ZÁKLADNÍ ROZDĚLENÍ MOTORU A JEHO FUNKCE Předmět: Komunikační technologie vyučující:PaedDr. Pavel Konupčík Seminární práce: Základní rozdělení motoru a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola Střední odborné učiliště a střední odborná škola Hustopeče, Masarykovo nám. 1 AutorIng. Ivana Bočková Číslo NázevKotle ve vytápění Téma hodinyKotle.
Advertisements

Žofínské fórum Plyn – důležitá součást energetického mixu ČR 27. října 2015.
Filip Leden. Historie využití vodní páry v parním stroji Základem parního stroje byl pohyb pístu v uzavřeném válci způsobený přiváděnou párou z parního¨kotle.Vylepšení.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Tepelné motory. Struktura prezentace úvod pokus otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Stroje a zařízení pro výrobu a přenos energií 3.Přednáška BW06/56 – STAVEBNÍ STROJEIng. Svatava Henková, CSc.
Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum ověření ve výuce: Ročník:
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
  Pevný disk (HDD – Hard Disk Drive)  Používá se k dočasnému nebo trvalému uchovávání dat pomocí magnetické indukce.  Jeho předchůdci byli magnetická.
VY_32_INOVACE_AUT2_15 Posilovače řízení. Posilovače řízení snižují ovládací sílu řidiče na volant. Pro vytvoření posilovacího účinku se využívá energie.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
Vytápění Teplárny. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
VY_32_INOVACE_05-53 Ročník: VIII. r. IX. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Teplo koná práci II.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
VY_32_INOVACE_AUT1_20 Tlakové mazání čtyřdobých motorů.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Rozdělení zdrojů Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_15 TÉMA: VYNÁLEZY.
VY_32_INOVACE_ROZ_17 Variabilní rozvod Honda VTEC.
Vynalezl ho německý vynálezce Felix Wankel r Patří do skupiny spalovacích motorů Je založen na principu rozpínání plynu Do motoru je vháněna směs.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Škola Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hustopeče, Masarykovo nám. 1 AutorIng. Ivana Bočková Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo.
Název školyStřední škola hotelová Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Bc. Pavel Sedlák Název šablonyVY_32_INOVACE SAZ Název DUMuSAZ U.
SPALOVACÍ MOTORY. Jsou to stroje (tepelné motory), ve kterých se přeměňuje tepelná energie vzniklá hořením paliva na energii pohybovou. Palivo spalují.
VY_32_INOVACE_AUT2_18 Zpomalovací brzdy. Účelem zpomalovací brzdy je vozidlo zpomalit, nikoliv však zastavit. Brzdu nelze použít ani jako brzdu parkovací.
Hydraulické čerpadlo s proměnným geometrickým objemem Výhody: - krátké přestavné časy - malá hmotnost - dobré vlastnosti i při malých průtocích - malé.
Interaktivní tabule, USB disky, paměťové karty, záložní zdroj
Tistarna ingoustová a laserová
Účinnost různých systémů ukládání elektrické energie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Zdroje získání základních životních potřeb a energie
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Termika – Fotovoltaika
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Tepelné motory.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_12.
ELEKTRÁRNY.
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
Výstupní zařízení – druhy tiskáren
TEPELNÉ MOTORY.
Výstupní zařízení počítače - tiskárny
Ropa.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SPALOVACÍ MOTORY (HISTORIE)
Pístové kompresory VY_32_INOVACE_21_416
Pístové spalovací motory
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
Pracovní list k procvičení znalostí o tepelných motorech Autor
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství.
ESZS Přednáška č.4 Tepelný výpočet RC oběhu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vytápění Mechanické odvaděče kondenzátu
Řemenové převody VY_32_INOVACE_31_ 619
Tepelné motory Autor: Mgr. Alena Víchová
Tepelné stroje.
TEPELNÉ MOTORY.
Motor je stroj, který mění jiné druhy energie na mechanickou práci.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Mgr. Jan Ptáčník – Fyzika - Tercie
Tepelné motory Motory s vnějším spalováním parní stroj parní turbína
Tepelné motory.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_18 Fyzika,
Člověk a technika – TEPELNÉ STROJE
Člověk a technika – TEPELNÉ STROJE
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ROZDĚLENÍ MOTORU A JEHO FUNKCE Předmět: Komunikační technologie vyučující:PaedDr. Pavel Konupčík Seminární práce: Základní rozdělení motoru a jeho funkce Vypracoval:Luděk Protivínský UČO:

Principy a činnosti automobilových motorů Motorové vozidlo, jak již jeho název napovídá, je poháněno motorem. Nejčastěji je používán spalovací motor, ve kterém se výkon, potřebný pro pohyb automobilu získává spalováním paliva. Palivem bývá nejčastěji benzín nebo nafta.Benzínové motory se nazývají zážehové,protože palivo se v nich zapaluje obvykle elektrickou jiskrou, přeskakující mezi elektrodami zapalovací svíčky. Naftovým motorům se říká vznětové, palivo se zde vznítí samo velkým teplem při silném stlačení. Alternativní palivy mohou být například propan, butan LPG, zemní plyn (CNG), bionafta nebo alkohol. Alternativní paliva jsou používána v podstatně menším měřítku než benzin nebo nafta. Kromě spalovacích motorů různých typů se pro pohon automobilů používaly také parní stroje a elektromotory. S elektromotory se můžeme setkat i dnes v elektromobilech nebo vozech s hybridním (kombinovaným) pohonem, parní stroj se již nepoužívá (výjimkou mohou tvořit pokusné prototypy). Následující popis Vás seznámí se základními principy spalovacích motorů.

