Systém fungování a řízení profesionál-ního umění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Advertisements

Evropská soukromá společnost s r. o
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
JUDR. LENKA DEVEROVÁ Červenec 2013 MAS OPS nebo sdružení (spolek)
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Veřejná správa – úvod.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Právní forma organizace
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Vládní neziskové organizace
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Transformace NNO dle NOZ od roku 2014 Mgr
ZSV – Obchodní společnosti
Výdělečná činnost občanských sdružení
NIPOS – Lenka Lázňovská.  Velký okruh subjektů poskytujících veřejné služby v kultuře, a to zejména v oblasti veřejné osvěty a edukace. Jsou naplněním.
Podnikání Ing. Vojtěch Jindra
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Daň z příjmů právnických osob Michal Radvan
= kapitálová obchodní společnost - společníci = akcionáři se na ní podílejí poskytnutým kapitálem (přičemž samotný chod řídí profesionální management)
Státní organizace.
Ekonomické aspekty veřejné správy
Ekonomika ve zdravotnictví Ze Sylabu: Předmět seznamuje studenty se systémem zdravotního pojištění, se seznamem výkonů a platnou legislativou pro úhrady.
Další vzdělávání v Moravskoslezském kraji Základy podnikání v praxi Ing. Iva Krejčí CZ.1.07/3.1.00/
STÁTNÍ PODNIK.
Cenný papír Je listina, s níž zákon spojuje určité právo.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Operační program ESPON 2013 Informační den Program ESPON 2013 Projektová partneři Mgr. Milada Hroňková Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
Začínáme podnikat aneb podnikatelský plán v praxi Lucie Vaigertová Střední škola KNIH, o.p.s.
MIKROEKONOMIKA TYPOLOGIE PODNIKŮ.
Obchodní společnosti. veřejná obchodní společnost veřejná obchodní společnost komanditní společnost komanditní společnost společnost s ručením omezeným.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Veřejné finance a podnikání Ing. Erik Geuss ČVUT v Praze Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Ekonomika podnikání.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Právní forma organizace Právní formy podniku Veřejnoprávní organizace.
SPOLEČNOST S RUČENÍM OMEZENÝM. Pojem patří mezi kapitálové společnosti (společníci neřídí přímo společnost, za závazky ručí omezeně s.r.o. je společnost,
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
◦ Kulturní politika – modely vs. realita ◦ Veřejná politika vůči profesionálnímu umění ◦ Právní formy organizací v kultuře + Diskutovaná transformace příspěvkových.
EKONOMIKA Tematický celek: Podnik a podnikání Téma: Společnost s ručením omezeným – kapitálová obchodní společnost Autorem materiálu a všech jeho částí,
EKONOMIKA Tematický celek: Podnik a podnikání Téma: Akciová společnost – kapitálová obchodní společnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
Nadace, nadační fond Definice Zřízení – písemnou smlouvou, zakládací listinou Vznik – dnem zápisu do nadačního rejstříku Zakládací dokument – nadační listina,
Kategorizace osob Dosavadní úprava Nová úprava Osoby Osoby člověk
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Finanční zdroje obchodní korporace
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Úvod, základní principy a cíle
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Teorie fiskálního federalismu
Další vnitrostátní předpisy
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Ekonomické aspekty veřejné správy
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Místní rozpočtové jednotky
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

Systém fungování a řízení profesionál-ního umění Kulturní politika – modely vs. realita Právní formy organizací v kultuře + Diskutovaná transformace příspěvkových organizací Grantové systémy vybraných měst v ČR Brno Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Veřejná politika vůči umění Scénické hudební taneční dramatické Výtvarné Literární Kulturní politika – zájem státu v oblasti kultury a umění Veřejné politiky na úrovni Nadnárodní (EU, Unesco, ICOMOS) Státu (MK ČR) Krajů Obcí Obecně vymezují systém pro veřejnoprávní i soukromé vlastníky ICOMOS - Mezinárodní rada pro památky a sídla (v originále International Council on Monuments and Sites) Paralela ke státní památkové péči: Zákon 20/1987 Sb. O státní památkové péči: předkupní právo státu, povinnost vlastníka pečovat o památku, obec s roz. půs. po doporučení NPÚ lhůta a údaj., obnova a oprava na základě závazného stanoviska obce s roz.půs. Možnost oprav na náklady vlastníka, možnost vyvlastnění Národní památkový ústav NPÚ - je odbornou a výzkumnou organizací státní památkové péče. Pečuje o kulturní památky (hrady, zámky) a poskytuje metodickou pomoc vlastníkům památek Zákon 71/1994 Sb. O prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty – také se vztahuje i na soukromé vlastníky předmětů kulturní hodnoty MK _ Státní kulturní politika 2009 -14 s výhledem na rok 2015, počítá se s tím, že vznikne nová kulturní politika