Finanční gramotnost Rozpočtová gramotnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Advertisements

Finan č ní plán – rozpo č et domácnosti I VY_62_INOVACE_1_2_05 Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Finanční plán.
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Nástroje finančního trhu
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 1. srpna 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.2.4.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 27.července 2012 Název: VY_62_INOVACE_
Ekonomika domácnosti.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Ing. Lucie Kratochvílová
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 18. července 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.2.1.
Výdaje rodinného rozpočtu
AKTIVA Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Rozpočet domácnosti II Majetek zdroje financování ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35,
Petr Machala. Znáte odpověď na otázky? Osobní aktiva jsou: a)oprava vlastního automobilu b)osobní spotřební předměty c)vše co nám přináší příjem d)rekreační.
OSOBNÍ (RODINNÉ) HOSPODAŘENÍ – ZÁKLADNÍ POJMY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Rodinný rozpočet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Finanční plán – rozpočet domácnosti II
Přebytek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Rozpočet domácnosti VY_32_INOVACE_ 19 Mzda, pracovní podmínky.
Rozpočet domácnosti Název školy
Označení materiálu: VY32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_03 Název materiálu: CIZÍ A VLASTNÍ ZDROJE Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace.
Majetek a závazky domácnosti
Rozvaha domácnosti Název školy
Petr Machala. Jak byste naložili s poslední tisícovkou? nájem za bydlení Mám poslední tisícovku…
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
OSOBNÍ A RODINNÝ ROZPOČET Praktické cvičení. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_19 Název materiáluDluhy AutorMgr.
INVESTOVÁNÍ DOMÁCNOSTÍ. Finanční rozpočet  Finanční rozpočet domácnosti je souhrnný přehled příjmů a výdajů všech členů domácnosti za určité časové období.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
* Finanční gramotnost * Hospodaření domácností. ROZPOČET je porovnání příjmů a výdajů na určité období. Rozpočet si může sestavit jednotlivec i domácnost.
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk. ROZPOČET seznam veškerých plánovaných výdajů a příjmů porovnání pravidelných příjmů a výdajů, rozdělování a užití peněz druhy:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_04_Osobní aktiva a pasiva TEMA:Finanční.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Další vzdělávání v Moravskoslezském kraji Finanční gramotnost v praxi Ing. Ludmila Tkáčová CZ.1.07/3.1.00/
EU_62_A_sada 1_19_M_Typy rozpočtů_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Prezentace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST AKTIVA A PASIVA ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0201_OSOBNÍ AKTIVA Téma: OSOBNÍ AKTIVA A PASIVA Číslo projektu:
1 Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0206 Název vzdělávacího materiálu: Vkladové služby bank Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Kód vzdělávacího materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Jakub Skalický Obchodní akademie Neveklov 2014/2015
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Prezentace.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kam s penězi, aby nezahálely – Pracovní list
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál
RODINNÝ ROZPOČET (PŮJČKA, HYPOTÉKA)
Transkript prezentace:

Finanční gramotnost Rozpočtová gramotnost Jakub Skalický Obchodní akademie Neveklov 2014/2015

Rozpočtová gramotnost obecně Je souhrn nezbytných kompetence, které jsou nutné pro správu rodinného/osobního rozpočtu. Obsahuje schopnost zvládat různé životní situace Dále zahrnuje dvě specializované složky a to – správu finančních aktiv a správu finančních závazků (pasiv).

„Rozpočet příjmů a výdajů zachycuje průběžný stav peněz.“

Příjmy domácnosti Dvě skupiny příjmů: A)Pravidelné – typické prvky: Mzda (plat, stravenky, cestovné) Příjem z podnikání Sociální příjmy (starobní důchod, soc. dávky, rodič. příspěvky) Další (příjmy za pronajaté nemovitost, podíly na zisku) B)Nepravidelné Odměny Úroky z vkladů Prodej nepotřebné věci

Dále to mohou být příjmy jednorázové (slouží jako zdroj rezerv) Obě předchozí skupiny zahrnujeme mezi čisté příjmy.