Čtyřdobý zážehový motor Většina současných i minulých automobilů používá klasický čtyřdobý zážehový motor, vyvinutý v devatenáctém století. Palivem bývá většinou benzín, ale tyto motory mohou po úpravě spalovat také alkohol nebo plyn (LPG,CNG). Čtyřtaktní motor má čtyři základní fáze činnosti: sání-do válce je nasávána směs vzduchu s palivem, komprese,-píst stlačuje zápalnou směs s palivem,expanze-směs je zapálena zapalovací svíčkou,výfuk-spaliny jsou vytlačeny z válce, píst se pohybuje nahoru.

Kapalinou chlazený čtyřdobý zážehový motor Na animovaném obrázku je kapalinou chlazený čtyřdobý zážehový motor s ventilovým rozvodem DOHC, má dva vačkové hřídele v hlavě motoru, jeden ovládá sací a druhý výfukové ventily.

Ventilové rozvody OHC, OHV a SV Následující obrázek ukazuje různé varianty ventilového rozvodu. Tři základní rozvody jsou OHC, OHV a SV. Nejmodernější OHC (OverHeadCamshaft) má ventily řízené vačkovým hřídelem v hlavě motoru. Ventilový rozvod OHV (Overhead Valves) má vačkový hřídel v bloku motoru a visuté ventily (v hlavě) ovládá pomocí zdvihátek a vahadel. Posledním typem rozvodu je SV (Side Valve), ten se dnes již nepoužívá.Měl stojaté ventily v bloku motoru a neumožňoval dosažení vyššího stupně komprese, takže motor nebyl schopen dosáhnout vyššího výkonu.

Dvoudobý zážehový motor Dvoudobý motor by měl mít teoreticky dvojnásobnou účinnost proti motoru čtyřdobému. V praxi tomu ale tak není. Problémy při souběhu fází vedou k nedokonalému nasátí směsi a jen částečnému využití její energie. Ve válci zůstává část výfukových plynů a naopak do výfuku odchází část nespálené směsi. Dvoudobý motor má sice o něco vyšší výkon, ale vyšší spotřebu a vyšší exhalace škodlivých látek. Navíc je třeba mazat klikový mechanismus buď mícháním oleje do paliva nebo odděleným mazacím systémem, který odstraňuje hlavní výhodu dvoudobého motoru - jeho jednoduchost.

Wanklův zážehový motor V šedesátých letech dvacátého století se na trhu objevily první automobily s motorem s rotujícími písty. Motor vyvinul Felix Wankel a od firmy NSU zakoupila licenci na jeho výrobu řada světových automobilek. Podobně jako u dvoudobého motoru, i zde dochází k souběhu několika fází pracovního cyklu motoru. Motor Wankel se vyznačuje malými rozměry a klidným chodem. Nevýhodou je vyšší spotřeba, problémy s exhalacemi a první motory měly problémy s životností těsnících lišt. Do třetího tisíciletí vstoupil tento motor ve sportovních vozech Mazda RX. Mazda zůstala jediným výrobcem, který tento motor montoval do automobilů ve větších počtech.

Vznětový motor Stále větší oblibě se těší vznětové motory, které používají jako palivo naftu. Pracují se čtyřdobým pracovním cyklem a nasávají pouze vzduch. Po jeho stlačení se do válce vstříkne nafta a dojde k jejímu samovznícení. Používá se buď nepřímé vstřikování do komůrky v hlavě nebo přímé vstřikování do válce. Pro studený start se používají žhavící svíčky. Motor musí mít pevnější konstrukci, kompresní poměr bývá dvojnásobný proti motorům benzínovým. Motory, nazývané podle svého konstruktéra Diesel, mají příznivou spotřebu paliva. Jejich nižší výkon výrobci kompenzují přeplňováním, většinou pomocí turbodmychadla. Moderní přeplňované naftové motory montuje řada automobilek, jejich nevýhodou je vyšší cena, která může být kompenzována nižšími provozními náklady.

Ostatní motory Koncem devatenáctého století bylo zkonstruováno několik prvních elektromobilů. Vůz poháněný elektromotorem má tichý chod, ale většinou velmi omezený dojezd, daný kapacitou baterií, jimiž musí být vybaven. Automobil s elektrickým pohonem jako první překonal rychlost 100 km/h. Elektromobily dodává řada výrobců i dnes, ale jejich procentuální podíl na celosvětové automobilové produkci je minimální. Zajímavou alternativou jsou hybridní vozy, kombinující pohon spalovacím motorem a elektromotorem. Provoz na elektřinu je čistý, nevznikají při něm žádné exhalace (ovšem elektřinu je třeba někde vyrobit a její výroba nemusí být právě příliš ekologická. První samohybné stroje byly většinou poháněny parními stroji, automobily poháněné párou vyrábělo několik výrobců ještě ve dvacátých letech dvacátého století. Dnes se tento pohon u sériově vyráběných automobilů nepoužívá. Výhodou parních vozů byl tichý provoz, nevýhodou obvykle malý dojezd. Prvním vozem, který překonal rychlost 200 km/h byl automobil poháněný párou. Některé automobily zkoušely také pohon turbínou. Pokusy většinou nepřesáhly stádium prototypu nebo malé ověřovací série. Do běžné výroby se turbínou poháněné automobily nedostaly.

Popis fází motoru I.OTÁČKA 1.fáze – sání 2.fáze – stlačení (komprese) II.OTÁČKA 3.fáze – výbuch (expanze) 4.fáze - výfuk ii