Instruktor lyžování (150) © 2010 úprava 2016 Metodická komise OSÚ-ZL 1
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu © 2008 upraveno 2016 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR 2
Komplexní pojetí výuky lyžování Podle: PŘÍBRAMSKÝ aj. (1999) 3
Schéma lyžařského výcviku Podle: PŘÍBRAMSKÝ aj. (1999) 4
Sturktura výuky sjezdového lyžování pro OSÚ ZL SL ČR 2016 Závodní a ostatní formy lyžování Modifikované oblouky Řezané Smýkané Řezané oblouky Smýkané oblouky Základní oblouky Sjezdová průprava 5 5
Obsah jednotlivých částí ve struktuře : ZELENÁ 1. Všeobecná lyžařská průprava (komplexní lyžařské vjemy začátečníka, základní lyžařské dovednosti, oblouky v pluhu, jízda na vleku) 2. Specializovaná průprava pro sjíždění a zatáčení (základní lyžařské dovednosti pro zatáčení na lyžích, oblouky ke svahu, vlnovka) MODRÁ- (ještě nedělíme výuku na dva sloupy) 1. Základní oblouky (přívratné oblouky, paralelní oblouky) ČERVENÁ 1. Řezané oblouky (technika provedení různých variant – střední, krátký a dlouhý oblouk a zdokonalovací cvičení) 2. Smýkané oblouky (technika provedení různých variant – střední,krátký a dlouhý oblouk a zdokonalovací cvičení) Nemělo by se ve spec. Průpravách také objevit, že jde o pohyb těžiště? U carvingových v bočním směru a u smýkaných ve vertikálním směru? ČERNÁ Race a fun carvingové oblouky Modifikace oblouků do složitého terénu (s přibrzděním, s přeskokem, v boulích v hlubokém sněhu) 6 6 6 6
Formy lyžování Obsahové formy lyžování Organizační formy lyžování * výcvik * trénink a závody * turistika * rekreační lyžování Organizační formy lyžování * družstvo * terénní a volné jízdy * hry a soutěže na lyžích 7
Diagnostika 8
Protáhnout a rozcvičit hlavní svalové skupiny a klouby !!! Rozcvičení Protáhnout a rozcvičit hlavní svalové skupiny a klouby !!! Kontrola - testy 9
Organizace 1 2 10
3 4 5 11
12
13
Ukázka dokumentace programové přípravy lyžařské túry 14
Didakticko-organizační doporučení pro školní lyžařský výcvik Lyžařský výcvik plní funkce zdravotní a zotavné Pobyt je zpravidla sedmidenní a doporučuje se účast žáků 7. ročníku ZŠ a 1. ročníku SŠ Výcvik vede kvalifikovaný instruktor maximálně s 15 žáky ve družstvu Při počtu pod 30 žáků se doporučuje účast nejméně 3 pedagogů (jeden má funkci zdravotníka) Součástí výcviku má být také lyžařská turistika Upraveno z původní předpisu MŠMT ČR k lyžařskému výcviku (1993) 15
ZÁVĚRY: Instruktor volí takové organizační formy, které vedou k pestré, fyziologicky přiměřeně náročné a motoricky úspěšné pohybové aktivitě s výrazným prožitkem každého účastníka akce ručí za bezpečnost a zdraví: * uvědomělá kázeň, bezpečnost a přiměřenost (podstatné podmínky pestré a účinné činnosti) dbá didaktických zásad: * soustředěná pozornost žáků * co nejdříve první pokusy všech členů * opravy + pobídky hromadné i individuální 16
Rozbory a hodnocení výcviku 1) Fyziologický účinek výcviku a výkonnost (viz Fyziologie) 2) Stupeň osvojení a šíře uplatnění dovedností Fyziologickou efektivitu výcviku zjistíme podle subjektivních příznaků únavy (viz tabulka ZOTOVA), záznamem času pohybu, kontrolou tepové frekvence (palpačně, sporttester) v kontrolních běžeckých (vytrvalost) a sjezdových (síla, obratnost a pohyblivost) závodech Stupeň osvojení a šíři uplatnění dovedností zjistíme kontrolními cviky (viz cíle - učivo - kontrola), soutěžemi kvality (demo jízdy skupin), video-rozbory, jízdami v terénu (túra, sjezdovky různé obtížnosti: modrá-červená-černá) a v kontrolních a závěrečných závodech závěrečnou klasifikací (viz zkušební prvky) 17
