Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Alena Himlová Název: VY_32_INOVACE_193_Geologie Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Číslo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PETROLOGIE úvod a vyvřelé horniny.
Advertisements

Horniny Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.08
MINERÁLY A HORNINY ÚVOD.
Autor Mgr. Hana Makovičková
HORNINY.
Křemičitany (silikáty)
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
© copyleft Jiří Trávník
Horniny přeměněné.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Horniny přeměněné (Metamorfované).
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: VYVŘELÉ HORNINY
METAMORFITY.
Hlubinné vyvřelé horniny
Petrologie přeměněné horniny.
Jaká je definice horniny ? Jak se liší hornina a minerál ?
Horniny.
SŮL KAMENNÁ bílý nebo průhledný nerost tvořící krystaly
Př_139_Geologie_Přeměněné horniny
Název Geologie Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Přeměněné horniny.
Dělení hornin Podle vzniku.
Název Petrologie 4 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Usazené horniny - úlomkovité
Když se řekne minerál Minerály(nerosty)jsou prvky nebo chemické sloučeniny,většinou krystalické,které vznikly působením geologických procesů.Za minerály.
Vypracovala: Mgr. Eva Ratiborská ZŠ Trávník, Přerov.
Práce geologa v terénu.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
HLUBINNÉ VYVŘELÉ HORNINY
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Název Petrologie 1 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Př_136_Geologie_Petrologie
Přeměněné horniny.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_434.
Název Geologie Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Vyvřelé horniny = vyvřeliny
Horniny přeměněné Autor: Mgr. Marian Solčanský
Petrologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se složením a vlastnostmi hornin. Materiál je plně funkční pouze.
H ORNINY Mgr. Miroslava Zbavitelová Fotografie z vlastních zdrojů 2014/15 „Rozvoj vzdělávání žáků karvinských základních škol v oblasti cizích jazyků“
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Horniny a minerály
Horniny vyvřelé Autor: Mgr. Marian Solčanský
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Minerály (nerosty) a horniny Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
VY_52_INOVACE_ČLAPŘ_08_JF HORNINY A NEROSTY PŘÍRODOVĚDA PRO 4
Zemská kůra a horniny. Zemská kůra Nejsvrchnější slupka pevného zemského tělesa Proměnlivá mocnost – Ø 30 – 40km Spodní souvislá vrstva – bazaltová (čedičová)
 vznikají z hornin vyvřelých, usazených i přeměněných za vysokých tlaků a teplot  při metamorfóze nedochází k roztavení hornin  nejvyšší možná teplota.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského v Novém Strašecí Komenského nám. 209, Nové Strašecí tel , ,
Přeměněné horniny Geologie vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková VY_32_INOVACE_13_Přírodověda 4.ročník_Minerály a horniny Téma: Minerály a horniny CZ.1.07/1.4.00/
VYVŘELÉ HORNINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomáš Sobotka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Bi1BK_AEP1 PĚSTITELSTVÍ A APLIKOVANÁ EKOLOGIE Volitelné přednášky doplňující předmět INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD I.
HORNINY PŘEMĚNĚNÉ. HORNINY PŘEMĚNĚNÉ Metamorfované neboli přeměněné horniny vznikají ze všech druhů hornin v důsledku vysokých teplot, tlaků a chemizmu.
Zdroje surovin a jejich obnovitelnost
VY_32_INOVACE_01_32_NERUDNÍ SUROVINY
AUTOR: Mgr.Danuše Lebdušková
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_P9-007 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
HORNINY VYVŘELÉ. HORNINY VYVŘELÉ Hornina je heterogenní směs tvořená Hornina je heterogenní směs tvořená různými minerály, někdy i organickými složkami,
Mineralogie.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_14_Horniny a nerosty
Škola:. Základní škola Kladruby
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Klasifikace a poznávání metamorfovaných hornin
HORNINY PŘEMĚNĚNÉ. HORNINY PŘEMĚNĚNÉ Metamorfované neboli přeměněné horniny vznikají ze všech druhů hornin v důsledku vysokých teplot, tlaků a chemizmu.
Poznávačka horniny Aneta Gobernacová 9.A.
VY_32_INOVACE_19_Horniny
C) Přeměněné horniny Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Alena Himlová Název: VY_32_INOVACE_193_Geologie Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT. Období vytvoření DUM: Prosinec 2012

Anotace: Stavba Země - přeměněné horniny (vznik, výskyt a význam). Jazyk: Český Očekávaný výstup: Základní znalosti o vzniku, složení, výskytu a významu přeměněných hornin. Ročník: 9. Druh učebního materiálu: Prezentace

Přírodopis 9. třída MINERALOGIE HORNINY METAMORFOVANÉ Základní škola a Mateřská škola Sepekov

Metamorfované (přeměněné) horniny - vznik - ze všech druhů hornin působením vysokých teplot, tlaků a chemizmu prostředí - výsledný stupeň přeměny závisí na délce působení a velikosti těchto činitelů - zvětrávání - usazování - vyvřelé horniny - tuhnutí magmatu - magma usazené horniny - přeměna - přeměněné horniny - tavení - Obrázek č. 1 HORNINOVÝ CYKLUS

