Instruktor lyžování (150)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Instruktor lyžování © 2008 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR.
Advertisements

Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování © 2010.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov AUTOR: Hana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_DOPRAVNÍ VÝCHOVA_17.JÍZDA NA KOLE TEMA: JÍZDA NA KOLE ČÍSLO PROJEKTU:
Osnova pro pedagogy MŠ a ZŠ a studenty středních pedagogických škol Vypracovala: Mgr. Dominika Valešková.
Plánování ve školní TV Zpracoval: Ondřej Šimko. Plánování ve školní TV je záměrná a cílevědomá činnost učitele k stanovení co nejracionálnějšího způsobu.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Přísloví a rčení Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
VI. Vyučovací lekce Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku 1) Pohybové schopnosti 2) Pohybové dovednosti 3) Pohybová činnost 4) Pohybová výkonnost.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
Poziční analýza školy Mgr. Miloslav Hubatka.
Kriminalistická charakteristika trestného činu
Základy automatického řízení 1
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Plánování ve školní tělesné výchově
STAVBA TĚLA VY_32_Inovace_09OT- 3 autor: Mgr. Tereza Olejníková
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Společenská odpovědnost ve školství
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Instruktor sjezového lyžování (50) jen pro vnitřní potřebu
jen pro vnitřní potřebu
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
UČENÍ.
Didaktické zásady Literatura:
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Didaktika sportovních činností
Význam utkání v sportovních hrách
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
jen pro vnitřní potřebu
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
OBSAH prezentace: Zásady bezpečnosti v pohybových volnočasových aktivitách Didaktické metody Hlavní didaktické zásady výchovy ve volnočasových aktivitách.
9. Heterogenní a homogenní skupiny
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Gymnasium Jižní Město Praha
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Přední francouzský teoretik Gérard Gautier uvádí ve své studii (čtvrtletník Entraineur de ski alpin č.98 – červen 2016) zajímavé poznatky o měnící se vzdálenosti.
Věcné učení Bezpečné chování ve škole, při hrách, výletech, koupání
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
TRÉNINK MLÁDEŽE PLAVÁNÍ Mgr. Ivana Felgrová (UK FTVS)
Útočné činnosti jednotlivce vztahového typu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Cyklistický trénink dětí v triatlonu Petr Polívka
Instruktor IV.třídy (Praktikant) jen pro vnitřní potřebu
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Metodický dopis sjezdového lyžování pro OSÚ ZS SL ČR (2017)
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Struktura výuky telemarku pro OSÚ ZS SL ČR
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
Centra kolegiální podpory
Matematika + opakování a upevňování učiva
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
Umím si umýt ruce Samostatně používám ručník Nepoužívám v průběhu dne nebo odpoledního odpočinku pleny Umím používat WC (nepoužívám nočník!) Umím se vysmrkat,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Život bez střeva , Praha.
Kondiční PŘÍPRAVA LAKROS.
Děti mladšího školního věku a přirozený pohyb
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Instruktor lyžování (150) © 2010 úprava 2016 Metodická komise OSÚ-ZL 1

Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu © 2008 upraveno 2016 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR 2

Komplexní pojetí výuky lyžování Podle: PŘÍBRAMSKÝ aj. (1999) 3

Schéma lyžařského výcviku Podle: PŘÍBRAMSKÝ aj. (1999) 4

Sturktura výuky sjezdového lyžování pro OSÚ ZL SL ČR 2016 Závodní a ostatní formy lyžování Modifikované oblouky Řezané Smýkané Řezané oblouky Smýkané oblouky Základní oblouky Sjezdová průprava 5 5

Obsah jednotlivých částí ve struktuře : ZELENÁ 1. Všeobecná lyžařská průprava (komplexní lyžařské vjemy začátečníka, základní lyžařské dovednosti, oblouky v pluhu, jízda na vleku) 2. Specializovaná průprava pro sjíždění a zatáčení (základní lyžařské dovednosti pro zatáčení na lyžích, oblouky ke svahu, vlnovka) MODRÁ- (ještě nedělíme výuku na dva sloupy) 1. Základní oblouky (přívratné oblouky, paralelní oblouky) ČERVENÁ 1. Řezané oblouky (technika provedení různých variant – střední, krátký a dlouhý oblouk a zdokonalovací cvičení) 2. Smýkané oblouky (technika provedení různých variant – střední,krátký a dlouhý oblouk a zdokonalovací cvičení) Nemělo by se ve spec. Průpravách také objevit, že jde o pohyb těžiště? U carvingových v bočním směru a u smýkaných ve vertikálním směru? ČERNÁ Race a fun carvingové oblouky Modifikace oblouků do složitého terénu (s přibrzděním, s přeskokem, v boulích v hlubokém sněhu) 6 6 6 6

Formy lyžování Obsahové formy lyžování Organizační formy lyžování * výcvik * trénink a závody * turistika * rekreační lyžování Organizační formy lyžování * družstvo * terénní a volné jízdy * hry a soutěže na lyžích 7

