Úvod do testování hypotéz

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Testování hypotéz – princip,
Advertisements

Testování statistických hypotéz
METODA LINEÁRNÍ SUPERPOZICE SUPERPOSITION THEOREM Metoda superpozice vychází z teze: Účinek součtu příčin = součtu následků jednotlivých příčin působících.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Ekonomicko-matematické metody č. 11 Prof. RNDr. Jaroslav Ramík, CSc.
Kapitola 1: Popisná statistika jednoho souboru2  Matematická statistika je věda, která se zabývá studiem dat vykazujících náhodná kolísání.  Je možno.
10. SEMINÁŘ INDUKTIVNÍ STATISTIKA 3. HODNOCENÍ ZÁVISLOSTÍ.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
STATISTICKÉ METODY V GEOGRAFII. Odhady parametrů intervaly spolehlivosti.
Funkce Lineární funkce a její vlastnosti 2. Funkce − definice Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny.
POZNÁMKA: Pokud chcete změnit obrázek na tomto snímku, vyberte obrázek a odstraňte ho. Potom klikněte na ikonu Obrázek v zástupném textu a vložte vlastní.
9. SEMINÁŘ INDUKTIVNÍ STATISTIKA 2. TESTOVÁNÍ STATISTICKÝCH HYPOTÉZ.
Induktivní statistika
Analýza variance (ANOVA).
POČET PRAVDĚPODOBNOSTI
Testování hypotéz Testování hypotéz o rozdílu průměrů
Interpolace funkčních závislostí
7. Statistické testování
„VĚDA JE, DÁVÁ SPRÁVNÉ ÚDAJE, NEKLESEJTE NA MYSLI, ONA VÁM TO VYČÍSLÍ“
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Testování hypotéz vymezení základních pojmů
Rozhodování 1.
Lineární funkce - příklady
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Lineární rovnice a nerovnice I.
Úloha bodového systému
Testování hypotéz Testování hypotéz o rozdílu průměrů
Statistické pojmy. Statistické pojmy Statistika - vědní obor zabývající se zkoumáním jevů, které mají hromadný charakter Pojem statistika slouží k.
IAS 36 Snížení hodnoty aktiv.
8.1 Aritmetické vektory.
Výběrové metody (Výběrová šetření)
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Logika a metody výběru vzorku
Výběr výzkumného vzorku
Párový neparametrický test
Poměr v základním tvaru.
Základy statistické indukce
Účetní pravidla, změny v účetních odhadech a chyby
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Parametry polohy Modus Medián
Kvadratické nerovnice
Želvy H0 = není rozdíl mezi délkou želv na Marshallových ostrovech a délkou celé populace karet obrovských H1 = je rozdíl mezi délkou karet obrovských.
NOMINÁLNÍ VELIČINY Odhad hodnoty pravděpodobnosti určitého jevu v základním souboru Test hodnoty pravděpodobnosti určitého jevu v základním souboru Srovnání.
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Test z Metodologie – náměty k přípravě
Spojité VELIČINY Vyšetřování normality dat
Střední hodnoty Udávají střed celé skupiny údajů, kolem kterého všechny hodnoty kolísají (analogie těžiště). Aritmetický průměr - vznikne součtem hodnot.
Dvourozměrné geometrické útvary
STATISTIKA Exaktní věda Úkoly statistiky zjišťovat data
XII. Binomické rozložení
Základní statistické pojmy
Úvod do praktické fyziky
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Fitování Konstrukce křivky (funkce), která co nejlépe odpovídá naměřeným hodnotám. - může podléhat dodatečným podmínkám Lineární vs. nelineární regrese.
TŘÍDĚNÍ DAT je základní způsob zpracování dat.
Lineární regrese.
Analýza variance (ANOVA).
Poměr v základním tvaru.
Běžná pravděpodobnostní rozdělení
Fitování Konstrukce křivky (funkce), která co nejlépe odpovídá naměřeným hodnotám. - může podléhat dodatečným podmínkám Lineární vs. nelineární regrese.
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Centrální limitní věta
Lineární funkce a její vlastnosti
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Více náhodných veličin
Grafy kvadratických funkcí
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Transkript prezentace:

