Samosvorný diferenciál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pohon všech kol vozidel Škoda
Advertisements

Řízení motorových vozidel
VÍTKOVICKÁ STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A GYMNÁZIUM
Kryté součástky - AutoCheck Gold
Kryté součástky - AutoCheck PREMIUM
Rozvodovky OB21-OP-EL-AUM-JEŘ-U Ondřej Jeřábek
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
QBE INSURANCE (EUROPE) LIMITED, organizační složka Na Pankráci 1683/127, Praha 4 Tel.: , Fax:
Rozvodovky.
Třecí kotoučové spojky a hydrodynamické měniče
Rozvodovky, diferenciály, pohony 4 x 4
Digitální učební materiál
Automatické převodovky
Mechanické převodovky
VY_32_INOVACE_AUT1_16 Karoserie. -chránit posádku, náklad a jednotlivé části vozidla před vnějšími vlivy -zajistit požadované pohodlí jízdy -v případě.
VY_32_INOVACE_AUT2_05 Diferenciál.  vyrovnat rozdílové otáčky hnacích kol zejména při průjezdu zatáčkou a na různém povrchu silnic  rozdělit točivé.
VY_32_INOVACE_AUT2_07 Pohon všech kol. připojitelný pohon všech s rozdělovací převodovkou stálý pohon všech kol samočinně připojený pohon všech kol Rozdělení.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Elektronické zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_11.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
VY_32_INOVACE_AUT2_11 Geometrie řízení. Geometrická poloha kol má zásadní vliv na bezpečnost provozu vozidel. Za jedoucím vozidlem zanechávají odvalující.
Zapalování – 11 Stupně odrušení Ing. Jiří Špička.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_20.
VY_32_INOVACE_AUT1_19 Mazání spalovacích motorů. -zmenšit třecí ztráty a opotřebení pohybujících se částí motoru -odvést část tepla z motoru -zlepšit.
VY_32_INOVACE_AUT2_15 Posilovače řízení. Posilovače řízení snižují ovládací sílu řidiče na volant. Pro vytvoření posilovacího účinku se využívá energie.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_16.
1 Elektroinstalace 06 Automobilové osvětlení I Ing. Jiří Špička Projekt: 1.5, Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_EL_06.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_02.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_15.
VY_32_INOVACE_AUT2_19 Retardéry. Účelem retardéru je vozidlo zpomalit, nikoliv však zastavit. Retardér nelze použít ani jako brzdu parkovací. Používají.
Převodové ústrojí traktoru Zetor Unifikovaná řada 1.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_19.
VY_32_INOVACE_AUT1_20 Tlakové mazání čtyřdobých motorů.
Hlavní části motorových vozidel
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_18.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_20.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_01.
VY_32_INOVACE_AUT2_12 Volant a hřídel volantu. V případě čelního nárazu představuje volant s hřídelem volantu pro řidiče největší nebezpečí zranění. Proto.
VY_32_INOVACE_ROZ_18 Zvláštní provedení ventilových rozvodů.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_14.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_07.
Anotace Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku.
VY_32_INOVACE_AUT1_15 Požadavky na karoserii z hlediska bezpečnosti.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_16.
VY_32_INOVACE_AUT2_01 Spojovací hřídele.  u automobilů s motorem ve předu a s pohonem zadní nápravy  u automobilů s pohonem všech kol Použití.
VY_32_INOVACE_AUT2_02 Spojovací klouby.  křížové klouby  tripoidní klouby  kuličkové klouby  dvojité klouby  suché klouby Druhy.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Elektronika brzd I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových.
Elektronické systémy brzdové soustavy , Brno Připravil: Bc. Václav Kočí Obor: Management techniky Ústav: Techniky a automobilové dopravy.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_05.
Název:Základy systémů ABS a ASR Autor:Ing.Karel Hrádek Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Brzdy Ročník:druhý Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_AUT2_14 Řídící tyče. přenos pohybu řízení vytvořených převodkou řízení na rejdová kola přenos síly a její změna podle potřeby nastavení.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_13.
Zapalování – 15 Prostředky odrušení Ing. Jiří Špička.
VY_32_INOVACE_AUT1_14 Základní koncepce osobních automobilů.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
VY_32_INOVACE_AUT2_17 Řízení traktoru.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Zapalování – 12 Příčiny rušení
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
VY_32_INOVACE_AUT2_13 Převodka řízení.
VY_32_INOVACE_AUT1_17 Rámy.
Základní rozměry automobilů
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_AUT2_09 Dynamika jízdy.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

