NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2880 ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT NÁZEV A ČÍSLO MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_12_S03-M-2 VYTVOŘENO: Únor 2012 AUTOR: Anna Matějovicová VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Matematika a její aplikace VZDĚLÁVACÍ OBOR: SADA: Matematika pro 2. ročník NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Odčítání do 100 (s přechodem)
ANOTACE: Materiál slouží k pochopení odčítání čísel do 100 s přechodem přes základ. OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Žák umí odčítat čísla do 100 s přechodem přes základ, řeší slovní úlohy. ROČNÍK: 2. DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: Prezentace pro interaktivní tabuli STUPEŇ A TYP VZDĚLÁVÁNÍ: Základní vzdělávání – první stupeň POMŮCKY: Učebnice – obrázky – stovkové počítadlo CÍL – INOVACE: Podporuje aktivní zopakování – procvičování - výklad učiva s využitím interaktivní tabule METODICKÉ POKYNY: Žáci se aktivně podílí na řešení slovní úlohy, chápou postup odečítání. Řeší příklady a doplňují tabulku odečítání. Zapisují a řeší složitější slovní úlohu, v závěru soutěží na rychlost a přesnost řešení příkladů odčítání. V materiálu jsou využity animace.
Odčítání do 100 (s přechodem) Matematika 2 Odčítání do 100 (s přechodem)
V obchodě s rybičkami mají velké akvárium, kde plave 35 rybiček V obchodě s rybičkami mají velké akvárium, kde plave 35 rybiček. Prodavač prodal 7 rybiček. Kolik rybiček zůstalo v akváriu? Výpočet: 35 – 7 = ( 35 – 5 ) – 2 = 30 – 2 = 28 ____________ __________________________________________________________________ v 5 2 ODČÍTÁNÍ přes základ. Jak na to? Odečteme jednotky nejprve do celé desítky a potom odečteme zbytek. Tak do toho! Vypočítej. Doplň tabulku. 24 – 5 = ( 24 - 4 ) - 1 = __ - __ = __ a 56 24 37 15 62 48 83 60 91 b 7 9 8 4 6 2 3 a-b 62 – 6 = ( __ - __ ) - __ = __ - __ = __ 73 – 7 = ( __ - __ ) - __ = __ - __ = __ 51 – 9 = ___ 15 – 6 = ___ 36 – 9 = ___ 49 15 29 8 58 39 77 58 88
> > > > Přemýšlej. U Nováků mají 5 dětí. Za pomoc v domácnosti a za výborné známky ve škole dostávají drobné peníze. Ivan si už ušetřil 62 Kč. Alenka ušetřila o 5 Kč méně než Ivan. ______________ Alenka má ___ Kč. Olinka ušetřila o 9 Kč méně než Ivan. ______________ Olinka má ___ Kč. Emil ušetřil o20 Kč více než Ivan. ______________ Emil má ___ Kč. Ota ušetřil o 50 Kč méně než Ivan. ______________ Ota má ___ Kč. Seřaď pokladničky sestupně (od nejvíce našetřených peněz po nejméně). O 57 53 82 12 ______ ______ ______ ______ ______ > > > > Emil Ivan Alenka Olinka Ota
V prezentaci byly použity vlastní materiály.
I. II. Soutěž : Pravidla: 56 – 9 = __ 34 – 6 = __ 21 – 7 = __ Soutěží dvě družstva. Družstva stojí v zástupu. Na povel START doplň výsledek a rychle předej fix dalšímu v družstvu, který pokračuje v počítání. Vítězí to družstvo, které první vypočítá všechny příklady. POZOR! Je možné v průběhu soutěže opravit chybný výsledek, ale po ukončení již ne. I. 56 – 9 = __ 34 – 6 = __ 21 – 7 = __ 37 + 5 = __ 50 – 3 = __ 49 + 2 = __ 68 + 30 = __ 90 – 70 = __ 34 – 8 = __ 82 – 5 = __ 47 28 14 42 51 98 20 26 77 II. 50 + 6 = __ 27 – 9 = __ 63 – 4 = __ 19 + 30 = __ 41 – 8 = __ 67 + 9 = __ 60 – 5 = __ 41 – 6 = __ 72 – 5 = __ 15 – 8 = __ 56 18 59 49 33 76 55 35 67 7 Druhé kolo: Družstva si vymění místa ( příklady).