Psychologická práce s klientem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Právě jste vysvětlili, že pořízení nejnovějšího softwaru prostřednictvím OVS je skvělý způsob, jak optimalizovat IT a vytvářet hodnotu, a chcete.
Advertisements

pro společnost Chodura
Soutěžní úkol. Naším společným úkolem je dostat cyklistu ve spodní části obrazovky na konec cesty. Musí ujet celých 10 kilometrů. Musíme mu pomoci správně.
Slova Květiny.
V této dopravní soutěži prověříme vaše znalosti, které jste zatím získali a které dodržujete když se pohybujete venku a to nejenom na kole. Vašim úkolem.
V této dopravní soutěži prověříme vaše znalosti, které jste zatím získali a které dodržujete když se pohybujete venku a to nejenom na kole. Vašim úkolem.
PSYCHICKÉ STAVY.
PŘÍKLAD KVALITATIVNÍHO VÝZKUMU
Vaši OZ… …prodávají často ve slevách a ustupují z původní cenové nabídky klientovi? …mají málo nových klientů a u stávajících stagnují prodejně? …neumí.
Pozornost Přednáška s prezentací nebo prezentace s přednáškou (Zapněte si prosím zvuk a sami přecházejte na další snímky.) © Radka Mužíková.
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
Asertivita jako obrana proti manipulaci
Helpdesk: Jaký máte počítač? Zákaznice: Bílý.... Halo tady je Claudia Hofhuberová. Nemohu dostat z počítače disketu... Helpdesk: Stiskla jste tlačítko.
Člověk se nědy zeptá proč...???
Neverbální komunikace
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Interpersonální komunikace ve škole Etická výchova, o.p.s.
Otevřená komunikace a konstruktivní kritika
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Komunikační dovednosti
Poznámky pro výuku Předmět: Vlastivěda
Cíle pozorování, kategorie a jednotky pozorovaného chování
Patronus 9/06 Madam Pomfrey, prof. McGonagallová, prof. Snape od Veni.
Proces komunikace VYSÍLAČPŘIJÍMAČ Předávat myšlenky Porozumět informaci PŘENOS ZakódovatDekódovat Poruchy.
Prezentační dovednosti
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Bc. Jitka Hošková. pomáhá určit, který uchazeč bude pro firmu tím nejlepším zaměstnancem, a zároveň která firma bude tou nejlepší pro uchazeče. Nalézt.
(specifické prostředí ve škole)
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková.
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
JAK ZDŮRAZNÍME GESTIKULACÍ SVÁ SLOVA? A KTERÁ GESTA BYCHOM POUŽÍVAT NEMĚLI.
Projekt: Vzdělávání pro ekonomický rozvoj v zemědělství – Ing. Petr Hladký Agro Brno - Tuřany, a.s. Téma: Obchodní dovednosti pro obchodníky.
Komunikace s rodiči.
Význam Základ vztahu mezi advokátem a klientem
Koučování a koučovací otázky
Východiska úkolově orientované supervize
Námitky Karel Jarušek, Fit Academy
Neverbální komunikace
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
KOMUNIKACE.
Aktivní naslouchání Nejdůležitější dovedností v procesu komunikace s partnerem je naslouchání.
Nutriční poradenství u dětí do 2 let. Zjištění a vyhodnocení současného způsobu stravování Zjištění a vyhodnocení současného způsobu stravování Hodnocení.
Naše skutečná a online identita - bezpečný internet ZŠ a MŠ Město Touškov.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Příběh pro všechny tvrdě pracující
Komunikace – základní pojmy: Communicare (lat.) - pracovat na něčem společném - být účasten - sdílet se - oznámit, radit se - domlouvat se - sjednotit.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Od výzkumného problému k jeho řešení (výzkumu) Problém: Co tvoří základ interakce zdravotní sestry s pacientem, která má povahu ošetřovatelské péče?
Psychologická práce s klientem …aneb jak zvládnout úřední jednání Colours.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Komunikace a jednání mezi lidmi III. PROBLÉMOVÉ SITUACE A ASERTIVITA 1)Pasivita, agresivita, manipulace 2)Asertivita 3)Konflikt a jeho řešení 4)Chování.
Pravda a lež v lidské komunikaci
should x be supposed to should x be supposed to
Slova Květiny.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Helpdesk: Jaký máte počítač? Zákaznice: Bílý...
Typ klienta.
Helpdesk: Jaký máte počítač? Zákaznice: Bílý...
Helpdesk: Jaký máte počítač? Zákaznice: Bílý...
Asertivita.
Nejdůležitější dovedností s partnerem je naslouchání.
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Společenská výchova – Neverbální komunikace
Helpdesk: Jaký máte počítač? Zákaznice: Bílý...
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Psychologická práce s klientem
Transkript prezentace:

