Výukový materiál pro 8.ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dělení desetinným číslem Výukový materiál pro 6.ročník Autor materiálu: Mgr. Martin Holý Další šíření materiálu je možné pouze se souhlasem autora.
Advertisements

Autor: Mgr. Radek Martinák Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika POČÍTÁME S DESETINNÝMI ČÍSLY (dělení) Přiřaď početní úlohy k početním.
Výukový materiál pro 6.ročník
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
Dělení desetinných čísel beze zbytku
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Název prezentace (DUMu): Geometrická posloupnost – řešené příklady
Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh
Pár užitečných rad, jak postupovat při převádění jednotek obsahu
zpracovaný v rámci projektu
POČÍTÁME S DESETINNÝMI ČÍSLY 58,326 …..zaokrouhli na desetiny
Číslo v digitálním archivu školy
Celá čísla VY_32_INOVACE_2.14.M.7 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
Početní operace v oboru přirozených čísel
DESETINNÁ ČÍSLA.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ KOLÍN V., MNICHOVICKÁ 62
(2a2 – b) . (-5a) 3a . (4a + 5) (2x + 3y) . (5x – 4y)
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96,
Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96,
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
Násobení a dělení desetinného čísla 10, 100, 1000
zpracovaný v rámci projektu
Poměr v základním tvaru.
Zaokrouhlování desetinných čísel.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo v digitálním archivu školy
Násobení desetinných čísel
Určování druhé mocniny velkých čísel a čísel desetinných
Projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT:
* Zlomky a smíšená čísla Matematika – 7. ročník *
VY_32_INOVACE_Roz_II_01 Čtení a zápis čísel v oboru do
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Násobení racionálních čísel
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Posuň čárku 2.
Zlomky a desetinná čísla
11 DĚLENÍ ZLOMKŮ.
Název školy: Soukromá základní škola Adélka, o.p.s.
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Procenta Jitka Mudruňková 2014.
Název školy: Základní škola Dobříč, okres Plzeň - sever, příspěvková organizace Autor: Mgr. Anna Dyková Název: VY_32_INOVACE_19_Dělení desetinných čísel.
* Násobení celých čísel Matematika – 7. ročník *
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Aritmetické operace s binárními čísly
Rozklad mnohočlenů na součin vytýkáním před závorku
Poměr v základním tvaru.
2.1 DESETINNÁ ČÍSLA Sčítáme 0,123 Odčítáme 11,9 12,04 - 8,69 3,2066
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
Procenta - opakování Výukový materiál pro 9.ročník
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
MATEMATIKA Desetinná čísla.
Matematika + opakování a upevňování učiva
Sčítání a odčítání racionálních čísel
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Rovnice opakování Výukový materiál pro 9.ročník
Dělitelnost přirozených čísel
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mocniny Rozvinutý zápis čísla
5 DRUHÁ ODMOCNINA.
Desetinná čísla 6. ročník ZŠ.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Dělení racionálních čísel
Transkript prezentace:

Výukový materiál pro 8.ročník Desetinná čísla - opakování Výukový materiál pro 8.ročník Autor materiálu: Mgr. Martin Holý Další šíření materiálu je možné pouze se souhlasem autora

Desetinná čísla – sčítání a odčítání Při sčítání a odčítání desetinných čísel (stejně jako při sčítání a odčítání přirozených čísel) platí zásada, že můžeme sčítat či odčítat pouze stejné řády – desetiny, setiny, tisíciny, …. Př. 0,2 + 0,3 = 0,5 0,06 - 0,04 = 0,02 1,2 + 0,4 = 1,6 0,12 - 0,03 = 0,09 Už víme, že za des. čárkou můžeme doplnit nuly 0,2 + 0,02 = 0,22 0,2 - 0,15 = 0,05 0,04 + 0,035 = 0,075