na roky 2015-2020. V aktuálním výhledu – co se týká umění, tak se cílí na zmapování a analýzu potřeb umění, kulturních a kreativních průmyslů v ČR a transfer mezinárodních zkušeností KRAJE – v oblasti kultury povinnost péče o kulturní památky na jejich území + dotační řízení OBCE – vlastní kulturní politiky – Brno, Program rozvoje kultury od firmy DHV, 2009, rozporuplný materiál, nepředložen k diskusi, ale zajímavý průzkum, co komu v Brně v oblasti kultury ne/chybí Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Faktory ovlivňující kulturní politiku státu Pojetí kultury vztah tvůrců ke kultuře Vnitřní faktory   - krátkodobé politické klima politický program a cíle vlády hospodářská situace země - dlouhodobé kulturní úroveň obyvatelstva rozvinutost kulturních zájmů a potřeb síla kulturní tradice dané země model kulturní politiky státu Vnější faktory globální politická situace příslušnost země do určitého kulturního regionu Kolektivní potřeby obyvatelstva Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Jaký je vlastně „veřejný zájem“ na existenci (a podpoře) kultury? Společnost neexistuje. Existují jen jedinci. A úkolem jedince je vytvářet bohatství. Když ho vytvoří hodně, může se o jeho část podělit se svými bližními, kteří nebyli dost úspěšní. A to je vše. Společnost existuje a již dávno si vytvořila stát jako nástroj pro řešení zájmů a problémů společnosti. Tato skutečnost je pak dováděna ad absurdum. Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Modely správy kultury: Objevují se od 60.- 70. let 20. století Vždy jde jen o vědomě redukovanou představu zkoumané reality. Měl abstrahovat od nedůležitých vlastností a naopak by měl zvýraznit vlastnosti, na které je daný výzkum zaměřen. Soustřeďují se na nalezení vztahů a procesů, které mají být neměnné i přes různá národní a kulturní specifika. Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Dělení modelů dle Cummingse a Katze model s jedním centrálním orgánem, který zajišťuje veškerou kulturní politiku (Fr), model, kdy je odpovědnost rozložena mezi více ministerstev (It), model s kvazi-autonomní organizací (VB) , manažerský (impresario) model (centrálně plánované ekonomiky). Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Další možné dělení států je následující: státy s centralistickým systémem řízení (za jaké je možné považovat Francii či Itálii), státy snažící se do kultury příliš nevměšovat (fungující na principu arm’s lenght jako Irsko a Velká Británie), státy přisuzující kultuře významnou sociální roli ve svém systému, typicky korporativistické skandinávské země, nebo na federalistické (spolkové) země jako Německo, Rakousko či Švýcarsko s velkou úlohou a pravomocemi regionálních vlád. Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Hillman - Chartrandův model stát Ulehčovatel (facilitator) – od daní stát Patron (patron) – určí kolik, ale kam rozhodují nezávislé umělecké rady stát Architekt (architect) – určí kolik i kam – ministerstva + odbory kultury stát Konstruktér (engineer of the arts) – vše vlastní a rozhoduje (propaganda) Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Relevance modelů kulturní správy V kontextu EU – všechny modely zastaralé Ani jeden model nezachycuje trendy nastoupené v druhé polovině 80. let 20. století, např. decentralizaci a regionalizaci Proti použití této typologie se vyjádřil v 90. letech Nor Per Mangset Navrhl porovnávat země na příkladu rozdílu v dimenzích jednotlivých kulturních politik. Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Základní dimenze pro porovnání dle Mangseta: je rozhodování o kultuře a umění soustředěno do jednoho orgánu (ministerstvo), nebo je rozděleno mezi několik orgánů (ministerstev). Převažuje centrální nebo decentralizovaná správa? centrální orgán rozhoduje sám, nebo využívá nezávislých (expertních) poradních orgánů, pokud ano, jaké mají tyto orgány pravomoci? převažuje financování z veřejných nebo soukromých zdrojů? Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Rásky a Perez podobně uvádí: „Přestože je podrobná analýza kulturních politik a souvisejících administrativních struktur evropských států bez jednotné typologie nemožná, je také nutné podotknout, že se vzory (great European Paradigms) kulturní správy vzájemně velmi přiblížily. Staly se méně různorodými, více uniformní a již dlouho neexistují ve své původní ryzí (modelové) podobě. Jednotlivé typické vlastnosti jednoho modelu byly implementovány do jiného a změny jsou i opačným směrem.“ Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Kulturní politika Záměr státu oblasti kultury Stávající dokumenty, které ji v ČR upravují či deklarují: Státní kulturní politika na léta 2015 – 2020 (s výhledem do roku 2025) Program implementace Státní kulturní politiky na léta 2015 – 2020 Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Současná státní kulturní politika definuje celkem šest kulturních priorit: Podpora kulturní identity, kulturní rozmanitosti a mezikulturního dialogu. Rozvoj kreativity, podpora kulturních činností a vzniku kulturních statků, poskytování veřejných kulturních služeb, práce s publikem, podpora přístupu ke kultuře a rozvoj participativní kultury usnadňující sociální začlenění. Uchování kulturního dědictví. Využití kulturního dědictví a kulturních činností, služeb a statků pro rozvoj hospodářství a zvyšování konkurenceschopnosti, podpora mobility. Využití nástrojů eCulture pro rozvoj kultury. Efektivnější prostředí pro podporu kulturních činností, poskytování veřejných kulturních služeb, vzniku kulturních statků a uchování kulturního dědictví. Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Právní formy v kultuře Příspěvkové organizace (státu, kraje, měst/obcí) Národní divadlo Praha, Horácké divadlo, Jihlava, Městské divadlo Brno Obecně prospěšné společnosti Klicperovo divadlo(město+ kraj), Dejvické divadlo Společnosti s ručením omezeným Divadlo Petra Bezruče, Divadlo Most, D. Šumperk Občanská sdružení Buranteatr, Divadlo Feste Fyzické osoby s živností Divadelní společnost Josefa Dvořáka Akciová společnost – pokus o transformaci Jihočeského divadla České Budějovice se 100% vlastnictvím města, zastupitelstvo města neschválilo Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Příspěvkové organizace Statut příspěvkové organizace je jedním z posledních socialistických reliktů v širokém spektru ekonomických a právních subjektů současnosti, byť nyní upraven zák. č. 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů Jako relativně samostatné instituce sloužily příspěvkové organizace před listopadem 1989 k zajištění terciární sféry. V oblasti divadla byl podle divadelního zákona jejich jediným zřizovatelem stát a neexistovala žádná jiná možnost jak provozovat profesionální divadlo. Po roce 1990 v širokém procesu transformace a deetatizace přešla až na výjimky (Národní divadlo, Laterna magika, Státní opera, Divadlo za branou II) zřizovatelská funkce ze státu (krajů) na obce. Do oblasti divadelního podnikání (a to byla podstatná změna) vstoupil soukromý i neziskový sektor. V některých typech komerčního podnikání (např. v muzikálu s dominancí soukromého sektoru), rovněž však v činohře a dalších žánrech, ale i vstupem nových divadelních aktivit nekomerčního typu (nejdříve provozovaných jako „občanská sdružení“), které je možné (stejně jako příspěvkové organizace) chápat jako veřejně prospěšnou činnost, se vytvořilo konkurenční prostředí. V průběhu devadesátých let tak divadelnímu monopolu, kterým fakticky příspěvkové organizace byly, vznikla konkurence nejen v oblasti trhu a neziskové sféry, ale i konkurence umělecká. Stávající právní a ekonomická forma příspěvkové organizace je vůči této zásadní změně málo flexibilní. Výše popsaným zákonem o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů se tedy jednoznačně zpřesňuje postavení příspěvkových organizací jako vykonavatelů vůle a rozhodnutí zřizovatele. Příspěvková organizace je sice nadále samostatnou právnickou osobou, ale tuto samostatnost smí projevovat pouze a jedině v rámci parametrů stanovených zřizovatelem ve zřizovací listině. Jde tedy vlastně o samostatnost- nesamostatnost. Klíčovým dokumentem se potom stává zřizovací listina, jejímž přesným formulováním lze do jisté míry upřesnit konkrétní vztah města a její příspěvkové organizace.   Nově se na příspěvkové organizace vztahuje také zákon 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách a jeho novela č. 55/2012 Sb, Ten stanovuje příspěvkové organizaci města (podobně jako příspěvkovým, organizacím kraje a státu, a jiným právnickým osobám, které byly založeny či zřízeny za účelem uspokojování potřeb veřejného zájmu, které nemají průmyslovou a obchodní povahu) realizovat nákupy (dělené tímto zákonem na dodávky, služby a stavební práce) veřejnou zakázkou. Přitom jde o zakázky malého rozsahu, pokud nepřesáhnou výši 1 mil. Kč bez DPH, pokud tuto výši překročí, jde o zakázky podlimitní či nadlimitní, dle výše předpokládané hodnoty. Celý tento systém je spojen nejen se složitou administrativní a časovou zátěží, ale vede často k absurdním situacím – např. k nákupům nekvalitních věcí, když jediným rozhodujícím kritériem pro výběr dodavatele je cena, nebo vhledem k časové náročnosti celého procesu k nerealizování nákupu v požadovaném roce, tudíž k vrácení peněz svému zřizovateli a jejich opětovnému žádání v následujícím roce pro opětovný pokus zrealizovat „nevysoutěžený“ nákup. Příspěvkové organizace dále musí dle zákona 320/2011 Sb., o finanční kontrole provádět finanční kontrolu při hospodaření s veřejnými prostředky. Týká se to zejména operací spojených s vynakládáním veřejných výdajů. Příspěvkové organizace jsou dle zákona povinny provádět 3 kontroly téhož procesu, a to před jeho započetím, v jeho průběhu a po jeho skončení (kontrola předběžná, průběžná a následná). Administrativu a hospodaření příspěvkových organizacím neulehčuje ani fakt, že jsou nově plátci DPH. Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Nevýhody p.o. právní subjektivita příspěvkové organizace je (hlavně v oblasti hospodaření s majetkem, v oblasti mzdové a daňové, ale i v oblasti správy a řízení) nastavena diskriminačním způsobem vůči soukromému i neziskovému sektoru – přímý ekonomický i personální vliv zřizovatele. Negativní dopady má např. v oblasti divadla mechanismus rozpočtu na kalendářní rok. Konkurenceschopnost a výkonnost nejvíce ohrožují limity v oblasti mzdové politiky. Demotivující je i rámec pravidel v hospodaření s movitým a nemovitým majetkem. Jako negativní faktor působí i praktická nemožnost vícezdrojového financování. V celé praxi příspěvkové organizace (od založení přes správu a řízení až po kontrolní mechanismy) je oslaben prvek odborného (z hlediska divadla) kompetentního řízení. (causy jmenování ředitelů, vyhodnocování činností + fakt neexistence „RAD“ (board) ve smyslu odborných grémií). V současnosti (podle poslední právní úpravy) má tato petrifikovaná struktura sloužit „zpravidla k neziskové činnosti, jejíž rozsah, struktura a složitost vyžadují samostatnou právní subjektivitu“, přičemž právě deklarovaná „samostatnost“ je více než relativní. V době, kdy divadelní činnost je možné provozovat jako „soukromé podnikání“, právní subjektivita „příspěvkové organizace“ pro zajištění veřejné služby v tomto segmentu kultury značně znesnadňuje dotyčným divadlům konkurenceschopnost, úspěšně se prosadit na kulturním trhu a efektivně uplatňovat své základní poslání a určení – činnost ve veřejném zájmu jako neziskový typ organizace veřejné služby. A to při této argumentaci už vůbec nebereme v potaz systémový problém, totiž že v oblasti veřejných služeb (a jejich financování) by měl být uplatňován princip „rovných příležitostí“. Už v samotném pojmu příspěvková organizace je nelogičnost. Ze strany zřizovatele nejde přece o příspěvek na činnost nezávislé instituci, vždyť příspěvek je podstatnou částí příjmů těchto subjektů, které jsou z tohoto hlediska závislé na zřizovateli z obligatorních 70-80%. Účinností Zákona č. 250/2000 Sb. došlo k určitým posunům v právním postavení příspěvkových organizací obce. Tím, že zákon stanoví v § 27 odst. 6 povinnost těchto příspěvkových organizací zapsat se do obchodního rejstříku, vzniká ve vazbě na §2 obchodního zákoníku situace, kdy se příspěvkové organizace Prahy stávají podnikateli podle obchodního zákoníku. Pro subjekty zapsané v obchodním rejstříku dále obchodní zákoník stanoví povinnost ukládat do rejstříku listin, který je součástí obchodního rejstříku, mimo jiné výroční zprávy, řádné i mimořádné účetní závěrky. Povinnost výroční zprávy a účetní závěrky stanoví i Zákon č.563/1991 Sb. o účetnictví v § 21a). Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Výhody P. O. Jasně deklarovaný zájem zřizovatele na činnosti konkrétního subjektu včetně jeho pravidelného financování (výhodné např. u vícesouborových divadel či divadel s více hracími prostory, zvláště pokud jsou v majetku města, nebo u profesionálního divadla repertoárového typu s vlastním souborem). Vytváří stabilní vztahy kulturní činnosti k danému prostoru (ať v majetku města, či v nájemním režimu). Je zárukou zaměstnanosti a mzdy, i když pod celostátním průměrem. Zaměstnanecký poměr je v tomto typu institucí možné pokládat za definitivu včetně navazujících požitků a garancí (Fond kulturních a sociálních potřeb, kolektivní smlouvy, zdravotní a sociální pojištění atd.). Organizace nemá povinnost auditu hospodaření. Příspěvková organizace je garancí kontinuity práce v dané oblasti kultury (např. muzeum s vlastní tradicí). Pokud je možné vytvořit legislativně i ekonomicky garance jiného typu pro takto chápanou kontinuitu, ztratí právní forma příspěvkové organizace pro práci v oblasti kultury nejen svou legitimitu, ale i své poslední oprávnění. Příspěvková forma mohla bezproblémově existovat (pomineme-li ideologický kontext) za podmínek faktického monopolu v dané oblasti kultury. V podmínkách svobody a demokracie se její status quo stává vážnou překážkou rozvoje kulturní praxe a jen část jejích problémů dokáže řešit případný nárůst objemu finančních zdrojů z městského rozpočtu, resp. od zřizovatel. Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

AlteRnativní právní formy OPS SRO SPOLEK – občanské sdružení ÚSTAV Kulturní holdingy (inspirace SRN, Rakousko) VEŘEJNÁ KULTURNÍ INSTITUCE – věcný návrh zákona (jde o parlamentu na jaře 2016, předkládá ho Asociace profesionálních divadel) Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Obecně prospěšná společnost OPS je právnická osoba založená k poskytování obecně prospěšných služeb, tj. takových služeb, které jsou poskytovány za předem stanovených podmínek pro všechny uživatele stejných podmínek Zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech a o změně a doplnění některých zákonů OPS lze založit pouze do 31.12. 2013 - brontosauři Povinnost, ne nutnost základního jmění vztah zakladatelů k o.p.s. není vztahem vlastnickým! Vklad zakladatele při založení o.p.s. se stává majetkem o.p.s. a zakladatel k němu nemá žádné dispoziční právo. (nevýhoda oproti příspěvkové organizaci - zřizovatel zůstává vlastníkem majetku vloženého do příspěvkové organizace a příspěvkové organizaci pouze svěřuje právo nakládání s tímto majetkem ve vymezeném rozsahu). V zakládací listině o.p.s. může zakladatel omezit dispoziční právo o.p.s. s jeho vkladem stanovením zákazu majetek vložený do o.p.s. při založení zcizit nebo zatížit. Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Nakládání se ziskem Na rozdíl od příspěvkové organizace není o.p.s. omezována v užití majetku limitovanými příděly do fondu odměn či reprodukce investičního majetku. Dispozice s majetkem je plně v kompetenci o.p.s. V nakládání se ziskem je o.p.s. omezena toliko tím, že je povinna ho po zdanění celý převést do rezervního fondu. Rezervní fond není konstruován tak jako u společností s ručením omezeným, tj. neodvádí se do něj pouze část zisku. Rezervní fond o.p.s. se používá nejprve ke krytí ztráty vykázané v následujícím účetním období. V praxi to znamená, že o.p.s. nemůže na rozdíl od obchodních společností rozdělovat zisk zakladatelům, ale celý je povinna užít pro vlastní činnost. Příklad z tranformace Divadla Semafor – nejdříve transformováno na s.r.o., od roku 2009 na o.p.s. – jakmile se změnila právní forma, vlastník majetku, nemovitosti, kde divadlo hrálo, navýšilo nájem. Divadlo Semafor má správní radu i Fond, nikoli rezervní, dle vlastních vnitřních předpisů. Sem převedlo oceňovací rozdíl z nabytého majetku. Ten vznikl nabytím části podniku na základě smlouvy o prodeji podniku uzavřenou se společnosti Semafor, spol. s.r.o.. Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Finanční zdroje OPS PO příjmy za poskytované služby, příjmy z doplňkové činnosti, dotace z veřejných zdrojů, sponzorské příspěvky, nadační příspěvky, jiné dary a dědictví PO příspěvek zřizovatele příjmy za poskytované služby, příjmy z doplňkové činnosti, sponzorské příspěvky, dotace z dalších veř. zdrojů na projekty Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Společnost s ručením omezeným, Akciová společnost jsou s účinností od 1. 1. 2014 upraveny zákonem č.90/2012 Sb., o obchodních korporacích možnost založit obchodní společnost i k jiným účelům než je podnikání např. k zajištění divadelní činnosti. Zakladatelem s.r.o. může být kterákoliv fyzická nebo právnická osoba. Základní jmění – 200 000 Kč, dle NOZ 1 Kč. Limitovány daňovou úpravou benefitů pro veřejně prospěšné subjekty!!! Obě tyto formy jsou s účinností od 1. 1. 2014 upraveny zákonem č.90/2012 Sb., o obchodních korporacích, který většinově přebírá úpravu obchodních společností z obchodního zákoníku. Obchodní zákoník je od 1. 1. 2014 zrušen novým občanským zákoníkem. Současně však autoři studie upozorňují na to, že využití obou forem obchodních společností však bude limitováno daňovou úpravou benefitů pro subjekty veřejně prospěšné. Jako veřejně prospěšný poplatník je dle§ 17a daně z příjmů nově definován poplatník, který podle svého zakladatelského dokumentu nebo statutu vykonává jako svou hlavní činnost veřejně prospěšnou činnost. Ústav, který se zakládá k provozování obecně prospěšných činností a nadační fond, jehož účel je z jeho podstaty obecně prospěšný, budou veřejně prospěšným poplatníkem, aniž získají status veřejné prospěšnosti. Podle dosud zveřejněných návrhů, zejména úpravy daně z příjmů, s.r.o. ani a.s. jako obchodní korporace veřejně prospěšným poplatníkem nejsou. To znamená, že s.r.o. a a.s., i když nebyly založeny za účelem podnikání, nebudou veřejně prospěšným poplatníkem, pokud nezískají status veřejné prospěšnosti. Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Vztah k vlastnictví S.r.o. nabývá vlastnictví svým jménem. Při nabytí koupí se stává majitelem nabyté věci bez ohledu na charakter prostředků, které ke koupi použila – prostředky z dotací z veřejných zdrojů, vlastní činnosti, prostředky z grantů a z darů. Společníci se podílejí na majetku s.r.o. v rozsahu svých obchodních podílů.. Obchodní podíl fyzické osoby se dědí, u právnické osoby přechází na právního nástupce. Případná transformace příspěvkových organizací na akciovou společnost nebo společnost s ručením omezeným, kde bude město (resp. územně samosprávný celek) jediným nebo majoritním vlastníkem, a bude deklarován neziskový veřejně prospěšný účel těchto obchodních společností, by přinesla tyto změny: posílila by se právní subjektivita organizací hospodařících s veřejným majetkem, tím by organizace byla nucena hospodařit s veřejným majetkem efektivně a hospodárně, přitom by se na tento typ obchodních společností vztahoval jak zákon o veřejných zakázkách, tak zákon o finanční kontrole, na základě zákona 106/1999 Sb, o svobodném přístupu k informacím by tento typ obchodních společností musel veřejnosti poskytnout případné požadované informace. Změny by se neprojevily snad jen v byrokratická zátěži kladené na organizace hospodařící s veřejným majetkem. Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Orgány a zdroje financování Valná hromada – nejvyšší orgán Jednatel/é – statutární orgán Zdrojem financování s.r.o. jsou zejména příjmy z podnikání. S.r.o. mohou být příjemci dotací z veřejných zdrojů, nadačních příspěvků a jiných darů a dědictví. Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Občanské sdružení = spolek Členská základna (stačí 3 členové) Společná činnost vzájemně či veřejně prospěšná Hlavní činnost + vedlejší činnost (vč. podnikání) Pro menší divadelní celky, ne pro kulturní kolosy. Uplatňuje se u divadel, kde se ke společné činnosti sdruží členové sdružení, např. členové souboru. Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