Způsoby přeměny hornin - tlaková (dynamická) - v oblastech zlomů zemské kůry, kdy dochází vlivem tlaku a posunů zemské kůry k rozdrcení hornin na malé úlomky, pak dojde k jejich opětovnému zpevnění (zlom San Andreas) - dotyková (kontaktní) - působením žhavého magmatu na starší horniny, vliv mají také plyny a páry, které se z magmatu uvolňují a obohacují okolní horniny o nové prvky - šoková - náhlým zvýšením teplot a tlaků (např. úder blesku, hoření uhelných slojí, dopad velkého meteoritu) - oblastní (regionální) - postihuje horniny na rozsáhlých územích (stovky až tisíce km²)

Horniny vzniklé oblastní (regionální) přeměnou - vlivem teploty, všesměrného tlaku způsobeného tíhou nadložních hornin nebo jednosměrným horotvorným tlakem vznikají horniny nazývané krystalické břidlice - nerosty původních hornin překrystalovaly a uspořádaly se ve směru působícího tlaku - znaky - břidličnatost a foliace. Obrázek č. 2

Horniny vzniklé oblastní (regionální) přeměnou a) krystalické břidlice vzniklé přeměnou usazených hornin - fylit – nízký stupeň přeměny - svor – střední stupeň přeměny - pararula – vysoký stupeň přeměny b) krystalické břidlice vzniklé přeměnou vyvřelých hornin (žula, syenit) - ortorula – vysoký stupeň přeměny - migmatit – výrazně páskovaná hornina - mramor (krystalický vápenec) - z vápenců - grafitová ložiska – přeměnou uhelných slojí Obrázek č. 3 Fylit Obrázek č. 4 Mramor

Fylit - vznik částečnou přeměnou jílových usazených hornin - břidličnatá struktura, velmi dobře se štípe - používá se jako střešní krytina - složení - sericit (hedvábný lesk), chlorit (šedozelená barva), křemene, albitu (živec sodný), biotit Obrázek č. 5

Svor - složení - slída, křemen - granát, kyanit, turmalín, andalusit, staurolit - množství lupínkovité slídy způsobuje výraznou foliaci - živec je mikroskopický nebo schází (tím se liší od rul) - světle šedý, světle hnědý, červenohnědý, šedočerný - kusový se nechá nalézt na polích v okolí Sepekova Obrázek č. 6

(Para)rula - složení - křemen, živce (plagioklas), slídy - při vyšším stupni přeměny obsahuje aluminosilikáty (kyanit, andalusit, sillimanit, cordierit, staurolit) a granáty - podle obsahu dalších minerálů - svorová pararula (s nízkým obsahem živců), pararula grafitická, amfibol-biotitová, dvojslídná - použití - kamenná drť a stavební kámen - v okolí Sepekova se vyskytuje grafitická forma Obrázek č. 7 Grafitická pararula

(Orto)rula - produkt regionální metamorfózy - vznik - přeměnou vyvřelých hornin jako jsou granitoidy, granodiority, křemité diority - hrubo až středozrnná, výrazně břidličnatá hornina - složení - křemen, biotit, muskovit, draselný živec, méně častý je plagioklas - vedlejší minerály - granáty, kyanit, amfibol Obrázek č. 8 Obrázek č. 9

Migmatit - tvořen ze dvou složek - granitové a rulové. - vzhled páskované žuly x ruly - stavební kámen, obkladový materiál Obrázek č. 10 Obrázek č. 11

Mramor - více než 95 % kalcitu - příměsi - jílové hmoty, různé nerosty (grafit, limonit, hematit) - v širším slova smyslu se za mramor označuje každý vápenec, který se dá leštit Obrázek č. 12 Obrázek č. 13

Mramor - ceněný materiál pro sochaře (Carrara, Itálie) - lom světla způsobuje „voskový“ vzhled (dojem živého těla) - stavební materiál, k dekorativním účelům, při dláždění chodníků, brusivo v brusných pastách (i v zubních), plnidlo při výrobě papíru (tzv. křídový papír) - v okolí Sepekova nebyl popsán Obrázek č. 14 Obrázek č. 15 Carrara

Závěrem 1) Jak vznikají přeměněné horniny? 2) Popiš některý ze způsobů vzniku přeměněných hornin. 3) Z čeho vznikají přeměněné horniny? 4) Vyjmenuj 3 příklady přeměněných hornin. 5) Jak se zpravidla poznají přeměněné horniny? 6) Které přeměněné horniny se vyskytují v okolí bydliště? - působením vysokých teplot, tlaků a chemizmu prostředí - dotykový, šokový, tlakový, oblastní - ze všech typů hornin - vyvře- lých, usazených i přeměněných - fylit, svor, rula (para, orto), mramor, migmatit, mylonit - podle břidličnatosti a foliace - ruly, svor, skarn (Chlum)

Zdroje informací, snímků, citací Obrázek č. 1, [cit ], Licence Public domain, Woudloper/Woodwalker, File:Rockcycle.jpg Obrázek č. 10, [cit ], Licence Creative Commons, Siim Sepp, Soubor:Migmatite 2005.jpg Obrázek č. 11, [cit ], Licence Creative Commons, Siim Sepp, File:Migma ss 2006.jpg Obrázek č. 14, [cit ], Licence Creative Commons, Klaus with K, File:Carrara ponti di Vara jpg Obrázek č. 15, [cit ], Licence Creative Commons, Robert Valette, File:Sarco. quatre des sept dormants..jpg Obrázek č. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 13, autor Josef Himl, ZŠ a MŠ Sepekov

K O N E C