Autor: Mgr. Jaroslav Korb Datum vytvoření: květen 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika Tematický okruh:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Statistika.
Advertisements

Statistické funkce v tabulkovém kalkulátoru Excel MS
Charakteristiky úrovně
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb,
Statistika Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Statistika Střední hodnoty
Tloušťková struktura porostu
Kruh, kružnice – povrch, objem, výpočty
Statistika 8. ročník Autorem materiálu je Mgr. Jana Čulíková
Statistický soubor, jednotka, znak.
VY_42_INOVACE_370_ARITMETICKÝ PRŮMĚR Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM srpen 2011 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
Statistika Ukazatelé variability
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:IV/2Č. materiálu:VY_42_INOVACE_.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Charakteristiky variability
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Aritmetický průměr v úlohách. V rodině Novákových se spotřebovalo v lednu 15 m 3 vody, v únoru 14 m 3 vody a v březnu 19 m 3 vody. Naměřené hodnoty zapiš.
Název materiálu: Základy statistiky
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09C19 AutorMgr. Monika Chvostková Období vytvořeníZáří 2013.
Statistika 2 Aritmetický průměr, Modus, Medián
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:IV/2Č. materiálu:VY_ 4 2_INOVACE_.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Průměr Maximum Minimum
Mgr. Marcela Sandnerová Pojem charakteristiky variability Variabilita (proměnlivost)  Odlišnost hodnot příslušného znaku Čím větší je variabilita sledovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy statistiky Autor: Jana Buršová.
STATISTIKA 3  Opakování základních pojmů VY_32_INOVACE_21-18.
VY_32_INOVACE_21-16 STATISTIKA 2 Další prvky charakteristiky souboru.
Kurzy eura v roce 2009 k prvnímu dni v měsíci zaokrouhlené na celé Kč Kč28.
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Statistika Statistika je matematická disciplína, která zpracovává výsledky hromadného pozorování (o objemu výroby, dovozu či vývozu zboží, výdajích a příjmech.
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Popisné charakteristiky statistických souborů. ZS - přesné parametry (nelze je měřením zjistit) VS - výběrové charakteristiky (slouží jako odhad skutečných.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Charakteristiky variability Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Charakteristiky úrovně Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Informatika – Textový procesor Word 2010 Jméno autora Ing. Ladislav Novák Datum vytvoření leden 2011 Ročník 3. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Informační.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Výpočty ve statistice – test k procvičení
Základy programu Excel
Užití aritmetického průměru ve slovních úlohách
Statistika 2.cvičení
VY_32_INOVACE_M7.10 Autor: Mgr. Jaroslav Korb
VY_32_INOVACE_M6.11 Autor: Mgr. Jaroslav Korb
Statistika - opakovací test k procvičení
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
Aritmetický průměr Výpočet aritmetického průměru: n – počet čísel
Název školy: Svobodná základní škola,o. p. s
Písemné násobení trojciferným činitelem
Typy proměnných Kvalitativní/kategorická binární - ano/ne
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
VY__III/2__INOVACE__144 Geometrické tvary.
Fotografie jsou z archivu autora..
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VÝRAZ S PROMĚNNOU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Analýza kardinálních proměnných
VY_32_INOVACE_M6.04 Autor: Mgr. Jaroslav Korb
Autor: Honnerová Helena
Základy statistiky.
VY_32_INOVACE_M6.08 Autor: Mgr. Jaroslav Korb
Základy popisné statistiky
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Matematika a její aplikace
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Jaroslav Korb Datum vytvoření: květen 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika Tematický okruh: Závislosti, vztahy a práce s daty Téma : Statistika – medián, směrodatná odchylka

Metodika Powerpointová prezentace pro interaktivní tabuli. Určeno pro výuku statistiky v 8. ročníku. Učební materiál vysvětluje žákům, proč aritmetický průměr nestačí pro důkladnější vyhodnocení souboru dat a ukazuje význam dalších ukazatelů, jako je medián a směrodatná odchylka. Součástí jsou pracovní listy pro žáky.