Desetinná čísla – sčítání 1) Sečtěte zpaměti: 0,2 + 0,7 = 0,03 + 0,4 = 0,03 + 0,08 = 0,03 + 0,07 = 0,3 + 2 = 0,008 + 0,005 = 0,75 + 0,25 = 0,9 0,43 0,11 0,1 2,3 0,013 1 0,06 + 0,08 = 4,6 + 0,3 = 1,2 + 3 = 0,008 + 0,009 = 1,9 + 0,7 = 4,5 + 1,5 = 0,1 + 0,001 = 0,14 4,9 4,2 0,017 2,6 6 0,101

Desetinná čísla – odčítání 2) Odečtěte zpaměti: 0,13 - 0,05 = 2,5 - 0,8 = 0,32 - 0,2 = 0,05 - 0,005 = 0,5 - 0,41 = 10,2 - 0,4 = 4,8 - 4,3 = 0,08 1,7 0,12 0,045 0,09 9,8 0,5 2,6 - 0,6 = 1,11 - 0,01 = 2,1 - 0,3 = 1,33 - 0,2 = 0,1 - 0,096 = 6 - 4,8 = 0,05 - 0,004 = 2 1,1 1,8 1,13 0,004 1,2 0,046

Desetinná čísla – násobení 10, 100, 1000, … Násobit desetinné číslo 10, 100, 1000, … znamená posunovat desetinnou čárku o příslušný počet desetinných míst doprava (číslo zvětšujeme) Počet desetinných míst, o která posunujeme desetinnou čárku je dán počtem nul 10 – o jedno desetinné místo 100 – o dvě desetinná místa 1000 – o tři desetinná místa Př. 0,256 . 100 = , 25,6 5,286 . 10 = , 52,86 , 0,0476 . 1000 = 47,6 1,9 . 100 = , 190 na místa před des. čárku doplníme 0 0,6 . 1000 = 00 , 600

Desetinná čísla – dělení 10, 100, 1000, … Dělit desetinné číslo 10, 10, 1000, … znamená posunovat desetinnou čárku o příslušný počet desetinných míst doleva (číslo zmenšujeme) Počet desetinných míst, o která posunujeme desetinnou čárku je dán počtem nul 10 – o jedno desetinné místo 100 – o dvě desetinná místa 1000 – o tři desetinná místa Př. 25,6 : 10 = , 2,56 2364,2 : 1000 = , 2,3642 , 57,31 : 100 = 0,5731 na místa před (popř. i za) des. čárku doplníme 0 , 0,2 : 100 = 0,002 , 00 0,36 : 1000 = 0,00036

Desetinná čísla – násobení a dělení 10, 100, 1000, … 3) Vypočítejte zpaměti: 0,085 . 100 = 0,74 : 10 = 10 . 0,087 = 9,6 : 10 = 0,62 . 1000 = 52 : 1000 = 7,23 . 10 = 0,9 : 100 = 8,5 0,074 0,87 0,96 620 0,052 72,3 0,009 100 . 0,072 = 10 . 0,94 = 180 : 1000 = 3,2 . 100 = 10 . 0,0087 = 6,3 : 10 = 4 500 : 10 = 8,3 . 100 = 7,2 9,4 0,18 320 0,087 0,63 450 830

Desetinná čísla – násobení desetinného čísla Postup: Vynásobíme obě čísla bez ohledu na desetinnou čárku (desetinnou čárku si na chvíli odmyslíme) 2) Ve výsledku oddělíme odprava tolik desetinných míst, kolik mělo desetinné číslo, které násobíme 0,08 . 4 = 0, 32 0,08 . 2000 = 16000 , 1,4 . 2 = 28 , 0,009 . 30 = 0, 270

