Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Advertisements

SYSTEMATICKÁ BIOLOGIE
1. DO KTERÉHO ŘÁDU SAVCŮ PATŘÍ ZÁSTUPCI NA OBRÁZCÍCH?
Člověk v živočišném systému VY_52_INOVACE_01 Sada 1
Základní skupiny živočichů
Taxonomie Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
TŘÍDĚNÍ ŽIVOČICHŮ.
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ROZDĚLENÍ ŽIVOČICHŮ
M1: LESNICKÁ BOTANIKA BOTANICKÝ SYSTÉM A NÁZVOSLOVÍ ROSTLIN
SAVCI 3. A 4. TŘÍDA.
DINGO (Canis lupus dingo) KLÍČOVÉ ÚDAJE Země původu: Austrálie
ÚVOD SYSTÉM BEZČELISTNATCI-KRUHOÚSTÍ ČELISTNATCI
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.11 Anotace:
Řád: PLOUTVONOŽCI.
Třídění organismů.
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/
Obecné biologické principy
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Systém a evoluce rostlin
Úvod do systému rostlin
Podříše: Prvoci - KMENY: Nálevníci Výtrusovci Mnohobuněční – KMENY:
Charakteristika řádu ŠELMY
Název projektu: Živá příroda ve škole
Název projektu: Živá příroda ve škole
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Název projektu: Živá příroda ve škole
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Název projektu: Živá příroda ve škole
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Označení DUM Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Přehled hlavních skupin savců 1.část Brainstorming -napiš vše, co tě.
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Silvie Šimečková NÁZEV:VY_52_INOVACE_34_Přírodopis 8. ročník TÉMA: Vejcorodí, vačnatí ČÍSLO.
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Veverka obecná (sciurus vulgarit)
Obratlovci úvod; Kruhoústí
Třídění přírodnin.
Veverka obecná (Sciurus vulgaris)
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název projektu: Živá příroda ve škole
SAVCI (Mammalia).
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Název projektu: Živá příroda ve škole
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Kmen: Strunatci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
zpracovaný v rámci projektu
Název projektu: Živá příroda ve škole
Člověk je součástí přírody
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
zpracovaný v rámci projektu
Kmen: Strunatci.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.20_Zivoni_prostredi_trideni_organismu.
Obratlovci Autor: Mgr. Iva Hirschová
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Taxonomie a binomická nomenklatura
DÝCHÁNÍ, FOTOSYNTÉZA TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ Autor: Zuzana Veselíková
Mapky přirozených ekosystémů z naší přírody
Vyšší živočichové.
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_PŘÍRODOPIS
Jak třídíme organismy.
Transkript prezentace:

projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/  Datum :  Téma : Taxonomie  Název : Taxonomie živočišné říše  Ročník :  Autor : Mgr. Jan Šváb

Anotace Tento digitální vzdělávací materiál (DVM) bude sloužit jako doplňkový materiál k výuce přírodopisu v 6., 7. a 8.ročníku v rámci učiva:,,Vývoj, vývin a systém živočichů´´,,Významní zástupci jednotlivých skupin živočichů - strunatci (paryby, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci)´´,,Rozšíření, význam a ochrana živočichů´´,,Projevy chování živočichů´´,,Stavba těla, stavba a funkce jednotlivých částí těla´´,,Význam a zásady třídění organismů´´,,Významní biologové a jejich objevy,, Zdroj témat: ŠVP Škola pro každého Zdroj témat: ŠVP Škola pro každého č.j. 27/2007/b/upravená verze

Taxonomie = vědní obor zabývající se klasifikací živých organismů

Taxonomické kategorie II. - hlavní Říše Kmen Třída Řád Čeleď Rod Druh

Taxonomické jednotky Doména (nadříše) Říše Podříše Nadkmen Kmen Podkmen Intrakmen Nadtřída Třída Podtřída Infratřída Nadřád Řád Podřád Infrařád Nadčeleď Čeleď Podčeleď Tribus/podtribus Rod Podrod Superdruh Druh Poddruh

Carl Linné švédský přírodovědec a lékař -zakladatel botanické a zoologické nomenklatury -tvůrce pojmu - DRUH -v Mezinárodním rejstříku jmen rostlin má zkratku L.

Binomická nomenklatura (názvosloví)  nomenklatura = jmenosloví  řídí se mezinárodně uznávanými pravidly Jméno konkrétního živočišného druhu se skládá ze 2 částí a)jméno rodové b)jméno druhové př. lev pustinný, tygr džunglový -lev, tygr = jména rodová -pustinný, džunglový = jména druhová

Důležitost objevu Díky objevu Carla Linného dnes můžeme pochopit vývoj, ale i příbuznost mnoha druhů živočichů. Druhy se díky taxonomii rozpoznávají dle jim charakteristických vlastností.

Př.: hierarchie živočichů – pes domácí Říše – živočichové (Animalia) ↓ Kmen – strunatci (Chordata) ↓ Podkmen – obratlovci (Vertebrata) ↓ Třída – savci (Mammalia) ↓ Řád – šelmy (Carnivora) ↓ Čeleď – psovití (Canidae) ↓ Rod – vlk (Canis) ↓ Druh – vlk obecný (Canis lupus)

Říše 1.rostliny 2.živočichové Dříve 1.prokaryotní 2.prvoci 3.rostliny 4.houby 5.živočichové

Kmen – strunatci Podkmen – bezlebeční - pláštěnci - obratlovci Třída (podkmenu obratlovců) – kruhoústí - paryby - ryby - obojživelníci - plazi - ptáci - savci Kmen > podkmen > třída

Řád (třídy savců) – vejcorodí - vačnatci - hmyzožravci - letouni - zajíci - hlodavci - šelmy - ploutvonožci - kytovci - chobotnatci - lichokopytníci - sudokopytníci - opice a lidoopi (srovnání kostry člověka a gorily)

Citace obrázků Slide 4: JANOUŠEK, Jiří. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Slide 6: GREG, L.. Wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ersion%29.jpg Slide 7: VALÉRIE75. Wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Slide 8: LINNÉ, Carl. Wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Slide 9: MĘŻYŃSKA, Monika. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Slide 11: HILLEWAERT, Hans. Wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Slide 12: PETWOE. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: