Algoritmizace a Vývojové diagramy
Zvětšovací Dryák do kotlíku postupně vhodíme najemno nakrájené sedmikráskové kořeny, oloupaný Scvrklofík, jednu krysí slezinu, nařezané housenky a pár kapek šťávy z pijavic. Pozor, musí být zachováno toto pořadí !!! Pak necháme lektvar asi 10 minut vařit a na hodinu odstavíme.
POSTUP, NÁVOD PROČ HO SESTAVUJEME? PRO OPAKOVÁNÍ CO NEJPODOBNĚJŠÍHO VÝSLEDKU ABYCHOM HO MOHLI OPAKOVAT JAK MY SAMI, TAK NĚKDO JINÝ
Když tak máš v lednici kuřecí maso, umyj ho, trochu okapej, osol solí a dej péct do trouby do skleněné oválné nádoby s víkem na 180 stupňů nějakou hodinu a půl až dvě hodiny. Po nějaké tři čtvrtě hodiny tam dolej hrneček vody, aby byla nějaká omáčka. Ať se to peče, aby to mělo trochu barvy. Udělej k tomu rýži. Hrnec je ve dřezu – byla v něm krupice, dej tam hrneček rýže, třeba ten Davidovo zelený a dva hrnečky vody. Dej to vařit, přikryj poklicí a až začne bublat vypni samo se to dovaří bez plynu.
POSTUP, NÁVOD JAKÉ BY MĚL MÍT VLASTNOSTI? DETERMINOVANOST – JEDNOZNAČNOST
"Lojzo, hej, Lojzo!„ "Ano, Lízinko?„ "Dojdeš pro vodu?„ "Už běžím.„ "No proto.„ Vědro má ve dně díru, milá Lízo, milá Lízo,… Tak ji ucpi, milý Lojzo, milý Lojzo, milý Lojzo,… A čím ji mám ucpat, milá Lízo, milá Lízo,… Kouskem slámy, milý Lojzo, milý Lojzo, milý Lojzo,… Jenže sláma je dlouhá, milá Lízo, milá Lízo,… Tak ji utni, milý Lojzo, milý Lojzo, milý Lojzo,… A čím ji mám utnout, milá Lízo, milá Lízo,… Sekerou, milý Lojzo, milý Lojzo, milý Lojzo,… Jenže sekera je moc tupá, milá Lízo, milá Lízo, jenže sekera je moc tupá, milá Lízo, tupá. Tak ji nabruš, milý Lojzo, milý Lojzo, milý Lojzo,… A čím ji mám zbrousit, milá Lízo, milá Lízo,… Vem si brousek, milý Lojzo, milý Lojzo, milý Lojzo,… Jenže brousek je suchý, milá Lízo, milá Lízo,… Tak jej namoč, milý Lojzo, milý Lojzo, milý Lojzo,… A čím ho mám smáčet, milá Lízo, milá Lízo,… Zkus vodu, milý Lojzo, milý Lojzo, milý Lojzo,… A v čem ji mám přinést, milá Lízo, milá Lízo,… No vem si vědro, milý Lojzo, milý Lojzo, milý Lojzo,… Vědro má ve dně díru, milá Lízo, milá Lízo,…
NASTAV HODNOTU X = 0 PŘIČTĚTE K HODNOTĚ X ČÍSLO 10 X = X + 10 POKUD X JEŠTĚ NENÍ 27 OPAKUJTE PŘEDCHOZÍ KROK NEKONEČNÝ CYKLUS