Desetinná čísla – násobení desetinného čísla 4) Vypočítejte: a) 1,2 . 3 = b) 0,06 . 7 = c) 9 . 0,002 = d) 1,5 . 40 = e) 30 . 0,03 = f) 0,01 . 50 = 3,6 0,42 0,018 60 0,9 0,5 g) 70 . 0,002 = h) 9 . 0,05 = i) 0,03 . 800 = j) 0,12 . 4 = k) 70 . 0,007 = l) 1,1 . 30 = 0,140 0,45 24 0,48 0,49 33

Desetinná čísla – násobení desetinných čísel Postup: Vynásobíme obě čísla bez ohledu na desetinnou čárku (desetinnou čárku si na chvíli odmyslíme) 2) Ve výsledku oddělíme odprava tolik desetinných míst, kolik měla dohromady obě desetinná čísla, která násobíme 0,08 . 0,4 = 0,0 32 0,03 . 0,12 = 0,00 36 1,4 . 0,2 = 0, 28 0,009 . 0,3 = 0,00 27

Desetinná čísla – násobení desetinných čísel 5) Vypočítejte zpaměti: a) 2,1 . 0,3 = b) 0,006 . 0,7 = c) 3,5 . 0,02 = d) 0,02 . 0,5 = e) 0,3 . 0,006 = f) 0,0001 . 100 = 0,63 0,0042 0,070 0,010 0,0018 0,01 g) 1,2 . 0,5 = h) 0,3 . 0,005 = i) 0,03 . 1,11 = j) 0,018 . 0,2 = k) 60 . 0,03 = l) 0,001 . 1000 = 0,60 0,0015 0,0333 0,0036 1,80 1

Desetinná čísla – dělení desetinného čísla Postup: Vydělíme obě čísla bez ohledu na desetinnou čárku (desetinnou čárku si na chvíli odmyslíme) 2) Ve výsledku oddělíme odprava tolik desetinných míst, kolik desetinných míst mělo číslo, které dělíme 0,08 : 4 = 0,0 2 0,24 : 6 = 0,0 4 3,6 : 2 = 18 , 0,072 : 8 = 0,00 9 0,04 : 8 = 0,00 5 7 : 2 = ,0 35 ,

Desetinná čísla – dělení desetinného čísla 6) Vypočítejte: a) 0,25 : 5 = b) 3,2 : 4 = c) 3,6 : 12 = d) 0,072 : 8 = e) 0,45 : 15 = f) 0,0054 : 9 = 0,05 0,8 0,3 0,009 0,03 0,0006 g) 1,5 : 3 = h) 0,0027 : 3 = i) 2,8 : 10 = j) 0,66 : 3 = k) 3,5 : 7 = l) 0,018 : 9 = 0,5 0,0009 0,28 0,22 0,002

Desetinná čísla – dělení desetinným číslem Postup: 1) Vynásobíme obě desetinná čísla 10, 100, 1000, … podle toho, kolik desetinných míst má číslo, kterým dělíme 2) Vydělíme obě čísla bez ohledu na desetinnou čárku (desetinnou čárku si na chvíli odmyslíme) 3) Ve výsledku oddělíme odprava tolik desetinných míst, kolik desetinných míst mělo číslo, které dělíme .10 Př. 0,008 : 0,4 = 0,08 : 4 = 0,0 2 .100 0,036 : 0,02 = 3,6 : 2 = 18 , .1000 2,4 : 0,006 = 2400 : 6 = 400

Desetinná čísla – dělení desetinným číslem 7) Vydělte: .100 a) 1,4 : 0,02 = b) 0,35 : 0,7 = c) 0,36 : 0,06 = d) 1 : 0,2 = e) 0,04 : 0,008 = f) 0,032 : 0,4 = g) 0,4 : 0,08 = h) 0,012 : 0,03 = 140 : 2 = 70 .10 3,5 : 7 = 0,5 .100 36 : 6 = 6 .10 10 : 2 = 5 .1000 40 : 8 = 5 .10 0,32 : 4 = 0,08 .100 40 : 8 = 5 .100 1,2 : 3 = 0,4

Desetinná čísla – opakování Konec prezentace