základních pohybových struktur Video-analýza základních pohybových struktur ACYKLICKÉ CYKLICKÉ KOMBINACE spojené pohybové akty běh překážky*sestavy gymnastiky*herní řetězce,... opakované pohybové akty plavání*běh*pádlování*veslování*,… jednorázové pohybové akty kop*hod*skok,... Upraveno podle MEINEL und SCHNABEL (1987), MĚKOTA aj. (1987), ČELIKOVSKÝ aj. (1989) 18
Ukázka hodnocení (smýkané oblouky, základní provedení) Popis prvku a kriteria hodnocení Postavení lyží paralelní v užší stopě Oporou o hůl a napínáním nohou odlehčení lyží Zatížení vnější lyže, pohybem kolen dopředu a dovnitř stáčení lyží do oblouku ukončení ve sníženém postoji Foto APUL (2005) 19
Převzato a upraveno podle: Drahoňovský, R. aj. Výuka dětí. APLŠ, 2009
Charakteristika dětského období myšlení a zážitkový svět velmi bohatý (fantazie, svět pohádek) obratnost, reakční schopnosti, pocit rovnováhy a odvaha jsou většinou lepší než u dospělých potřeba pohybu, výkonu a dobrodružství je enormně vysoká, nestabilní pozornost, koncentrace a vytrvalost proces učení na principu pokus/omyl, pomocí sluchu, zraku, ukázkou a neustálým opakováním radost učit se něčemu novému a zajímavému upřímnost, náklonnost, ochota a uskutečňování dětských snů jsou jejich typickou vlastností, potřeba pochvaly a uznání – CHVÁLIT!!! spontánní projevy, náladovost snížená termoregulace
Rozdíly mezi dětmi a dospělými DĚTI ukončený fyz. a psych. vývoj neukončený fyz. a psych. vývoj učí se porozuměním pozorováním pohyb rozfázuje všechny pohyby splývají strach a respekt nemají velký rádius malý rádius oblouk sesouvá řeže
Zásady pro učitele opatrovat ochraňovat vyučovat motivovat
Chyby učitelů Netrpělivost, spěch Přehnaná autorita Nevhodné chování a mluva Podceňování bezpečnosti při výuce POZOR ! Při výuce dětí nepoužíváme lyžařské hole!
Metodický postup výuky dětí 1 Poznáváme se… Učitel usiluje o získání přízně dítěte již od první chvíle Důležitá je neustálá komunikace s dětmi Učitel vše řádně vysvětlí Dobrá nálada je základem úspěchu Učitel často opakuje své jméno i jména dětí, aby si je všichni zapamatovali Děti hrají různé seznamovací hry
2 Pohybové hry bez lyží POZOR ! Pro děti předškolního věku nejsou příliš vhodné rozcvičky ve formě běhů ! Běh dítě brzy unaví a ono ztrácí zájem o následující činnosti Daleko vhodnější jsou hry nebo soutěže při nichž se děti řádně rozcvičí jiným způsobem Pomůcky: míče, slalomové tyče. lyžařské hole, barva na sníh POZOR ! Nehrát si příliš dlouho! HRA je pouze prostředkem k výuce
3 Hurá do lyží Učitel musí být připraven dopomoci dítěti a dlouhé lyže často omezují učitele v pohybu Výhodou jsou krátké lyže tzv. „snowblades“, které pohyb naopak urychlují Učitel vysvětlí, jak správně připnout lyže Všichni si navzájem pomůžeme Příklady cvičení: Cvičení provádíme i s různými obměnami, držení se za jednu ruku, bez držení
Dobrodružná cesta pohádkovým lesem 4 Dobrodružná cesta pohádkovým lesem Nacvičujeme rovnováhu na lyžích Pocit skluzu a osvojení si základních lyžařských pohybů Při nácviku chůze dochází u dětí k častým pádům, proto nacvičujeme také různé způsoby vstávání Pomůcky: pohádkové postavičky, figurky zvířat, slalomové tyče, sněžný tunel, drobné překážky
5 Všechna cvičení opakujeme při jízdě přes příčné vlny nebo houpačku Klouzání a jízda přímo Vhodné pomůcky: slalomové tyče, kužely, kloboučky, praporky, lano na přitahování, koberec na stoupání, příčné vlny, houpačka, malé skokánky
Terénní útvary Pomůcky Hřiště hřbet les tyčí vlny podjezdy balónky účko kloboučky Hřiště lana kužel mulda zvířátka hrana skok podjezdy dětský vlek tobogán boule slalom krátké tyče Gnad a kol. (2000)
Tip Velmi vhodnou pomůckou, která výrazně ulehčí práci dětí je pohyblivý pás Pás je náhradou za lyžařský vlek, šetří dětem fyzické síly a oddaluje únavu.