STATISTIKA medián, směrodatná odchylka

Na jedné základní škole vyhlásil ředitel školy soutěž mezi třídami ve sběru papíru. Vítězná třída pojede zadarmo na výlet! Protože se třídy liší v počtu žáků, určil pan ředitel pro vyhodnocení soutěže toto kritérium – zvítězí třída, která bude mít největší průměr sebraného papíru na žáka. Použité obrázky jsou dostupné pod licencí Microsoft na office.com

Mezi nejpilnější sběrače patřily třídy 8.A a 8.B. Mezi nimi se také mělo rozhodnout o vítězi. Z následujících seznamů vypočti aritmetický průměr množství papíru u obou tříd a urči vítěze. Hodnoty zaokrouhluj na celé číslo

aritmetický průměr celkem 516 kg 27 kg 531 kg 23 kg x =

Vítězem soutěže je tedy třída 8.A!!! Je to ale spravedlivé? Vypočetli jsme, že v 8.A přinesl každý žák průměrně 27 kg papíru. Téměř všechen papír ale přinesli žáci Panáček a Nováková, jejichž rodiče pracují ve firmách, které produkují velké množství papírového odpadu a papír dovezli do školy svými auty. Ostatní žáci se do soutěže téměř nezapojili. Aritmetický průměr nemusí vždy nejlepším ukazatelem pro vyhodnocení souboru dat. Pro přesnější vyhodnocení souboru dat se ve statistice používají další ukazatele- například medián a směrodatná odchylka

Pro nalezení mediánu daného souboru stačí hodnoty seřadit podle velikosti a vzít hodnotu, která se nalézá uprostřed seznamu. Pokud má soubor sudý počet hodnot, určí se medián jako aritmetický průměr dvojice hodnot ze středu souboru Urči medián souborů 8.A a 8.B

Me(8.A)=0 Me(8.B)=22

Výrazný rozdíl mezi aritmetickým průměrem (x=27) a mediánem (Me=0) v souboru 8.A ukazuje, že většinu papíru nasbíralo několik žáků z horní poloviny tabulky. Dalším statistickým ukazatelem, který nám dá přesnější informace o souboru dat je směrodatná odchylka Ukážeme si její výpočet pro soubory 8.A a 8.B. Pracuj do pracovního listu.

jméno x(kg papíru) odchylka od průměru x-x čtverec odchylky (x-x)² Panáček244 Nováková183 Horáčková43 Sahula16 Růžička8 Smetanová8 Vágnerová7 Tuček5 Červená2 Chvojková0 Stašek0 Nerudný0 Kačer0 Slámková0 Kovář0 Bruna0 Cáchová0 Potůčková0 Zímová součet čtverců odchylky aritmetický průměr z čtverců odchylky : směrodatná odchylka σ=σ= σ=σ=

jménox(kg papíru) odchylka od průměru x-x čtverec odchylky (x-x)² Zemanová65 Karlík52 Doudová45 Janáčková44 Chmela38 Adamec36 Králová35 Kroupa30 Bezucha27 Lomová25 Kmentová24 Bouda22 Mareček19 Novotný17 Pechová14 Janota10 Tylová8 Olmová6 Motejlek6 Louda5 Houdová3 Králík0 Malec součet čtverců odchylky aritmetický průměr z čtverců odchylky : směrodatná odchylka σ=σ= 305 σ=σ= 17

Směrodatná odchylka vypovídá o tom, jak jsou hodnoty souboru od sebe vzdáleny. Čím je směrodatná odchylka větší, tím více se hodnoty od sebe liší. 8.A σ = 65 Rozdíly mezi žáky v množství sebraného papíru jsou velké. Někteří žáci nasbírali velmi mnoho, někteří velmi málo nebo nic. 8.B σ = 17 Rozdíly mezi žáky jsou výrazně menší. Do sběru se zapojila většina žáků třídy Kdo by tedy měl jet na výlet????

Pracovní listy pro žáky k vytištění

jméno x(kg papíru) odchylka od průměru x-x čtverec odchylky (x-x)² Panáček244 Nováková183 Horáčková43 Sahula16 Růžička8 Smetanová8 Vágnerová7 Tuček5 Červená2 Chvojková0 Stašek0 Nerudný0 Kačer0 Slámková0 Kovář0 Bruna0 Cáchová0 Potůčková0 Zímová0 součet čtverců odchylky aritmetický průměr z čtverců odchylky σ=σ= směrodatná odchylka

jménox(kg papíru) odchylka od průměru x-x čtverec odchylky (x-x)² Zemanová65 Karlík52 Doudová45 Janáčková44 Chmela38 Adamec36 Králová35 Kroupa30 Bezucha27 Lomová25 Kmentová24 Bouda22 Mareček19 Novotný17 Pechová14 Janota10 Tylová8 Olmová6 Motejlek6 Louda5 Houdová3 Králík0 Malec0 součet čtverců odchylky aritmetický průměr z čtverců odchylky směrodatná odchylka σ=σ=