Výdaje domácnosti Dělí se do dvou skupin: Pevné výdaje se opakují a je velmi obtížné je snížit. : Nájemné Splácení půjček Hypotéky a leasing 2) Kontrolovatelné - jejich výši můžeme snadno a rychle ovlivnit. Jsou různě naléhavé a ovlivnitelné v různé míře. Jídlo - cestování Telefon - zábava Oblečení Údržba a opravy Pohodné hmoty (benzín, nafta)

Majetek a závazky domácnosti Pro zhodnocení hospodaření celé domácnosti je efektivní porovnat majetek a závazky domácnosti. Při zjišťování majetku využíváme zpravidla pořizovací ceny, tj. ceny za které jsme majetek koupily. Postupem času se majetek opotřebovává a jeho cena se mění. Hodnota některého majetku se však může zvyšovat (cenné papíry, umělecká díla apod.) Některý majetek přináší příjmy (pronájem nemovitosti)

Dělení majetku a závazků Majetek: Nemovitosti – pozemek, zahrada, dům, garáž … Movitosti – auto, šperky, vybavení domu, obrazy … Finanční majetek – cenné papíry, stavební spoření … Nehmotný majetek – software, licence, ocenitelná práva … Pohledávky – právo věřitele požadovat plnění po dlužníkovy (směnky) Závazky: Krátkodobé (do 1 roku) – krátkodobé půjčky, fin. výpomoc … Střednědobé (1 až 5 let) – bankovní úvěry, dluhopisy … Dlouhodobé – (5 a více let) – hypotéka, bankovní úvěry … Domácnost by měla počítat s rezervou, optimálně 3 až 6-ti násobek průměrných měsíčních výdajů.

Majetek - aktuální cena Závazky - Dlužná částka Tržní hodnota bytu Příklad a Excel Majetek – závazky Majetek - aktuální cena Závazky - Dlužná částka Tržní hodnota bytu 2 000 000 Hypotéka 1 000 000 Auto 100 000 Finanční leasing (úvěr) 50 000 Osobní majetek (vybavení bytu) Osobní půjčky 150 000 Dovolená Kreditní karta 10 000 Běžný účet 25 000   Podílové listy 20 000 Penzijní připojištění Stavební spoření 200 000 Celkem 2 445 000 1 210 000 http://office.lasakovi.com/excel/financni-poradce/excel-majetek-zavazky/

Rodinný rozpočet K tvorbě rozpočtu je zapotřebí čas a klid. Provedeme analýzu příjmů a výdajů vytvoříme soupis pevných výdajů a příjmů přidáme všechny ostatní následně je dále rozdělíme (na měsíční) Další možnost je, že v průběhu každého měsíce zapisujeme všechny výdaje na konci měsíce je rozdělíme do různých kategorií Cílevědomé řízení příjmové a hlavně výdajové stránky rozpočtu Ke tvorbě rodinného rozpočtu Vám může pomoci Microsoft Office, který nabízí šablony pro tvorbu rodinného rozpočtu. http://www.abecedarodinnychfinanci.cz/e-learning Odkaz na společnost, která pomáhá při tvorbě rozpočtu E-learningový kurz.

Tvorba rodinného rozpočtu

Ukázka šablon a odkazy na stažení. http://office.microsoft.com/cs-cz/templates/osobni-rozpocet-TC010073882.aspx http://office.microsoft.com/cs-cz/templates/mesicni-rodinny-rozpocet-TC001023342.aspx

Ukázka rodinného rozpočtu a Excel http://office.lasakovi.com/excel/financni-poradce/excel-rodinny-rozpocet/

Schodkový rozpočet? Přebytek? Deficit? Řešení! Rozpočet domácnosti může mít větší příjmy než výdaje a opačně. Podle toho dělení na deficitní a přebytkový. Deficit = záporná bilance (jsme ve ztrátě) Rozpočet může být rovněž schodkový. Pokud náš rozpočet skončí v přebytku, je možné peníze využít třeba na spoření. V případě schodku se jej musíme snažit krýt rezervou a případně přichází v úvahu půjčka. Vyskytne se li deficit opakovaný, musíme hledat cesty k jeho snížení nebo hledat cesty, které povedou ke zvýšení příjmů.

