Normativní požadavky kladené na veřejné osvětlení prof. Ing. Karel Sokanský, CSc. Bc. Petr Šebesta VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta elektrotechniky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Světlo je elektromagnetické vlnění různých vlnových délek. Lidské oko vnímá pouze část tohoto spektra. Toto záření nazýváme viditelné. Sousední části.
Advertisements

HV FN Brno 2014 Vývoj hospodaření F A K U L T N I N E M O C N I C E B R N O w w w. f n b r n o. c z.
ELEKTROTECHNIKA Ing. Pavel Svoboda a Ing. Tomáš Mlčák Ph. D., Katedra elektrotechniky.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Elektrické instalace (Jištění)
VY_52_INOVACE_04_02_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Možnosti úspor energie při osvětlování Jednoduché tipy a triky využitelné ve škole i v domácnosti.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_15 TÉMA: VYNÁLEZY.
TRANSFORMÁTOR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_32.
Ing. Petr Bačík, Ph.D.. Jsou peněžním vyjádřením opotřebení dlouhodobého majetku a především jsou významným zdrojem financování. Opotřebením ztrácí majetek.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Minarc Evo 180 Originální a nejlepší, nyní ještě silnější !
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceSíťový.
Název školy Střední škola elektrostavební a dřevozpracující, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Adresa školyPionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
1 MNOHONÁSOBNÉ ODRAZY 1. Činitel vazby  12 svíticí plochy 1 s osvětlovanou plochou 2 2. Činitel vlastní vazby  11 vnitřního povrchu duté plochy 3. Mnohonásobné.
Další součástky s jedním přechodem PN Autor: Lukáš Polák.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Světelná technika Osvětlování.
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Ústav technicko - technologický ZHODNOCENÍ EFEKTIVNOSTI DOTAČNÍCH TITULŮ.
Elektrické stroje – transformátory Ing. Milan Krasl, Ph.D.
FOTONÁSOBIČ Šárka Trochtová.
PŘÍKLADY vše převzato ZELENÁ ÚSPORÁM PŘÍKLADY vše převzato
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Optický kabel (fiber optic cable)
Výbojové zdroje světla 2
Svítíme Michael Hahn Hotel Port, Máchovo jezero, 9.6. –
Elektromagnetická slučitelnost
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
RASC Standardy řízení služeb
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Snížení nákladů na vytápění budov
Regulace teplovodních otopných soustav vypracovala: Ing
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
SVĚTELNÝ TOK VYZAŘOVANÝ SVÍTIDLEM
ESZS Přednáška č.4 Tepelný výpočet RC oběhu
Výroba II.. Výroba II. Organizace výrobních pracovišť V jedné dílně jsou příbuzné stroje Výrobek prochází několika dílnami Technologické uspořádání.
Seminář 5. Racionální chování výrobce
Seznámení s metodikami a způsobem využití na školách - Fyzika Závěrečná odborná konference Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a.
Systémy řízení silniční dopravy
Název: Normy spotřeby času Autor: Ing. Petr Mareš
Elektromagnetická slučitelnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Úspory energie u VZT zařízení
Důvodová zpráva a RIA 1. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
UMĚLÉ OSVĚTLENÍ V INTERIÉRU.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Světelná technika Svítidla.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Školení – představitelé příspěvkových organizací
LED SVĚTELNÉ ZDROJE A PŘÍSTROJE
Kritéria pro veřejné zakázky veřejné osvětlení
Požadavky, návrh osvětlení
Ekonomická stránka energeticky účinného veřejného osvětlení
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
ELEKTRICKÉ ROZVÁDĚČE NN z pohledu norem ČSN a PNE
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
RIA a důvodová zpráva 31. října 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Světelná technika Světelné diody.
Průmyslové rozvody *** návrh a jištění vodičů
Dopravní nehodovost ve Zlínském kraji za rok 2016
Aktuální informace k dotačním titulům MŽP
FINANČNÍ ZDROJE VEŘEJNÉ OSVĚTLENÍ 9. ledna 2019, Praha.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Monitorování provozní účinnosti
Transkript prezentace:

Normativní požadavky kladené na veřejné osvětlení prof. Ing. Karel Sokanský, CSc. Bc. Petr Šebesta VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta elektrotechniky a informatiky Katedra elektroenergetiky 2016

Na čem nejvíce závisí energetická náročnost veřejného osvětlení ?

