SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Advertisements

Smyslová soustava člověka
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Smyslová ústrojí Funkce:
Seminární práce z biologie
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Smyslová soustava.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava- receptory
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
50.1 Člověk – smyslová soustava
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Fyziologie smyslových orgánů
STAVBA OKA.
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Smyslové ústrojí 5. ročník
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
SMYSLY.
Smyslové vnímání OKO.
Smyslové vnímání Sluch
 Poskytují organismu informace o vnitřním a vnějším prostředí  Čidla = receptory přijímají mechanické, tepelné, chemické a světelné podněty  Kožní.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Smysly člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
4.) Zrak. -orgán zraku-oko -centrum zraku=týlní lalok koncového mozku -ochrana oka:-obočí -víčko+řasy -slzné žlázy -sliznice víček =spojivka.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_16 Ústrojí zraku Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_30_01_sluch. POPIS č.4 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke smyslovému ústrojí sluchu, ke sluchové rovnováze,
Sluch.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
Smyslová ústrojí Funkce:
Z očí do očí.
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do mozku → zpracování → vzniká smyslový vjem

ZRAK OKO - zajišťuje nám většinu informací o světě - centrum v týlním laloku koncového mozku - důležitý dostatek vitaminu A ´- uložené v očnici - chráněno obočím, víčky s řasami (pot, sluneční paprsky, nečistoty) - SPOJIVKA - prokrvená blanka, pokrývá část vnějšího povrchu oka - slzná žláza - vylučuje slzy (ochrana před vysycháním, mikroby, zmírňuje tření víček) - odtékají slzným kanálkem do dutiny nosní OKO

OČNÍ KOULE BĚLIMA - vnější vrstva oka - vazivový obal, v přední části přechází v rohovku ROHOVKA - průhledná, bezcévná a více zakřivená vrstva přední části oka CÉVNATKA - prokrvená tkáň, vyživuje oko - vpředu přechází v duhovku

DUHOVKA - uprostřed je ZORNICE - otvor s kruhovitými svaly - řídí množství dopada- jícího světla (nadbytek světla = zúžení, šero = rozšíření) - její buňky obsahují pigment (určuje barvu očí) SKLIVEC - vyplňuje vnitřní prostor oka - průhledná rosolovitá hmota

SÍTNICE - vnitřní vrstva - většina oční koule, není jen v místě, kde vychází zrakový nerv = SLEPÁ SKVRNA - nelze tu vytvořit žádný obraz - na povrchu SVĚTLOČIVNÉ BUŇKY = tyčinky, čípky - TYČINKY - zaznamenávají odstíny šedi (světlo, stín) - ČÍPKY - rozlišování barev (jen při dostatečném světle), nejvíce jich je ve ŽLUTÉ SKVRNĚ = místo nejostřejšího vidění - vytváří se na ní obraz - je zmenšený a obrácený (správný vjem se vytváří v mozku)

ČOČKA akomodace (změna tvaru čočky): - vyklene se - pohled na blízko - zploští se - pohled do dálky - ztráta akomodace s věkem (staří lidé špatně vidí nablízko) → brýle

OČNÍ VADY KRÁTKOZRAKOST - vzdálené předměty vidí nejasně - obraz se promítá před sítnicí DALEKOZRAKOST - blízké předměty vidí nejasně - obraz se promítá za sítnicí - potřeba nošení brýlí nebo kontaktních čoček, příp. operace

ŠILHÁNÍ - špatná souhra okohybných svalů - špatné prostorové vidění ŠEROSLEPOST - zhoršené nebo velmi špatné vidění za šera - dědičnost, nedostatek vitaminu A ZTRÁTA ZRAKU = slepota - trvalá a úplná ztráta zraku - nevnímá světlo

TUPOZRAKOST - snížení ostrosti vidění jednoho oka → porucha vidění oběma očima - nevnímá hloubku obrazu - nevidí trojrozměrně ZÁNĚT SPOJIVEK - infekce nebo alergie - zarudnutí, slzení, pálení oka

ŠEDÝ ZÁKAL - zakalení čočky, rozmazané vidění - léčba: operace (nahrazení čočky) ZELENÝ ZÁKAL - poškození očního nervu - výpadky zorného pole, není periferní vidění - léčba: oční kapky (snížení nitroočního tlaku) operace

