Kam s penězi, aby nezahálely

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Produkty finančního trhu
Advertisements

Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Stavební spoření, úvěry, leasing
Ekonomická gramotnost Hypotéky a spotřebitelské úvěry.
Opakování FINANČNÍ GRAMOTNOST
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
PASIVA Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
INFLACE Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
AKTIVA Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_17 NázevFinanční produkty Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekBankovnictví.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy : Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Označení materiálu: VY32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_03 Název materiálu: CIZÍ A VLASTNÍ ZDROJE Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace.
Produkty finančního trhu Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Nominální a reálná úroková sazba
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 03 Půjčky a úvěry 2 „Odměna za to, že se člověk vyzná je obrovská. A tresty za neznalost finanční.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Úvěrové finanční produkty V následující křížovce každý řádek.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_18 Název materiáluKde si půjčit.
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Aktiva versus Pasiva Napiš, které obrázky řadíš mezi Aktiva.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
FINANČNÍ GRAMOTNOST AKTIVA A PASIVA ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
1 Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0206 Název vzdělávacího materiálu: Vkladové služby bank Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek.
Úvěry, splátky, pojištění
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Bankovní a nebankovní půjčky
Aktivní bankovní operace – úvěry pro občany
Ceny PRODUKTŮ NA FINANČNÍM TRHU
Struktura finančního trhu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Aktivní bankovní operace – úvěry
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Finanční gramotnost HYPOTEČNÍ ÚVĚR. Finanční gramotnost HYPOTEČNÍ ÚVĚR.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Moderní platební nástroje
Příjmy a výdaje domácností – Pracovní list
VKLADOVÉ SLUŽBY BANK II.
Banky a jejich funkce – Pracovní list
Opakování – pracovní list
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Opakování – pracovní list
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Kam s penězi, aby nezahálely – Pracovní list
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
FINANČNÍ GRAMOTNOST PASIVA ZŠ HEJNICE Z. Hyxa.
DUM - Digitální Učební Materiál
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Bankovní finanční produkty.
DUM - Digitální Učební Materiál
Transkript prezentace:

Kam s penězi, aby nezahálely Předmět: Ekonomická praxe Ročník: 2.ročník nástavbového studia – Podnikání Autor: Ing. Alexandra Herbriková Kam s penězi, aby nezahálely Anotace: Materiál je určen pro 2. ročníky nástavbového studia. Seznamuje žáky s problematikou a základními pojmy finanční gramotnosti. Je vhodný jak pro přímou výuku, tak pro samostudium. Klíčová slova: Aktiva Úroková míra Pasiva Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alexandra Herbriková Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.

Digitální učební pomůcka Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0086 Šablona: VI/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Sada: 49 Číslo materiálu: VY-62-INOVACE-EK2-04

Kam s penězi, aby nezahálely

AKTIVA – majetek, se kterým může člověk disponovat. Typy aktiv: Dlouhodobý majetek (byt, dům pozemek, auto,akcie, starožitnosti, podíl ve firmě,…) Krátkodobý majetek (elektronika, zařízení domácností, pohledávky – potvrzení o tom, že mi někdo dluží, pojištění, peníze v bance, v hotovosti,…)

INVESTICE Aktiva v hotovosti nebo jako bankovní vklad - ÚSPORY Aktiva v nepeněžní podobě – INVESTICE

Úroková míra aktiva Aktiva si člověk pořizuje, aby z nich měl víc peněz,než kolik do nich na začátku vložil – výnos. Člověk porovnává výhodnost různých druhů aktiv: kolik vynesla 1 Kč investovaná daným způsobem – MÍRA VÝNOSU u vkladů – ÚROKOVÁ MÍRA (SAZBA)

Úroková míra (sazba) = výnos (úrok) počáteční částka (jistina)

Roční míra výnosu (roční úroková míra) - kolik vynese 1 Kč investovaná daným způsobem za rok = míra výnosu (úroková míra) x 12 počet měsíců (splatnost)

V praxi je potřeba také sledovat: Náklady spojené s pořízením daného aktiva Náklady spojené s údržbou aktiva Náklady spojené s prodejem aktiva (např. poplatky na BÚ,…)

Smysl spoření Inflace – celkový růst cen v ekonomice Roční míra inflace – celkový růst cen v ekonomice oproti předchozímu roku Reálný výdělek – nominální výdělek – inflace Roční růst reálného výdělku – roční růst nominálního výdělku – roční míra inflace

Volné peníze Smysl Okamžitá spotřeba (nákup) Zhodnocení – převod na aktivum, které hned nespotřebováváme (např. termínovaný vklad, stavební spoření, akcie,…) – výnos Smysl Výnos musí být větší než inflace (tj. roční míra výnosu musí být vyšší než roční míra inflace)

PASIVA - zdroje, ze kterých si člověk pořizuje majetek. Typy pasiv: Vlastní zdroje – vlastní příjmy členů domácnosti, úspory Cizí zdroje – úvěry (hypotéky, spotřebitelské úvěry), kreditní karty, leasing, půjčky od příbuzných, zastavárna,…

Úroková míra pasiva Různá pasiva mají různé vlastnosti, podle kterých se člověk rozhoduje, kde je získá. Jistina – půjčená částka Úrok – o kolik vrácená částka převyšuje jistinu Splatnost – jak rychle je potřeba úvěr splatit

Míra úroku – jaký úrok musí člověk Člověk porovnává výhodnost různých druhů úvěrů z hlediska úroku a doby splatnosti Míra úroku – jaký úrok musí člověk zaplatit v případě, že si půjčí 1 Kč

Roční úroková míra (sazba) jaký úrok musí člověk zaplatit v případě, že si půjčí 1 Kč na 1 rok = úroková míra x 12 počet měsíců (splatnost) Úvěr je tím výhodnější, čím nižší je roční úroková míra.

V praxi je potřeba také sledovat: vedlejší výdaje, které jsou spojeny se zřízením, trváním a zrušením úvěru (poplatky) ROČNÍ PROCENTNÍ SAZBA NÁKLADŮ (RPSN) celková nákladnost úvěru za rok (pozor – není povinnost zahrnout poplatky za vedení účtu)

Nákup na splátky Nutnost prozkoumat Banka – spotřebitelský úvěr Obchod – splátkový prodej Nutnost prozkoumat RPSN Lhůty Pokuty, sankce při porušení smlouvy Způsoby řešení sporů

Fixace úrokové míry Stanovení pevné úrokové míry na určitou dobu, po jejím uplynutí se může změnit (hypotéky)

Kreditní karty – úvěrové karty Měsíční úroková míra Bezúročné období – období, kdy dluh, který vznikl použitím kreditní karty není úročen Mohou je vydávat i nebankovní instituce – nákupní úvěrová karta Zastavárny nejnákladnější varianta půjčování peněz (úrok cca 5% na 8 dní = RPSN přes 800% za rok)

Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Použité zdroje Skořepa, M., Skořepová, E. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceleté gymnázia, Manuál pro učitele. 1. vydání. Nakladatelství SCIENTIA, spol. s r.o. 2008. 199 s. ISBN 978-80-86960-40-1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alexandra Herbriková Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.