Parametry, které nejvíce ovlivňují energetickou náročnost Požadavky kladené pro danou třídu osvětlení dle ČSN EN Měrný výkon světelných zdrojů Činné ztráty předřadného přístroje Účinnost optické části svítidla Provoz a řízení

Srovnání nového a starého způsobu zatřiďování pozemních komunikací dle ČSN CEN/TR

Starý způsob zatřiďování pozemních komunikací

Nový způsob zatřiďování pozemních komunikací pro třídu osvětlení M(ME)

Požadavky kladené na osvětlení pozemních komunikací ČSN EN

ČSN Doplňující informace k osvětlování pozemních komunikací

ČSN – Stanovení kapacity komunikace pro určení třídy osvětlení

ČSN – Doporučené velikosti adaptačních pásem

ČSN – Hlediska náhradní teploty chromatičnosti Pro pozemní komunikace s vysokým výskytem chodců – volíme nejvýše K Pro komunikace v zastavěných oblastech (mimo obchodní zóny) - volíme nejvýše K Pozemní komunikace mimo zastavěná území - volíme nejvýše K

Princip regulace LED svítidla

ČSN EN Energy performance indicators

Ukazatel výkonové hustoty (PDI) – D P

Ukazatel roční spotřeby elektrické energie (AECI) D E

Typická velikost ukazatele PDI pro třídy osvětlení M(ME)

Typická velikost ukazatele AECI pro třídy osvětlení M(ME)

Zhodnocení veřejného osvětlení na ulicích STUDENTSKÁ a TECHNOLOGICKÁ

Svítidla na ulicích Studentská a Technologická

Zhodnocení kvantitativních a kvalitativních parametrů světelných zdrojů a svítidel Kvantitativní a Kvalitativní parametry Světelný zdrojSvítidlo LEDNAVLEDNAV Světelný tok (lm) Příkon (W) ,4 Měrný výkon (lm.W -1 ) Účinnost optiky (%) --86,182 Ra (-) 7025Souhlasí se světelným zdrojem Tc (K) Souhlasí se světelným zdrojem T(h) Souhlasí se světelným zdrojem IP (optiky+sv.) --66/6666/44 IK () Třída ochrany () --21

Výhody LED oproti NAV: LED disponuje vyšší měrný výkonem než 70 W výbojka (146 lm.W -1 vs. 93 lm.W -1 ) LED má vyšší index podání barev (70 vs. 25) LED modul má mnohem vyšší životnost než NAV (5x VYŠŠÍ) LED modul má nižší strmost poklesu světleného toku než u NAV LED lze stmívat v rozsahu % příkonu kdežto u NAV pouze na 70 % příkonu

Výhody LED svítidla oproti svítidlu s NAV: Svítidlo s LED má mnohem vyšší měrný výkon než svítidlo s NAV Svítidlo s LED má mírně vyšší účinnost optické části Svítidlo s LED má vyšší stupeň krytí Svítidlo s LED má vyšší odolnost proti mechanickému poškození a také má vyšší stupeň třídy ochrany Předřadník LED svítidla má mnohem nižší činné ztráty než předřadník svítidla s NAV (1 W vs. 12,4 W)

Zhodnocení světelně-technických parametrů dle ČSN EN Technologie Srovnání naměřených a vypočtených hodnot Požadavek normy EN pro námi uvažované komunikace (ME5) Průměrný jas (cd/m 2 ) Celková rovnoměrnost jasu (-) Podélná rovnoměrnost jasu (-) Prahový přírůstek (%) Činitel osvětlení okolí (-) Požadovaná (udržovaná) hodnota ≥0,5≥0,35≥0,4≤15≥0,5 LED (Studentská) Vypočtená (udržovaná) hodnota 0,60,770,7/0,838,920,82 Naměřená (udržovaná) hodnota 0,7260,4460,32/0,4-- NAV (Technologická) Vypočtená (udržovaná) hodnota 0,730,740,78/0,8690,6 Naměřená (udržovaná) hodnota 10,560,56/0,53--

Zhodnocení energetické náročnosti dle EN (Energy performance indicators) TechnologieKritéria normy EN Srovnání ukazatelů PDI a AECI na základě EN pro námi uvažované komunikace (ME5) S regulacíBez regulaceÚSPORA (%) Hodnota z normy LED (Studentská) PDI (mW.lx -1.m -2 ) vyp. 20, nam. 17 AECI (kWh.m -2 ) 0,530,72260,8 NAV (Technologická) PDI (mW.lx -1.m -2 ) vyp. 63,9845, nam. 46,3433,1 AECI (kWh.m -2 ) 1,631,9416,21,1-1,6 LED/NAV(nereg.) AECI (kWh.m -2 )0,531,9472,7 -

Děkuji za vaši pozornost