SLUCH - slouží k přijímání zvukových vln - intenzitu zvuku (hlasitost) měříme v decibelech (nad 90 dB může dojít k poruchám sluchu, od 130 dB bolestivé) - počet kmitů za sekundu měříme v hertzech (Hz) - slyšíme zvuky od 16 - 20 000 Hz - umíme rozlišit zabarvení tónů (hlas, hudba, ...) - spojeno s rovnovážným ústrojím (vnímání polohy a změn rychlosti pohybu) - centrum ve spánkovém laloku koncového mozku ´

UCHO ZEVNÍ ZVUKOVOD - chrupavčitá i kostěná trubice, vede zvukové vlny - 3 části 1/ VNĚJŠÍ UCHO - zachycuje zvukové vlny - tvoří ho: UŠNÍ BOLTEC - chrupavka pokrytá kůží ZEVNÍ ZVUKOVOD - chrupavčitá i kostěná trubice, vede zvukové vlny BUBÍNEK - tenká pružná blanka, vlny ji rozkmitávají - bariéra mezi vnějším a středním uchem - může prasknout (zahojí se) ´ -

2/ STŘEDNÍ UCHO - štěrbina ve spánkové kosti - spojeno EUSTACHOVOU TRUBICÍ s nosohltanem (vyrovnává tlak na obou stranách bubínku) - zvukové vlny přenáší drobné kůstky: KLADÍVKO, KOVADLINKA, TŘMÍNEK - třmínek nasedá do oválného okénka

3/ VNITŘNÍ UCHO - tvořeno kostěným LABYRINTEM - v něm blanitý labyrint s tekutinou a hlemýžď + rovnovážné ústrojí - zvukové vlny jdou z oválného okénka do tekutiny blanitého hlemýždě → vlnění tekutiny zachytí sluchové buňky → od nich jdou nervová vlákna → spojí se s vlákny z rovnovážného ústrojí = sluchový nerv - vede do spánkového laloku mozkové kůry rovnovážné ústrojí - vnímání polohy těla a změn rychlosti pohybu - v blanitém labyrintu - přenos nervy do mozečku

- sluch se zhoršuje s věkem - ve stáří se zvětšují ušní boltce HLUCHOTA = úplná ztráta sluchu - vrozená x následek úrazu, zánětu - dorozumívání se znakovou řečí - pokud je vrozená, jedinec se většinou nenaučí mluvit = hluchoněmý ZÁNĚT STŘEDNÍHO UCHA - způsoben virovou, bakteriální infekcí - pokud se opakuje, může vyvolat poruchy sluchu ZÁVRAŤ - pocit ztráty rovnováhy vyvolaný poruchou rovnovážného ústrojí - může být způsoben záněty, nádory, intoxikací (drogy, alkohol), ... ´

ČICH - vnímání pachových látek ve vzduchu - plyny (vůně, zápach) - čichové buňky ve sliznici horní části dutiny nosní → tvoří čichová vlákna → přes čichovou kost do lebeční dutiny - pachy vnímáme i při žvýkání, zvyšují činnost trávicích šťáv - rozlišujeme velké množství pachů → při dlouhodobém působení určitého pachu je jeho vnímání oslabeno - varuje nás před zdraví ohrožujícími látkami - ve stáří citlivost čichu klesá, horší čich je i u kuřáků - omezení čichu - rýma, záněty horních cest dýchacích, alergie ´

HMAT - kožní čidla (tělíska ve sliznici a kůži) = vnímání chladu, tepla, doteku, tlaku a bolesti - čidla chladu - blíže k povrchu kůže - čidla tepla - hlouběji ve škáře - čidla dotyku = hmatová tělíska - nejvíce v prstech, dlani, rtech - čidla tlaku - v podkožním vazivu - čidla bolesti - volná nervová zakončení - ve všech tkáních - ochrana organismu před poškozením ´

CHUŤ - chuťové buňky jsou v chuťových pohárcích ve sliznici dutiny ústní a jazyka - chuťové buňky drážděny chemickými látkami rozpuštěnými ve slinách nebo ve vodě - okolo nich jsou nervová vlákna - rozeznáváme chuťové vjemy: sladkost slanost hořkost kyselost - význam pro vylučování slin a trávicích šťáv ´