Diagnostika 8

Protáhnout a rozcvičit hlavní svalové skupiny a klouby !!! Rozcvičení Protáhnout a rozcvičit hlavní svalové skupiny a klouby !!! Kontrola - testy 9

Organizace 1 2 10

3 4 5 11

12

13

Ukázka dokumentace programové přípravy lyžařské túry 14

Didakticko-organizační doporučení pro školní lyžařský výcvik Lyžařský výcvik plní funkce zdravotní a zotavné Pobyt je zpravidla sedmidenní a doporučuje se účast žáků 7. ročníku ZŠ a 1. ročníku SŠ Výcvik vede kvalifikovaný instruktor maximálně s 15 žáky ve družstvu Při počtu pod 30 žáků se doporučuje účast nejméně 3 pedagogů (jeden má funkci zdravotníka) Součástí výcviku má být také lyžařská turistika Upraveno z původní předpisu MŠMT ČR k lyžařskému výcviku (1993) 15

ZÁVĚRY: Instruktor volí takové organizační formy, které vedou k pestré, fyziologicky přiměřeně náročné a motoricky úspěšné pohybové aktivitě s výrazným prožitkem každého účastníka akce ručí za bezpečnost a zdraví: * uvědomělá kázeň, bezpečnost a přiměřenost (podstatné podmínky pestré a účinné činnosti) dbá didaktických zásad: * soustředěná pozornost žáků * co nejdříve první pokusy všech členů * opravy + pobídky hromadné i individuální 16

Rozbory a hodnocení výcviku 1) Fyziologický účinek výcviku a výkonnost (viz Fyziologie) 2) Stupeň osvojení a šíře uplatnění dovedností Fyziologickou efektivitu výcviku zjistíme podle subjektivních příznaků únavy (viz tabulka ZOTOVA), záznamem času pohybu, kontrolou tepové frekvence (palpačně, sporttester) v kontrolních běžeckých (vytrvalost) a sjezdových (síla, obratnost a pohyblivost) závodech Stupeň osvojení a šíři uplatnění dovedností zjistíme kontrolními cviky (viz cíle - učivo - kontrola), soutěžemi kvality (demo jízdy skupin), video-rozbory, jízdami v terénu (túra, sjezdovky různé obtížnosti: modrá-červená-černá) a v kontrolních a závěrečných závodech závěrečnou klasifikací (viz zkušební prvky) 17

základních pohybových struktur Video-analýza základních pohybových struktur ACYKLICKÉ CYKLICKÉ KOMBINACE spojené pohybové akty běh překážky*sestavy gymnastiky*herní řetězce,... opakované pohybové akty plavání*běh*pádlování*veslování*,… jednorázové pohybové akty kop*hod*skok,... Upraveno podle MEINEL und SCHNABEL (1987), MĚKOTA aj. (1987), ČELIKOVSKÝ aj. (1989) 18

Ukázka hodnocení (smýkané oblouky, základní provedení) Popis prvku a kriteria hodnocení Postavení lyží paralelní v užší stopě Oporou o hůl a napínáním nohou odlehčení lyží Zatížení vnější lyže, pohybem kolen dopředu a dovnitř stáčení lyží do oblouku ukončení ve sníženém postoji Foto APUL (2005) 19

Převzato a upraveno podle: Drahoňovský, R. aj. Výuka dětí. APLŠ, 2009

Charakteristika dětského období myšlení a zážitkový svět velmi bohatý (fantazie, svět pohádek) obratnost, reakční schopnosti, pocit rovnováhy a odvaha jsou většinou lepší než u dospělých potřeba pohybu, výkonu a dobrodružství je enormně vysoká, nestabilní pozornost, koncentrace a vytrvalost proces učení na principu pokus/omyl, pomocí sluchu, zraku, ukázkou a neustálým opakováním radost učit se něčemu novému a zajímavému upřímnost, náklonnost, ochota a uskutečňování dětských snů jsou jejich typickou vlastností, potřeba pochvaly a uznání – CHVÁLIT!!! spontánní projevy, náladovost snížená termoregulace

Rozdíly mezi dětmi a dospělými DĚTI ukončený fyz. a psych. vývoj neukončený fyz. a psych. vývoj učí se porozuměním pozorováním pohyb rozfázuje všechny pohyby splývají strach a respekt nemají velký rádius malý rádius oblouk sesouvá řeže

Zásady pro učitele opatrovat ochraňovat vyučovat motivovat

Chyby učitelů Netrpělivost, spěch Přehnaná autorita Nevhodné chování a mluva Podceňování bezpečnosti při výuce POZOR ! Při výuce dětí nepoužíváme lyžařské hole!