Úvod do testování hypotéz Martina Litschmannová, Adéla Vrtková

Obsah lekce Opakování Základní pojmy spojené se statistickou indukcí Výběrové charakteristiky a populační parametry Intervalové odhady Úvod do testování hypotéz Co je to statistická hypotéza Základní typy statistických hypotéz Co je to testování hypotéz? (zavedení pojmu nulová a alternativní hypotéza pro parametrické hypotézy, definování pojmu efekt, chyby při testování hypotéz) Jak rozhodnout o pravdivosti statistické hypotézy? klasický test Čistý test významnosti

Jaké pojmy je nutno znát? Statistická indukce úplné šetření výběrové šetření Exploratorní (popisná) statistika Exploratorní (popisná) statistika = ZÁKLADNÍ SOUBOR REPREZENTATIVNÍ výběr statistická jednotka statistické znaky – údaje, které u statistických znaků sledujeme (např. váha, výška, IQ, …)

Rozdíl mezi výběrovými charakteristikami a populačními parametry Parametry populace (obvykle pro jejich značení používáme symboly řecké abecedy) jsou konstanty. Charakteristiky výběru (obvykle značíme latinkou) jsou obvykle různé – v závislosti na pořízeném výběru. Jsou to náhodné veličiny. Základní soubor (populace) stř. hodnota 𝐸 𝑋 , resp. 𝜇 medián 𝑥0,5 rozptyl 𝐷 𝑋 , resp. 𝜎 2 směr. odchylka 𝜎 pravděpodobnost (parametr binom. rozdělení) 𝜋 Výběrový soubor (výběr) (výběrový) průměr 𝑋 výběrový medián 𝑋 0,5 výběrový S 2 výběrová směr. odchylka 𝑆 rel. četnost 𝑝

Proč používáme metody statistické indukce? Lze určit střední hodnotu životnosti el. součástek? Lze určit účinnost léku? Lze určit, který výrobce vyrábí kvalitněji? Neznáme-li rozdělení náhodné veličiny 𝑋, pak parametry náhodné veličiny X nelze většinou přesně určit, lze je jen odhadnout.

Proč používáme metody statistické indukce? Lze určit střední hodnotu životnosti el. součástek? Lze určit účinnost léku? Lze určit, který výrobce vyrábí kvalitněji? Neznáme-li rozdělení náhodné veličiny 𝑋, pak parametry náhodné veličiny X nelze většinou přesně určit, lze je jen odhadnout nebo lze ověřovat tvrzení, která se týkají jejich rozdělení.

Základní metody statistické indukce Intervalové odhady (angl. confidence intervals) – umožňují odhadnout nejistotu v odhadu parametru náhodné veličiny Testování hypotéz (angl. hypothesis testing) - umožňuje posoudit, zda experimentálně získaná data nepopírají předpoklad, který jsme před provedením testování učinili. Používáme, chceme-li ověřit platnost předem definované hypotézy (s předem danou hladinou významností). Používáme, chceme-li určit velikost parametru NV, resp. velikost efektu (rozdílu, resp. poměru parametrů dvou NV). zdroj: http://www.nedarc.org/

Co je to statistická hypotéza? Statistická hypotéza – předpoklad (tvrzení) o rozdělení náhodné veličiny Co je zdrojem statistických hypotéz? předchozí zkušenosti, teorie, kterou je třeba doložit, požadavky na kvalitu produktu, dohady založené na náhodném pozorování…

Co je to statistická hypotéza? Statistická hypotéza – předpoklad (tvrzení) o rozdělení náhodné veličiny Příklady statistických hypotéz: Střední životnost žárovek Ed je nižší než výrobcem udávaných 5 let. Mortalita je u laparoskopických operací nižší než u operací konvenčních. Průměrné výsledky srovnávacích testů závisí na typu absolvované střední školy. Pořízený datový soubor je výběrem z populace mající normální rozdělení. Poznámka: Rozdíl (resp. poměr) parametru náhodné veličiny a jeho očekávané hodnoty, popřípadě rozdíl (resp. poměr) parametrů náhodných veličin nazýváme efekt.

