Kosmologické kapitoly 2 Jan Novotný, Jindřiška Svobodová Masarykova universita, Brno, JČU 2016.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Advertisements

Elektronické učební materiály – 1. stupeň Společnost Autor: Mgr. Lenka Radošová OBJEVUJEME VESMÍR VESMÍRNÁ TĚLESA SLUNEČNÍ SOUSTAVA CESTY DO VESMÍRU.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co všechno najdeme ve vesmíru? HVĚZDY GALAXIE SLUNCE PLANETY MLHOVINU.
Země ve vesmíru Vesmír – galaxie – sluneční soustava - Země.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 14. Pohyby těles v gravitačním a tíhovém poli Země Název sady: Fyzika.
VY_52_INOVACE_02_Práce, výkon, energie Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
HVEZDY v. HVĚZDY Hvězdy jsou největší a nejdůležitější objekty ve vesmíru. Udává se, že v naší galaxii (Mléčné dráze) je 95% viditelné hmoty ukryto ve.
Vesmír je označení pro veškerý prostor, časoprostor, hmotu a energii v něm. V užším smyslu se vesmír také někdy užívá jako označení pro kosmický prostor,
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda Název: VY_ 32_INOVACE_1809_V.tělesa Téma: Vesmírná tělesa Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_319_Hubbleův teleskop Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
Slovní úlohy o pohybu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Slovní úlohy o pohybu Lineární rovnice Matematika 8.ročník ZŠ
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Obecný přehled Reliktní záření Kosmologie1 Kosmologie2 Kosmologie3 10
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
ČAS.
6. Kinematika – druhy pohybů, skládání pohybů
Slunce Juli Krejčí.
Rovnoměrný pohyb Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Kánon hlavy (Unface) Základní pravidla pro kresbu portrétu
PYRAMIDA Kinematika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Obecná teorie relativity
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
VESMÍR.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_27_VESMÍR TÉMA:VESMÍR
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Důsledky základních postulátů STR
Důsledky základních postulátů STR
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
2. seminární úkol - projekt
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Sluneční soustava - součást Galaxie
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Anna Červinková 16. Jednoduché stroje
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
VY_32_INOVACE_
Astronomické jednotky délky
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Lisa Supermassive black holes
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_158_Planety
Steinerova věta (rovnoběžné osy)
HODINY - poznej stejný čas, velikost
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Pohyb tělesa rychlost, dráha, čas.
Speciální teorie relativity
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Souhrnné opakování-VESMÍR
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Země ve vesmíru.
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Délka jedna z nejstarších fyzikálních veličin již v roce 1792 stanoven jednotkou délky metr jako desetimiliontina vzdálenosti od severního pólu k rovníku.
Ivan Lomachenkov Překlad R:Halaš
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Matematická gramotnost napříč vzděláváním
Standardní model K< 0 K = 0 K > 0
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VI. ročník ZŠ (praktická)
Lineární funkce a její vlastnosti
Přírodopis 9. ročník Téma: Vesmír a jeho vznik Obsah: 1. Big Bang
Geometrie řízení a uložení kol.
Obecná teorie relativity
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Tečné a normálové zrychlení
Transkript prezentace:

Kosmologické kapitoly 2 Jan Novotný, Jindřiška Svobodová Masarykova universita, Brno, JČU 2016

Úvodní aktivity časové osy  Vývoj kosmologických představ a zásadních objevů kartičky - přiřazování na časovou osu  Vývoj vesmíru Kosmický kalendář - přiřazování etap na provázek  Obrázková galerie Mytologické představy vlastní tvorba

Porovnání: nechť 13,7 miliard let je 10 let Před 65 miliony let – 17 dní vyhynuli dinosauři Před 3 miliony let - 19 hodin prapředek člověka Před 2000 lety Ježíš 46 sekund Před 235 let – 5 sekund deklarace nezávislosti

Měřítka a jednotky 1 světelná sekunda měří ,458 kilometru, 1 světelná minuta 18 milionů kilometrů, 1 světelná hodina více než 1 miliardu kilometrů a 1 světelný rok milionů kilometrů. Omezení – c – fotonový dopravník Z jak vzdálené hvězdy se muselo v okamžiku vašeho narození vydat světlo, aby na Zemi doputovalo právě dnes? Světlo urazí ve vakuu za jednu sekundu právě metrů.

