝCARSKÝ SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNÉ INSPIRACE Z NĚJ PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM
Výzva č. 32 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.1 Vyšší odborné vzdělávání Mgr. Martina Jedličková.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje Analýzy potřeb pro KAP Olomouc, RNDr. Bronislava Vláčilová Věcná manažerka KAP Krajský.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Informace pro členy oborových skupin Analýzy a informace vytvářené v NÚV k přechodu a uplatnění absolventů škol na trhu práce Ing. Jiří Vojtěch vedoucí.
Aktualizace Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje (SRK) Jednání pracovní skupiny č. 2 Návrh nové struktury specifických strategických cílů
IT ve škole 2499/21/7.1.4/2010 Kraje ČR VY_32_INOVACE_C03 Sada 1 Člověk a příroda ZŠ Pačejov.
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
Program podpory mladých lidí na trhu práce v regionu Děčínska a Šluknovského výběžku - CESTA Ing. Dagmar Prošková.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Asociace ředitelů gymnázií ČR
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Predikce trhu práce KOMPAS
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Budoucnost odborného školství
Regionální inovační strategie
Střední odborné vzdělávání a trh práce „odpověď na demografický vývoj“
Jak dále s duálním vzděláváním v MSK?
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
IMPLEMENTACE KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNU
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Česká republika územní členění.
Středoškolské vzdělávání ve Zlínském kraji s vazbou na pracovní trh
Výsledky dotazníkovÝCH šetření
Setkání kariérových poradců
Vyjmenuj kraje ČR VY_32_INOVACE_01
Změny na trhu práce?.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Vyjmenuj tři kraje ČR podle velikosti VY_32_INOVACE_03
Pacienti s poruchou autistického spektra v datech NRHZS
Transkript prezentace:

Predikce (regionálních) trhů práce Projekt „Kompas“ / „Barometr trhu práce“ 22.6.2017 Marek Gavenda senior expert krajské platformy projektu Kompas gavenda@rpic-vip.cz; +420 724 280 395

Budoucí nabídka a poptávka po lidských zdrojích Ilustrativní příklad pro MS kraj z předešlých analýz

SŠ absolventi z MSK v r. 2014 (všechny druhy, formy a kategorie vzdělání) Celkem 11.110 Navrhuji pro zpřehlednění uvést jen vybrané obory, které bude komentovat. Nějaké, které jsou zajímavé z hlediska např. toho, že jsou to firmami poptávané obory a absolventů je málo nebo naopak mnoho absolventů oborů, které firmy nepotřebují. + celkový počet, jak tam je uveden.

SŠ absolventi z MSK v r. 2014 (jen s maturitou, případně s maturitou a VL) Celkem 7.340 Navrhuji pro zpřehlednění uvést jen vybrané obory, které bude komentovat. Nějaké, které jsou zajímavé z hlediska např. toho, že jsou to firmami poptávané obory a absolventů je málo nebo naopak mnoho absolventů oborů, které firmy nepotřebují. + celkový počet, jak tam je uveden.

SŠ absolventi s maturitou – kolik přechází na VŠ Z maturitních ročníků středních odborných škol odchází na VŠ cca 66% absolventů (údaj za ČR v r. 2014) – liší se podle oborů, např.: informatické obory (KKOV 18) 77% strojírenství (KKOV 23) 62% elektrotechnika (KKOV 26) 74% stavebnictví (KKOV 36) 77% zemědělství a lesnictví (KKOV 41) 60% Tito absolventi tedy nevstupují po absolvování na trh práce Návrh slide vynechat nebo vybrat jen některé obory, rozhodně nedávat celou tabulku.

SŠ absolventi v MSK – kolik nám jich zbývá pro trh práce V r. 2014 jsme měli cca 11 tisíc absolventů SŠ z toho bez maturity cca 3,5 tisíce Absolventů s maturitou bylo cca 7,5 tisíc z toho mimo gymnázia cca 5 tisíc z nich cca 60-70% přechází na VŠ, zbývá tedy cca 1,5 tisíce Souhrnně v r. 2014 bylo tedy k dispozici max. 5 tisíc absolventů SŠ pro potřeby trhu práce (v celé škále oborů, bez zohlednění potřeb, kvalifikace, migrace atd.) Do budoucna podle demografického vývoje cca 4-5 tisíc ročně

VŠ studenti z MSK - kolik jich je?

VŠ studenti z MSK – kde studují? (r. 2015) Návrh sdělit tyto údaje (jen za vybrané kraje – PHA, JMK, OLK) v rámci komentáře k předchozímu slidu a tento vypustit.

VŠ studenti z MSK - co studují? Návrh rozdělit na dva slidy

VŠ absolventi z MSK – kolik můžeme celkově předpokládat absolventů Při odhadu cca 15-20% podílu absolventů na celkovém počtu studentů můžeme počítat se zhruba 3-4 tisíci absolventů VŠ ročně z MS kraje pro potřeby trhu práce v celé škále oborů bez zohlednění potřeb, kvalifikace, migrace atd.