FO - živnost Živnostenský zákon nelze vztáhnout na činnost, která není vykonávána za účelem dosažení zisku. Často divadelní společnosti spojené s hereckou rodinou, v průběhu času, při úspěchu, se často mění v s.r.o. Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Ústav Jak založit ústav? zakládací listinou zakládán za účelem provozovat činnosti užitečné pro veřejnost s tím, že výsledky jejich činnosti jsou každému rovnocenně dostupné za předem stanovených podmínek. jako vedlejší činnost provozovat podnikatelskou činnost, zisk však může ústav použít jen k podpoře činnosti, pro niž byl založen, a k úhradě nákladů na vlastní správu. Jak založit ústav? zakládací listinou nebo pořízením pro případ smrti Podrobnosti fungování ústavu může upravit statut, který vydává správní rada a který se zakládá do rejstříku. Jeho právní konstrukce v řadě aspektů překonává nedostatky právní úpravy obecně prospěšných společností. Ústav je v §402 NOZ definován jako právnická osoba ustavená za účelem provozování činnosti užitečné společensky nebo hospodářsky s využitím své osobní a majetkové složky. Tím, že se jedná o majetkovou právnickou osobu, musí být při jejím založení zakladatelem vložen majetkový vklad. Jeho výše není stanovena, právní řád připouští i vklad v hodnotě 1 Kč. Činnost ústavu tedy není zužována pouze na poskytování služeb, tak jako tomu bylo u obecně prospěšné společnosti. Ve vztahu k divadlům je tato skutečnosti více než pozitivní, protože činnost divadel nelze zúžit na pouhé vztahy poskytovatel – klient, zejména chápeme-li divadlo jako fenomén, který plní i roli edukační, socializační, osvětovou, vč. osvojení si kultury. Divadlo musí mít i možnost realizovat aktivity, které nemají konkrétního klienta, aniž by si (jako tomu bylo v případě obecně prospěšných společností) vymýšlelo konstrukce toho, kdo je klient a za jakých podmínek se mu služba poskytne. Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Na rozdíl od spolků mají ústavy zákonem danou strukturu orgánů Ředitel (statutární orgán ústavu, s nárokem na odměnu). Správní rada (dohlíží na ředitele, rozhoduje o hlavních finančních otázkách atd., nárok na odměnu jen je-li to v zakládací listině) Pro ústav je tedy typické využití nejen osobní, ale také majetkové složky organizace (na rozdíl např. od spolku, který je založený pouze na osobní složce), se v případě ústavu počítá s majetkovými vklady. Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Některé povinnosti ústavu: Pokud výše čistého obratu ústavu překročí 10 milionů Kč je nutný audit (není-li statutem stanoveno méně). Neurčí-li zakladatelská listina jinak, vyhotovuje ústav výroční zprávu, kterou zveřejňuje nejpozději do šesti měsíců po skončení účetního období ve sbírce listin příslušného rejstříku. Nebude-li ústav dlouhodobě naplňovat svůj účel, může ho soud na návrh zrušit. Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Nadační fond Stává se právní formou v zahraničí známou jako „operating foundation“. Nejedná se o právnickou osobu prvoplánově určenou k poskytování nadačních příspěvků. Jeho základní charakteristikou je realizace účelu, který je užitečný buď z hlediska společenského nebo z hlediska hospodářského. Svůj účel nadační fond realizuje konkrétními činnostmi nebo poskytováním nadačních příspěvků. Právní podstatou nadačního fondu však zůstává, že se jedná o účelové sdružení majetku, kterému je poskytován poměrně vysoký stupeň ochrany Teoreticky by obec mohla vytvořit nadační fond, kam by vložila majetek, divadelní budovu a pro tu by hledala dramaturgickou náplň. To by bylo možné vytvořit i formou ústavu….až praxe ukáže, co je vhodnější, a zda vůbec. Základní charakteristikou „nadačního fondu“ je, že se jedná o účelové sdružení majetku realizující účel, užitečný buď z hlediska společenského, nebo z hlediska hospodářského. Na rozdíl od stávající úpravy nadačních fondů, kdy je jejich základní činností poskytování nadačních příspěvků, může nadační fond po 1. 1. 2014 realizovat svůj účel buď konkrétními činnostmi, kterými může být i poskytování služeb, nebo poskytováním nadačních příspěvků popř. kombinací obou. O možnosti využitelnosti nadačního fondu v rámci optimalizace pražské divadelní sítě lze uvažovat v těch případech, kdy by byl divadelní prostor představovaný nemovitým majetkem města – budovou a jejím vnitřním vybavením poskytován na základě výběrového řízení divadelním souborům k realizaci konkrétního projektu na sjednanou dobu (model oddělení budovy od divadelního souboru). Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

veřejnoprávní instituce v kultuře silná lobby Asociace profesionálních divadel návrhem zákona definována jako právnická osoba, jejíž hlavní činností je poskytování veřejných kulturních služeb podle zvláštního předpisu zákona č.203/2006 Sb., o některých druzích podpory kultury a o změně některých souvisejících zákonů a provádění činností, jež jsou neziskové a slouží veřejnému zájmu. má odstranit nedostatky dnešních příspěvkových organizací a odpolitizovat je Ale: zřizovatel rozhoduje o změnách zřizovací listiny, o přeměnách i zrušení VPI, jmenuje a odvolává členy správní rady a dozorčí rady a současně jmenuje a odvolává i ředitele, který je statutárním orgánem. Zřizovatel vydává předchozí souhlas k dispozicím s majetkem zřizovatele, který je VPI svěřen (S vlastním majetkem nakládá VPI na zřizovateli nezávisle). Zřizovatel má právo schvalovat rozpočet VPI. zajistit jejich stabilní financování – jak??? Korporativní financování???? VPI podle návrhu zákona může vedle této hlavní činnosti za podmínek stanovených tímto zákonem vykonávat i doplňkovou činnost, která nesmí ohrožovat nebo omezovat činnost hlavní. VPI může podle návrhu zákona zřídit stát, kraj nebo obec samostatně nebo společně. VPI vzniká zápisem do rejstříku VPI vedeného rejstříkovým soudem, tedy obdobně jako ústav podle NOZ. Na rozdíl od soukromoprávních subjektů má zřizovatel VPI silnější postavení. Podle návrhu zákona rozhoduje o změnách zřizovací listiny, o přeměnách i zrušení VPI, jmenuje a odvolává členy správní rady a dozorčí rady a současně jmenuje a odvolává i ředitele, který je statutárním orgánem. Zřizovatel vydává předchozí souhlas k dispozicím s majetkem zřizovatele, který je VPI svěřen (S vlastním majetkem nakládá VPI na zřizovateli nezávisle). Výrazným nástrojem zřizovatele k ovlivňování činnosti VPI je jeho právo schvalovat rozpočet VPI. Organizační struktura VPI je podle návrhu zákona tvořena ředitelem, správní radou a dozorčí radou. Obdobně jako u právnických osob soukromého práva se u funkcionářů VPI stanoví odpovědnost s péčí řádného hospodáře. Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Kulturní holdingy Jde vlastně o propojení jednotlivých organizací či kulturních projektů do holdingu Společné všem zapojeným organizacím jsou řídící činnosti - plánování, systém IT, odměňování, controllingu, hlídá se i dramaturgie kvůli překryvům Nezávislá umělecká svoboda, daný rozpočet z centra, s nímž se musí vyjít Často postaveny na víceletém korporativním (tj. z více veř. zdrojů) financování ND Praha zvažuje transformaci do holdingu Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Při uvažování transformace Nová právnická osoba nebude právním nástupcem PO. Řešení transformace PO na soukromoprávní subjekt - změna jejich vlastního chování, která vychází ze základních zásad práva. Pro soukromoprávní subjekt platí právní zásada „Co není zakázáno, je dovoleno“, resp. z hlediska logického přesněji „Všechno, co není zakázáno, ani přikázáno, ani výslovně dovoleno, je dovoleno mlčky.“ PO jako subjekty veřejného práva mohou naopak vykonávat pouze to, co je jim povoleno, vymezeno. Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Zkušenosti z transformace Na právní formu OPS i SRO dva hlavní problémy : snižování finančního objemu grantů a neexistenci systému poskytování investičních prostředků Případ Činoherního studia v Ústí nad Labem ukazuje, že problém není v právní formě  http://cinoherak-usti.cz/kauza-cinoherniho- studia/ Ale v lidech…??? Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Divadlo petra bezruče vs. Divadelní společnost petra bezruče DPB – jen budova, která patří SMO - st.m. Ostrava DSPB s.r.o. která naplňuje budovu DPB obsahem/repertoárem jejím hlavním zdrojem financování víceletá neinvestiční dotace z rozpočtu obce, nikoliv zisk. musí každoročně předkládat dramaturgický plán pro konkrétní sezónu provádět každoročně inventarizaci vypůjčeného majetku dodržet magistrátem SMO stanovený minimální počet představení, které musí za rok odehrát dodržet magistrátem SMO stanovený minimální počet premiér za sezónu Tj. sice transformace, ale vlastně podobně jako PO Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Divadlo Šumperk, s.r.o. Jednatel – starosta Ředitel – umělecké vedení divadla Majetek města vložen do majetku s.r.o. Pravidelná dotace od města i Olomouckého kraje Umělecká a ostatní hospodářské činnosti realitní činnost, správu a údržbu nemovitostí, silniční motorovou přepravu osobní, silniční motorovou přepravu nákladní, pronájem a půjčování věcí movitých, specializovaný maloobchod. Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Dejvické divadlo, ops Původně PO městské části Pha Dejvice Od roku 2005 OPS, s příslibem podpory MČ, které je jejím zakladatelem, a to ve výši 100 % roku 2003, od roku 2005 4letý grant HMP I doplňková činnost: Pořádání výstav, veletrhů, přehlídek a obdobných akcí Vydavatelská a nakladatelská činnost Reklamní činnost a marketing Agenturní činnost v oblasti kultury a umění Pronájem nebytových prostor bez poskytování jiných než základních služeb Výroba, rozmnožování a nahrávání zvukových a zvukově obrazových záznamů Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Hlavní složku nákladů tvoří náklady na osobní náklady Hlavní složku nákladů tvoří náklady na osobní náklady. Nominálně tyto mzdy do roku 2003 mírně rostly, poté z důvodu snižování stavu