Jednorázové velké výdaje Můžeme o nich vědět dopředu, ale také ne. Patří mezi ně: dovolená, studium na soukromé VŠ … Dále ty, o kterých nevíme: porucha spotřebičů, havárie … Existují 4 cesty jak je financovat. Postupně na ně spořit Jednorázově je pokrýt z rezerv Pokrýt je pomocí půjčky, splátkovým prodejem nebo půjčkou (u půjčky ale musíme počítat se vznikem dalších výdajů) Zajistit další příjem (a to třeba i jednorázový)

Dluhová past Základní pravidlo je, že domácnost by měla mít své příjmy v rovnováze s výdaji. Dluhová past znamená, že dlužník řeší splátku jednoho dluhu dalším, jelikož nemá dostatek jiných financí. Největší neřestí je zadlužit se a nemít žádné rezervy. Dluhová past často vzniká, kvůli nečekaným výdajům, které se řeší rychlými půjčkami.

Osobní aktiva Za osobní aktivum se považuje takový majetek, jenž přináší osobní příjmy. Takový majetek, který jsme si pořídili a on nám může přinést příjmy. Osobní aktivum není byt ani dům! Aktiva: - 1. finanční (akcie, dluhopisy) 2. nemovitosti, jenž vytváří příjem 3. majetek jehož cena stoupá (obrazy) 4. autorská práva (kniha, hudba) 5. podnikání (nevyžaduje osobní přítomnost)

Vše záleží na jejím využívání. (v domě nebydlíme – pronájem – aktivum) Osobní pasiva Je to majetek, který vytváří výdaje. Typy osobních pasiv: automobil nemovitost osobní spotřební předmět Může něco být aktivum i pasivum zároveň? Vše záleží na jejím využívání. (v domě nebydlíme – pronájem – aktivum)

Tři otázky osobního financování „Jak naložit se svými penězi“ „Kde získat chybějící prostředky (deficit)“ „Jestli a jak se zajistit proti rizikům“ Rizika: ztráta práce, majetku, nečekané výdaje – řešením je pojištění Přebytek: investice do cenných papírů, stavební spoření, bankovní vklady, podnikání Deficit – snížení výdajů nebo zvýšení příjmů (brigády) Krize (předlužení) – Exekuce, vyvarovat se „mizerným“ úvěrů, pojištění proti neschopnosti splácet, ponechat si určitou rezervu

Finanční plánování Slouží ke správné kombinaci všech příjmů a výdajů, tak aby se všem volným prostředkům dostalo optimálního využití. FP by mělo určit priority jednotlivých cílů: 1) Zjistíme finanční stav domácnosti (rozpočet) 2) Stanovíme s cíle. 3) Cíle si seřadíme a zhodnotíme jejich důležitost a dosažitelnost. 4) Stanovíme finanční prostředky, jenž budou potřeba a způsob jak jich dosáhneme.

Sestavení finančního plánování analýza majetku a příjmů analýza rizik (určení všech rizik – ztráta práce) analýza cílů (určení cílů a potřeba fin. prostředků) analýza stávajících řešení (zvolení postupu pro řešení cílů a analyzování jeho funkčnosti)

Výsledek finančního plánování 1) splnění většiny cílů – tvorba dostatečných rezerv, efektivnost investování (přijatelná rizika) 2) ke splnění některých cílů je výhodné využít cizí zdroje – půjčka… 3) Udržet výdaje na krytí rizik co nejníže, efektivně zajistit rizika

Zdroje http://office.microsoft.com/cs-cz/templates/osobni-rozpocet-TC010073882.aspx http://office.microsoft.com/cs-cz/templates/mesicni-rodinny-rozpocet-TC001023342.aspx http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/7521/jak-sestavit-rozpocet-domacnosti-.html/ http://office.lasakovi.com/excel/financni-poradce/excel-rodinny-rozpocet/ http://office.lasakovi.com/excel/financni-poradce/excel-majetek-zavazky/ http://www.abecedarodinnychfinanci.cz/e-learning Petr Klínský, Otto Münch. EKONOMIKA 3, EDUKO 2013 Praha, ISBN 978-80-87-204-74-0 Ing. Bc. Ivan Noveský a spol. SLABIKÁŘ FINANČNÍ GRAMOTNOSTI, COFET, a. s., 2009, ISBN: 80-254-4207-4