Metodický postup výuky dětí 1 Poznáváme se… Učitel usiluje o získání přízně dítěte již od první chvíle Důležitá je neustálá komunikace s dětmi Učitel vše řádně vysvětlí Dobrá nálada je základem úspěchu Učitel často opakuje své jméno i jména dětí, aby si je všichni zapamatovali Děti hrají různé seznamovací hry

2 Pohybové hry bez lyží POZOR ! Pro děti předškolního věku nejsou příliš vhodné rozcvičky ve formě běhů ! Běh dítě brzy unaví a ono ztrácí zájem o následující činnosti Daleko vhodnější jsou hry nebo soutěže při nichž se děti řádně rozcvičí jiným způsobem Pomůcky: míče, slalomové tyče. lyžařské hole, barva na sníh POZOR ! Nehrát si příliš dlouho! HRA je pouze prostředkem k výuce

3 Hurá do lyží Učitel musí být připraven dopomoci dítěti a dlouhé lyže často omezují učitele v pohybu Výhodou jsou krátké lyže tzv. „snowblades“, které pohyb naopak urychlují Učitel vysvětlí, jak správně připnout lyže Všichni si navzájem pomůžeme Příklady cvičení: Cvičení provádíme i s různými obměnami, držení se za jednu ruku, bez držení

Dobrodružná cesta pohádkovým lesem 4 Dobrodružná cesta pohádkovým lesem Nacvičujeme rovnováhu na lyžích Pocit skluzu a osvojení si základních lyžařských pohybů Při nácviku chůze dochází u dětí k častým pádům, proto nacvičujeme také různé způsoby vstávání Pomůcky: pohádkové postavičky, figurky zvířat, slalomové tyče, sněžný tunel, drobné překážky

5 Všechna cvičení opakujeme při jízdě přes příčné vlny nebo houpačku Klouzání a jízda přímo Vhodné pomůcky: slalomové tyče, kužely, kloboučky, praporky, lano na přitahování, koberec na stoupání, příčné vlny, houpačka, malé skokánky

Terénní útvary Pomůcky Hřiště hřbet les tyčí vlny podjezdy balónky účko kloboučky Hřiště lana kužel mulda zvířátka hrana skok podjezdy dětský vlek tobogán boule slalom krátké tyče Gnad a kol. (2000)

Tip Velmi vhodnou pomůckou, která výrazně ulehčí práci dětí je pohyblivý pás Pás je náhradou za lyžařský vlek, šetří dětem fyzické síly a oddaluje únavu.

Naše první brzda - pluh (stříška, loďka, šipka, kousek dortu, pizza) 6 Pluh je přípravou pro oblouky v pluhu, pro regulaci rychlosti a všude tam, kde nelze použít oblouků Pluh není cílem výuky, ale prostředkem k dalšímu zlepšování techniky

Příklady cvičení: nácvik pluhu na místě stavíme z lyží loďku (vysunutím do stran) krájíme dort na malé kousky (skáčeme do pluhu) nácvik pluhu během jízdy loď přijíždí do přístavu (pluh v dojezdu) moře je rozbouřené a loď se houpe na vlnách (krčit kolena) čistíme silnice sněžným pluhem

7 Oblouky v pluhu Účelem je měnit vzájemné postavení lyží a jejich otáčení Oblouky v pluhu jsou charakterizovány pluhovým postavením lyží a jejich vedení po vnitřních hranách Pomůcky: slalomové tyče, praporky, kužely, lano, barva, tobogán

8 Jízda na vleku Tip Při prvním pokusu drží dítě talíř nebo kotvu pouze za ruce Učitel pomáhá při nástupu na vlek, první metry běží s dítětem a dělá mu oporu

Seznámíme děti s bezpečností na daném typu vleku a jejich dodržování sledujeme Necháme žáky chvíli pozorovat ostatní lyžaře při rozjezdu na vleku a pak jim vysvětlíme nejdůležitější zásady pro úspěšné zvládnutí jízdy Pomůcky: slalomové tyče, lyžařské hole, cvičná kotva k vleku POZOR ! Na sedačkové lanovce nesmí dítě jet samo, pouze v doprovodu učitele nebo jiné dospělé osoby. Učitel může na sedačce ohlídat maximálně tři děti!

9 Naše druhá brzda Druhá brzda, nebo zastavení ukončeným obloukem v paralelním postavení je další možností, jak zastavit Tip Při nácviku některých prvků je vhodnou pomůckou zpěv nebo říkanka, které dokážou vhodně motivovat … Příklady cvičení: nacvičujeme z jízdy šikmo svahem, překážka na trati, auto musí náhle zastavit, semafor: zelená, oranžová, červená - STOP! měníme tempo, délku trati, rychlost jízdy

Variabilnost terénních podmínek 10 Variabilnost terénních podmínek Jízda v terénu prověřuje a upevňuje v proměnlivých podmínkách pohybové dovednosti, naučené na cvičném Podaří-li se dítěti v terénu určitý pohybový úkol, nacvičený na upraveném svahu, stoupá jeho sebedůvěra a pohybová dovednost se upevňuje POZOR ! Střídáme pořadí žáků. Vybíráme nejlehčí stopu a využíváme přírodní tvary terénu. Skupina zastavuje na okraji sjezdovky a pod učitelem!

K o n e c Autorský kolektiv: KOMEŠTÍK B., FINKOVÁ D., KRNÁČ P. a NOVÁK M. 40