Vesmírná archeologie

Měsíc Kupa galaxií Hubbleova pole Hubbleův Teleskop Slunce Saturn Plejády Vírová galaxie Seřazování 1, Zkuste uspořádat snímky v pořadí podle skutečné velikosti objektů Nejmenší největší 2, Zkuste seřadit snímky objektů od nejbližších po nejvzdálenější Nejbližší nejvzdálenější 3, Zkuste uspořádat snímky podle stáří zobrazených objektů (nejdříve zformovaný, nejpozději zformovaný) Nejstarší nejmladší Máte představu o velikosti, vzdálenosti a stáří různých objektů ve vesmíru?

Jak jsou staří? Odpovědi, na nichž by se většina astronomů asi shodla: Teleskop několik let (1990) Plejády 80 millionů let Měsíc 4.5 miliard let Saturn 4.5 miliard let Sun miliard let Galaxie 10 miliard let Hubble kupa galaxií více než 10 miliard let Na otázku je stanovení správné ho pořadí poněkud nejednoznačné, a je zároveň u řady objektů Vesmíru předmětem současného astronomický výzkumu. Při řešení této zdánlivě jednoduché otázky, se studenti potýkají s důležitými poznatky formování sluneční soustavy, životní cykly hvězd a vývoje vesmíru!

Hvězdy, galaxie jsou rozloženy rovnoměrně (na kosmologických škálách, tzn. v měřítku asi 1 Gly je vesmír homogenní)

Rozpínající se vesmír ve dvou časech T1T1 T2T2 Rozpínání vesmíru kolem nás je ve všech směrech stejné – divné? Kosmologický princip

Sestav si svůj vesmír

Mléčná dráha v různých spektrálních oborech 13

Spektrum Galaxie A má vodíkovou čáru na 724nm, hodnota na zemi je 656nm, rozdíl je 68nm, t.j.asi 10%. Rychlost pohybu Galaxie A je 10%c - tedy asi km/s. Práce se spektry

Jak se galaxie ve vesmíru pohybují ve vztahu k sobě navzájem? Modelové analogie Experiment 1 – rozpínání vesmíru Balónkový vesmír Změny ve vzdálenostech mezi galaxiemi při rozpínání vesmíru Balonekobvod cmABBCCA stav 140,53,74,86,3 stav 249,45,16,39,1 stav 356,58,39,714 stav 465,51315,623

Experiment 2 – běh na trati Vliv vzdálenosti na rychlosti vzdalování galaxií Tabulka měřen í Galaxie Původn í vzd á lenost od M (cm) Vzd á lenost od M po natažen í (cm) posun oproti původn í poloze(cm) Galaxie rychlost un áš en í (cm/s) A B C 35,92,9 5,8 D 47,83,8 7,6 E 5105 F 612,16,1 12,2 G 714,47,4 14,8 Vyneste graf závislosti vypočtené rychlosti galaxií na jejich vzdálenosti od M.

Zpáteční adresa Země Sluneční soustava Spirální rameno Mléčná dráha Místní soustava galaxií Místní galaktická nadkupa Vesmír Pionner 10 destička s poselstvím a zpáteční adresou

Závěrem Pochopení některých aspektů kosmologie je pro hlubší porozumění našemu světu, v němž žijeme důležité. Mnohé z kosmologických přístupů pomůže porozumět problémům z jiných oborů fyziky. Kosmologie umožňuje formulovat zajímavé, dobře definované problémy, které pomáhají rozvíjet schopnosti kreativního i kritického myšlení.

 vesmír je na největších rozměrech uniformní  vesmír jako celek se rozpíná  vesmír má specifické zastoupení chemických prvků  vesmír vyplňuje reliktní mikrovlnné záření  existují nepatrné anizotropie reliktního záření  přítomnost „temné hmoty a temné energie“  Zpřesnění: Stručný souhrn poznatků Hubbleova konstanta 67 km s −1 Mpc −1 Stáří vesmíru13, let Oddělení záření od hmoty ~ let po BB

Je vesmír prostorově nekonečný? Vesmír má křivost Velmi blízkou nulové (k=0) Kosmologický člen λ ˃ 0 Je tedy nekonečný? Problém „typického vzorku“

Je trvání vesmíru nekonečné? Počáteční singularita Aktuální a potenciální nekonečno Parmenidovské oblasti vesmíru? Čas neexistoval vždycky, ale neměl žádný počátek? Vesmírné cykly?

Odkud se bere směr času?  Růst entropie  Prožívání reality  Rozpínání vesmíru  Biologická evoluce  Měření v QM  Rozbíhání vln