Psychologická práce s klientem …aneb jak zvládnout úřední jednání

Tipněte si náladu: 1 2 3 4 5 6 překvapená, šťastná, znechucená, 1 2 3 4 5 6 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo překvapená, šťastná, znechucená, vystrašená, rozzlobená,smutná

Otevřenost Nadřazený postoj Ponížený postoj

Otevřený postoj Uzavřený postoj

Zakázaný postoj? Vševěd, Dominátor, Negativista, Strašpytel

                "Pěst"             "Obrácená židle"                 "Zájem"                 "Bariéra"                 "Co teď?"                 "Jak to jen říct?"                 "Zlost"             "Pomoc"                "Zájem"                 "Mám toho dost!"             "Strach"                 "Nesouhlas"

                "Bariéra 2"                 "Neupřímnost"                 "Vypnuto"                 "Nedůvěra"                 "             "Bariéra 3"                 "Agresor"                 "Sekání"                "Flirt"                "Ultra kritik"                

Jak překonat nesouhlas Průlomové strategie jednání najdete v knize: William Ury: Jak překonat nesouhlas

Jak překonat nesouhlas I Aktivně poslouchejte Parafrázujte Netlačte oponenta jednoznačnými tvrzeními Žádejte o radu, nepoučujte, neodborničte Říkejte Ano a….

Jak překonat nesouhlas II Neargumentujte, dotazujte se Ptejte se proč Ptejte se nepřímo „nejsem si jist, zda jsem vás dobře pochopil“, „mohl byste mi vysvětlit, proč je to pro vás důležité“ rád bych věděl, proč vám na tom tak záleží Používejte brainstorming Varujte, nehrozte „Co si myslíte, že se stane?“ „ Jaké to bude mít následky?“

Jak říci kritiku? Mezi čtyřma očima/ před lidmi Z pozice povolaného/souřadného/podřízeného Věcnost – konkrétní, stručná – důkazy (ne z doslechu) Doplnit jasné vysvětlení, co chcete Nevyhrožujte sankcemi, které nesplníte Sandwichová kritika Nepřímé upozornění na chyby „nepřeslechl jsem se?“ Dejte prostor pro vysvětlení druhé straně Omluva při chybné kritice 8. Domluvit termín nápravy 9. Celá kritika vždy zaměřena na úkon, ne na člověka

Gruberova kritika a řešení konfliktu Účinně. Správně. Zdeptat Zklidnit Povzbudit Vidím neshodu Zde máte prostor pro své vysvětlení problému Nyní dejte prostor mně A dále budeme dolaďovat k přijatelnému kompromisu

Komunikační pohotovost při bojové neshodě Překvapivě souhlasit s výpady Vracet je elegantně až tvrdě Dávat útokům správný význam ( to bylo špatně pochopeno, správně je to….) Znovu se ptát a znovu argumentovat (tvrzení je tvrzení, argument je nutno doložit) zachovat nadhled, neurážet se, je to hra

Jak zvládat negativní emoce klienta? Klient vyjadřuje negativní emoce a dává najevo, že chce řešit určitý problém. Není dovolena reakce na hněv: „odvetný útok“, „útěk“ „obrana“ Jak na to? Zeptat se, zda chce klient řešit veřejně nebo ne. Reagujte nejdříve na pocity, pak na řešení problému. „Vidím, že jste se na mě pořádně naštval.“ Nepřerušovat, nechat vymluvit, doplňovat otázkami.: „I když se zlobíte na mě, rád bych vám pomohl. O co jde?“ Návrh na spolupráci „Myslím, že se shodneme na tom, že ani jeden z nás nechce, aby se z této záležitosti stalo něco, co nedokážeme vyřešit. Je tomu tak?“ Ujistěte se otázkami, že jste pochopili, co je vám vyčítáno: „Rozumím vám správně? zlobíte se, protože……, nelíbí se vám toto “ Nechte klientovi čas, aby si situaci promyslel, „vychladl“.

