Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu © 2008 upraveno 2016 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR 1
zatížení sportovní výkon zotavení Základní pojmy genetika životospráva Sportovní trénink Základní pojmy zatížení kondice technika psychika taktika genetika sportovní výkon zotavení životospráva 2
klidových hodnot) trvá Tělesná zátěž (průběh): klid (předstartovní stav) - zátěž (trénink / závod) - zotavení Zátěž vyvolá okamžité funkční změny ve vteřinách Zotavení (návrat klidových hodnot) trvá minuty až hodiny REAKCE = odpověď na ZÁTĚŽ 3
Po zátěži probíhají velké metabolické změny hodiny až dny a vzniká super - kompenzace (vyšší výkon) Sekundová zátěž vyvolá superkompenzaci v minutách (např. sprint 20 s. po 20 minutách), minutová zátěž v hodinách (např. běh 15 min. po 12-ti hodinách) a hodinová zátěž ve dnech (např. běh 2 hod. po 4 až 5-ti dnech) 4
ADAPTACE = Trvalé a dostatečné zatěžování vede v týdnech a měsících k adaptaci, která vytvoří kumulativní efekt (KE) (vysokou výkonnost a sportovní formu) ADAPTACE = přizpůsobení se ZATÍŽENÍ Ukazatele hodnocení zátěže (podnětu): Druh * Síla * Doba trvání * Frekvence opakování 5
Nárazové Pravidelné Kondiční Výkonnostní Vrcholové Základní typy zatížení a účinku (KE) Nárazové Bez EFEKTU Pravidelné EFEKT Kondiční Výkonnostní Vrcholové Velikost zatížení: * Doba trvání cvičení * Intenzita cvičení * Počet opakování * Interval a způsob odpočinku CHOUTKA,DOVALIL (1991) 6
Oblasti zátěže a výkonnosti Autonomní chráněné rezervy organizmu (až 30 %) Upraveno podle KAPRAS (1995) 7
Zdravotně orientovaná zdatnost Výkonově orientovaná zdatnost Kondice - zdatnost a výkonnost Zdravotně orientovaná zdatnost Health related Fitness Výkonově orientovaná zdatnost Performance related Fitness European tests of physical fitness (1993) 8
Motorické schopnosti - charakteristika Upraveno podle KOVÁŘ (2001) 9
Motorické (tělesné) schopnosti Model motorických schopnosti a sportovní výkon Sportovní výkon Motorické (tělesné) schopnosti Kondiční schopnosti Koordinační Energetické procesy Řídící a regulační Pohyblivost Rychlost ------------ kondiční i koordinační nároky se prolínají hybridní schopnost Upraveno podle MEINEL und SCHNABEL (1987) 10
Motorické schopnosti - přehled Síla (S)-rychlost (R)-vytrvalost (V)-obratnost (O)-pohyblivost (P) a vzájemné propojení motorických schopností Upraveno podle ČELIKOVSKÝ (1990) 11
přemístit, udržet tělo, jeho část, břemeno větší hmotnosti Silové schopnosti Podle ČELIKOVSKÝ (1990) systém organizmu k překonání, vyrovnání odporu sil (vnějších i vnitřních) větších než 30 % maxima podle zadaného pohybového úkolu: přemístit, udržet tělo, jeho část, břemeno větší hmotnosti 12
přemístit tělo, část, objekt nejrychleji, nejvyšší frekvencí Rychlostní schopnosti Podle ČELIKOVSKÝ (1990) systém organizmu k provedení změny polohy těla, její části nebo objektu v co nejkratším čase podle zadaného pohybového úkolu: přemístit tělo, část, objekt nejrychleji, nejvyšší frekvencí 13
opakovaně, souvisle, přerušovaně proti stálému odporu Vytrvalostní schopnosti Podle ČELIKOVSKÝ (1990) systém organizmu k udržení intenzity a efektivity pohybů (při odolávání únavě) co nejdéle dle zadaného pohybového úkolu: opakovaně, souvisle, přerušovaně proti stálému odporu 14