Jaké typy statistických hypotéz rozlišujeme? Parametrická statistická hypotéza – tvrzení ohledně efektu Hypotézy o parametru jedné populace (o střední hodnotě, rozptylu, mediánu, parametru binomického rozdělení, …) Hypotézy o parametrech dvou populací (srovnávací testy) Hypotézy o parametrech více než dvou populací (ANOVA, Kruskalův-Wallisův test, …) Neparametrická statistická hypotéza – tvrzení o jiné vlastnosti rozdělení náhodné veličiny než o jejím parametru (např. hypotézy o typu rozdělení NV, hypotézy o závislosti NV, …)

Jak ověřit, zda je statistická hypotéza pravdivá? Příklad: Domníváme se, že střední hodnota obsahu cholesterolu v krvi je u české populace 4,7 mmol/l. 𝐻 0 : 𝜇=4,7 𝐻 𝐴 : 𝜇≠4,7 Jak tento předpoklad ověřit? Zjistíme údaje o obsahu cholesterolu v krvi u 100 náhodně vybraných Čechů. Průměrný obsah cholesterolu v krvi probandů (tj. jedinců, kteří jsou předmětem zkoumání) byl 5,4 mmol/l. Jsou tyto výsledky v souladu s naší hypotézou? I kdyby byla testovaná hypotéza pravdivá, nelze očekávat, že průměrná hodnota pozorovaná ve výběru bude přesně 4,7 mmol/l. Nulovou hypotézu zamítneme, pokud získané uspořádání výběru bude za předpokladu platnosti nulové hypotézy velmi nepravděpodobné.

Jak ověřit, zda je statistická hypotéza pravdivá? Pravdivost nulové hypotézy nelze na základě dat dokázat!!! Pravdivost nulové hypotézy lze na základě dat pouze vyvrátit. Nulová hypotéza (obžalovaný je nevinen) Alternativní hypotéza (obžalovaný je vinen) Data (výběrový soubor) (svědci) Testové kritérium (soudce) Princip presumpce neviny Neodsoudí-li soudce obžalovaného, nemusí to znamenat, že je obžalovaný nevinný. Může to znamenat, že neexistuje dostatek důkazů pro jeho odsouzení!

Terminologie v praxi (I) Zadání problému: Ověřte, zda použití bezpečnostních pásů ovlivňuje úmrtnost při dopravních nehodách. ------------------------------------------------------------------------------------------------------- Populace 1 (základní soubor 1): účastníci dopravních nehod, kteří seděli na místech, na nichž je možno používat bezpečnostní pásy a byli připoutáni. Populace 2 (základní soubor 2): účastníci dopravních nehod, kteří seděli na místech, na nichž je možno používat bezpečnostní pásy a nebyli připoutáni. Sledovaný statistický znak (náhodná veličina): úmrtnost (relativní četnost zemřelých) Nulová hypotéza 𝑯𝟎: 𝜋 𝐴 = 𝜋 𝑁 , kde 𝜋 𝐴 , resp. 𝜋 𝑁 označuje úmrtnost účastníků dopravních nehod, kteří byli, resp. nebyli, připoutáni Alternativní hypotéza 𝑯𝑨: 𝜋 𝐴 ≠ 𝜋 𝑁 (zadání problému neobsahuje jednostrannou nerovnost.

Terminologie v praxi (II) Zadání problému: Ověřte, zda průměrný plat v ČR je větší než 24 000,- Kč. ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Populace (základní soubor): všichni občané ČR pobírající mzdu Sledovaný statistický znak (náhodná veličina): mzda Nulová hypotéza 𝑯𝟎: 𝜇=24 000 Alternativní hypotéza 𝑯𝑨: 𝜇>24 000 (zadání obsahuje nerovnost v tomto tvaru) Poznámka: Průměrný plat zjištěný z výběrového souboru by měl být větší než 24 000,- Kč. Pokud by tomu tak nebylo, měli bychom použít oboustrannou alternativní hypotézu.

Možné chyby při testování hypotéz Při testování hypotéz mohou nastat čtyři situace: Jelikož výběr, na jehož základě rozhodujeme, je náhodný, chybám I. a II. druhu se nelze vyhnout. Chtěli bychom mít k dispozici testy s nízkou hladinou významnosti a vysokou sílou testu. (zvolená) hladina významnosti Rozhodnutí Nezamítáme H0 Zamítáme H0 Skutečnost Platí H0 Správné rozhodnutí Pravděpodobnost: 1 - α Chyba I. druhu Pravděpodobnost: α Platí HA Chyba II. druhu Pravděpodobnost: β Pravděpodobnost: 1 - β síla testu

Možné chyby při testování hypotéz Závěry: Chtěli bychom mít k dispozici testy s nízkou hladinou významnosti a vysokou sílou testu - to jsou, bohužel, dva protichůdné požadavky. S klesající hladinou významnosti roste pravděpodobnost chyby II. druhu! Existuje jediný způsob jak snížit 𝛼 i 𝛽 – zvýšení rozsahu výběru. Hladinu významnosti 𝛼 volíme obvykle 0,05 (resp. 0,01). Sílu testu lze poté ovlivnit volbou testové statistiky (pro ověření určité hypotézy lze často použít několik různých testových statistik) a dostatečného počtu pozorování.

Jak postupovat při testování parametrických hypotéz? (klasický přístup) Formulujeme nulovou a alternativní hypotézu. Zvolíme tzv. testovou statistiku, tj. výběr. charakteristiku, jejíž rozdělení závisí na test. parametru 𝜃. (Rozdělení test. statistiky za předpokladu platnosti 𝐻 0 nazýváme nulové rozdělení.) Ověříme předpoklady testu! Určíme kritický obor 𝑊 ∗ , tj. množinu, v níž se, za předpokladu platnosti 𝐻 0 , hodnoty testové statistiky vyskytují s velmi malou pravděpodobností. Doplňkem k 𝑊 ∗ je tzv. obor přijetí 𝑉 ∗ . Hranici mezi kritickým oborem a oborem přijetí označujeme jako kritická hodnota testu 𝑡 𝑘𝑟𝑖𝑡 . Na základě konkrétní realizace výběru určíme pozorovanou hodnotu 𝑥 𝑂𝐵𝑆 testové statistiky. Na základě vztahu mezi 𝑥 𝑂𝐵𝑆 a 𝑊 ∗ rozhodneme o výsledku testu („Zamítáme 𝐻 𝑂 .“ nebo „Nezamítáme 𝐻 𝑂 .“ )

Standardním výrobním způsobem lze vyrobit monitory se střední životnosti 1200 hodin. Novou technologií, kterou navrhuje vývojové centrum bylo zkušebně vyrobeno 100 obrazovek, jejichž průměrná životnost byla 1265 hodin a směrodatná odchylka 300 hodin. Jde o kvalitnější technologii, nejde pouze o náhodný rozdíl? Řešení: 𝐻 0 : 𝜇=1200, 𝐻 𝐴 : 𝜇>1200 𝑇 𝑿 = 𝑋 −𝜇 𝜎 𝑛 → 𝑡 𝑛−1 Ověření předpokladů testu: Zajištění náhodného výběru je důležité již ve fázi plánování experimentu! Normalitu výběru je nutno ověřit!!! (Nyní např. pomocí exploračních grafů, později pomocí statistického testu.) V tomto příkladu nemáme k dispozici reálná data. Pokračovat v řešení má smysl pouze tehdy, můžeme-li předpokládat normální rozdělení životnosti obrazovek. Toto platí pouze v případě, že X je náhodný výběr z populace mající normální rozdělení!!! testová statistika nulové rozdělení předpoklady testu

Standardním výrobním způsobem lze vyrobit monitory se střední životnosti 1200 hodin. Novou technologií, kterou navrhuje vývojové centrum bylo zkušebně vyrobeno 100 obrazovek, jejichž průměrná životnost byla 1265 hodin a směrodatná odchylka 300 hodin. Jde o kvalitnější technologii, nejde pouze o náhodný rozdíl? Řešení: Pro určení kritického oboru je nutné předem si stanovit, jak „nepravděpodobné“ hodnoty testové statistiky již budeme považovat za „velmi nepravděpodobné“. 𝑊 ∗ = 𝑥 𝑂𝐵𝑆 : 𝑥 𝑂𝐵𝑆 >1,64 𝑇(𝑿), jestliže platí 𝐻0 𝛼 – hladina významnosti testu =0,05 W* Zamítáme 𝐻0 Nezamítáme 𝐻0 𝑡0,95;99=1,66

Standardním výrobním způsobem lze vyrobit monitory se střední životnosti 1200 hodin. Novou technologií, kterou navrhuje vývojové centrum bylo zkušebně vyrobeno 100 obrazovek, jejichž průměrná životnost byla 1265 hodin a směrodatná odchylka 300 hodin. Jde o kvalitnější technologii, nejde pouze o náhodný rozdíl? Řešení: Pro určení kritického oboru je nutné předem si stanovit, jak „nepravděpodobné“ hodnoty testové statistiky již budeme považovat za „velmi nepravděpodobné“. 𝑥 𝑂𝐵𝑆 =𝑇 𝒙 | 𝐻 0 = 1265−1200 300 100 =2,17 𝑥 𝑂𝐵𝑆 ∈ 𝑊 ∗ ⇒ Na hladině významnosti 0,05 zamítáme 𝐻 0 ve prospěch 𝐻 𝐴 . Pozorované zlepšení průměrné životnosti obrazovek je statisticky významné. 𝑊 ∗ = 𝑥 𝑂𝐵𝑆 : 𝑥 𝑂𝐵𝑆 >1,66 Jak se změní výsledek, budeme-li rozhodovat na hladině významnosti 0,01? 𝑊 ∗ = 𝑥 𝑂𝐵𝑆 : 𝑥 𝑂𝐵𝑆 >2,36 𝑥 𝑂𝐵𝑆 ∉ 𝑊 ∗ ⇒ Na hladině významnosti 0,01 nezamítáme nulovou hypotézu. Pozorované zlepšení průměrné životnosti obrazovek není statisticky významné.

𝑝−ℎ𝑜𝑑𝑛𝑜𝑡𝑎=2𝑚𝑖𝑛 𝐹 0 𝑥 𝑂𝐵𝑆 ;1− 𝐹 0 𝑥 𝑂𝐵𝑆 Jak postupovat při testování parametrických hypotéz? (čistý test významnosti) Formulujeme nulovou a alternativní hypotézu. Zvolíme tzv. testovou statistiku, tj. výběr. charakteristiku, jejíž rozdělení závisí na test. parametru 𝜃. (Rozdělení test. statistiky za předpokladu platnosti 𝐻 0 nazýváme nulové rozdělení.) Ověříme předpoklady testu! Výpočet pozorované hodnoty 𝑥 𝑂𝐵𝑆 testové statistiky 𝑇 𝑿 . Výpočet 𝑝 − ℎ𝑜𝑑𝑛𝑜𝑡𝑦 (angl. „𝑝− 𝑣𝑎𝑙𝑢𝑒“). Rozhodnutí o výsledku testu: Tvar alternativní hypotézy 𝐻 𝐴 𝑝−ℎ𝑜𝑑𝑛𝑜𝑡𝑎 𝜃< 𝜃 0 𝑝−ℎ𝑜𝑑𝑛𝑜𝑡𝑎= 𝐹 0 𝑥 𝑂𝐵𝑆 𝜃> 𝜃 0 𝑝−ℎ𝑜𝑑𝑛𝑜𝑡𝑎= 1−𝐹 0 𝑥 𝑂𝐵𝑆 𝜃≠ 𝜃 0 𝑝−ℎ𝑜𝑑𝑛𝑜𝑡𝑎=2𝑚𝑖𝑛 𝐹 0 𝑥 𝑂𝐵𝑆 ;1− 𝐹 0 𝑥 𝑂𝐵𝑆 𝑝−ℎ𝑜𝑑𝑛𝑜𝑡𝑎 Rozhodnutí 𝑝−ℎ𝑜𝑑𝑛𝑜𝑡𝑎<𝛼 Na hladině významnosti 𝛼 zamítáme 𝐻0 ve prospěch 𝐻𝐴. 𝑝−ℎ𝑜𝑑𝑛𝑜𝑡𝑎≥𝛼 Na hladině významnosti 𝛼 nelze 𝐻0 zamítnout.

Standardním výrobním způsobem lze vyrobit monitory se střední životnosti 1200 hodin. Novou technologií, kterou navrhuje vývojové centrum bylo zkušebně vyrobeno 100 obrazovek, jejichž průměrná životnost byla 1265 hodin a směrodatná odchylka 300 hodin. Jde o kvalitnější technologii, nejde pouze o náhodný rozdíl? Řešení: 𝐻 0 : 𝜇=1200, 𝐻 𝐴 : 𝜇>1200 𝑇 𝑿 = 𝑋 −𝜇 𝑆 𝑛 → 𝑡 𝑛−1 Ověření předpokladů testu: Zajištění náhodného výběru je důležité již ve fázi plánování experimentu! Normalitu výběru je nutno ověřit!!! (Nyní např. pomocí exploračních grafů, později pomocí statistického testu.) V tomto příkladu nemáme k dispozici reálná data. Pokračovat v řešení má smysl pouze tehdy, můžeme-li předpokládat normální rozdělení životnosti obrazovek. Toto platí pouze v případě, že X je náhodný výběr z populace mající normální rozdělení!!! testová statistika nulové rozdělení předpoklady testu

Výpočet pozorované hodnoty: 𝑥 𝑂𝐵𝑆 =𝑇 𝒙 | 𝐻 0 = 1265−1200 300 100 =2,17 Standardním výrobním způsobem lze vyrobit monitory se střední životnosti 1200 hodin. Novou technologií, kterou navrhuje vývojové centrum bylo zkušebně vyrobeno 100 obrazovek, jejichž průměrná životnost byla 1265 hodin a směrodatná odchylka 300 hodin. Jde o kvalitnější technologii, nejde pouze o náhodný rozdíl? Řešení: Výpočet pozorované hodnoty: 𝑥 𝑂𝐵𝑆 =𝑇 𝒙 | 𝐻 0 = 1265−1200 300 100 =2,17 Výpočet p-hodnoty: 𝑇(𝑿), jestliže platí 𝐻0 𝛼 – hladina významnosti testu, 𝛼=0,05 W* Zamítáme 𝐻0 Nezamítáme 𝐻0 𝒙 𝑶𝑩𝑺 =𝟐,𝟏𝟕 𝑡0,95;99=1,66 𝑝−ℎ𝑜𝑑𝑛𝑜𝑡𝑎=1−𝐹 2,17 =0,016

Standardním výrobním způsobem lze vyrobit monitory se střední životnosti 1200 hodin. Novou technologií, kterou navrhuje vývojové centrum bylo zkušebně vyrobeno 100 obrazovek, jejichž průměrná životnost byla 1265 hodin a směrodatná odchylka 300 hodin. Jde o kvalitnější technologii, nejde pouze o náhodný rozdíl? Řešení: Výpočet 𝑝−ℎ𝑜𝑑𝑛𝑜𝑡𝑦: 𝑥 𝑂𝐵𝑆 =2,17, 𝑝−ℎ𝑜𝑑𝑛𝑜𝑡𝑎=1−𝐹 2,17 =0,016 Rozhodnutí: Na hladině významnosti 0,05 zamítáme 𝐻 0 . 𝑇(𝑿), jestliže platí 𝐻0 𝛼 – hladina významnosti testu, 𝛼=0,05 W* Zamítáme 𝐻0 Nezamítáme 𝐻0 𝒙 𝑶𝑩𝑺 =𝟐,𝟏𝟕 𝑡0,95;99=1,66 𝑝−ℎ𝑜𝑑𝑛𝑜𝑡𝑎=1−𝐹 2,17 =0,016

null hypothesis must go!“ Standardním výrobním způsobem lze vyrobit monitory se střední životnosti 1200 hodin. Novou technologií, kterou navrhuje vývojové centrum bylo zkušebně vyrobeno 100 obrazovek, jejichž průměrná životnost byla 1265 hodin a směrodatná odchylka 300 hodin. Jde o kvalitnější technologii, nejde pouze o náhodný rozdíl? Řešení: Výpočet 𝑝−ℎ𝑜𝑑𝑛𝑜𝑡𝑦: 𝑥 𝑂𝐵𝑆 =2,17, 𝑝−ℎ𝑜𝑑𝑛𝑜𝑡𝑎=1−𝐹 2,17 =0,016 Rozhodnutí: Na hladině významnosti 0,01 nezamítáme 𝐻 0 . Jak si zapamatovat při jakém vztahu mezi 𝑝−ℎ𝑜𝑑𝑛𝑜𝑡𝑜𝑢 a zvolenou hladinou významnosti zamítáme nulovou hypotézu? „P-value is low, null hypothesis must go!“ Keith M. Bower

Jaké základní testy parametrických hypotéz používáme? viz http://am-nas.vsb.cz/lit40/PRASTA/Statisticka_indukce.pdf

DěkujEME za pozornost!