POSTUP, NÁVOD JAKÉ BY MĚL MÍT VLASTNOSTI? DETERMINOVANOST – JEDNOZNAČNOST KONEČNOST – REZULTATIVNOST (ABY SE NESTALO, ŽE SE PŘI VYKONÁVÁNÍ POSTUPU ZASEKNEME A NEJSME SCHOPNI HO DOKONČIT – NEREÁLNÝ ÚKOL, ÚKOL KTERÝ SE MŮŽE ZASEKNOUT) ELEMENTÁRNOST (NIKOLI VYLEŤ SE NA MĚSÍC! HLEDEJ PROPISKU V OBÝVÁKU…)
POSTUP, NÁVOD JAKÉ BY MĚL MÍT VLASTNOSTI? DETERMINOVANOST – JEDNOZNAČNOST KONEČNOST – REZULTATIVNOST (ABY SE NESTALO, ŽE SE PŘI VYKONÁVÁNÍ POSTUPU ZASEKNEME A NEJSME SCHOPNI HO DOKONČIT – NEREÁLNÝ ÚKOL, ÚKOL KTERÝ SE MŮŽE ZASEKNOUT) ELEMENTÁRNOST (NIKOLI VYLEŤ SE NA MĚSÍC!) EFEKTIVNOST (CO NEJMÉNĚ KROKŮ, ÚSILÍ)
ALGORITMUS – JE POSTUP MÁ TYTO VLASTNOSTI? DETERMINOVANOST – JEDNOZNAČNOST KONEČNOST – REZULTATIVNOST (ABY SE NESTALO, ŽE SE PŘI VYKONÁVÁNÍ POSTUPU ZASEKNEME A NEJSME SCHOPNI HO DOKONČIT – NEREÁLNÝ ÚKOL, ÚKOL KTERÝ SE MŮŽE ZASEKNOUT) ELEMENTÁRNOST (NIKOLI VYLEŤ SE NA MĚSÍC!) EFEKTIVNOST (CO NEJMÉNĚ KROKŮ, ÚSILÍ) UNIVERZÁLNOST – REAPLIKOVATELNOST (S JINÝM MNOŽSTVÍM – NAPŘ. RECEPT)
PROBLÉM - ÚKOL PŘEDSTAVUJE ROZDÍL MEZI TÍM, JAKÝ STAV MÁME A TÍM, JAKÝ STAV CHCEME DOSÁHNOUT ALGORITMUS POSTUP, KTERÝ PROVEDE ZMĚNU ZE STAVU KTERÝ MÁME NA STAV KTERÝ CHCEME DOSÁHNOUT
ALGORITMUS - ZÁPIS TEXTOVĚ VÝVOJOVÝM DIAGRAMEM (FLOWCHART) graficky znázorní algoritmus PROGRAMEM
ZÁKLADNÍ GRAFICKÉ ZNAČKY VÝVOJOVÝCH DIAGRAMŮ ZNAČKANÁZEVPOPIS SPOJNICE SPOJENÍ JEDNOTLIVÝCH ZNAČEK VE VÝVOJOVÉM DIAGRAMU – TOK DAT NEBO ŘÍZENÍ KONEC A ZAČÁTEK PŘEDSTAVUJE ZAČÁTEK NEBO KONEC PROGRAMU ZPRACOVÁNÍ JAKÝKOLIV DRUH ZPRACOVÁNÍ NEBO PROVEDENÍ OPERACE NEBO SKUPINY OPERACÍ – JEDNOTLIVÉ ÚKOLY ROZHODOVÁNÍ PŘEDSTAVUJE ROZHODOVACÍ FUNKCI MÁ JEDEN VSTUP A VĚTŠINOU VÍCE VÝSTUPŮ – PRO RŮZNÝ VÝSLEDEK ROZHODOVÁNÍ
ZÁKLADNÍ GRAFICKÉ ZNAČKY VÝVOJOVÝCH DIAGRAMŮ ZNAČKANÁZEVPOPIS VSTUP A VÝSTUP DAT SYMBOLIZUJE VSTUPNĚ VÝSTUPNÍ OPERACE S DATY SPOJOVACÍ ZNAČKA PŘEDSTAVUJE PŘECHOD Z JEDNÉ ČÁSTI VÝVOJOVÉHO DIAGRAMU DO JINÉ ČÁSTI. POUŽITÍ PRO PŘERUŠENÍ SPOJNICE A JEJÍMU DALŠÍMU POKRAČOVÁNÍ – V KRUHU MUSÍ BÝT STEJNÁ ZNAČKA NAPŘ. A-A NEBO SPOJENÍ SPOJNIC – V PRŮBĚHU PROGRAMU
PŘÍKLAD PROGRAMU SOUČET DVOU ČÍSEL
DĚLENÍ DVOU ČÍSEL PŘÍKLAD PROGRAMU
VYZKOUŠEJTE SI SAMI ZADEJTE DVĚ HODNOTY A VYPIŠTE Z NICH TU KTERÁ JE VĚTŠÍ ZADEJTE TŘI ČÍSLA A VYPIŠTE JEJICH PRŮMĚRNOU HODNOTU ZADEJTE TŘI VELIKOSTI STRAN A VYPIŠTE ZDA Z NICH LZE SESTROJIT TROJÚHELNÍK – NEBO NE ALGORITMUS PRO ZATLUČENÍ HŘEBÍKU