Naše první brzda - pluh (stříška, loďka, šipka, kousek dortu, pizza) 6 Pluh je přípravou pro oblouky v pluhu, pro regulaci rychlosti a všude tam, kde nelze použít oblouků Pluh není cílem výuky, ale prostředkem k dalšímu zlepšování techniky
Příklady cvičení: nácvik pluhu na místě stavíme z lyží loďku (vysunutím do stran) krájíme dort na malé kousky (skáčeme do pluhu) nácvik pluhu během jízdy loď přijíždí do přístavu (pluh v dojezdu) moře je rozbouřené a loď se houpe na vlnách (krčit kolena) čistíme silnice sněžným pluhem
7 Oblouky v pluhu Účelem je měnit vzájemné postavení lyží a jejich otáčení Oblouky v pluhu jsou charakterizovány pluhovým postavením lyží a jejich vedení po vnitřních hranách Pomůcky: slalomové tyče, praporky, kužely, lano, barva, tobogán
8 Jízda na vleku Tip Při prvním pokusu drží dítě talíř nebo kotvu pouze za ruce Učitel pomáhá při nástupu na vlek, první metry běží s dítětem a dělá mu oporu
Seznámíme děti s bezpečností na daném typu vleku a jejich dodržování sledujeme Necháme žáky chvíli pozorovat ostatní lyžaře při rozjezdu na vleku a pak jim vysvětlíme nejdůležitější zásady pro úspěšné zvládnutí jízdy Pomůcky: slalomové tyče, lyžařské hole, cvičná kotva k vleku POZOR ! Na sedačkové lanovce nesmí dítě jet samo, pouze v doprovodu učitele nebo jiné dospělé osoby. Učitel může na sedačce ohlídat maximálně tři děti!
9 Naše druhá brzda Druhá brzda, nebo zastavení ukončeným obloukem v paralelním postavení je další možností, jak zastavit Tip Při nácviku některých prvků je vhodnou pomůckou zpěv nebo říkanka, které dokážou vhodně motivovat … Příklady cvičení: nacvičujeme z jízdy šikmo svahem, překážka na trati, auto musí náhle zastavit, semafor: zelená, oranžová, červená - STOP! měníme tempo, délku trati, rychlost jízdy
Variabilnost terénních podmínek 10 Variabilnost terénních podmínek Jízda v terénu prověřuje a upevňuje v proměnlivých podmínkách pohybové dovednosti, naučené na cvičném Podaří-li se dítěti v terénu určitý pohybový úkol, nacvičený na upraveném svahu, stoupá jeho sebedůvěra a pohybová dovednost se upevňuje POZOR ! Střídáme pořadí žáků. Vybíráme nejlehčí stopu a využíváme přírodní tvary terénu. Skupina zastavuje na okraji sjezdovky a pod učitelem!
K o n e c Autorský kolektiv: KOMEŠTÍK B., FINKOVÁ D., KRNÁČ P. a NOVÁK M. 40