Reakce na urážky Nikdy ne odvetou – výčitková forma Zopakovat slyšené:“považujete mne za“, „říkáte, že“ Negativní aserce: „ano, je pravda, že“, „nemohu než souhlasit“ Negativní dotazování „myslíte, že by bylo lepší“ Právo sami se soudit při porušení morální hranice:“Jste zloděj“ „Nic neumíte“, „Nejste k dispozici“ – Jednoznačně odmítnout

Co nesmí zaznít z vašich úst… Vždycky to děláme takhle Asi je to hloupý nápad,ale Zkusím to Žádný problém Zabere to jen minutu To nemám v popisu práce Není to moje chyba Nemůžu To není fér

Nežádoucí obraty/Žádoucí obraty Pokusím se / Podniknu následující kroky Chci být upřímný / Popíšu vám, jak to vidím já Kolega tady není/ kolega přijde za hodinu To je nesmysl / Mám jinou zkušenost Tyto informace jsou 100%/ Informace jsme převzali z …. Není to tak, jak si myslíte / Je to jinak Udělám, co budu moci / Udělám toto Mám malou otázečku / Mám dotaz Špatně jste to pochopil / Chápeme to každý jinak Já vám to znovu vysvětlím / Vrátím se k tomu podrobněji

Jak si pamatovat jména a tváře? Pozorujte – soustřeďte se na zajímavosti Poslouchejte – vnímejte sluchem jména Vyžadujte opakování Ověřte si výslovnost (hláskování) Zajímejte se o původ jména Opakujte při konverzaci, v hlavě, při loučení Používejte mnemotechnické pomůcky Cvičení jmen

Lež neverbálně Desmond Morris (antropolog) 1.Sáhnutí si na nos 2.Oko jemně mnuté 3.Pokles gestikulace Lež identifikují nejlépe přesné otázky či dotaz o zopakování Řečové „klíče“: příliš pomalé odpovídání, vyhýbavá odpověď, zbytečně moc, mluví, protiřečení Neverbální „klíče“: chvěl se hlas, uhýbání očima, falešný úsměv, celková řeč těla

Lež neverbálně Jako znaky naivního neverbálního lhaní uvádí Křivohlavý natáčení se k adresátovi bokem; vyhýbání se zrakovému kontaktu; narušená (neobvyklá) koordinace obou rukou – ruce se najednou něčím zabývají. Za znaky „otrlého“ neverbálního „krytí“ lži je oproti tomu možné považovat: postavení se k adresátovi čelem; vytrvalý pohled do očí (až 100 % času rozhovoru); souhra rukou koordinovaná, nenápadná.

Mikrovýrazy lži Paul Ekman psycholog PE Group kniha Odhalené emoce Anatomie lži – seriál „Mikrovýrazy vám naznačí, že se někdo snaží skrýt emoci a správné rozpoznání mikrovýrazu vám poví, o jakou emoci se jedná. Emoce však může a nemusí souviset se lží. (Vybíral 50%) Tvář - Facial Action Coding System (FACS; čili Kódovací systém obličejových aktivit) http://www.lie-to-me-now.com/test/

Psycholog Jan Ženatý pozná lež z obličeje Pozná emoce z obličeje Psycholog Jan Ženatý pozná lež z obličeje http://www.novinky.cz/zena/styl/398025-detektor-nepotrebuje-lez-pozna-z-obliceje.html

Překvapení,strach, hněv Opovržení, štěstí, hněv http://www.lie-to-me-now.com/test/ Strach, překvapení, opovržení

Bájivá lhavost Pseudologia phantastica je porucha, při níž postižený vypráví smyšlené příběhy, které údajně zažil. Obvykle je sám přesvědčen o jejich věrohodnosti. Konfabulace - reakce na otázky smyšlenkami Mythomanie – vymýšlí smyšlenky aktivně (Hysterické osobnosti, alkoholici, psychopati, děti)

Jak reagovat na lež Přejít to oklikou „Takhle to sice není, ale asi ještě nemáte aktuální informace“ Identifikovat lež, ale neoznačit lháře: „Toto jsou chybné informace srovnejte si to s…“ Přímo identifikovat lháře Totéž a oznámit sankce Použít lež proti lži

Co nikdy neříkat šéfovi (jak to vidí normální člověk) 1.To nejde: narvat tupláka do pullitru 2.Asi by to možná šlo...: Ale půlku rozleju 3.Vždycky jsme to dělali takhle: Půllitrové pivo do půllitru 4.Asi to bude hloupý nápad ale: Když čepovat tupláky tak kupte tupláky 5.Já to vždy zvládnu: Toto řekne jen blb nebo většina současných manažeřů 6.Tohle nemám v popisu práce : Nosit pivo na severní pól.