zaměstnanců začaly klesat. V roce 2006 opět nastal jejich mírný vzestup, avšak nikterak výrazný. Po celé sledované období osciluje podíl osobních nákladů na celkových nákladech kolem hodnoty 60 %. Druhou nejvýraznější položkou nákladů jsou služby, které tvoří 28 – 37 %. Nejvýraznější položkou vedenou na účtu služeb tvoří honoráře a auditorské služby a správa sítě PC. Neplánovaným výdajem, který negativně ovlivnil výši nákladů v roce 2004, byla povinná úhrada sankce za nezaměstnávání osob se změněnou pracovní schopností dle zákona 474/2001 Sb., v platné změní. Organizace při svém počtu 43 přepočtených osob má povinnost zaměstnat uvedené osoby v počtu 2, což v letech předchozích splňovala. V srpnu 2004 však byla jedné pracovnici invalidita dočasně přerušena, proto se organizace dostala do této situace. V roce 2005 je významným z hlediska nákladů, neboť z níže uvedeného grafu je patrné, že se Dejvické divadlo snaží co možná nejvíce uspořit. Úspory jsou znatelné především z výše nákladů uvedených na účtech Spotřeba energií a v některých analytických účtech služeb – zejména náklady na telefony. Na obou těchto účtech meziročně sice nominální náklady vzrostly, avšak reálně se jejich procentní podíl na celkových nákladech snížil. Nejedná se o žádné zásadní snížení nákladů, avšak při omezenosti zdrojů v kultuře lze považovat každé i minimální uspoření za velmi pozitivní. Nominální hodnoty nákladů v roce 2004: spotřeba energií – 233 tis. Kč, telefony 202 tis. Kč. Rok 2005: spotřeba energií 427 tis. Kč, telefony – 369 tis. Kč. Reálné procentní meziroční snížení nákladů: spotřeba energií - -0,06 %, telefony – 0,06 %. Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Po celou dobu existence Dejvického divadla byla (a stále je) pro chod jeho činností zásadní podpora z veřejných rozpočtů, především z rozpočtu jeho zřizovatele – Městské části Praha 6. I přesto, že se nominální hodnoty příspěvků z tohoto rozpočtu snižují, jsou stále zdroje z veřejných zdrojů nejsilnějším pilířem finančního zabezpečení chodu divadla. V průběhu sledovaných pěti let je možno ovšem sledovat rozšiřování spektra těchto příjmů. Toto tvrzení dokládají i následující grafy. V prvním uvedeném grafu je patrné, že celkové příjmy organizace mají nominálně mírně klesající charakter, který je ovšem následován obdobnou vývojovou tendencí i u celkových nákladů. Názorněji je vztah celkových příjmů a celkových nákladů zobrazen grafem „Procentní podíl veřejných příjmů na celkových nákladech organizace“, který dokazuje, že veřejné zdroje, i přesto, že jsou stále nejdůležitějšími finančními prostředky, mírně klesají. V rámci sledovaných pěti let tento podíl klesl o 25 %, což z hlediska nákladů může být nemalý problém. Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Vlastní zdroje tvoří taktéž velmi důležitou součást financování Dejvického divadla. Současně lze říci, že jejich spektrum i významnost jsou rok od roku větší. Zatímco v roce 2002 pokrývaly vlastní příjmy 23 % nákladů, v roce 2007 to bylo již 42 %. Nejvýznamnějším vlastním zdrojem v rámci hlavní činnosti jsou příjmy ze vstupného, které se ve sledovaných letech pohybují v rozmezí od 19 do 26 % z celkových výdajů, avšak jejich podíl se 2004 prudce snižuje. Spektrum svých vlastních příjmů začíná Dejvické divadlo rozšiřovat až od roku 2004. Do této doby byly jedinými významnými finančními zdroji tržby ze vstupného a kurzovné – Rosénka. V roce 2004 byly poprvé zaznamenány příjmy ze zájezdových vystoupení, které se postupem času stávají stále více významnými. Jejich podíl v roce 2007 činil již 13 %. Do vlastních příjmů je nutné také zahrnout příjmy z převodů z fondu odměn a rezervního fondu, ze kterých bylo poprvé čerpáno v roce 2003. Jednalo se o částku 391 tis. Kč. Na významnosti začaly v průběhu let nabírat i granty a dotace od soukromých subjektů, které až do roku 2006 měly jen mizivý charakter. V roce 2006 se stala hlavním partnerem Dejvického divadla společnost ČSOB, která poskytuje divadlu nemalé finanční prostředky, což je patrné i z níže uvedeného grafu. Lze říci, že se Dejvické divadlo snaží naplňovat požadavky vícezdrojového financování a jeho snaha dosahuje úspěchů. Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Dotační systémy - víceleté Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

praha První začaly s cílenou transformací Grantový systém Dvouleté až čtyřleté granty Jednoleté granty Hodnotící komise odborníků 15 členů komise (14 odborníků + 1 zastupitel) Posuzované oblasti Dosavadní činnost žadatele/kreditbilita Kvalita předloženého projektu Posouzení rozpočtu projektu/činnosti Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Výdaje na Kulturu v Brně Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Nový 3.-4.letý dotační systém Od října 2013 Jednoleté dotace Tříleté dotace (od roku 2016 4. leté) Nezávislé, odborné hodnotící komise Konečné slovo – zastupitelstvo Rok 2013 2014 2015 2016 2017 Výše dotace nezřizovaným inst. 10, 7 mil 12 mil 18,6 mil 25 mil 28 mil Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová

Ekonomika kultury, jaro 2017 Simona Škarabelová