Podle HARRE (1971), PFEIFER (1977) Vztah intenzity a délky trvání činnosti je dán časem (do 2 min., do 12 min. a déle) vzdáleností, počtem opakování za danou dobu nebo do odepření úkolu 15
Schopnost rozlišovací Koordinační schopnosti Schopnost řízení adaptace učení Schopnost „souhry“ Schopnost rozlišovací Schopnost rovnovážná Schopnost orientační Schopnost rytmická Schopnost reakční Schopnost „úpravy“ MEINEL und SCHNABEL (1987) systém organizmu k optimálnímu časo-prostorovému a dynamickému provedení pohybů (efekt, kreativita) dle zadaného pohybového úkolu: úsporně složité, vratké a rytmické pohyby v prostoru 16
v maximálním rozsahu, v ohebnosti a svalové pružnosti Schopnost pohyblivosti POHYBLIVOST kloubní ohebnost pružnost systém organizmu (odvozený z vlastností pohybového aparátu) k vykonávání pohybů v náležitém rozsahu dle zadaného pohybového úkolu: v maximálním rozsahu, v ohebnosti a svalové pružnosti 17
Jak „cvičit“ s mládeží ? - 10 let 18 - 20 Věk - 10 let 18 - 20 Každý rok má klesat o 10 % všestrannost a naopak může o 10 % stoupat speciální rozvoj Podle KUČERA (1996) 18
Tréninkový efekt (tzv. senzibilní období rozvoje) „Pořadí“ rozvoje: KOORDINACE POHYBLIVOST RYCHLOST VYTRVALOST SÍLA 19
Jak „cvičit“ se ženami ? Rozdíly somatické postava (menší cca o 12 cm) stavba těla (rozdílná - méně svalstva až o 10 kg, více tuku) fyziologické fyziologická kapacita (svalů, kardio - respirace, anaerobní i aerobní výkon ( cca o 15 % ) psycho-sociální sociální role jiná / zvláště od puberty (rozdílné sportovní zájmy, méně času na sport apod.) Motorická výkonnost ženy v % výkonu muže Podle STRAKOVÁ (1967), BARTŮŇEK (1976) Upraveno podle: KUČERA aj. (1996) 20
Jak „cvičit“ ve stáří ? dovednosti nacvičit velmi pečlivě Zhoršené vnímání (zrak, sluch) Jak „cvičit“ ve stáří ? Úbytek svaloviny Pokles a úpadek motoriky Oslabení kostí, kloubů dovednosti nacvičit velmi pečlivě + důkladně se vždy rozcvičit (i „docvičit“) + dostatečně dlouho regenerovat Ztráta výkonnosti Značně nižší zátěž a rozsah pohybů Potíže koordinace při složitých pohybech Podle KUČERA (1996) 21
Testy tělesné zdatnosti a výkonnosti MĚKOTA aj. UNIFIT-TEST (2005) 22
Motorické schopnosti a testy - sjezdové lyžování Člunkový běh Skok z místa Shyby / Výdrž 5ti-skok / 10ti-skok Obratnost Přeskoky lavičky Běh 50 m Skokový běh Cooper-test 800 (500) m KEMMLER (1996) IN: SKI - učební texty AD - SLČR (2008) Komplexní schopnosti sjezdaře BEDŘICH IN: SKI - učební texty AD - SLČR (2008) 23
způsob uvolňování energie (%) Motorické schopnosti a testy – běžecké lyžování TESTY: všeobecné: Běžecký test Hod míčem 2 kg Skok z místa Hloubka předklonu Shyby / Výdrž Sed-leh 2 min Speciální: Běh v terénu Běh na dráze Výběhy do kopce Jízda soupaž na kolečkových lyžích POTMĚŠIL (1972) 99 1 50 km (2 h) 95 5 20 km (1 h) 90 10 10 km (30 min) 50 sprint (2 min) aerobně anaerobně disciplína způsob uvolňování energie (%) Komplexní schopnosti běžce CHOVANEC a kol. (1983) ILAVSKÝ a kol., učební texty BD - SLČR (2005)
Technika - pohybové dovednosti Upraveno podle KOVÁŘ (2001) 25
Pohybové dovednosti - průběh osvojení 1 2 3 4 Podrobné informace o motorickém učení jsou v přednášce Pedagogika a psychologie zde příklad: 26
27
28
K o n e c Autorský kolektiv: KOMEŠTÍK B., FINKOVÁ D., KRNÁČ P. a NOVÁK M. 29