Odhad potřeby nových zaměstnanců 2013-2020 Potenciální poptávka Odhad poptávky a nabídky lidských zdrojů v sektoru průmyslu Moravskoslezského kraje v letech 2013-2020 Ke stažení na: www.msobservator.cz (sekce Profily, publikace, analýzy) www.mspakt.cz (sekce Dokumenty) Sekce Odhad potřeby nových zaměstnanců 2013-2020 B. Těžba a dobývání 3 000 C. Zpracovatelský průmysl * 18 600 D. Výroba a rozvod elektřiny, plynu, tepla a klimat. vzduchu 1 100 E. Zásob. vodou; činnosti souvis. s odpad. vodami a sanacemi 2 100 CELKEM PRŮMYSL 24 800

Shrnutí Tedy jen v průmyslu bude v následujících letech v MS kraji potřeba cca 4 tisíce nových zaměstnanců ročně Průmysl tvoří v MSK cca 1/3 pracovních míst Odhad – pro celý MSK se tedy může potřeba nových zaměstnanců pohybovat každoročně okolo 10-12 tisíc Budeme mít k dispozici cca 3-4 tisíce VŠ a 4-5 tisíc SŠ (bez započtení migrace, neochoty pracovat v oboru, atd.) Do budoucna – možné ohrožení rozvoje ekonomiky kraje

Predikce vývoje regionálního trhu práce Projekt Kompas – základní informace

Co nám chybí pro práci s informacemi Nedostatek regionálních podkladů pro mapování, analyzování a modelování trhu práce (včetně vývoje klíčových odvětví, oborů a profesí) v krajích Predikce a střednědobé analýzy jsou do určité míry vytvářeny na úrovni ČR, nicméně těm v naprosté většině chybí regionální dimenze, která je při nízké mobilitě pracovní síly v ČR klíčová Evidentní je nízká znalost budoucích potřeb zaměstnavatelů ve vztahu k počtu a kvalitě lidských zdrojů Chybějící systém, který by výstupy z těchto činností smysluplně implementoval do vzdělávacích, inovačních a rozvojových politik v jednotlivých krajích

Kdo a co očekává z regionálních výstupů predikcí? Regionální školství / vzdělavatelé jaké obory mají perspektivu? jak zacílit výuku pro potřeby zaměstnavatelů? Regionální veřejná správa (KÚ) které obory cíleně podporovat? jaké jsou požadavky zaměstnavatelů? jak zaměřit vzdělávací projekty ? Zaměstnavatelé jaké lidské zdroje a v jaké kvalitě očekávat na regionálním trhu práce? Kariéroví poradci jaké obory doporučit žákům / rodičům / uchazečům o zaměstnání? Úřady práce jak zacílit APZ, rekvalifikace?

Zahájení v 01/2017; doba trvání 4 roky Inspirace v zahraničí Projekt KOMPAS Projekt vedený MPSV ČR Zahájení v 01/2017; doba trvání 4 roky Inspirace v zahraničí Národní a regionální úroveň Regionální úroveň prostřednictvím tzv. „krajských platforem“ v MS kraji je smluvním partnerem Sdružení pro rozvoj MSK, (resp. Moravskoslezský pakt zaměstnanosti) Zapojení uživatelů (včetně zaměstnavatelů) do budování systému definování / upřesnění požadavků na výstupy údaje z ISPV a pravidelného monitoringu úřadů práce validace výstupů

Spolupracující organizace projektu KOMPAS Nositel projektu Ministerstvo práce a sociálních věcí Partneři projektu Úřad práce České republiky Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, v. v. i. Národní vzdělávací fond, o.p.s. Jihočeská společnost pro rozvoj lidských zdrojů, o.p.s. (Jihočeský kraj) Krajská hospodářská komora jižní Moravy, spolek (Jihomoravský kraj) Sdružení pro rozvoj Libereckého kraje z.s. (Liberecký kraj) Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje z.s. (Moravskoslezský kraj) PZOK, z.ú. (Olomoucký kraj) Teritoriální pakt zaměstnanosti Pardubického kraje, z.ú. (Pardubický kraj) Regionální rozvojová agentura Plzeňského kraje, o.p.s. (Plzeňský kraj) Institut rozvoje Krajské hospodářské komory StČ, z.s. (Středočeský kraj) Krajská hospodářská komora Kraje Vysočina, z.s. (kraj Vysočina) Institut Krajské hospodářské komory Zlínského kraje, z.ú. (Zlínský kraj) Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Ústecký kraj

Schéma systému projekcí/predikcí projektu KOMPAS Navrhuji schéma vynechat

Naše představa UŽIVATELSKÉ struktury systému predikcí (hlavní body) Vše na jednom místě (web portál) Relevantní regionální statistiky - aktualizované, časové řady, ke stažení Projekce / predikce střednědobých (5let) potřeb trhu práce poptávka (odvětví, profese, kvalifikace) nabídka (žáci, studenti, absolventi SŠ a VŠ) Vybrané údaje, statistiky, trendy (odvětví, profese, kvalifikace) - uživatelsky přívětivé s dobrou vizualizací a jasnými daty

Klíčové kroky po vybudování informační a predikční základny Zajistit formát výstupů projektu Kompas tak, aby byly využitelné a hodnověrné pro uživatele (veřejná správa, školský systém, zaměstnavatelé…) Průběžně aktualizovat a zpřesňovat data a analýzy, připravovat různé scénáře možného vývoje a to i po ukončení projektu (po r. 2020) Zajistit tok těchto informací k subjektům rozhodujících o nastavení vzdělávacího systému (včetně dalšího vzdělávání) a kariérovému poradenství Realizovat praktické kroky nebo projekty pro zajištění kvantity a kvality lidských zdrojů (vzdělávací systém, další vzdělávání atd.)