Kam s penězi, aby nezahálely Předmět: Ekonomická praxe Ročník: 2.ročník nástavbového studia – Podnikání Autor: Ing. Alexandra Herbriková Kam s penězi, aby nezahálely Anotace: Materiál je určen pro 2. ročníky nástavbového studia. Seznamuje žáky s problematikou a základními pojmy finanční gramotnosti. Je vhodný jak pro přímou výuku, tak pro samostudium. Klíčová slova: Aktiva Úroková míra Pasiva Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alexandra Herbriková Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Digitální učební pomůcka Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0086 Šablona: VI/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Sada: 49 Číslo materiálu: VY-62-INOVACE-EK2-04
Kam s penězi, aby nezahálely
AKTIVA – majetek, se kterým může člověk disponovat. Typy aktiv: Dlouhodobý majetek (byt, dům pozemek, auto,akcie, starožitnosti, podíl ve firmě,…) Krátkodobý majetek (elektronika, zařízení domácností, pohledávky – potvrzení o tom, že mi někdo dluží, pojištění, peníze v bance, v hotovosti,…)
INVESTICE Aktiva v hotovosti nebo jako bankovní vklad - ÚSPORY Aktiva v nepeněžní podobě – INVESTICE
Úroková míra aktiva Aktiva si člověk pořizuje, aby z nich měl víc peněz,než kolik do nich na začátku vložil – výnos. Člověk porovnává výhodnost různých druhů aktiv: kolik vynesla 1 Kč investovaná daným způsobem – MÍRA VÝNOSU u vkladů – ÚROKOVÁ MÍRA (SAZBA)
Úroková míra (sazba) = výnos (úrok) počáteční částka (jistina)
Roční míra výnosu (roční úroková míra) - kolik vynese 1 Kč investovaná daným způsobem za rok = míra výnosu (úroková míra) x 12 počet měsíců (splatnost)
V praxi je potřeba také sledovat: Náklady spojené s pořízením daného aktiva Náklady spojené s údržbou aktiva Náklady spojené s prodejem aktiva (např. poplatky na BÚ,…)
Smysl spoření Inflace – celkový růst cen v ekonomice Roční míra inflace – celkový růst cen v ekonomice oproti předchozímu roku Reálný výdělek – nominální výdělek – inflace Roční růst reálného výdělku – roční růst nominálního výdělku – roční míra inflace
Volné peníze Smysl Okamžitá spotřeba (nákup) Zhodnocení – převod na aktivum, které hned nespotřebováváme (např. termínovaný vklad, stavební spoření, akcie,…) – výnos Smysl Výnos musí být větší než inflace (tj. roční míra výnosu musí být vyšší než roční míra inflace)
PASIVA - zdroje, ze kterých si člověk pořizuje majetek. Typy pasiv: Vlastní zdroje – vlastní příjmy členů domácnosti, úspory Cizí zdroje – úvěry (hypotéky, spotřebitelské úvěry), kreditní karty, leasing, půjčky od příbuzných, zastavárna,…
Úroková míra pasiva Různá pasiva mají různé vlastnosti, podle kterých se člověk rozhoduje, kde je získá. Jistina – půjčená částka Úrok – o kolik vrácená částka převyšuje jistinu Splatnost – jak rychle je potřeba úvěr splatit
Míra úroku – jaký úrok musí člověk Člověk porovnává výhodnost různých druhů úvěrů z hlediska úroku a doby splatnosti Míra úroku – jaký úrok musí člověk zaplatit v případě, že si půjčí 1 Kč
Roční úroková míra (sazba) jaký úrok musí člověk zaplatit v případě, že si půjčí 1 Kč na 1 rok = úroková míra x 12 počet měsíců (splatnost) Úvěr je tím výhodnější, čím nižší je roční úroková míra.
V praxi je potřeba také sledovat: vedlejší výdaje, které jsou spojeny se zřízením, trváním a zrušením úvěru (poplatky) ROČNÍ PROCENTNÍ SAZBA NÁKLADŮ (RPSN) celková nákladnost úvěru za rok (pozor – není povinnost zahrnout poplatky za vedení účtu)
Nákup na splátky Nutnost prozkoumat Banka – spotřebitelský úvěr Obchod – splátkový prodej Nutnost prozkoumat RPSN Lhůty Pokuty, sankce při porušení smlouvy Způsoby řešení sporů
Fixace úrokové míry Stanovení pevné úrokové míry na určitou dobu, po jejím uplynutí se může změnit (hypotéky)
Kreditní karty – úvěrové karty Měsíční úroková míra Bezúročné období – období, kdy dluh, který vznikl použitím kreditní karty není úročen Mohou je vydávat i nebankovní instituce – nákupní úvěrová karta Zastavárny nejnákladnější varianta půjčování peněz (úrok cca 5% na 8 dní = RPSN přes 800% za rok)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Použité zdroje Skořepa, M., Skořepová, E. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceleté gymnázia, Manuál pro učitele. 1. vydání. Nakladatelství SCIENTIA, spol. s r.o. 2008. 199 s. ISBN 978-80-86960-40-1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alexandra Herbriková Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.