Samosvorný diferenciál VY_32_INOVACE_AUT2_06 Samosvorný diferenciál

Účel Samočinně vyrovnat rozdílné otáčky hnacích kol, kdy k hnacímu kolu s lepší přilnavostí se přivádí více točivého momentu. Běžné hodnoty samosvorného diferenciálu se pohybují v rozmezí 25% až 70%

Druhy samosvorných diferenciálů samosvorný diferenciál s lamelovými spojkami diferenciál Torsen samosvorný diferenciál s viskózní spojkou samočinný samosvorný diferenciál ASD diferenciál s elektronickou uzávěrkou EDS spojka Haldex

Samosvorný diferenciál s lamelovými spojkami Točivý moment z převodovky se zvětšuje pomocí stálého převoduje a přes klec diferenciálu se přivání na přítlačné kotouče. Při stejné přilnavosti se na každé kolo přenáší 50 % točivého momentu. Při jízdě na vozovce s rozdílnou přilnavostí se vytvoří na straně prokluzujícího kola třecí moment, který je veden přes klec diferenciálu sadou lamel na neprokluzující hnací kolo.

Samosvorný diferenciál s lamelovými spojkami

Diferenciál Torsen Princip spočívá na samosvornosti šnekového kola a šneku. Diferenciál umožňuje rozdělení točivého momentu na hnací kola v závislosti na adhezních podmínkách.

Diferenciál Torsen Při jízdě s rozdílnou přilnavostí např. pravé hnací kolo se točí rychleji se na pravé straně točivý moment přenáší na čelní a šneková kola na levé straně. Mezi šnekovým kolem a šnekem na levé straně dochází k samosvornosti. Samosvornost je u diferenciálu Torsen 35%

Samosvorný diferenciál s viskózní spojkou Viskózní spojka je přírubou pevně spojena se skříní diferenciálu. Spojka je naplněna silikonovým olejem a při malém rozdílu otáček mezi hnanými koly je svorný účinek malý. Při prokluzu jednoho kola se svorný účinek zvětšuje.

Samočinný samosvorný diferenciál ASD Umožňuje při rozjezdu a při protáčení kol svornost až 100% Složení systému:

Samočinný samosvorný diferenciál ASD Činnost: Řídící jednotka vyhodnocuje otáčky kol a při rozdílu o 2 km/h aktivuje samočinný diferenciál. Hydraulická jednotka působí na písty v hydraulických válcích a stláčí lamely spojek k sobě. Vzniká 100% svornost. Při rychlosti vyšší jak 40 km/h anebo při brzdění se uzávěrka neaktivuje, přesto zůstává svornost 35%.

Diferenciál s elektronickou uzávěrkou EDS Jedná se o elektrohydraulický systém, který se používá při rozjezdu. Je kombinovaný se systémem ABS

Diferenciál s elektronickou uzávěrkou EDS Činnost: Řídící jednotka vyhodnocuje otáčky hnacích kol. Při protáčení některého z kol se uzavírací ventil SV uzavře a tlak vytvořený čerpadlem přibrzďuje protáčející se kola. Pokud se kolo již neprotáčí, vstupní a uzavírací ventil se uzavře a tlak se sníží spojením přes hlavní válec s vyrovnávací nádržkou.

Spojka Haldex Umožňuje rozdělení točivého momentu v rozmezí 0 - 100% . Spojka je přírubou spojena k zadní rozvodovce.

Spojka Haldex Činnost: Při rozdílném počtu otáček mezi přední a zadní rozvodovkou se vačkovým kotoučem ovládá čerpadlo, které vytváří tlak kapaliny. Tlak působí na pracovní válec, který tlačí proti sobě lamely s vnějším vnitřním ozubením

Použitá literatura GSCHEIDLE, Rolf. Příručka pro automechanika. 3. přeprac. vyd. /. Překlad Iva Michňová, Zdeněk Michňa, Jiří Handlíř. Praha: Europa - Sobotáles, 2007, 685 s. ISBN 978-80-86706-17-7. GSCHEIDLE, Rolf. Tabulky pro automechaniky: tabulky, vztahy, přehledy, normalizované postupy : matematika, vedení podniku, základní odborné znalosti, materiály, technické kreslení, odborné znalosti, elektrické vybavení, předpisy. Překlad Jiří Handlíř. Praha: Europa-Sobotáles, 2009, 496 s. ISBN 978-80-86706-21-4 JAN, Zdeněk, Bronislav ŽDÁNSKÝ a Jinřich KUBÁT. Automobily: Převody. 1. vyd. Brno: Avid, 2008, 211 s. ISBN 978-80-87143-14-8.