DIGITAL CZECH REPUBLIC Impact of Digital Revolution on the Czech Republic 16. 1. 2017 Prague 1
Vývoj a zavádění digitálních technologií v dopravě Ing. Dan Ťok ministr dopravy 2
Plán rozvoje inteligentních dopravních systémů Základní strategii určuje vládou schválený Akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů (ITS) v ČR do roku 2020. Dopravní telematika/ITS se musí stát součástí dopravní infrastruktury už při projektování. Akční plán řeší jak metodiku, tak konkrétní projekty. Implementační plán řeší přípravu rozsáhlých projektů ITS, sdílení infrastruktury nebo aplikací. Náklady na budování a provozování systémů ITS jsou výrazně nižší než náklady na odstraňování následků dopravních nehod. Podle studie Centra dopravního výzkumu se celkové roční ekonomické ztráty ČR zapříčiněné dopravní nehodovostí pohybují v rozmezí 35-55 miliard korun. Náklady na akční plán do roku 2020 jsou odhadovány jen na třetinu až polovinu jednoroční ztráty. 3
Přínosy inteligentních dopravních systémů Plynulá a bezpečná doprava, komfort a rychlost pro řidiče i cestující. ITS umožňují sledovat technický stav dopravní cesty, předcházet vážným dopravním nehodám a pomohou odhalovat trestnou činnost v dopravě. S družicovými systémy předvídají vlivy povětrnostní situace, sledují záplavy nebo povodně. Kromě řízení a předvídání vývoje umožňují vyhodnocovat i technický stav dopravní cesty a plánovat její opravu. Do přípravy koncepce se zapojila akademická i podnikatelská sféra, spolky i sdružení. „Po takovémto akčním plánu jsme dlouhodobě volali,“ děkan Fakulty dopravní ČVUT Miroslav Svítek. 4
Vzdělávání v ITS Je třeba v maximálně možné míře podporovat vzdělávání veřejnosti, např. účastníků silničního provozu, o technologiích ITS, aby mohli reagovat na jejich postupný vývoj. Toto vzdělávání by se nemělo zajišťovat jenom jednorázově, ale i prostřednictvím celoživotního vzdělávání nebo tematicky zaměřených kurzů, osvětových kampaní. Měla být možnost i praktického vyzkoušení s cílem lépe si osvojit návyky a dovednosti (třeba jak správně nainstalovat přenosné zařízení, aby neodvádělo pozornost od řízení). Příklad z praxe: Systém eCall (automatické tísňové volání) Seznámení se systémem v autoškolách, na školeních, BESIP, prostřednictvím vysvětlujících článků v médiích. ČR je jedním z EU lídrů při vytváření systému. 5
Vzdělávání profesionálů v ITS Výcvik pro mimořádné situace, kdy technika selže. Pokud by tato otázka nebyla v budoucnu řešena, postupující automatizace by mohla způsobit stav, kdy dopravní zaměstnanci budou zařízení jen užívat, zcela se na něj spoléhat a nepoznají, že došlo ke kritické situaci, kterou musí pochopit a zvládnout. Zvládání nebezpečných situací je možné trénovat na zařízeních, které co nejrealističtěji napodobují mimořádné situace. Tímto přístupem se zabrání poklesu schopností zvládat kritické situace kvůli nedostatku praxe. Jeden z mnoha navrhovaných projektů implementačního plánu: trenažér a simulátor řízení kolejových vozidel, pro řízení vozidel podle brzdných křivek. 6
Digitální sítě přirozenou součástí dopravních projektů Vybavování vozidel využívajících kooperativní systémy ITS a nástup autonomních silničních vozidel přináší zvýšené nároky na přenos dat. Otázka kvalitního pokrytí strategické dopravní sítě vysokorychlostním internetem je pro další rozvoj mobilních digitálních technologií v dopravě zásadní. 7
Vývoj a zavádění digitálních technologií v dopravě Děkuji za pozornost Ing. Dan Ťok ministr dopravy 8